Gå til innhold

Hvorfor spiser folk knekkebrød?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle knekkebrød som er like gode, men noen av dem er skikkelig gode. F.eks Godt Stekt (den gule pakken med knekkebrød formet som pizzastykker).

Anonymkode: ff484...7c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du klar over hvor mye jeg har gått ned etter at jeg byttet ut brød med knekkebrød 😅

Anonymkode: 0949d...b0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som spiser knekkebrød fordi hun syns rundstykker og brød er for godt, så da klarer hun ikke å kontrollere inntaket. 

Anonymkode: 35b26...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alle knekkebrød som er like gode, men noen av dem er skikkelig gode. F.eks Godt Stekt (den gule pakken med knekkebrød formet som pizzastykker).

Anonymkode: ff484...7c8

Der kom jeg på noe. 

Jeg skriver at jeg baker selv.

men glemmer jo helt at "Din stund" fra wasa også alltid er i hus. Den gir ikke nok næring til trening. Men er nydelig som en snack/mellommat. Føles jo nesten som å spise kjeks. Har ofte en skive brie med marmelade på. En tynn skive laks med majones. Eller det jeg finner i kjøleskapet som frister. 

Anonymkode: b3dd7...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk liker det, og det er enkelt.

Anonymkode: 051c6...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tror du at folk i andre land ikke spiser mat basert på forskjellige korn eller karbohydrater? 

Det er vel heller ikke sånn at alle andre land har ideelt kosthold. Hvis du ser bort i fra der fokuset er å overleve ikke sunnhet/ikke sunnhet så er det mange land som sliter med overvekt selv om de ikke spiser masse knekkebrød. 

Mange steder burde de nok byttet loff med fullkorn dog.

Anonymkode: d3df3...3a3

Mens i Norge har vi overvektsepidemi og tarmkreft. 1 av 10 nordmenn har IBS. Sikkert fordi vi har så vanvittig sunt kosthold.

Anonymkode: 1c218...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Er du klar over hvor mye jeg har gått ned etter at jeg byttet ut brød med knekkebrød 😅

Du har gått ned fordi du konsumerer færre kalorier. Du kunne ha spist agurk og paprika i stedet for knekkebrødet, og fortsatt gå ned. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal jeg bli mett på knekkebrød, må jeg spise 7-8 stykker. Men jeg liker knekkebrød fordi de er ikke like "deigete" som brød er. Liker den sprø konsistensen på dem. Men jeg spiser det sjelden, nettopp fordi det går enorme mengder pålegg med for å bli mett når man må spise så mange.

Og jeg er kvinne på 160 cm. Ikke spesielt aktiv. Men metthetsfølelse må jeg ha når jeg spiser og det får man ikke av to knekkebrød. Med mindre man deler opp et helt egg på hvert knekkebrød og spiser det som pålegg da. Egg metter jo.

Anonymkode: dd580...0c8

Det normale er å bli mett på 2-3 stk.

Anonymkode: e5e79...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har gått ned fordi du konsumerer færre kalorier. Du kunne ha spist agurk og paprika i stedet for knekkebrødet, og fortsatt gå ned. 

Hadde jeg spist agurk og paprika ville jeg ikke klart å løpe en time. Det klarer jeg på to knekkebrød. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du prøvd varianter med korn og frø? 

Og pålegg av typen makrell i tomat, egg, hummus eller avokado? 

Alltid makrell i tomat på knekkebrød! Dynger på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke normalt å bli mett på 70-80 kcal. Ikke for folk med normal kroppsbygning som trener regelmessig og/eller har fysisk jobb.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tullprat. Det er ikke "normalt". En magesekk kan romme fra 1 liter til 2.5 liter. Et par tygde knekkebrød utgjør et par-tre spiseskjeer fast føde når luften i dem er tygd bort. Og det kaller du "mett"?

https://sml.snl.no/magesekken

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nettopp! Knekkebrød i stedet for brød gjør at jeg inntar færre kalorier. Ikke rart jeg går ned i vekt da. Dessuten finnes det mange gode knekkebrød. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid makrell i tomat på knekkebrød! Dynger på. 

På 7-9 knekkebrød? Uten å bli mett? Det er ikke normalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg spist agurk og paprika ville jeg ikke klart å løpe en time. Det klarer jeg på to knekkebrød. 

Samme her. Agurk og paprika er selvsagt ikke nok mat. 

AnonymBruker
Skrevet

På 7-9 knekkebrød? Uten å bli mett? Det er ikke normalt. 

Les om igjen.

Jeg har ikke skrevet at jeg IKKE blir mett på det. Jeg skrev at jeg måtte spise 7-9 knekkebrød FOR Å BLI mett. 

AnonymBruker
Skrevet

Tullprat. Det er ikke "normalt". En magesekk kan romme fra 1 liter til 2.5 liter. Et par tygde knekkebrød utgjør et par-tre spiseskjeer fast føde når luften i dem er tygd bort. Og det kaller du "mett"?

https://sml.snl.no/magesekken

Det er næringstett. 

Mange har trent magen til at metthetsfølelse handler om hvor full den er. Og at man derfor skal spise store mengder matvarer med få kalorier. Med det resultat at magen alltid vil skrike "mer mat". Jeg har derfor aldri forstått kostholdsråd av typen; mer grønn salat! For man trigger jo bare sultfølelse på sikt. 

Det er nok derfor jeg til lunsj nå spiser 2 egg, 2-3ss cottage cheese, og en halv avokado. Næringsrikt og mettende. Uten å utvide magesekken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les om igjen.

Jeg har ikke skrevet at jeg IKKE blir mett på det. Jeg skrev at jeg måtte spise 7-9 knekkebrød FOR Å BLI mett. 

Dunget på med makrell i tomat.... som du bekreftet da jeg spurte om pålegget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er næringstett. 

Mange har trent magen til at metthetsfølelse handler om hvor full den er. Og at man derfor skal spise store mengder matvarer med få kalorier. Med det resultat at magen alltid vil skrike "mer mat". Jeg har derfor aldri forstått kostholdsråd av typen; mer grønn salat! For man trigger jo bare sultfølelse på sikt. 

Det er nok derfor jeg til lunsj nå spiser 2 egg, 2-3ss cottage cheese, og en halv avokado. Næringsrikt og mettende. Uten å utvide magesekken. 

Hvordan håndterer magesekken din en middagsporsjon? Eller er de i den samme fuglestørrelsen som lunsj?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke normalt å bli mett på 70-80 kcal. Ikke for folk med normal kroppsbygning som trener regelmessig og/eller har fysisk jobb.

Det er mange knekkebrød som har 50-70 kalorier per knekkebrød. Og man tar pålegg på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...