AnonymBruker Skrevet 19. januar #21 Skrevet 19. januar Knekkebrød med makrell i tomat er en helt unik kombo av sunt, rimelig og lettvint som man ikke finner maken til. Klart det er enda sunnere å spise salat, men det krever mer planlegging og innkjøp, sørge for at alle ingredienser er ferske og det koster mer. Anonymkode: e439b...fb2 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar #22 Skrevet 19. januar Jeg mangler matlyst, spesielt om morgenen. Da er knekkebrød én av de få tingene jeg klarer tvinge i meg. Anonymkode: 944e6...a90
SPOCA Skrevet 19. januar #23 Skrevet 19. januar Jeg spiser knekkebrød fordi det smaker veldig godt, og det gjør meg mett. Mine favorittpålegg på knekkebrød er dansk leverpostei og makrell i tomat. Sunt og godt! 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #24 Skrevet 19. januar Altså, hvorfor bryr du deg med hva andre spiser? At du ikke liker noe, er ikke en objektiv sannhet. La nå folk få ha lunsjen sin i fred. Anonymkode: 9d73a...49a 10
AnonymBruker Skrevet 19. januar #25 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Knekkebrød med makrell i tomat er en helt unik kombo av sunt, rimelig og lettvint som man ikke finner maken til. Klart det er enda sunnere å spise salat, men det krever mer planlegging og innkjøp, sørge for at alle ingredienser er ferske og det koster mer. Anonymkode: e439b...fb2 Sunnere er jo relativt. Jeg ser på frøknekkebrød med makrell i tomat som supermat (med unntak av sukkeret i makrellen). En perfekt kombinasjon av proteiner, fett og karbohydrater, som gir sakte energi over tid. Spiser oftere en større andel grønnsaker til lunsj og middag. I dag planlegger jeg omelett med cottage cheese, og en halv avokado. Anonymkode: b3dd7...e45 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #26 Skrevet 19. januar Skal jeg bli mett på knekkebrød, må jeg spise 7-8 stykker. Men jeg liker knekkebrød fordi de er ikke like "deigete" som brød er. Liker den sprø konsistensen på dem. Men jeg spiser det sjelden, nettopp fordi det går enorme mengder pålegg med for å bli mett når man må spise så mange. Og jeg er kvinne på 160 cm. Ikke spesielt aktiv. Men metthetsfølelse må jeg ha når jeg spiser og det får man ikke av to knekkebrød. Med mindre man deler opp et helt egg på hvert knekkebrød og spiser det som pålegg da. Egg metter jo. Anonymkode: dd580...0c8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #27 Skrevet 19. januar Jeg ble litt nysgjerrig. Har aldri lest meg opp så mye, og spist ganske intuitivt ut i fra hva kroppen responderer bra på og hva jeg føler meg bra med - når jeg føler at jeg "flyr" på trening, sett mot når kroppen føles tung. Men her ble jeg møtt med påstanden om at jeg ikke gir kroppen riktig næring eller nok kalorier. Jeg spurte chatGPT. Har fått med meg at jeg har lov å bruke det så lenge jeg er tydelig på at det er det, så her er svaret jeg fikk som bekrefter at jeg gjør ting rett; Frokost før trening Frøknekkebrød + makrell i tomat gir: Protein → muskelbeskyttelse og restitusjon Fett (omega-3) → hormonfunksjon, anti-inflammasjon Langsomme karbohydrater + fiber → stabil energi, ikke krasj Mikronæringsstoffer (D-vitamin, B12, jod, selen) Dette er ideelt hvis du trener: 1–3 timer etter frokost utholdenhet eller moderat styrke Anonymkode: b3dd7...e45
AnonymBruker Skrevet 19. januar #28 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal jeg bli mett på knekkebrød, må jeg spise 7-8 stykker. Men jeg liker knekkebrød fordi de er ikke like "deigete" som brød er. Liker den sprø konsistensen på dem. Men jeg spiser det sjelden, nettopp fordi det går enorme mengder pålegg med for å bli mett når man må spise så mange. Og jeg er kvinne på 160 cm. Ikke spesielt aktiv. Men metthetsfølelse må jeg ha når jeg spiser og det får man ikke av to knekkebrød. Med mindre man deler opp et helt egg på hvert knekkebrød og spiser det som pålegg da. Egg metter jo. Anonymkode: dd580...0c8 Har du prøvd varianter med korn og frø? Og pålegg av typen makrell i tomat, egg, hummus eller avokado? Anonymkode: b3dd7...e45
AnonymBruker Skrevet 19. januar #29 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal jeg bli mett på knekkebrød, må jeg spise 7-8 stykker. Men jeg liker knekkebrød fordi de er ikke like "deigete" som brød er. Liker den sprø konsistensen på dem. Men jeg spiser det sjelden, nettopp fordi det går enorme mengder pålegg med for å bli mett når man må spise så mange. Og jeg er kvinne på 160 cm. Ikke spesielt aktiv. Men metthetsfølelse må jeg ha når jeg spiser og det får man ikke av to knekkebrød. Med mindre man deler opp et helt egg på hvert knekkebrød og spiser det som pålegg da. Egg metter jo. Anonymkode: dd580...0c8 Det er det samme her. Jeg forstår ikke hvordan det går an å bli mett av to tynne knekkebrød med en enkeltskive ost på. Det er jo knapt 100 kcal til sammen, til lunsj. Anonymkode: 1c218...c5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #30 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble litt nysgjerrig. Har aldri lest meg opp så mye, og spist ganske intuitivt ut i fra hva kroppen responderer bra på og hva jeg føler meg bra med - når jeg føler at jeg "flyr" på trening, sett mot når kroppen føles tung. Men her ble jeg møtt med påstanden om at jeg ikke gir kroppen riktig næring eller nok kalorier. Jeg spurte chatGPT. Har fått med meg at jeg har lov å bruke det så lenge jeg er tydelig på at det er det, så her er svaret jeg fikk som bekrefter at jeg gjør ting rett; Frokost før trening Frøknekkebrød + makrell i tomat gir: Protein → muskelbeskyttelse og restitusjon Fett (omega-3) → hormonfunksjon, anti-inflammasjon Langsomme karbohydrater + fiber → stabil energi, ikke krasj Mikronæringsstoffer (D-vitamin, B12, jod, selen) Dette er ideelt hvis du trener: 1–3 timer etter frokost utholdenhet eller moderat styrke Anonymkode: b3dd7...e45 Det er forbud mot makrell i tomat i kantina hos oss, så her går det i ost og/eller skinke. Makrell i tomat er også ultraprosessert, det samme gjelder mange butikkjøpte knekkebrød. Anonymkode: 1c218...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #31 Skrevet 19. januar Fordi jeg liker det. Fordi det finnes flere typer knekkebrød, for å irritere de som ikke liker bråkete mat. Anonymkode: 7c2ad...be4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #32 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Makrell i tomat er også ultraprosessert Det gjelder kun den på tube Anonymkode: e439b...fb2 2 2
Gunstein123 Skrevet 19. januar #33 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En salat metter mye lenger, har større volum slik at magen fylles, smaker godt og har mange nyttige næringsstoffer Diverse dyr vil nok være enig med deg her.
AnonymBruker Skrevet 19. januar #34 Skrevet 19. januar jeg kan svare for egen del, det er rett og seltt fordi at glutenfri brø osv smaker papir mens det glurenfrie knekkebrødet smaker mindre papir, og om du har en skive ost på brød eller knekkebrød er revnendede likegyldig.. Maten metter - selv om det ikke er et gourmetmåltid. Anonymkode: c3cec...081 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #35 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er forbud mot makrell i tomat i kantina hos oss, så her går det i ost og/eller skinke. Makrell i tomat er også ultraprosessert, det samme gjelder mange butikkjøpte knekkebrød. Anonymkode: 1c218...c5e Jeg jobber hjemmefra. Og baker knekkebrød selv. Makrell i tomat har jeg sjeldent - jeg spiser mye ost i ulike varianter, avokado, egg og hummus. Anonymkode: b3dd7...e45
katties Skrevet 19. januar #36 Skrevet 19. januar (endret) Jeg har alltid syntes knekkebrød er no dritt å spise, men jeg utelukker ikke at andre kan synes det faktisk er godt. Fint for andre at de har et slikt lavkallori-alternativ som ikke tar plass, er enkelt å opbevare og de faktisk liker. Jeg forstår ikke helt hvorfor akkurat knekkebrød, som er sunt, er noe du har hengt deg opp i. Det er heller ikke "nymotens" - jeg husker godt at folk på 90-tallet spiste det. Endret 19. januar av katties 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar #37 Skrevet 19. januar Jeg syns det er godt når det knaser. Har gjerne salat, ost, skinke og tomater på. Eller leverpostei, makrell i tomat, brunost. Men til lunsj har jeg gjerne eple, banan, appelsin, gulrot eller et yoghurtbegre til. Knekkebrød er lett å ha i skapet. Holder seg lenge. Og med et par bokser makrell i tomat liggende og frukt i vesken, så slipper jeg å tenke på å ordne lunsj hver dag. Anonymkode: 02dcb...91b 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #38 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjelder kun den på tube Anonymkode: e439b...fb2 Jeg kan faktisk ikke så mye om slikt heller... Det jeg har i perioder er hel filet i tomatsaus. Den "gammeldagse" varianten. Anonymkode: b3dd7...e45
Leo Skrevet 19. januar #39 Skrevet 19. januar (endret) Og hva er forskjellen på om man spiser kornprodukter med tilbehøret oppå eller ved siden av? Jeg vet ikke om noe sted i verden hvor ikke kornprodukter er en viktig del av kostholdet i form av ris, pasta og brød i en eller annen form. Selv om man da altså ikke spiser brødskiver med pålegg, så hvorfor er det nordmenns 4 - 6 grovbrødskiver som skaper problemer? Endret 19. januar av Leo 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar #40 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så alle andre enn nordmenn har dårlig blodsukkerregulering? Siden de spiser minimalt med brød, og nesten ikke fullkorn? Interessant. Anonymkode: 1c218...c5e Hvorfor tror du at folk i andre land ikke spiser mat basert på forskjellige korn eller karbohydrater? Det er vel heller ikke sånn at alle andre land har ideelt kosthold. Hvis du ser bort i fra der fokuset er å overleve ikke sunnhet/ikke sunnhet så er det mange land som sliter med overvekt selv om de ikke spiser masse knekkebrød. Mange steder burde de nok byttet loff med fullkorn dog. Anonymkode: d3df3...3a3 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå