Gå til innhold

Trenger tips til tilvenning barnehage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så negativ du er da, ikke det beste utgangspunktet 

Anonymkode: aedb5...ea1

Ja, jeg hadde gledet meg og sett frem til barnehagestart og tilvenningen sist, men det var jobi gen tilvenning og det ble en dårlig start for barnet som det ble preget av i lang tid fremover. 

Anonymkode: dbefa...9f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men noen barn blir jo aldri klar for at foreldrene skal dra. Det kan ta et år før levering går smidig for barnets del, og så lang tilvenning har de færreste mulighet til. Men enig i at å forlate barnet på dag 2 er for tidlig for mange. Med min eldste gikk det derimot helt fint (18 mnd). Med yngste måtte det lenger tilvenning til, men levering var vanskelig ihvertfall det første halve året. 

Anonymkode: dffd9...263

Men det handler da ikke om tilvenningen, for noen barn er overganger og avskjed med foreldrene alltid vanskelig, men det er ikke det vi snakker om her.

Vi snakker om at barnet må få tid til å bli trygg på en ansatt før mor eller fra drar.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg hadde gledet meg og sett frem til barnehagestart og tilvenningen sist, men det var jobi gen tilvenning og det ble en dårlig start for barnet som det ble preget av i lang tid fremover. 

Ville hørt om du kan få snakke med barnehagen før sommeren jeg, dersom dere ikke automatisk blir kalt inn til oppstartssamtale. Da kan du være ærlig på hva du opplevde dårlig med forrige tilvenning og være tydelig på at du ønsker det annerledes nå. Men vær også litt fleksibel feks kan det hende om du ønsker lang tilvenning der du er i barnehagen lenger enn sist (som jeg også anbefaler og absolutt forstår at du vil!) at du ikke kan vente til alle de andre er tilvent ferdig - det er også andre barn å ta hensyn til. Kanskje må du da starte tidligere i august.

Vi ble også anbefalt korte dager så lenge vi fikk til det første halve året og særlig første måned. Så det kan være lurt å starte før og heller ha gradert permisjon (om du har noe igjen) et par måneder så du kan hente tidlig. 

Anonymkode: 135f7...587

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke sant. Tilvenningen de fleste kjører i dag er fordi at foreldrene må jobbe, og ikke fordi det er det beste for barna. Barnet blir ikke ordentlig tilvendt og mange av de små gråter mye og lenge i mange dager. Når jeg har sett noen av barna når jeg har fulgt barnet mitt på tilvenning har jeg tenkt at det vil jeg absolutt ikke utsette mine egne barn for. Helt forferdelig å se hvor utrygg noen av de barna er. 

Anonymkode: f5f18...766

Dette er riktig - de aller fleste foreldre får knapt 3 dager til tilvenning og det er bare slik det må gjøres.

Nyere forskning har vist (og det er flere og flere barnehager som tar dette til seg nå) at det anbefales lang tilvenning med korte dager. Problemet er arbeidsgivere som ikke gir mer enn 3 dager. Det må vi som jobber i barnehage forholde oss til og vi kan anbefale til vi blir grønn i ansiktet hva som er det beste - men det hjelper ikke når foreldrene ikke får den muligheten av arbeidsgiver.

Så er det noen har tid pga permisjon, starter tidligere (vi har flere som starter når de er 10 mnd) og da er det mulig å legge til rette for korte dager og lenger tilvenning enn 3 dager. Mange barnehager operer med nå 5 dager hvis foreldre får det til - FOR lang tilvenning er derimot ikke å anbefale (lenger enn 2-3 uker f.eks) for med foreldre tilstede i barnehagen fordi man skal komme i gang med planer, rutiner og opplegg. Å ha foreldre gående rundt påvirker også de andre små barna på avdelingen, noen barn kan bli veldig oppbrakt og stadig påminnet om egen mamma/pappa - det blir unødig uro og gråt blandt disse barna, som igjen kan påvirke stemningen på hele avdelingen med barn - også det nye barnet.

Men ja, kan man ha lenger tilvenning så er det bare fint.

Anonymkode: 9dfea...b47

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen som har tips til hvordan gjøre tilvenningen så god som mulig?

Tenker at barnet starter etter august så det ikke begynner midt i kjøret, tenker også å være i perm så jeg kan bruke god tid og hente tidlig den førstetiden. Venter også til barnet er over 14 måneder, men kan ikke vente så mye lengre.

Hvor mange dager er det innafor at jeg er med barnet i starten?

Med første barnet ble jeg kastet ut dag to eller tre og det var veldig vanskelig for barnet, det hadde jo ikke rukket å bli kjent med de ansatte. Ønsker å gjøre det mer skånsomt for barnet denne gangen. 

Sånt holder vi ikke på i vår barnehage. Vi har minst 5 dagers tilvenning. Altså foreldre må være med minst 5 dager. I tillegg må alle komme på besøk minst 4 ganger i forkant. (de siste måneder før oppstart). Så inkludert disse 4 dagene har vi minimum 9 dagers tilvenning. 

Så råder vi sterkt til korte dager de første ukene etter oppstart. 

Vi pleier ha veldig greie innkjøringer og veldig lite i gråt (sammenlignet med andre bhg. som kjører 3 dager-ferdig).

Snakk med bhg. De har væresegod med å sikre en rolig og trygg tilvenning. Ingen skal måtte "dyttes ut" før barnet er klart!

Anonymkode: f9928...120

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har tilvenning som varer over flere mnd. Barnehagen sier det vi gjør er det som er optimalt for barnet vårt. Barnet er i bhg et par dager i uken et par timer i slengen. 

Anonymkode: f5f18...766

Mener du da å komme på besøk før barnehagestart? De færreste har jo økonomisk mulighet til å drøye tilvenningen etter oppstart over flere måneder.

Anonymkode: 77bc6...ded

AnonymBruker
Skrevet

Mht tilvenning så er det sånn at det er veldig stor forskjell på barn og dermed også på den ideelle tilvenningen, den bør derfor tilpasses barnet og ikke etter en felles mal. For noen barn kan ei knapp uke være nok, mens andre kan bruke et halvår før de er trygge. Men for de fleste så vil de nok trenge noen uker før de er komfortable med å være rundt barn og voksne på avdelingen, og trenge mye voksenkontakt. Overgangen til å begynne i bhg er en stor overgang for barna; fra en rolig tilværelse hjemme med mor og far og hvor de selv er vant til å være familiens midtpunkt, til en tilværelse med mange barn og voksne og masse inntrykk som må fordøyes og selv om barnet trives, vil det bli raskere sliten pga alle inntrykkene, derfor trenger nye barn, særlig små, litt kortere dager.

Som forberedelse før oppstart vil jeg anbefale å være sammen andre mennesker for å treffe andre barn og voksne for å bli vant til det. 

Anonymkode: 77bc6...ded

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...