Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man dra på mammografi før man når aldersgrensen for når man blir regelmessig innkalt?

Og vet noen om privatpraktiserende i Trondheim man kan hendvende seg til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er under "aldersgrensen", men har vært på mammografi (var vel 37 år da). Gikk til legen fordi jeg innbilte meg at jeg kjente en kul. Han kjente ingenting, men ga meg henvisning likevel. Han sa at jeg godt kunne begynne å gå til årlig mammografi etter at jeg fylte 40, hvis jeg ville.

Skrevet

Ja, men det er lenge til jeg fyller 40, og vil gjerne gå før det. Må jeg henvises av legen min eller kan jeg gå selv uten henvisning?

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Tror du må ha henvisning , men jeg fant disse stedene ved søk på gulesider

Leger, Allmenn praksis (19 av 37 treff) | Vis treffene i kart

Trondheim Spesialistlegesenter AS

Innherredsv. 7 C, 7014 Trondheim

Hjemmeside | Infoside | Kart | E-post | Katalogannonse

Din Doktor AS

Vollabakken 3, 7030 Trondheim

Amathea Rådgivningstjeneste for gravide

Kjøpmannsg. 21, 7013 Trondheim 815 32 005

Postadresse: Postboks 2590 Sentrum, 7414 Trondheim

Hallset Legesenter A/S

Selsbakkv. 37, 7027 Trondheim

Postadresse: Postboks 3325 Hallset, 7427 Trondheim

Valentinlyst Legesenter

Olav Magnussons v 9, 7046 Trondheim

Postadresse: Postboks 4110 Valentinlyst, 7450 Trondheim

Omnia Medisinske Senter AS

Søndre g 10, 7011 Trondheim

Postadresse: Postboks 1287 Pirsenteret, 7462 Trondheim

Legevakt for Trondheim kommune

Olav Kyrres g 17, 7030 Trondheim

Postadresse: 7006 Trondheim

Risvollan Medisinske Senter AS

Ingeborg Aas v 2, 7036 Trondheim

Postadresse: Postboks 3664, 7431 Trondheim

Risvollan Legesenter AS

Ingeborg Aas v 2, 7036 Trondheim

Postadresse: Postboks 3616, 7431 Trondheim

Saupstad Legesenter

Saupstadringen 5 B, 7078 Saupstad

Postadresse: Postboks 9654 Saupstad, 7478 Trondheim

Dalgård legesenter

Dalgårdv. 1, 7024 Trondheim

Moen Håvard

Olav Tryggvasons g 40, 7011 Trondheim

Byneset Legesenter

Spongdal, 7004 Trondheim

Postadresse: 7004 Trondheim

Edda Legesenter

Elgeseter g 10, 7030 Trondheim

Sjømannslegekontoret

Olav Tryggvasons g 24 C, 7011 Trondheim

Wik Per

Fjordg. 1, 7010 Trondheim

Nidelven Legesenter AS

Kjøpmannsg. 31, 7011 Trondheim

Legene ved Skansen

Kongens g 93, 7012 Trondheim

Byåsen Legesenter AS

Fjellseterv. 1, 7020 Trondheim

Telefonnummer er slettet ihht til KGs regler. Mie (mod)

Endret av Mie
Gjest Binna
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg fikk beskjed om at i min alder (25år og litt oppover) var det ikke mulig å oppdage noe på mammografi, men isåfall ultralyd.

Skrevet

Jeg er snart 35. Jeg har fått beskjed fra min lege at min bryst er så store at det er vanskelig å kjenne noe om det skulle være noe der, og derfor lurte jeg på om det kunne være smart å ta mammografi med jevne mellomrom.

Og alle de på den listen der har vel ikke mammografiutstyr??

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg søkte på mammografi trodheim og fikk disse.

jeg var 28 når jeg hadde min kul i brystet. Har store pupper men den ble funnet på mammografi og UKL allikevel. Den var også stor at når jeg ble oppmerkom på den khjente jeg den

Skrevet

Ja, jeg vet jo ikke hva jeg skal kjenne etter da. Men jeg har noen kuler under den ene armen og i går fant jeg en litt lenger ned mot brystet.... derfor tenkte jeg at det hadde vært greit å bare sjekket det ut

Skrevet

Men så sier da legen også at så lenge man ikke har historie i slekten med brystkreft så får man ikke mammografi

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Klippet fra lommelegen

Bruk lett, flat hånd når du leter etter knuter. Undersøk venstre bryst med høyre hånd, og høyre bryst med venstre hånd. Undersøk systematisk hele brystet, og deretter området opp mot - og inkludert - armhulen. Det finnes mange forskjellige teknikker for selvundersøkelse av brystene. Det viktigste er ikke hvordan du gjør det, men at du gjøre det regelmessig og finner en metode du er komfortabel med.

Mne tror det er veldig lurt og sjekke

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Men så sier da legen også at så lenge man ikke har historie i slekten med brystkreft så får man ikke mammografi

hvis du har mistanke om kuler så får du henvisning uansett om du har familiehistorie

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor gammel er du? Jeg fikk beskjed om at i min alder (25år og litt oppover) var det ikke mulig å oppdage noe på mammografi, men isåfall ultralyd.

Jeg var på mammografi i fjor, da var jeg 26, fordi jeg hadde oppdaget en kul som de ville undersøke nøyere.

De foretok både mammografi og ultralyd, det var ikke snakk om at jeg var for ung til det. Tvert imot sa de at de alltid utførte begge deler.

Dette var på Ullevål Sykehus. Ble henvist av legen min.

Har heller ingen familiehistorie med brystkreft.

Det ble notert ned, og var en ting som talte til min fordel med tanke på sannsynligheten for at det var kreft, men mammografi fikk jeg uavhengig av familiehistorie.

Skrevet

Da bør jeg kanskje ta en prat til med legen min da

Gjest Binna
Skrevet
Jeg var på mammografi i fjor, da var jeg 26, fordi jeg hadde oppdaget en kul som de ville undersøke nøyere.

De foretok både mammografi og ultralyd, det var ikke snakk om at jeg var for ung til det. Tvert imot sa de at de alltid utførte begge deler.

Dette var på Ullevål Sykehus. Ble henvist av legen min.

Har heller ingen familiehistorie med brystkreft.

Det ble notert ned, og var en ting som talte til min fordel med tanke på sannsynligheten for at det var kreft, men mammografi fikk jeg uavhengig av familiehistorie.

Jeg har brystkreft i nær familie, ville ha henvisning, men det fikk jeg altså ikke. Legen min mente at jeg ikke trengte gå før jeg var 30.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har brystkreft i nær familie, ville ha henvisning, men det fikk jeg altså ikke. Legen min mente at jeg ikke trengte gå før jeg var 30.

Det virker feil av legen å si, synes jeg. Brystkreft hos unge/yngre kvinner skyldes oftere arvbarhet enn hos eldre, men det betyr absolutt ikke at man ikke kan få det uten familiehistorie. Men det kan jo uansett være at h*n mente det trengtes UL og ikke mammografi. Man går vel videre til UL om det oppdages noe på mammografien uansett, tror jeg?

Så til trådstarter; gå til legen og be om henvisning. Det er mange faktorer som gjør at flere yngre får brystkreft i dag, så det er ingen grunn til å ikke være obs. Uansett - det går sikkert bra:-)

Gjest Gjest
Skrevet
Det virker feil av legen å si, synes jeg. Brystkreft hos unge/yngre kvinner skyldes oftere arvbarhet enn hos eldre, men det betyr absolutt ikke at man ikke kan få det uten familiehistorie. Men det kan jo uansett være at h*n mente det trengtes UL og ikke mammografi. Man går vel videre til UL om det oppdages noe på mammografien uansett, tror jeg?

Så til trådstarter; gå til legen og be om henvisning. Det er mange faktorer som gjør at flere yngre får brystkreft i dag, så det er ingen grunn til å ikke være obs. Uansett - det går sikkert bra:-)

(og der ser jeg at det ble litt feil å sitere deg, hæxa, i forhold til det jeg sa i første avsnitt. Beklager!)

Skrevet

Ja, jeg skal nok be om henvisning ved neste legetime

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...