Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Søster skal føde nummer 2. En gutt i seteleie. Hun er i uke 34, men det er lite sannsynlig at han snur seg siden han har sittet sånn på alle ultralyd.

Hun er redd for å føde vaginalt, særlig i forhold til hennes første fødsel i hodeleie på over 20 timer der de slet lenge med å få ut en baby på 3,2 kg. De måtte suge den ut og det var traumatisk for henne. Og denne babyen i seteleie er større. 4,3 kg. 

Hun anbefales vaginal setefødsel, men hun mistenker trangt bekken grunnet første fødselen som var komplisert. 

Kan hun få keisersnitt? Hvor store er sjansene for at det blir hastesnitt? 

Vil de tvinge henne til å føde vaginalt før de evt. gir henne hastesnitt? 

Anonymkode: 75337...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan prøve å vende baby. Når man er andregangs er det også mer plass og baby kan fremdeles snu seg. Det er som regel mulighet med KS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hun mistenker trangt bekken

Dette kan måles!

Anonymkode: 3dad8...2be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan først prøve å snu barnet. Da presser de på magen og prøver å få barnet til å snu seg. 

I hennes tilfelle, så ville jeg valgt keisersnitt. Har selv født i seteleie, men det var et lite barn på 2,9 kg. 
De anbefaler oftest alltid vaginal fødsel, men hun kan velge mellom keisersnitt og vaginal så lenge det er seteleie. 

Jeg har hørt om flere tilfeller der det har blitt haste keisersnitt. Måtte nesten ha det selv, for barnet satt litt fast. 

Anonymkode: c2483...398

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Søster skal føde nummer 2. En gutt i seteleie. Hun er i uke 34, men det er lite sannsynlig at han snur seg siden han har sittet sånn på alle ultralyd.

Hun er redd for å føde vaginalt, særlig i forhold til hennes første fødsel i hodeleie på over 20 timer der de slet lenge med å få ut en baby på 3,2 kg. De måtte suge den ut og det var traumatisk for henne. Og denne babyen i seteleie er større. 4,3 kg. 

Hun anbefales vaginal setefødsel, men hun mistenker trangt bekken grunnet første fødselen som var komplisert. 

Dette er overhodet ikke noe du skal tenke på eller blande deg inn i. Dette skal du overlate til helsevesenet. De kan måle, sjekke, kontrollere og ta faglige avgjørelser på faktagrunnlag og ikke etter "mistenker trangt bekken"-metoden.

Anonymkode: 17943...ede

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Seteleie regnes som en risikofødsel, og hun kan velge keisersnitt om hun ønsker det. Ila. fødselen er det også lav terskel for å gå over til keisersnitt hvis hun ønsker å prøve vaginalt først.

Vannet mitt gikk noen dager før jeg skulle inn på en siste ultralyd for å vurdere om vi skulle forsøke vending. Nå har keisersnitt alltid skremt meg, men jeg var jo åpen for at jeg kanskje måtte det.

Baby var liten, siden det var prematurt, men det var en veldig fin fødsel med seteleie. Jeg fødte i Drammen, og de var dyktige og beroligende selv om ting skjedde veldig fort. Det er ekstra folk med på fødselen, og det er rigget for at barnet kanskje trenger hjelp etter fødsel. Følte meg veldig trygg.

Har senere født et større barn i hodeleie, og det var også en fin fødsel altså. Forskjellen er jo at det som kommer først ved hodeleie er hardere enn en rumpe, så denne "ring of fire" var noe jeg først fikk kjenne på med nr to.

Anonymkode: 428f2...12a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt på førstemann og planlagt keisersnitt på nummer to. Ulike sykehus har ulik praksis når det kommer til hvor lett eller vanskelig det er å få innvilget keisersnitt. 

Jeg forsøkte å sette meg litt inn i problemstilling vaginal vs keisersnitt når jeg var gravid med nummer to. Jeg konkluderte vel til slutt med at vi blir løyet til mtp hva som er verst. 
- Det er ekstremt mange skader og plager som oppstår under vaginal fødsel som ikke regnes som fødselsskader, mens alt som oppstår under/etter et keisersnitt regnes som komplikasjon. 
- Når de sammenligner smerter for vaginal vs keisersnitt, så sammenligner de alle keisersnitt mot bare vaginale fødsler hvor det ikke ble klippet, brukt sugekopp osv. 

- Ifølge en svensk studie er det mødre som har født vha planlagt keisersnitt som er mest fornøyd med fødselsopplevelsen. 
- Risikoen for å få noe annet enn en overfladisk infeksjon er mye mindre ved elektivt keisersnitt enn ved hastekeisersnitt. Faktisk er nesten all risiko ved keisersnitt sannsynligvis assosiert med hastekeisersnitt, men det er vanskelig å vite sikkert, siden det ikke skilles mellom disse to i statistikken. 

Om hun skulle ødelegge kroppen eller sin mentale helse under fødselen er dessuten tilbudet rævva. 

Planlagte keisersnitt er litt dyrere, men sannsynligvis er det en del usynlige kostnader knyttet til helseplager og redusert arbeidsevne forårsaket av vaginale fødsler. 

Anonymkode: 5440a...674

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Null tvil - keisersnitt. Eneste grunnen til at de anbefaler vaginalt er pengene. Hun har rett til keisersnitt. Bare å be legen/jordmor skrive til sykehuset, og å få det innvilget med en gang. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva DU skal gjøre? Er det du eller søsteren din som skal føde?😅

Anonymkode: b2e45...e79

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt første barn lå i seteleie og jeg fikk selv velge om jeg ville ha vaginal fødsel eller ks. Man skal alltid få valget ved seteleie. Jeg valgte ks. 

Anonymkode: a1fc9...5c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt første barn lå i seteleie og jeg fikk selv velge om jeg ville ha vaginal fødsel eller ks. Man skal alltid få valget ved seteleie. Jeg valgte ks. 

Anonymkode: a1fc9...5c1

Samme her, og det var 25 år siden.

Anonymkode: 42a47...b43

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at barnet lå i seteleie nå i høst. Valgte derfor planlagt keisersnitt, og hadde en helt super opplevelse på Haukeland. Utrolig flinke folk som jobber der. Jeg er generelt pysete når det kommer til fødsler og operasjoner generelt, men det der kunne jeg gjort any day igjen. Anbefaler planlagt keisersnitt 100%, og da trenger du ikke grue deg et sekund😊👌

Anonymkode: d3c7e...8d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva DU skal gjøre? Er det du eller søsteren din som skal føde?😅

Anonymkode: b2e45...e79

Ja dette lurte jeg også på 🙈

Hva slags påvirkningskraft har man på sin søsters fødsel liksom? Og hvorfor skulle man blande seg så voldsomt i det annet enn å være en støtte ved behov 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel ikke gjøre noe som helst? 
Jeg hadde en i seteleie, valgte vaginal, baby snudde seg etter at fødsel hadde begynt. 

Anonymkode: d1369...de2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun kan spørre om keisersnitt. Jeg fikk planlagt ks pga seteleie. Ba om en samtale på sykehuset. Fikk samtale med fødselsoverlege. Forklarte hvorfor jeg ønsker planlagt KS, eller svært lav terskel for å gå over til KS hvis fødsel startet før KS dato. Samtalen varte 10 min, fikk ja på stedet. 

Anonymkode: 0fcbd...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt med 2 barnet. Hun var i seteleie og da forklarte sykehuset at de uansett ville ha anbefalt keisersnitt selv om det ikke var planlagt. Jeg hadde ikke valgt vaginal fødsel!

Anonymkode: 19e66...96e

Skrevet (endret)

Suge ungen ut?

Mener du vakuum festet på barnet? Jeg gjorde dette og hadde en helt OK fødselsopplevelse.

Men ved seteleie hadde jeg ikke engang giddet vurdere vaginal fødsel.

Hadde krevd planlagt keisersnitt såfremt barnet ikke snudde seg på egenhånd. 

Helt uaktuelt med forsøk på å snu utenfra.

Nope.

Som sagt, min fødselsopplevelse var helt grei med vakuum og igangsettelse, men setefødsel hadde jeg ikke orket. 

Særlig ikke når opplevelse 1 var kjip og vanskelig med nettopp setefødsel. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke vanlig å tvinge noen til å føde seteleie vaginalt nei. De kan anbefale og oppfordre til det,men hun kan si at hun ønsker keisersnitt. Da får hun nok det. 

Anonymkode: 4635d...10b

AnonymBruker
Skrevet

Det står endel skrevet om økt risiko for kreft hos barn tatt med keisersnitt når de blir eldre. Noe med at de ikke blir utsatt for bakterieflora og dermed ikke får utviklet riktige tarmbakterier eller noe slikt. Jeg har ikke lest mye om dette fordi det skremmer meg siden jeg selv fikk min datter med keisersnitt. Men det er jo noe å ta med i beregningen om dere leser om det...

Anonymkode: 2ada0...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig slipper hun å velge hvis den allerede er estimert til 4.3 kg. Det er ikke anbefalt å føde seteleie på barn estimert til over 4.5 kg for flergangsfødende (4 kg for førstegangs), så her er det bare å satse på sumobaby. Men hun kan også bare be om keisersnitt. Det får man ved setefødsel. Dog kanskje litt nærmere termin enn nå. 

Anonymkode: f91b1...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...