Gå til innhold

Slanke spiser ikke magre produkter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank, og for meg handler det egentlig ikke om at jeg skal leve så sunt. Dette med å unngå ultraprosessert har selvfølgelig vitenskapelig belegg, men det snakkes også opp et par hakk ekstra for tiden. 

For meg handler dette med lettprodukter mest om at jeg bare ikke føler noen frykt for at jeg spiser vesentlig mer enn kroppen trenger. Først og fremst en slags mental sperre jeg har, tror jeg. Kalorier inn og kalorier ut.

Når jeg først ikke er redd for å overspise, da spiser jeg det jeg synes smaker best. Mange lettvarianter smaker helt fint, men den «vanlige» varianten av ting er vanligvis enda litt bedre på smak. Hadde jeg vært engstelig for å spise altfor mye, derimot, hadde jeg sikkert forsøkt å velge lettvarianter i håp om å begrense vektøkningen når jeg spiste altfor mye. Trolig ikke med særlig hell. 

Anonymkode: 6d02b...497

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer godt. Vi bruker hel melk og overhodet ingen lettprodukter. Bmi 19. 

Anonymkode: 51a46...d7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og de rundt meg som er slanke bruker fullfet ja. Ikke noe magert/sukkerfritt tull. 

Anonymkode: 44ebb...ca0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes da mange ulike varianter her.  Jeg er slank nå (har vært overvektig) og spiser sukker/karboredusert, men mer fett (craver voldsomt likevel, altså).  Mannen har vært slank hele livet og er mer redd for fett enn sukker.  Svigermor er mager og spiser både fettfattig og sukkerredusert, svigerfar er mager og spiser både mye sukker og mye fett.  

Anonymkode: 1906c...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank og bruker aldri lett produkter. Skyr også alt med kunstig søtning. Og spiser mye fett av typen meieriprodukter/meierismør, oliven olje og kokos olje. 

Har også venner som spiser mye fett. Ene begynte for noen år siden da mannen var av typen som skulle ha mye fett og hun ble positivt overrasket over effekten på kroppen når hun droppet frykten for fett. 

Anonymkode: ddb6b...0f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt BMI 19 og BMI 37. Spist det samme hele veien, også nå når jeg går ned i vekt. Det er mengde det handler om for min del. Og ikke kjøpe mcDonalds og masse snop i ukedagene. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser blandt venner og bekjente er at de som er litt lubben og overvektig bruker magre pålegg, magert smør og mye sukkerfri. Har dere samme oppfatning? De som er sunn, aktive og slanke bruker gjerne meierismør, helmelk og minst mulig prosessert. Lever jevnt over et sunnere liv. Mens overvektige venner gjerne har magert pålegg, men uten å stusse tar seg middag på McDonalds.

Anonymkode: 2b5dc...f70

Tror porsjonstørrelser har mye å si. 

Og det å slutte å spise når man er mett.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er normalvektig og lever på søppelmat. 

Anonymkode: e3cac...a30

AnonymBruker
Skrevet

Oppvokst i en familie der det var veldig fokus på å spise rent, sunt og uprosessert. Aldri lov med lettprodukter, ferdigmat eller takeaway (mc.don, burger.k osv). 
Veldig tynn mor, ikke så tynn far 😅 

I voksen alder velger jeg å blande .. ikke vits å være så streng. Har en bmi som tilsier undervekt, men vil si jeg er normalvektig. 

Anonymkode: 52125...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nogenlunde opptatt av å ikke få i meg for mye mettet fett pga. kolesterol, men at kroppen trenger fett, det gjør den. Dette for at hjernen skal fungere, og for energi. Sunnere fettyper finnes i nøtter, frø, avokado, laks, makrell...Også trenger kroppen karbohydrater for energi. Da karbo som holder blodsukkeret stabilt (ikke sukker og loff og boller). Proteiner for muskler. Jeg er slank etter å ha gått ned 15 kg, men trente veldig mye, og var i mye fysisk aktivitet, og da er ikke fokuset på lettprodukter, men hva kroppen trenger.
Om man får fokuset over på hva kroppen trenger, og ikke trenger, regner kalorier i en periode mens man går ned i vekt, så får man til slutt en annen livsstil. Det handler om livsstil for min del. Enkelte lettprodukter og kunstig setning tuller med tarmfloaren, og tarmfloraen er den som er viktig for sunn helse. Tarmen snakker med hjernen...  Og igjen: spis mat som holder blodsukkeret stabilt, da slipper man cravings. 

Anonymkode: d1fe2...45f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser blandt venner og bekjente er at de som er litt lubben og overvektig bruker magre pålegg, magert smør og mye sukkerfri. Har dere samme oppfatning? De som er sunn, aktive og slanke bruker gjerne meierismør, helmelk og minst mulig prosessert. Lever jevnt over et sunnere liv. Mens overvektige venner gjerne har magert pålegg, men uten å stusse tar seg middag på McDonalds.

Jeg er slank og spiser ikke magre produkter eller lett produkter, gjorde det mye mer i tenårene og 20 årene, var slank da også. Og jeg tar glatt middag på maccern og 😍

Alt med måte. 

Anonymkode: 99955...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser aldri lettprodukter. Altså kun hel melk, bremykt,meierismør,seter rømme, pålegg, oster osv. Brus, juice og snacks er kun helg eller spesielle anledninger. Vi drikker brus og saft med sukker. Har bakverk minst en ganger i uken. Ellers mye potet og pasta. Sauser blir alltid laget fra bunn. Sjelden halvfabrikata, bortsett fra toro lasagne🤩

4 ungdommer og 2 voksne. Alle er slanke, selv om vi spiser som hester. Hun på 14 år og 45 kg spiser lett 3 velfylte tacolefser (hjemmelaget) til middag.  Er det maten eller er det kanskje gener/forbrenning. Jeg tror det siste. 

Anonymkode: 2f9b8...e2b

• Liker 1
Skrevet

Drikker Pepsi max og fun light og bruker suketter

Men spiser mye fete oster, bruker masse smør  i matlaging og kyllinglår foran kyllingbryst for smaken. 

Er slanke, men trener mye så vi trenger energien. (Umgdommene må drikke sjokomelk etter trening for å få i seg nok energi)

AnonymBruker
Skrevet

Spiser sjelden lettprodukter, unntaket er lettbrus av og til. Lett-ost av typen «lettere Jarlsberg» (for ikke å snakke om lettvarianten av Norvegia) er i mine øyne meningsløst, det smaker nesten ingenting. Da tar jeg heller mindre mengde av en ost som smaker mer. Jeg drikker skummetmelk fordi jeg liker smaken.

Mat lages fra bunnen av med smør, rømme, kremfløte osv., og vi spiser så å si aldri hel- eller halvfabrikata.

Anonymkode: 0d649...50f

Skrevet

Ja. Stort sett kun overvektige som spiser lettprodukter. Så blir de ikke mette, og smugspiser etterpå.

Helt utrolig at ikke alle ser sammenhengen her.

Disclaimer, enkelte anorektikere lever på lettbrus og typ fettfri sukkerfri skyr. De er altså tynne (radmagre) og på lettprodukter, fordi de har enorm selvdestruktiv viljestyrke og overstyrer sultfølelsen.

Anonymkode: cd49c...1ee

Slutter aldri å blir overraska over hvor kunnskapsløse folk som finnes 🙈 overvektige = lav viljestyrke, anorektiske = høy viljestyrke, bare wow

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er slank og bruker nesten utelukkende magre og sukkerfrie produkter. Bmi 19.

Anonymkode: 85ba2...d03

Jeg har samme bmi, og akkurat som deg, spiser også jeg stort sett magre og sukkerfrie produkter, f.els når det gjelder cottage cheese, rømme osv. 

Når jeg lager middag bruker jeg imidlertid en del smør. Jeg spiser stort sett råvarer og rent kjøtt, men velger da magre alternativer (mye kylling og kalkun, og viltkjøtt). De få gangene jeg drikker brus, er det zero som gjelder.

Jeg trener mye, og har høy hverdagsaktivitet. Vi er en aktiv familie. Denne aktiviteten tror jeg har mye å si, mer enn valget av lettprodukt eller ikke 🙂

Endret av Carrot123
AnonymBruker
Skrevet
Leppeblomst skrev (2 minutter siden):

Slutter aldri å blir overraska over hvor kunnskapsløse folk som finnes 🙈 overvektige = lav viljestyrke, anorektiske = høy viljestyrke, bare wow

Enig!! Både overspising og underspising er sykdommer, og handler ikke om viljestyrke, men om sykdomsbilde.

Anonymkode: 26f6b...029

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tidsklemmen skrev (2 minutter siden):

Jeg er 179 cm høy og veier 62 kg, veit ikke hva det er i bmi. Spiser sunt fett og lite meieriprodukter. Spiser laktosefri ost, spiser sunt fett olivenolje ekstra virgin og raps til å steke med. Elsker kjøtt og grønnsaker. 

ca 19. Ble nysgjerrig og måtte sjekke🤭

Anonymkode: 26f6b...029

Skrevet

Kommer helt an på hva det er. Jeg er overvektig og bruker mye magre produkter. Bl.a smøreost, melk og visse pålegg. Liker også best sukkerfri brus. 

MEN! På visse produkter liker jeg de som har mer smak. F.eks ost, der liker jeg ikke lett-ost. Det er for meg tørt og smakløst. Samme med smør, der liker jeg best meierismør eller Bremykt. 

Jevnt over så føler jeg at jeg spiser sunt. Jeg har jo gått ned snart 30 kg, med det kostholdet jeg har. Så det er jo ikke så ille som det kanskje kan høres ut som. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig samma hva man spiser. Det er mengden som betyr noe. 

😴😴😴😴

Anonymkode: a8de2...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...