Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (24 minutter siden):

Man skal ha på litt av kokevannet. Da kleber den ikke. Smør/olje gjør at sausen ikke fester seg like godt til pastaen.

Bruker kokevann også, ja :) Det var forøvrig mest ment som et tips til TS, til og med smør/olje må jo være bedre enn å la pastaen ligge i kokevannet ved servering, tenker jeg ;) 

Anonymkode: a7a45...8af

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig.

Anonymkode: 81cb8...48c

Mange av oss synes smakskombinasjonene du beskriver høres helt grusomme ut, det er nok mye av årsaken. Men om dere liker det, og utvannet, overkokt pasta, så er det jo ingen som kan nekte dere det. Jeg hadde ikke villet spist den pastaen og sausen slik du beskriver det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bruker kokevann også, ja :) Det var forøvrig mest ment som et tips til TS, til og med smør/olje må jo være bedre enn å la pastaen ligge i kokevannet ved servering, tenker jeg ;) 

Ja, absolutt! :)

"Bolognesen" orker jeg ikke en gang kommentere. Det har andre allerede adressert til fulle. :hoho:

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men om dere liker det, og utvannet, overkokt pasta, så er det jo ingen som kan nekte dere det. Jeg hadde ikke villet spist den pastaen og sausen slik du beskriver det.

Det går fint an unngå det der ved å lage Spaghetti Bolognese "søritaliensk", som vi kaller det hjemme, ved å erstatte spaghettirørene med ris som blandes inn. Alt er mulig og mye er godt! 😃👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går fint an unngå det der ved å lage Spaghetti Bolognese "søritaliensk", som vi kaller det hjemme, ved å erstatte spaghettirørene med ris som blandes inn. Alt er mulig og mye er godt! 😃👍

Nuvel. Kan ikke si at noe av det du har kommet med så langt høres godt ut. En kjøttsaus med ris er dette du nevner her. En italiener ville nok gå så langt å kalle det du lager fôr blasfemi. 

For en bolognese kan du åpnenbart ikke lage. Anbefaler deg å sjekke ut oppskrifter på internett, alternativt at du melder deg på et kurs om matlaging.

Anonymkode: bbd06...1e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er helt ubegripelig sære som vurderer å lage to forskjellige bolognesesauser. 

Rødbeter høres helt grusomt ut, og å ha som mål å drøye kjøttet høres også utrolig spesielt ut. 

Din bolognese virker som den klart rareste av de to. Men jeg hadde selvfølgelig, hvis kona likte det sånn, holdt kjeft og spist den. Så hadde jeg kanskje prøvd å stort sett ta bologneseansvaret selv. 

Anonymkode: 2b784...cdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For all del, det var du selv som beskrev hvordan dere pleier å tilberede pastaen. Jeg skjønner ikke hvordan den kan bli annet enn vassen,overkokt og smakløs med en slik framgangsmåte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):
  AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 12.07):

Mange som mener alt mulig nå. Kritikk mot at vi bruker ingefær og rødbeter i, mens det også er rart å overlate rødløkdryss, ost og koriander til den enkelte. Skjønner heller ikke at det skal være feil å holde pastaen varm ved å sette vannkjelen på bordet. Ananas og selleri må da være like rart. Som noen sier, folk liker bolognesen sin forskjellig.

Fordi dette er IKKE bolognese!!

Dette er noe helt annet, det kan hende det smaker godt, ikke vet jeg. Hadde jeg vært gjest hadde jeg smakt på det av ren nysgjerrighet og høflighet, men det er ikke en bolognese. Om du nå kaller det kjøttsaus så kan vi være enig og så kan vi gå videre med saken.

For eksempel: snakker vi om rødbeter som man kjøper hel og så skreller, kutter opp også kokes de møre i sausen? Forsvinner de, eller blir det "knasete" når man spiser? Og hva gjør ingefær i sausen din? Greier ikke helt plassere hvordan det passer inn? Blir det indisk/spicy/kribelte/orange i fargen eller hva gjør det egentlig i kjøttsaus din?

Altså jeg forstår at merkelig kombinasjoner kan fungere: rømme, majones og frukt høres også helt fjernt i mitt hode, men mange liker waldorfsalat, så da funker det visst? Kanskje dine kombo har noe for seg de og? 

Men ikke om du fortsetter å kalle det noe som helst annet enn KJØTTSAUS. Vi kan ikke være enig om du står på ditt og kaller det bolognese.

Anonymkode: c92d7...63d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere er helt ubegripelig sære som vurderer å lage to forskjellige bolognesesauser. 

Rødbeter høres helt grusomt ut, og å ha som mål å drøye kjøttet høres også utrolig spesielt ut. 

Din bolognese virker som den klart rareste av de to. Men jeg hadde selvfølgelig, hvis kona likte det sånn, holdt kjeft og spist den. Så hadde jeg kanskje prøvd å stort sett ta bologneseansvaret selv. 

Anonymkode: 2b784...cdc

Du er mer tålmodig enn meg. Jeg hadde ikke spist det dersom mannen min likte det der. ;) Men hadde også som deg laget maten selv da. 

Anonymkode: 9fadf...353

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 14.1.2026 den 9.07):

Hm jeg tenker når du lager bolognese til middag lager du din saus og når det er hans tur da lager han sin. Så holder man kjeft og spiser det som står på bordet

Hvor ble det av romantiske gester? Jeg foreslår at ts lager mannens favorittsaus når hun lager mat, og så kan mannen lage hennes favoritt når han lager mat😊

Anonymkode: 05243...645

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor ble det av romantiske gester? Jeg foreslår at ts lager mannens favorittsaus når hun lager mat, og så kan mannen lage hennes favoritt når han lager mat😊

Hver gang? Romantisk gest hver eneste hverdagsmiddag? Og når han ikke liker hennes saus engang? Skal han stå å lage den?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 9.03):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Pasta på lunk i vannkjelen? Det bør du ikke gjøre, da fortsetter jo pastaen å koke, og blir overkokt. Hell ut vannet når pastaen er al dente😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Hver gang? Romantisk gest hver eneste hverdagsmiddag? Og når han ikke liker hennes saus engang? Skal han stå å lage den?

Hvis de lager pastasauen annenhver gang, så får de likevel sin favoritt annenhver gang? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 9.44):

Å mose sausen gjør den jo bare tynn, og noe skal jo drysses over bolognesen: Ost, kanskje hakket persille eller koriander, det man liker. Da kan jo også krydder tas på sånn. Løk også, ikke alle liker løk i pasta bolignese og da kan man ha en skål med finhakket løk med en skje i. Sånn får alle det som de vil. Fungerer flott hvis man har gjester.

Hæ, man drysser ikke ost på bolognese 😵😵

Anonymkode: 27034...3f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor ikke? Det er snakk om små mengder for å unngå klebing, og på den ferdigkokte pastaen, ikke i pastavannet. Hvis jeg kun skal spise pasta med parmesan og pepper, så synes jeg dessuten at litt smør gir god smak. Det er sikkert helligbrøde hvis man skal være mest mulig "autentisk", da ;) 

Fordet du ødelegger pastaen sine egenskaper 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du reagerte ikke på hakket, rå løk, kruspersille/koriander, hvitløkspulver/ingefær/oregano på boks?

Oppi det hele er ost det minst merkelige her. 😂

Anonymkode: d7c96...ff4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man drysser da parmesan over bolognese jo.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Man drysser da parmesan over bolognese jo.

Noe sier meg at osten ts serverer til denne retten ikke er parmesan 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe sier meg at osten ts serverer til denne retten ikke er parmesan 

Joda. Tenkte og det. Sikkert tine revet Norvegia eller noe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du reagerte ikke på hakket, rå løk, kruspersille/koriander, hvitløkspulver/ingefær/oregano på boks?

Oppi det hele er ost det minst merkelige her. 😂

Jo da alt det er kjemperart! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...