AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Ja, hvor mye vann burde man egentlig drikke? De jeg kjenner maser på meg om at jeg bør drikke minst 2 liter vann hver dag og at jeg ser ut som jeg gjør fordi jeg drikker for lite vann.🙄 Jeg drikker når jeg er tørst og har gjort det i alle år. Anonymkode: f44be...4fa
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Om du drikker når du er tørst så har det gått for lenge. Anonymkode: 62232...b07 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar 2-3 liter daglig, mye svetting bør erstattes. Anonymkode: afdb2...24d 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du drikker når du er tørst så har det gått for lenge. Anonymkode: 62232...b07 Nei det er bare fjas. TS, hvis urinen din er lett gulaktig drikker du nok. Den trenger ikke se ut som vann. Anonymkode: 23677...c5b 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du drikker når du er tørst så har det gått for lenge. Anonymkode: 62232...b07 Hva mener du? Kan du utdype mer? Ts AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2-3 liter daglig, mye svetting bør erstattes. Anonymkode: afdb2...24d 3?😵💫 Ts AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er bare fjas. TS, hvis urinen din er lett gulaktig drikker du nok. Den trenger ikke se ut som vann. Anonymkode: 23677...c5b Tror jeg å. Jeg har drukket når jeg er tørst så lenge jeg kan huske. Takk du. Ts Anonymkode: f44be...4fa
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar Man får også i seg væske gjennom mat og annen drikke enn vann. Det er ikke nødvendig å drikke 2 liter vann i tillegg til det, med mindre man svetter veldig mye pga trening eller varme. Jeg tror jeg pleier å drikke 1 til 1,5 liter med bare vann per dag. Anonymkode: 59260...2e6
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar Det kommer an på hva som menes med "nok". Nok for å overleve? Anonymkode: 260c4...d5d
Macro Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Helt tullete å mase på voksne om å drikke vann. Folk klarer da å holde seg i live selv. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om du drikker når du er tørst så har det gått for lenge. Anonymkode: 62232...b07 For noe tull. Det er jo hele poenget med å bli tørst. Kroppens måte å si ifra når du må drikke. Tenker du det samme om sult også? Hvis man venter til man er sulten har man ventet for lenge? Man skal bare gå å spise jevnt gjennom hele dagen? Anonymkode: 9c9e7...841 3 2
Million Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar (endret) Ingen voksne mennesker av normal psykisk helse i dette landet dør av tørste eller får noen lidelser knyttet til "for lite vanndrikking". Vi drikker når vi er tørste, det er kroppens signal på at nå er det på tide og fylle på lageret, drikk litt er du snill. Så da gjør vi det, og alt er bra igjen til neste gang kroppen signaliserer at den trenger påfyll. Å gå og bøtte nedpå vann konstant dagen lang fra flaske man bærer med seg overalt og fyller en drøss ganger i løpet av dagen? Det er bare tull. Med mindre man har en fysisk jobb der man svetter mye eller er i høy aktivitet, eller trener mye og svetter mye der. Da kan en medbragt vannflaske som fylles på litt oftere være lurt. Normale folk trenger ikke få oppgitt en mengde drikke de skal ha i seg daglig! Drikk når du er tørst! Overdriver man og bøtter i seg for mange liter pr dag i den tro at det er sunnere jo mer du drikker, så kan vannet faktisk være skadelig for oss. https://www.nrk.no/buskerud/urolog-og-ernaeringsfysiolog-advarer-mot-overdreven-vanndrikking-1.17390246 Endret 14. januar av Million 2 1
Andrea59 Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar Noen mener man skal pøse i seg vann, andre sier man ikke trenger å drikke med mindre man er tørst. Og det er eksperter i begge leire. Jeg drikker kun når jeg er tørst, ofte kun kaffe på en hel dag.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar Jeg drikker vel 2-3 liter på vinter, og mer på sommer. Men jeg trener mye, og drikker heller ikke noe annet enn vann og kaffe. Hvor mye man bør drikke varierer etter aktivitetsnivå, svette og hva annet man drikker. Anonymkode: 4ee5d...647
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Skrevet 14. januar Jeg drikker 2 eller 2,5 liter vann pluss det jeg spiser. Kroppen min trives best med det, jeg har også en mild svettelidelse så det henger nok sammen. Alle må finne ut hva som er best for de. Anonymkode: 7606c...daa
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Skrevet 14. januar Million skrev (31 minutter siden): Ingen voksne mennesker av normal psykisk helse i dette landet dør av tørste eller får noen lidelser knyttet til "for lite vanndrikking". Vi drikker når vi er tørste, det er kroppens signal på at nå er det på tide og fylle på lageret, drikk litt er du snill. Så da gjør vi det, og alt er bra igjen til neste gang kroppen signaliserer at den trenger påfyll. Å gå og bøtte nedpå vann konstant dagen lang fra flaske man bærer med seg overalt og fyller en drøss ganger i løpet av dagen? Det er bare tull. Med mindre man har en fysisk jobb der man svetter mye eller er i høy aktivitet, eller trener mye og svetter mye der. Da kan en medbragt vannflaske som fylles på litt oftere være lurt. Normale folk trenger ikke få oppgitt en mengde drikke de skal ha i seg daglig! Drikk når du er tørst! Overdriver man og bøtter i seg for mange liter pr dag i den tro at det er sunnere jo mer du drikker, så kan vannet faktisk være skadelig for oss. https://www.nrk.no/buskerud/urolog-og-ernaeringsfysiolog-advarer-mot-overdreven-vanndrikking-1.17390246 Takk for et så utfyllende svar. Jeg har hørt at huden lider hvis man ikke drikker nok vann, blir fort gammel og skrukkete 🤷♀️ Ts Anonymkode: f44be...4fa
Million Skrevet 14. januar #16 Skrevet 14. januar (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for et så utfyllende svar. Jeg har hørt at huden lider hvis man ikke drikker nok vann, blir fort gammel og skrukkete 🤷♀️ Ts Anonymkode: f44be...4fa Nei. Den uttørkingen og rynkedannelsen i huden er det sol som står for. Ingenting rynker hud mer enn sol. Den "baker" det ytre hudlaget med stråler, og det skader huden. Vanndrikking forhindrer ikke dette! Vil du være rynkefri som eldre, hold deg unna solen. Men på et eller annet tidspunkt VIL rynkene komme uansett, men det er altså snakk om å holde seg rynkefri (eller nesten rynkefri) så lenge som mulig da, som man kan oppnå ved å unngå sol. Tjue minutter sol pr dag er nok for kroppens evne til å danne sin egen dagsdose med vitamin D. Mer trenger du ikke. Normal vanndrikking når man er tørst er nok til at du holder huden hydrert. PS! Må legge til denne: Naturligvis har vi en faktor til når det kommer til å skape rynker hos oss. RØYKING. Det gir rynker, det! Så unngå det. Endret 14. januar av Million
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Skrevet 14. januar Se på urinen din, er den mørkegul drikk mer, er den svak gul neste fargeløs har du drukket nok. Anonymkode: 20618...fed
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om du drikker når du er tørst så har det gått for lenge. Anonymkode: 62232...b07 Bare tull, tørst er kroppens måte å si i fra at den trenger veske. Du spiser kanskje før du er sulten og? Friske voksne klarer å regulere dette helt selv uten å telle vannglass. Vanlig gjennomsnittsbehov er ca 30 ml pr kg kroppsvekt, inkludert alt som og kommer gjennom mat. Til og med 100 gram brød inneholder 40 gram vann, så man får påfyll hele dagen. Folk som er blitt avhengig av å drikke mye vann gjør det gjerne fordi de har skylt ut så mye salter av kroppen, at kroppen tror den er tørst. Dette fordi cellene har for lavt saltnivå til å få osmosen til å fungere ordentlig - så kroppen er tørst selv om det drikkes mye, men den kan ikke nyttegjøre seg vannet. Samtidig gjør det unormale veskeinntaket at enda mer salter blir utskilt til urin. Er du i veldig varmt klima og i mye aktivitet - så tilsett salttabletter i vannet. Anonymkode: 46463...86c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): For noe tull. Det er jo hele poenget med å bli tørst. Kroppens måte å si ifra når du må drikke. Tenker du det samme om sult også? Hvis man venter til man er sulten har man ventet for lenge? Man skal bare gå å spise jevnt gjennom hele dagen? Anonymkode: 9c9e7...841 Nei, det er ikke tull. Ja, jeg spiser som regel før jeg blir sulten. Ja, kroppen sier ifra selv, så man dauer ikke. Men kroppen behøver ikke å si ifra selv. Det er en grunn for at kroppen sier ifra, det er jo at det er gått for lang tiden siden sist man drakk. Med andre ord, er man tørst, så har det gått for lang tid. Anonymkode: 62232...b07
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Skrevet 14. januar Hvor mye væske du trenger kommer an på vekt og aktivitetsnivå. Men generelt sett, skal en voksen person ha ca. 2 liter væske i løpet av dagen. Ekstra væske ved trening osv. Det trenger ikke nødvendigvis være 2 liter vann + all annen drikke. Da kan det fort bli for mye og du blir løpende på toalettet. Anonymkode: d8a00...9c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå