Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aldersgrenser og arbeid:
  • 72 år: Den nye alminnelige aldersgrensen i arbeidslivet (fra 2026), som gir deg rett til å jobbe til du fyller 72, og arbeidsgiver kan ikke avslutte arbeidsforholdet på grunn av alder før da.
  • Men så er spørsmålet: Hvem  tror  du har utholdenhet å jobbe til de blir 72 år, og hvem er det som er sliterne i samfunnet og bør ha rett til førtidspensjonsavtaler ?
  • Stadig flere arbeidtagere har idag hjemmekontor, og det inneberer at de har ikkje eit fysisk tungt arbeide til samanligning med mange som jobber innenfor bygg-og anlegg, helsesektoren, industrien etc. 
  • -Er vi ifred med å få eit 3-delt samfunn der stadig flere har hjemmekontor
  • -Så har vi dem som er pålagd å møte fysisk på jobb hver dag. 
  • -Så har vi dem som har førtidspensjonsavtaler, og så har vi alle dem som ikkje har førtidspensjonsavtaler.
  •  
  • Førtidspensjonavtalen var i utgangspunktet målrettet mot sliterne v/ fylte 62 år, men nå viser igjennomsnittsalderen er 65 /67 år før mange slutter.    
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"rett til å jobbe til du fyller 72"... må tolkes slik at du må jobbe til 72 år. Dette er bare starten, og nye regler vil komme som vil gradvis straffe økonomisk de som ønsker å gå av før tiden.

Anonymkode: 50995...58d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke for å klage, men for å opplyse: Jeg har kontorjobb med mulighet for hjemmekontor og jeg er mer utslitt nå enn i arbeid der jeg er mer aktiv (barnehage, butikk osv). 

Så det er ikke slik at kontorjobb ikke kan være slitsomt, det er bare det at det sliter deg ut på en annen måte. Det er mange tunge saker som arbeides med på kontor, og vi blir også utsatt for utmattende støy, slik som feks lærere, men igjen, på en annen måte. Mange av oss får også problemer med nakke/rygg/armer fordi vi sitter mer enn hva som er godt for oss. 

Jeg ser ikke for meg å ha helse/evne/vilje å stå i jobb til jeg er 72.

Anonymkode: 72950...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Full forståelse for at en kan slitne i alle yrker, ikke bare fysisk krevende yrker. 

Jeg har jobbet i helsevesenet(turnus), men har nå en mer kontorbasert jobb. Arbeidsmengde og tid er normal, sjelden det er overtid, men er alltid mer enn nok å drive med likevel. Er sliten i hodet av alle ballene i lufta, alle saker som skal følges opp og lange teamsmøter. Samt at det å sitte foran en skjerm gjør at øynene blir trøtte og hodet tungt. 

Turnusjobb i helsevesenet vil jeg si er rimelig krevende!. Du blir sakte men sikkert mer og mer utslitt, både av jobbens egenart og av de varierende arbeidstidene. Ikke noe fri mellom nattevakter og dagvakter.  I tillegg så er det emosjonelt krevende. 

Anonymkode: 8fcab...1b7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bygg- og anlegg er tunge jobber med mye risiko. 

Anonymkode: 052f4...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er ikke for å klage, men for å opplyse: Jeg har kontorjobb med mulighet for hjemmekontor og jeg er mer utslitt nå enn i arbeid der jeg er mer aktiv (barnehage, butikk osv). 

Så det er ikke slik at kontorjobb ikke kan være slitsomt, det er bare det at det sliter deg ut på en annen måte. Det er mange tunge saker som arbeides med på kontor, og vi blir også utsatt for utmattende støy, slik som feks lærere, men igjen, på en annen måte. Mange av oss får også problemer med nakke/rygg/armer fordi vi sitter mer enn hva som er godt for oss. 

Anbefaler heve senke pult og slik enkel kontor tredemølle som gjør at fu kan variere mellom sitting og gåing under arbeidsdagen.

Anonymkode: 822f9...0dd

Skrevet

Med slitere tenker vi kanskje på jernbindere som jobber på anlegg i 20 grader kulde, men i dag kan du bli mentalt utslitt f.eks i en redaksjon med stramme tidsfrister og krav om å produsere.

72 år i AML betyr jo bare at arbeidsgiver har en sakelig grunn til å si deg opp pga alder. Selv kan du jo slutte når du er 62 om du har nok opptjening.

Det er ikke slik at du blir straffet om du går av tidlig, men det er lagt inn økonomiske insentiver for dem som kan og vil stå lenger i jobb. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helsearbeidere, renholdere, butikkansatte, barnehage, tannhelsepersonell, lærere. 
Egentlig det meste som ikke innebærer finans, siviløkonomi og politikk. I det offentlige er det stadige kutt på alt utenom direktørstillinger. Privat sektor i stor grad eid av fond som skal ha årlig avkastning å vekst. For å nå disse målene må det bedrives rovdrift på staben. 

Anonymkode: e20d5...7a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsearbeidere, renholdere, butikkansatte, barnehage, tannhelsepersonell, lærere. 
Egentlig det meste som ikke innebærer finans, siviløkonomi og politikk. I det offentlige er det stadige kutt på alt utenom direktørstillinger. Privat sektor i stor grad eid av fond som skal ha årlig avkastning å vekst. For å nå disse målene må det bedrives rovdrift på staben. 

Vil ikke kalle noen av disse for «slitere». De jobber innendørs, og jobben er ikke mer fysisk krevende enn en kontorjobb, gitt at man er nøye med arbeidsstillingen.

Med «sliter» tenker jeg på sveisere, roughnecks, bagasjestuere, murere og andre fysisk krevende jobber. Disse yrkene har strenge krav til HMS, sikkerhetsutstyr, hviletid og arbeidsmiljø. Det er ikke som før i tiden, da arbeiderne jobbet seg halvt ihjel for luselønn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingenting som heter "siviløkonomi".  Siviløkonom er en grad/tittel man får ved å ved å gjennomføre en gitt utdanning.

Anonymkode: 9d2ff...882

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man får en utvidet rett til å jobbe til 72 år uten at arbeidsgiver kan kvitte seg med deg på grunn av alder. Det er ikke en plikt.

Folketrygden kan dessuten tas ut fra 62 år, samme med OTP for de aller fleste. En del har rett til AFP fra 62 år, både i privat og offentlig sektor. 

I tillegg har vi et system med uføretrygd, så "sliterne" er ivaretatt via dette systemet samt mulighet for tidlig uttak av alderpensjon og AFP jmf. over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På min arbeidsplass ble det arangert stressmestringskurs, og de flere som satt på kontoret fekk tilbud om hjemmekontor i som ledd i avstressing.  Alle de som jobber ute  produksjonen lagerbetjening / varemottakene hadde også høyt stressnivå, men de hadde såvist ikkje muligheter for å dra hjem. 

Anonymkode: 43dbd...d87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fysisk tung jobb, er snart 60 år og håper jeg kan jobbe i minst 15 år til. Vi står i gjennomtrekk, går fort 15-20 000 skritt på betong hver dag, løfter mye tungt fra høyt til lavt og blir møkkete hver dag. 

Elsker jobben min, tjener sykt bra og stortrives!

Vi er tre damer på jobben og vi alle ønsker å jobbe så lenge som mulig. Alle er over 50 :) 

Ja, vi er arbeiderklasse og jobber "på gulvet", men når trivsel og god lønn er som det er, da håper vi helsa holder i mange år til! Uten en jobb og rutiner, tror jeg at jeg hadde råtnet på rot. 

Anonymkode: f7202...448

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, man får en utvidet rett til å jobbe til 72 år uten at arbeidsgiver kan kvitte seg med deg på grunn av alder. Det er ikke en plikt.

Folketrygden kan dessuten tas ut fra 62 år, samme med OTP for de aller fleste. En del har rett til AFP fra 62 år, både i privat og offentlig sektor. 

I tillegg har vi et system med uføretrygd, så "sliterne" er ivaretatt via dette systemet samt mulighet for tidlig uttak av alderpensjon og AFP jmf. over.

Tidligere så  gikk det hovudsaklig  på ansienitet når  bedrifter skulle nedbemanne /innskrenke, og ansientitetsprinsippet stod veldi sentralt, men slike er det ikkje idag. 

Idag handler det i all hovudsak om kompetanse, fleksibilitet, og velferdsgrunner det  blir lagd vekt på.  All erfaring viser vel ellers  at når bedrifter skal nedbmanne så er det seniorene som må gå / førtidspensjonering.  

AnonymBruker
Skrevet

Tja si det du.. Mange er fysisk totalt utslitt før dem er 50. Bygg og anlegg,helse og omsorg er rein gift for kroppen. En kontorjobb for dem blir ofte et smertehelvete da alt av ledd og nerver brenner i hele kroppen. 

Så har vi stress,mange blir helt ødelagt av det og faller totalt utenfor arbeidslivet og det sosiale lenge før pensjonsalder. 

Er nok en ide å ta en titt på dem som løper rundt som røyskatter i en alder av 75.

Nei,virker som man burde satt seg på ræva og pimpet øl da man 25 år gammel istedet for å klemme på til man stuper alt for tidlig. 

Anonymkode: c7bcd...c19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en fysisk tung jobb, er snart 60 år og håper jeg kan jobbe i minst 15 år til. Vi står i gjennomtrekk, går fort 15-20 000 skritt på betong hver dag, løfter mye tungt fra høyt til lavt og blir møkkete hver dag. 

Elsker jobben min, tjener sykt bra. Uten en jobb og rutiner, tror jeg at jeg hadde råtnet på rot. 

HÆÆ??!! Og dette har du gjort i 40 år? Hva i all verden er du laget av?

De fleste har skiftet både knær,hofter og skuldre opp til flere ganger før fylte 70...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Elsker jobben min, tjener sykt bra og stortrives!

Vi er tre damer på jobben og vi alle ønsker å jobbe så lenge som mulig. Alle er over 50 :) 

Ja, vi er arbeiderklasse og jobber "på gulvet", men når trivsel og god lønn er som det er, da håper vi helsa holder i mange år til! Uten en jobb og rutiner, tror jeg at jeg hadde råtnet på rot. 

Synes det er ikkje mer en rett og rimleg at folk bør kunne få jobbe såkenge de ønsker. Når ein  har fylt 62 + bør arbeidsgivere legge tilrette for redusert arbeidstid for de som ønsker å jobbe lenger. Dei fleste skal idag  kombinere jobb, og hjemmearbeide, og ein skal har overskudd både til arbeide hjemme og uten hjemmet.  

Vel, noen  legg opptil at de forventer å bli minst  100 år, og jobben, og lønnen er viktigere en å få noen år i frihet som pensjonister. Er selv forlengst blitt pensjonist etter 50 år som yrkesaktiv , og savner ofte  arbeidsmiljøet, og arbeidsplassen,men er av den kategorien som alltid finner seg noe å gjøre , og som er ein givnad 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (4 timer siden):

Vil ikke kalle noen av disse for «slitere». De jobber innendørs, og jobben er ikke mer fysisk krevende enn en kontorjobb, gitt at man er nøye med arbeidsstillingen.

Med «sliter» tenker jeg på sveisere, roughnecks, bagasjestuere, murere og andre fysisk krevende jobber. Disse yrkene har strenge krav til HMS, sikkerhetsutstyr, hviletid og arbeidsmiljø. Det er ikke som før i tiden, da arbeiderne jobbet seg halvt ihjel for luselønn.

Nja,luselønn vil jeg direkte ikke si..

Men farlig ja,blitt mye bedre med HMS inne i bildet de siste 25 årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På min arbeidsplass ble det arangert stressmestringskurs, og de flere som satt på kontoret fekk tilbud om hjemmekontor i som ledd i avstressing.  Alle de som jobber ute  produksjonen lagerbetjening / varemottakene hadde også høyt stressnivå, men de hadde såvist ikkje muligheter for å dra hjem. 

Hjemmekontor gjør kanskje tidsklemma enklere, men man tar jo med seg jobben hjem på godt og vondt. Du tar bokstavelig talt arbeidet og jobbstresset med inn i privatsfæren. Det kan dessuten være avstressende å være i fysisk aktivitet så å sitte og jobbe hjemme på pc hele dagen kan absolutt føre til stress. Du mister samtidig følelsen av fri hjemme. Jeg vil heller jobbe på jobb og har fri innen husets fire vegger.

Anonymkode: fb4e8...29a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjemmekontor gjør kanskje tidsklemma enklere, men man tar jo med seg jobben hjem på godt og vondt. Du tar bokstavelig talt arbeidet og jobbstresset med inn i privatsfæren. Det kan dessuten være avstressende å være i fysisk aktivitet så å sitte og jobbe hjemme på pc hele dagen kan absolutt føre til stress. Du mister samtidig følelsen av fri hjemme. Jeg vil heller jobbe på jobb og har fri innen husets fire vegger.

Anonymkode: fb4e8...29a

Nå er det også   mange andre yrkesgrupper som tar med   jobben hjemme som yrkessjåfører, fiskere,  repratører, mekanikere. o.s.v . Jobben er oftast  ikkje slutt når de parkerer kjøretøyet, eller  legger båten til kai. Mange selvstendig næringdrivende må ta den administrative jobben på kveldstid, 

Endret av Buffelo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...