Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Buffelo skrev (12 timer siden):
Aldersgrenser og arbeid:
  • 72 år: Den nye alminnelige aldersgrensen i arbeidslivet (fra 2026), som gir deg rett til å jobbe til du fyller 72, og arbeidsgiver kan ikke avslutte arbeidsforholdet på grunn av alder før da.
  • Men så er spørsmålet: Hvem  tror  du har utholdenhet å jobbe til de blir 72 år, og hvem er det som er sliterne i samfunnet og bør ha rett til førtidspensjonsavtaler ?
  • Stadig flere arbeidtagere har idag hjemmekontor, og det inneberer at de har ikkje eit fysisk tungt arbeide til samanligning med mange som jobber innenfor bygg-og anlegg, helsesektoren, industrien etc. 
  • -Er vi ifred med å få eit 3-delt samfunn der stadig flere har hjemmekontor
  • -Så har vi dem som er pålagd å møte fysisk på jobb hver dag. 
  • -Så har vi dem som har førtidspensjonsavtaler, og så har vi alle dem som ikkje har førtidspensjonsavtaler.
  •  
  • Førtidspensjonavtalen var i utgangspunktet målrettet mot sliterne v/ fylte 62 år, men nå viser igjennomsnittsalderen er 65 /67 år før mange slutter.    

Svindlerene fra Newcastle 😀 Jag har degree in software engineering (enaste programmerings kursa som var vardt tilbudt 4 ård, hvar jag fokusarta paa stordatamaskinan)

Studiehåndbok 1994 Newcastle faculty_of_engineering_handbook1994.pdf.

Fra Providing software engineering students with an experience in "big-computing" | IEEE Conference Publication | IEEE Xplore:

"In this gaper, we record an experiment in "big-computing" for third-year undergraduate students. This experiment was part of the Software Engineering subject (COMP321) in the Computer Science Department at the University of Newcastle." 

Anonymkode: 84f33...359

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Buffelo skrev (18 timer siden):

Nå er det også   mange andre yrkesgrupper som tar med   jobben hjemme som yrkessjåfører, fiskere,  repratører, mekanikere. o.s.v . Jobben er oftast  ikkje slutt når de parkerer kjøretøyet, eller  legger båten til kai. Mange selvstendig næringdrivende må ta den administrative jobben på kveldstid, 

Dokumentasjon og papirarbeid følger vel med de fleste yrker men i de nevnte er det vel en svært liten del av jobben? Som yrkessjåfør eller fisker kan det ikke være lett å jobbe hjemmefra.

Anonymkode: fb4e8...29a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dokumentasjon og papirarbeid følger vel med de fleste yrker men i de nevnte er det vel en svært liten del av jobben? Som yrkessjåfør eller fisker kan det ikke være lett å jobbe hjemmefra.

Anonymkode: fb4e8...29a

Mange fiskere er selvstendig  næringsdrivene, og de har en jobb både  ute på fiske, og når de er hjemme er det vegn.og båt som skal holdes vedlike.  De fleste både fiskere,og yrkesjåfører, industriarbeidere, jobber  m.fl. jobber under vekslende verforhold. 

Skjønner godt at det kan vera slitsamt å  ha kontorjobber også, men overhode ikkje samanlignbart både fysisk / psykisk med mange av de nevnte grupper, og er åpenbart blandt sliterne i samfunnet.    

Anonymkode: 43dbd...d87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og jeg er veldig glad for at jeg har AFP. Er 62 år nå og satser på å jobbe litt mens jeg tar ut pensjon. Føler meg for ung til å slutte helt å jobbe - men trappe kraftig ned, det skal jeg. 

Anonymkode: a0fcd...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

God spørsmål. Ofte blir "sliterne" ofte referert til folk so har tunge fysiske jobber. Men disse har vel blitt en del lettere etter hvert med flere bekvemmeligheter, bedre utstyr osv.... 

... samtidig vil jeg tro at de fleste fysiske jobber er mindre mentalt stressende. Selv har jeg for det meste hatt kontorjobb, delvis lederjobber. En stort stressmoment er endringene som hele tiden skjer. På mine nær 30 år i samme bransje er jobben nå HELT forskjellig fra hva den var. Jeg likte oppgavene da, nå faller jeg stadig mer av pga den teknologiske utvikilngen og jeg oppfatter at yngre og nyansatte kolleger tar ting mye raskere og er mye flinere. Det er slitsomt. 

Så det er også på sett og vis å bli sliten, og utdatert. Hadde egentlig ikka hatt noe imot gå over til en fysisk jobb nå - der man var ferdig med jobben når man er ferdig med dagen.. 

Anonymkode: 5973a...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...