AnonymBruker Skrevet 12. januar #21 Skrevet 12. januar Det er et triks fra tiktok, som sier at om de tygger tyggis når de leser noe, så husker de det lettere om de tygger samme tyggis på prøven f.eks. Det er jo sikkert noe i det, knytte det man har lest til noe. Når læreren sender melding om det, så tenker jeg nok at det er forstyrrende. Kan se for meg at det ligger tyggis steder det ikke skal være, og at oppstarten av timen tar lang tid fordi noen skal styre med å få tyggis av andre. Er også mulig at enkelte elever føler seg presset til å gi tyggis til andre og har gitt beskjed til lærer om at det ikke er greit. Dette er jo ting elevene ikke nødvendigvis ser, de ser ikke problemet med at undervisningen starter 10 min forsent, så lenge de får tyggis. Og om en elev synes det er ubehagelig med mas om tyggis, så tar læreren det garantert på sin kappe og sender melding om at tyggis ikke er greit, på en måte som gjør at det virker som om det kommer fra lærer. Det er nok mange grunner til at tyggis oppleves som ugreit i den klassen, og når lærer gir beskjed om det så tenker jeg at da er det for mye styr med det. Anonymkode: ab548...424 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #22 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 23.17): Hei! For noen dager siden sendte læreren til barnet mitt ut en fellesmelding til alle foreldrene at bruk av tyggegummi var en stor utfordring i klassen. Det stod at de ble tygget åpenlyst i timene, og at elevene visstnok tok imot og ga hverandre dette i timene. Det stod videre at en del havnet på gulvet. Jeg snakket med barnet mitt om dette, og hun sier at hun har med tyggis - men at det hjelper henne å konsentrere seg og at hun ikke deler det med andre. Hun forteller også at problemet ikke er så stort som lærer skisserer. Dere som er lærere- hvor mye tid bruker dere på sånt? Jeg tenker jo at det må være mulig å møte elevene litt på dette, og ikke gå på krigsstien. Kan man ikke heller lage noen regler omkring bruk av tyggis? Vil jo tro at en del ikke kaster det i søpla nettopp fordi det ikke er lov. Må da være viktigere ting å bruke tid på... Anonymkode: 11aef...29d I en helt vanlig jobb, topp jobb eller jobb hvor du gjør det enkleste i verden så er det helt lov med tyggis … hvorfor skal vi da si til unger at det ikke er lov? Anonymkode: 7075e...556
AnonymBruker Skrevet 13. januar #23 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): I en helt vanlig jobb, topp jobb eller jobb hvor du gjør det enkleste i verden så er det helt lov med tyggis … hvorfor skal vi da si til unger at det ikke er lov? Anonymkode: 7075e...556 Det er mye som er lov på jobb som man ikke kan gjøre i klasserommet. Voksne folk klarer dessuten stort sett å kvitte seg med tyggingen på en hensiktsmessig måte, de klistrer den ikke på arbeidspulten eller under kontorstolen. Anonymkode: a2e2c...7e9
Kålrota Skrevet 13. januar #24 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): I en helt vanlig jobb, topp jobb eller jobb hvor du gjør det enkleste i verden så er det helt lov med tyggis … hvorfor skal vi da si til unger at det ikke er lov? Anonymkode: 7075e...556 Det er forskjell på voksne og barn, for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 13. januar #25 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): I en helt vanlig jobb, topp jobb eller jobb hvor du gjør det enkleste i verden så er det helt lov med tyggis … hvorfor skal vi da si til unger at det ikke er lov? Anonymkode: 7075e...556 Ville du likt at en tannlege eller legen din satt å tygget tyggis mens den undersøker deg?... Det ville ikke eg ha likt. Anonymkode: 5d062...f48
AnonymBruker Skrevet 13. januar #26 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): I en helt vanlig jobb, topp jobb eller jobb hvor du gjør det enkleste i verden så er det helt lov med tyggis … hvorfor skal vi da si til unger at det ikke er lov? Anonymkode: 7075e...556 Det hadde ikke vært innafor på min jobb, om jeg gikk rundt og tygget tyggis. Eller, hvis jeg hadde hele landskapet for meg selv eller ikke satt i møter, så ville det nok gått greit. Anonymkode: 47b62...aed
AnonymBruker Skrevet 13. januar #27 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 23.17): Hei! For noen dager siden sendte læreren til barnet mitt ut en fellesmelding til alle foreldrene at bruk av tyggegummi var en stor utfordring i klassen. Det stod at de ble tygget åpenlyst i timene, og at elevene visstnok tok imot og ga hverandre dette i timene. Det stod videre at en del havnet på gulvet. Jeg snakket med barnet mitt om dette, og hun sier at hun har med tyggis - men at det hjelper henne å konsentrere seg og at hun ikke deler det med andre. Hun forteller også at problemet ikke er så stort som lærer skisserer. Dere som er lærere- hvor mye tid bruker dere på sånt? Jeg tenker jo at det må være mulig å møte elevene litt på dette, og ikke gå på krigsstien. Kan man ikke heller lage noen regler omkring bruk av tyggis? Vil jo tro at en del ikke kaster det i søpla nettopp fordi det ikke er lov. Må da være viktigere ting å bruke tid på... Anonymkode: 11aef...29d Hvorfor skal vi bruke tid på å lage flere regler vi må følge opp når man kan ha én? Droppe tyggis.. Ungene dævver ikke av å droppe tyggis. Om de faktisk ikke klarer å konsentrere seg uten har de større problemer. Anonymkode: 55228...b1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #28 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 12.1.2026 den 8.21): Mitt barn har ADHD og angst, strever å gå på skolen i utgangspunktet. Tyggisen er en del av reguleringen og jeg er takknemlig for at det er lov der. Anonymkode: 20bd9...1b2 Jeg er lærer og har en elev slik som ditt barn i klassen. Den eleven har tyggis. Alle de andre har ikke. At den ene har leven trenger, betyr ikke at resten av klassen ha samme behov. Anonymkode: 55228...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #29 Skrevet 13. januar Noen ganger så må man bare innfinne seg med at slik er det. Det kan ikke være 30 elever som må få spesialbehandling. Det er ikke lov med tyggis - ferdig. (det er alltid en elller to foreldre som bare må blande seg, for barnet dems må jo få lov.. ). Anonymkode: 4a6b7...d70
Gjest Anonymisert_140126 Skrevet 13. januar #30 Skrevet 13. januar jeg er selv en mor til en datter. jeg har opplevd at elever har festet tyggis i håret på hverandre og at tyggis rundt på skolen har blitt et stort problem. flere ganger har vi måttet skrape tyggis fra unner skoene hennes når hun kommer hjem, og flere ganger har de til og med måtte kaste stoler på skolen. Da har det ikke vært nok stoler til alle heller. i tillegg tenker jeg at det er mer rettferdig å ha det som en hovedregel å ikke ha med tyggis på skolen med tanke på at ikke alle kan ha råd til det, og derfor kan føle seg utenfor. jeg har hørt andres opplevelser angående dette i tillegg, og det med konsentrasjonen pleier ofte å være en unnskyldning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå