Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke rart at leger skriver ut slankesprøyter til folk som ikke er interessert i å trene samtidig?

Min nabo er overvektig og fikk Wegovy. Hun jobber 2 dager i uken. Men ellers er det mye sitting i sofaen. Nå har hun gått på Wegovy i 1 år og har gått ned en del. Men helsen er ikke mye bedre. Kanskje hvis hun hadde trent litt styrke så hadde helsen blitt litt bedre også? 

Dette er bare noe jeg tror. Jeg er ikke lege 

Anonymkode: 6b53b...903

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Okei. 

Hvorfor legger du deg opp i denne naboens hverdag? 

Anonymkode: bc162...e98

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt blir helsen bedre av å trene styrke, det gjelder jo alle helt uavhengig av om de bruker slankesprøyter. Så her slår du inn åpne dører.

Anonymkode: 9907a...7f5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned mye uten sprøyter. Jeg trener mye og jeg sitter mye i sofaen. Håper inderlig at naboen ikke følger med så mye at de har full oversikt over mine trenings- og hvilevaner...

Anonymkode: e1905...db5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som får til å leve slik som helseråd tilsier. Det er vel ganske allment kjent..? Da er det jo kjempebra at det likevel finnes noen hjelpemidler så vedkommende kan få noe bedre helse. Du bør se deg selv i speilet før du trer inn som moralens vokter for naboer og andre rundt deg. Naboen burde jo ikke ha tillit til å dele den informasjonen med deg, når du er så dømmende i tankegangen.

Anonymkode: 321c6...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ser igjennom hennes vinduer 24 timer i døgnet? Siden du ser henne sitter på sofaen hele tiden? Du ser at du ikke går ut døren for å gå tur?

Hvorfra sitter du hjemme i huset hele dagen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke spesielt rart.

Anonymkode: f9299...efe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig, skal starte med slankesprøyte i dag, og trener styrke og utholdenhet to ganger i uken. Jeg jobber også 100%. 

Jeg håper virkelig ikke at det er noen av naboene som følger med på om jeg drar hjemmefra med treningstøy på. 

Anonymkode: 941b4...df8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått ned mye uten sprøyter. Jeg trener mye og jeg sitter mye i sofaen. Håper inderlig at naboen ikke følger med så mye at de har full oversikt over mine trenings- og hvilevaner...

Anonymkode: e1905...db5

Vi snakker mye sammen så jeg vet at hun trener 0 timer i uken 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke trening som er det viktigste for å gå ned i vekt, det er maten.

Anonymkode: 491a1...3e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wegovy er godkjent behandling for fedme og virker på biologisk appetittregulering. Effekten er uavhengig av treningsnivå. Vektnedgang oppnås primært gjennom redusert energiinntak, ikke fysisk aktivitet.

Vekttap gir dokumenterte helsegevinster også uten trening. Mange med fedme har fatigue, smerter eller sykdom som gjør strukturert trening urealistisk. Manglende treningskapasitet er derfor ikke et medisinsk argument mot behandling.

Å gjøre trening til et krav for farmakologisk behandling er faglig ubegrunnet og i strid med moderne forståelse av fedme som kronisk, biologisk sykdom.

Anonymkode: 390c7...303

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det ikke rart at leger skriver ut slankesprøyter til folk som ikke er interessert i å trene samtidig?

Min nabo er overvektig og fikk Wegovy. Hun jobber 2 dager i uken. Men ellers er det mye sitting i sofaen. Nå har hun gått på Wegovy i 1 år og har gått ned en del. Men helsen er ikke mye bedre. Kanskje hvis hun hadde trent litt styrke så hadde helsen blitt litt bedre også? 

Leger bryr seg ikke! De får pengene sine jo flere ganger pasientene kommer. Om persone selv ikke bryr seg så blir det sånn. Ens eget valg å ta. Så ikke noe å legge seg opp i.

Anonymkode: e7abb...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du ikke helsen er bedre? Om hun har gått ned 10kg eller hva enn det er på et år er verdiene hennes sikkert mye bedre enn på samme tid i fjor. Skal på ingen måte påstå at trening ikke er bra (og nødvendig) for helsen, men det å si at hun ikke er i bedre helse må da være direkte feil. Kanskje formen er dårlig, men helsa må da være bedre.

Anonymkode: d3c76...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du ikke helsen er bedre? Om hun har gått ned 10kg eller hva enn det er på et år er verdiene hennes sikkert mye bedre enn på samme tid i fjor. Skal på ingen måte påstå at trening ikke er bra (og nødvendig) for helsen, men det å si at hun ikke er i bedre helse må da være direkte feil. Kanskje formen er dårlig, men helsa må da være bedre.

Anonymkode: d3c76...b6c

Enig i dette. Tenk hvor mye lettere det er å være aktiv som 10kg lettere, hvor mye bedre det er for knær, rygg, alt som er? For å ikke snakke om psykisk lettere. Føler seg litt mer vel som igjen gjør det lettere for å begynne å trene da når 10kg er borte.

Anonymkode: 8283b...46c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke trening som er det viktigste for å gå ned i vekt, det er maten.

Anonymkode: 491a1...3e1

Ja.

Men forskning fra Danmark viser at de som lykkes best med å holde vekten etterpå slankemedisin er de som har trent jevnlig mens de gikk ned.

Anonymkode: 23a6e...3c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned fra fedme kategori to til normal bmi ved hjelp av wegovy. Eneste treningen jeg gjorde frem til klasse overvekt var å gå tur (tilsammen ca 2 timer i uken). Da jeg nådde overvekt la jeg inn en litt vekttrening hjemme. Jeg merket ikke muskelsvinn, da jeg hadde ganske bra muskulatur etter å ha bært på 30 kg overvekt i et aktivt liv med små barn. Jeg mener det viktigste er å faktisk gå ned i vekt og så blir det såååå uendelig mye lettere å bevege seg og trene når man er under 30 i bmi. Mine gåturer da jeg var over 30-37 i bmi føltes som styrketrening iom at jeg bar på så mye ekstra vekt. Jeg synes ikke man skal pushe folk som skal gå ned i vekt til å trene også, blir det for mange krav blir det mye lettere å gi opp.

Anonymkode: aa420...600

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått ned fra fedme kategori to til normal bmi ved hjelp av wegovy. Eneste treningen jeg gjorde frem til klasse overvekt var å gå tur (tilsammen ca 2 timer i uken). Da jeg nådde overvekt la jeg inn en litt vekttrening hjemme. Jeg merket ikke muskelsvinn, da jeg hadde ganske bra muskulatur etter å ha bært på 30 kg overvekt i et aktivt liv med små barn. Jeg mener det viktigste er å faktisk gå ned i vekt og så blir det såååå uendelig mye lettere å bevege seg og trene når man er under 30 i bmi. Mine gåturer da jeg var over 30-37 i bmi føltes som styrketrening iom at jeg bar på så mye ekstra vekt. Jeg synes ikke man skal pushe folk som skal gå ned i vekt til å trene også, blir det for mange krav blir det mye lettere å gi opp.

Meg over igjen, nå er det forresten mer enn et halvt år siden jeg sluttet på wegovy og jeg holder vekten helt fint, har til og med gått ned 3 kg til. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men - da har du jo faktisk fulgt rådene og trent :)

En regner gåturer som trening for folk når de starter ut og er i fedmekategori. Nettopp fordi, som du selv sier, at med en så tung kropp er det styrketrening nok.

Samtidig økte du aktivitetsnivået da kroppen ble lettere, som hjalp deg med å forebygge muskelsvinn.

https://www.forskning.no/medisin-overvekt/de-som-sluttet-med-slankemedisin-la-pa-seg-nesten-alt-igjen/2327767

Denne danske studien jeg nevnte. Den gruppen som trente så mye som du har gjort lyktes best i beholde vekten :)

To treningsøkter i uka, som gjerne kan være gåtur for de tyngste, var nok til at det hjalp vektnedgangen og med å holde den.

Mens gruppen som ikke trente gikk opp igjen i vekt raskest, og økte til høyere vekt enn de hadde i utgangspunktet - fordi de hadde mistet mye mer muskler, som hjelper på forbrenningen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 10.22):

Man anbefales faktisk å ikke trene på slakespøryter før man har gått på dem ganske lenge. 

Så istedenfor å tro og tenke, så la folk gjøre som de vil, i samråd med sin lege. Som sagt du er ikke lege og har ikke innsikt i andres helse. Wegovy skal ikke fikse helsen. 

Anonymkode: 4c61f...aa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man anbefales faktisk å ikke trene på slakespøryter før man har gått på dem ganske lenge. 

Så istedenfor å tro og tenke, så la folk gjøre som de vil, i samråd med sin lege. Som sagt du er ikke lege og har ikke innsikt i andres helse. Wegovy skal ikke fikse helsen. 

Anonymkode: 4c61f...aa4

Jeg referer til en dansk forskningsartikkel hvor de viste nøyaktig det jeg sa, da de sammenliknet ulike råd for ulike grupper som gikk på slankemedisin.

Hvorfor i all verden tar du deg nær av det?

Poenget var nettopp å understøtte personen jeg siterte i at de faktisk hadde fulgt metoden som er vist å ha best effekt - og - gjøre folk oppmerksomme på hvor lite aktivitet som regnes som trening når mennesker er blitt så store at de er i kategorien fedme.

Ja, en rådes ikke til å trene på treningssenter. Det er helt sant. Det vil være for tungt for kroppen og lite hensiktsmessig.

Men forskning begynner å vise at å øke aktivitetsnivået sitt bare litt, som to gåturer i uka, kan ha enorm gevinst for de som starter på slankemedisin.

Så får styrketrening og annen trening komme etter hvert.

Aktivitet/trening booster effekten av slankemedisin, og forhindrer det svært reelle muskelsvinnet som fucker opp metabolismen din, og gjør at folk går opp fire ganger raskere enn ved andre slankemetoder når de slutter.

(Og du vet ingenting om min fag- eller yrkesbakgrunn, like lite som vi vet din.)

Men rådene angående aktivitet samtidig med skankesprøyter er i ferd med å endre seg, i takt med at vi får stadig mer oppdatert forskning på hva som faktisk virker best - både for varig vektnedgang og den totale helsa til folk.

Og jo, helsa er nettopp grunnen til at det er verdt risikoen med medisiner for folk med fedme å ta disse medisinen, så litt merkelig at du forsøker å se bort fra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...