Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet frilans i en bedrift i mange måneder, men har nå fått fast stilling. Jeg startet i den faste stillingen i går. I dag har jeg vært tung i hodet, rennende nese, hoste og vond i halsen på jobb...men nå i kveld timene har jeg fått feber. Det har jo akkurat vært jul, og jeg var veldig nylig med et vennepar med en baby som ble syk samme dag som jeg var der å koste 🙃 jeg ser det selvsagt an ila kvelden og natten.

Jeg har nok ikke egenmeldingsdager enda, og må vel evt dokumentere sykdom hos legen hvis jeg skal ha sykepenger. Det jeg lurer på er om jeg evt i verste fall bare kan ta en dag uten lønn hvis jeg føler meg dritt i morgen? Tar jo en evighet å komme inn hos fastlegen, og jeg har ingen tro på at jeg er i så dårlig form i mange dager evt...blir nok bare en dag med en del soving. 

Jeg jobber ikke i en jobb hvor de er avhengige av meg til daglig, men det føles veldig teit å bli syk så raskt i ny stilling. Jeg ser jo som sagt an i natt/morgen tidlig, men hva gjør andre? Stapper i seg parasett og går på jobb uansett? Jeg er bare ikke fan av å evt kunne være en smittebombe for andre..og vi sitter ganske tett på et kontor. 

Kanskje dumme spørsmål, og det høres kanskje ut som at jeg aldri har jobbet før, men jeg er 34 år, og er bare veldig sjeldent syk..og har aldri blitt syk så tidlig i en ny jobb før. 

Anonymkode: bc8f6...5a8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med tips?

Anonymkode: bc8f6...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Alle vet vi at det er influensatid nå. Ikke gå på jobb. Du risikerer bare å smitte kollegaene dine. Jeg hadde fått meg legeerklæring for du vet ikke nå hvor lenge du vil være syk. 

Anonymkode: 45282...53f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring jobb å si ifra, regne med du får forståelse. Ikke dra på jobb å smitte alle andre.

Anonymkode: 2c318...66e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok avspasering på forhånd og jobbet det inn igjen senere.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke reist på jobb. Har selv fått influensa nå rett før termin og det er helt grusomt, og det er generelt oppfattet som veldig negativt å stille syk på jobb og smitte andre.

Mulig du kan få digital legetime/sykemelding, evt. har de ofte noen ledige timer om du ringer akkurat når legekontoret åpner 😊

Anonymkode: ddc6b...d22

AnonymBruker
Skrevet

Det går alltids ann å spørre, men ellers er vel standarden at du ikke kan bruke egenmeldinger før etter 2 uker ((?) eller noe sånt. Så da må du ha legeerklæring, det er ikke noe stress. Legene vet jo ogsp om disse reglene.

Anonymkode: 05f9a...705

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg tapt lønn på det, så hadde jeg dratt på jobb.

Anonymkode: 74c98...0b7

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer legekontoret når de åpner i morgen og forklarer. De plikter å gi deg en hastetime for sykmelding. Selv om du ikke får samme dag, blir i alle fall kontakten om sykdom dokumentert. På den måten kan sykmelding tilbakedateres. Lykke til og god bedring!

Anonymkode: e66ca...304

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går alltids ann å spørre, men ellers er vel standarden at du ikke kan bruke egenmeldinger før etter 2 uker ((?) eller noe sånt. Så da må du ha legeerklæring, det er ikke noe stress. Legene vet jo ogsp om disse reglene.

To måneder.

Anonymkode: 5eb79...ace

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det samme skjedde meg en gang også.  Dagen etter første dag ble jeg skikkelig syk. Måtte være hjemme tre dager. Fikk ikke lønn for de dagene, men må man så må man. Ikke noe å gjøre ved, om man er skikkelig dårlig og må holde sengen.

Du vil kanskje trenge mer enn bare EN dag i sengen, men det er som noen har nevnt i tråden influensasesong og sesong for luftveisinfeksjoner nå, så jeg tror de setter pris på at du ikke kommer på jobb med smitte.

Du får ikke sykepenger, verken med legemelding eller egenmelding, før du har vært ansatt i minst fire uker.

Les mer her

I. Generelle bestemmelser

§ 8-2. Opptjeningstid

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Du skal få akuttime om du må ha sykemelding. Du kan også ta det via en nettlege. Koster jo, men du får jo lønn ved sykemelding som nok er mer enn legetimen koster.

Anonymkode: bbd5b...244

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal få akuttime om du må ha sykemelding. Du kan også ta det via en nettlege. Koster jo, men du får jo lønn ved sykemelding som nok er mer enn legetimen koster.

Man får ikke lønn før det er gått fire uker av ansettelsesforholdet. Skrev ikke ts at hun/han nettopp har startet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt Paracet og dratt på jobb, isolert meg på kontoret hele dagen og gjort jobben så godt jeg kunne.

En ting er lønn, men å melde seg syk på dag 3 i ny jobb hadde jeg ikke gjort. Da skulle det vært snakk om alvorlig sykdom

Anonymkode: 74070...2c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Man får ikke lønn før det er gått fire uker av ansettelsesforholdet. Skrev ikke ts at hun/han nettopp har startet?

Hva? Du får jo lønn, men den utbatales på etterskudd. Ikke uvanlig det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde tatt Paracet og dratt på jobb, isolert meg på kontoret hele dagen og gjort jobben så godt jeg kunne.

En ting er lønn, men å melde seg syk på dag 3 i ny jobb hadde jeg ikke gjort. Da skulle det vært snakk om alvorlig sykdom

Anonymkode: 74070...2c6

Har man feber er man mest sansynlig smittsom selv om man tar paracet, min mening er at man holder seg hjemme om man har feber 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din skyld at du tilfeldigvis har blitt syk nå. De vet jo forhåpentligvis at du har vært stabil tidligere. Så ikke tenkt på at det er dumt for arbeidsgiver.

Jeg ville ringt legen i morgen tidlig eventuelt bare tatt ulønnet permisjon. Du blir bare mer syk av å stresse og styre nå. 

dette føles nok veldig viktig for deg nå, men dette går bra! 

Anonymkode: bce0e...6d3

AnonymBruker
Skrevet

Man skal være ansatt i 2 md før man kan benytte egenmelding. Rett til lønn under sykmelding (arbeidsgiverperiode) starter føst etter 4 ukers ansettelse.

Om du har opptjent sykepengerettigheter hos Nav og kommer rett fra en annen fast jobb (dvs du ikke har hatt mer enn 14 dager uten arbeid) kan du har rett til sykepenger fra Nav. Du vil da bli trukket i lønn fra arbeidsgiver og evt får sykepenger fra Nav. Men dette er ikke garantert og du kan risikere ikke å få full lønn. I tillegg til du da må betale legen for legetime/sykmelding. Eneste gode med sykmelding er at du dokumentere lovlig fravær.

Jeg hadde nok set det an til i morgen og så ringt min arbeidsgiver i morgen tidlig får å avtalt hvordan dere løse det om du er syk.

Anonymkode: ff14f...05a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun har ikke krav på lønn fra arbeidsgiver om hun er syk før det har gått 4 uker selv om hun har sykmelding. Arbeidsgivers forpliktelse til å dekke sykdom inntreffer tidligst etter 4 uker. Noen arbeidsgivere har i sine overenskomster at så lenge du har fysisk tiltrått stillingen så dekker de lønn under sykdom før 4 uker uansett om du som arbeidstaker har rett til sykepenger. Men dette er en gode enkelte arbeidstakere har- dette gjelder bl.a. en del helseforetak.

Anonymkode: ff14f...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bruke egenmelding før etter 2 måneder. For å ha rett til sykepenger må du ha vært i jobb i 4 uker. Så hvis du kommer fra frilans uten rettigheter? Så har du ikke rett på sykepenger.

Har selv influensa på 15 dagen, så håper ikke det er det du har fått.

Anonymkode: a83b3...de2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...