Gå til innhold

6-åringer i SFO


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et barn som skal begynne på skolen til neste høst. Og da begynner hun også på SFO...er iallfall ment. Men jeg har mine betenkeligheter med å sende henne dit etter alt jeg hører.

Jeg har en sønn som nå går på SFO og han forteller meg skrekkhistorier om hva som skjer der. Det kan være om umulige barn som mobber og finner på faenskap med de små 6- åringene og andre barn, og som er oppkjeftige og ikke hører på de voksne som arbeider der.. De bare lager kvalme og uroer veldig. Jg er også redd min datter skal komme bot ..bare stikke av fra skolegården og at de voksne der ikke oppdager det.

Sønnen min forteller at de ansatte sitter på rompa og bare drikker kaffe og skravler. Min sønn er jo ganske stor da, så han klarer seg fint på SFO. MEn jeg tror det kommer til å bli verre å ha datteren min der. Jeg lider store kvaler når det gjelder å sende henne til SFO. JEg vet det er gjennomtrekk av folk som jobber der. OG mange av dem har jo ikke utdanningen engang. Knapt nok tidligere arbeidserfaring .

JEg er mildt sagt bekymret, og vurderer å være hjemme det første skoleåret til datteren min. . Min sønn begynte ikke på SFO før han begynte i 2. klasse...jeg var hjemme med han det første året...da han var 6 år. Da var han bare 4 timer på skolen og gikk rett hjem.

Er det noen andre som har erfaring med SFO og 6- åringer...hvordan syntes du det var da din 6-åring begynte på skolefritidsordning??

Stina :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det går vel ann å stille krav til SFO og de ansatte som foreldre?

Datteren min går nå på SFO og liker seg veldig godt. Jeg har ingen ting å klage på. Riktignok vil hun ikke alltid gå, sier det er kjedelig, men når jeg kommer for å hente vil hun ikke alltid hjem for de er midt oppi en lek.

Jeg ville først sjekket ut om historen til din sønn er riktig. Hvis den er det, bør du ta det opp med de som jobber der. Mobbing er jo noe skolene og SFO bør være oppmerksom på, og de minste bør kanskje ha litt mer tilsyn enn de eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min sønn har tidligere blitt utsatt for mobbing og trakasering fra elerver som har gått på SFO og vi har tatt det opp med dem som jobber på SFO. Etter det ble det bra. Det gjalt en gutt som var urolig og laget mye leven på SFo.

Min sønn er 9 1/2 år og for hans del går det nå greit å være der...han skal snart slutte og begynne å klare seg alene her hjemme. Han er trygg og kjent med de forholdene som er på SFO.

MEn det er klart min sønn kan jo overdrive...og si det verre enn det egentlig er for å skremme meg.

Jeg har allikevel snakket med de som jobber der og de sier det er ikke bare bare å hanske med store barn som slår seg vrang.

Det går over 100 elever på SFo...så det er stort.

MEn dersom min datter begynner på SFO så blir jeg å snakke med dem om mine bekymringer...og høre hvordan de tar seg av 6-åringene..om de tar spesielt vare på dem!

Stina :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også forholdene på SFO er uakseptable noen ganger.

Altfor mange barn samlet, med delvis "udugelig" personale.

Personale som jeg "kjenner igjen" fra mine egne ungdomsdager, og som var verstingene da, er ute i arbeidstrening.

Skaper ikke akkurat tillit hos meg iallefall.

Min datter brukte over et halvt år på å "venne" seg på å være på SFO. Overgang fra barnehage ble rimelig stor. På hennes SFO er det ca. 80 barn.

Men hvilke valg har man da når man selv jobber? Synes hun er for liten til å komme hjem til tomt hus og være hjemme alene i 3 timer før vi kommer hjem.

Nei, ikke vet jeg.

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg var visst kjempeheldig da SFO var aktuelt for meg. Vi hadde ingen problemer, og personalet var vel kvalifisert! Det er klart det kunne være bråkete innimellom, men det er det jo der mange barn er samlet!

Vi hadde foreldremøter og egne foreldrerepresentanter på "vår" SFO, i tillegg hadde vi samtale om "våre barn" med en av de ansatte (kontaktpersonen) to ganger i året. De arrangerte mye gøy med barna, som badeturer om sommeren og skøyter på vinteren, og at de ansatte "bare satt på rumpa og drakk kaffe" opplevde jeg aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stina

Nå er det jo en stund til din datter skal begynne på SFO og du har tid til å sjekke ut om disse påstandene er så ille so du tror, men når det er sagt så tviler jeg ikke på at det kan være tilfelle. Barn kan være noen små :evil: mot hverandre.

Min datter begynte på SFO i 1 klasse(går nå i 3 klasse) da hun begynte var jeg veldig misfornøyd, synes de ikke hadde kontroll på hvor barna var, de som da jobbet der snakker knapt norsk, de voksne hilste ikke på oss foreldre som kom for å hente barna og de var mer opptatt av å stå å prate voksne seg i mellom. Det var barn som kranglet med andre barn og de kunne mobbe/erte uten å bli sett/snakket til av de voksne.

Etterhvert så var det mange foreldre som var misfornøyd og det ble innkalt til et foreldremøte. I forkant av møte ble det gjort en spørreundersøkelse, det ble spurt om vi følte oss trygge når barna var der, om vi hadde et godt forhold til de voksne, om barna trivdes osv. det viste seg at en stor del av foreldrene var misfornøyd og rektor og sfo leder tok dette til etterretning. De ansatte ble mer imøtekommende (det er jo bare vanlig folkeskikk) det ble gittmer info, de ansatte ble fordelt på flere utesteder osv og det har blitt mye mye bedre.

Om vi foreldre er misfornøyd så er det viktig at vi tar det opp med de det gjelder, ber om et møte og kommer med ønsker der det trengs bedring og ris og ros.. Det at vi foreldre er med å forebygge det er vel så viktig, ikke alt er SFO sitt ansvar alene! Vi må jo fortelle og lære barna at de kan ikke stikke av og ikke gå lenger enn det de har lov til.

Man trenger vel ikke så mye utdanning for å jobbe på SFO? At man kan førstehjelp i tilfelle et barn skader seg og at man har et godt håndlag med barn og liker barn er mer enn nok for meg, barn skal jo ikke ha pedagogisk veiledning på SFO. Husk at barn er ikek så kravstore,så lenge de er trygge der og har det bra på sin måte så er de fornøyd.

Ta en prat med de og forhør deg, ikke engste deg så lenge i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deter MEGEt store forskjeller på innhold og bemanning fra sted til sted... det blir defor litt vanskelig å diskutere uten å vite hvor man bor, og hva sfo er der... er det en pedagogisk leder der, flere pedagoger, hvor mange ansatte pr. barn, hvor mange faste aktiviteter har de, hvor mange barn er det der, hva slags rom har de til rådighet etc etc...

Forøvrig er et fritidstilbud et sted som til tider kan virke kaotisk for den som bare plutselg kommer innom... Det viktige er at de får et organisert tilbud, der det også er rom for ro, og der barna er trygge. Og så mener jeg at minst en pedagog er alfa og omega...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som daglig leder for en SFO, føler jeg at det er på sin plass at jeg svarer på dette innlegget.

For det første bør du ta en prat med leder på den SFO'en som ditt barn skal begynne på. Ta ikke for god fisk alt din sønn forteller. Dersom man ikke får tilbakemelding fra foreldrene,, kan man heller ikke forbedre seg, eller avsanne rykter som kommer ut på bygda. Det er nok at en forelder er misfornøyd og ikke sier noe til de som jobber der, men heller går og tisker og hvisker sammen med andre foreldre - på denne måten vil SFO eller en skole få dårlig rykte.

At de ansatte bare sitter på rompa og drikker kaffe er ikke bra. Dette er noe man bør ta opp med ledelsen. De ansatte er der for å være sammen med barna, ikke diskutere det siste innen strikkeoppskrifter, hva de har gjort i helga osv.

At det er gjennomtrekk blant de som jobber på SFO er ikke rart - heller ikke at utdannelsesnivået er lavt. I min kommune får en SFO-assistent som er utdannet som barne og ungdomsarbeider i underkant av 100 kr i timen (før skatt). Avdelingslederne ( de som er så heldige å ha det) er dårligere betalt enn avdelingsleder i en barnehage) - også assistentene i banrehagen ligger et lønnstrinn over SFO-assistentene...

I barnehagen har hver voksen ansvar for ca 6 barn. På SFO (i min kommune, det varierer noe fra kommune til kommune) er det 12 barn pr voksen. Dersom man har barn som trenger spesiell oppfølging - det være seg atferd eller fysiske handicap - er man heldig dersom man får ekstra ressurser til å følge opp dette barnet.

Mange SFO'er har ikke egen base, men lever på nåde og deler arealer med skolen i klasserommene.

SFO skal ikke være en forlengelse av skoledagen, og skal derfor ikke være et pedagogisk tilbud. SFO skal ha en pedagogisk profil - thats it. Vi på SFO forvalter barnas fritid. Noe som innebærer at barna får leke mye fritt.

Jeg skjønner at for en forelder som kommer og henter barnet sitt i 1/2 4 - 4 tida syns at det ser noe kaotisk ut. Dette er den travleste tida på dagen, med barn som blir hentet, barn som skal gå hjem, sendes med taxi osv. Stort sett så har vi oversikt over hvor barna befinner seg til enhver tid. Å ha total kontroll er umulig. Man har et tillitsforhold mellom barna og de voksne. Dette går ut på at man stoler på hverandre. Barna sprer seg over store arealer. Det er ikke gøy å være barn som skal leke inne på et rom sammen med 30-40 andre. Det sier seg selv at det blir mye bråk og støy. Derfor får barna hos oss lov til å trekke seg tilbake, og gå på "hemmelige" plasser for å leke bare tre eller fire sammen. Noen ganger glemmer man derfor at man har latt Nils og Knut få lov til å være alene inne på 5. klassen sitt klasserom. Men fordi man stoler på hverandre, så vet vi at Nils og Knut er på bygget et sted når de blir hentet og vi ikke finner dem...

Hvor mye skal de voksne egentlig engasjere seg i barnas lek?? Og konflikter?? Er det morsomt at vi henger over dem hele tida? Får leken utfolde seg som den selv vil da?? Hva lærer barna av konflikthåndtering og samspill, dersom det er bare å komme å klage med en gang Trine ikke gjør som Lisa har bestemt??

Når barna er 6 år så har de behov for å få lov til å dirigere og være med og bestemme selv. De har også behov for å få ansvar for å holde seg innenfor skolens område, og å følge reglene som gjelder. Samtidig har de også ansvar for å si ifra dersom noen blir plaget eller mobbet.

Mange SFO'er har barnemøter. Her tar kontaktpersonen til en gruppe barn, og prater med dem om stort og smått. Det være seg fra hvor de har lyst til å dra på tur neste gang, til hvordan man er mot hverandre.

Så derfor kjære gjest, vær ikke så redd for å sende 6-åringen din til SFO. Har du noe å utsette på dem som jobber der, så ta det opp med den det gjelder. Alle trenger en påminnelse en gang iblant om både det ene og det andre. Vi kan ikke forbedre oss, dersom vi ikke vet hva vi gjør galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gyda har skrevet et godt svar ang. hva en kan /skal vente av SFO.

Her hos oss har imidlertid 1.klasse "egen" sfo. 1. klasserommet er "frisone" for de minste, og de kan gå dit hvis de vil leke uten de store barna. Dette fungerer utmerket. Er du sikker på at det ikke finnes en sånn ordning på sfo hos dere? I og med at sønnen din ikke begynte på sfo før i andre klasse kan det jo være at dere har gått glipp av informasjonen som først og fremst gis til 1.klasseforesatte? Kanskje...?

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...