Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (12 minutter siden):

De fleste evner jo å forstå at å fly i et reinspikka underholdningsperspektiv er svært lite bærekraftig miljømessig. 

Hvorfor bruker du ressurser på å delta på et forum? 

Det er jo mer meningsløst enn å fly for å se et nytt sted. 

Anonymkode: 249e5...3d5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Kålrota said:

Ja, jøss. Det har jo blitt moderne å drite i år miljøet går til h. Mye viktigere å kose seg på tur.

Absolutt. Foretrekker å spare tid og kose oss på tur. Ta tog/buss i mange timer og komme utslitt eller ta fly i en time og lande med masse energi? Hva tror du vi velger da? You do you. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner kun noen få som holder på slik. De aller fleste gjør det ikke.

Samtidig tenker jeg at langt flere burde fly mindre. Eksemplene dine er ekstreme.

Anonymkode: 7a663...2b9

Det er ikke et eneste ekstremt eksempel her.

Anonymkode: 3c99e...f37

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner kun noen få som holder på slik. De aller fleste gjør det ikke.

Samtidig tenker jeg at langt flere burde fly mindre. Eksemplene dine er ekstreme.

Anonymkode: 7a663...2b9

Flere, mindre, fly, er jo mye verre for miljøet? 

Anonymkode: 249e5...3d5

AnonymBruker
Skrevet
Mr&Ro skrev (50 minutter siden):

MGD Lan drar på lange oversjøiske flyreiser flere ganger i året, og tar aldri kollektiv transport der det går fly. 

Så nei, alibiet mitt for å fly er oppførselen til lederen til Norges største miljøparti.

Litt merkelig argument, i og med at lederen for MDG heter Arild Hermstad, faktisk helt siden 2022. Så du har brukt feil person som alibi ganske lenge. 

Til ts: Høres ut som du får masse skrytekort til jul, håper du får noen hyggelige også. De kunne like gjerne sendt deg bilde av lønnsslippen sin 😄💰

Flyskam er ikke en stor greie for vanlige folk, tror jeg, det er jo såpass dyrt at man ikke kan gjøre det så masse, uansett. 

Anonymkode: 3dca5...85a

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei helt seriøst. Jeg har andre ting å tenke på enn å bry meg om miljøet.  Jeg foretrekker også alltid fly hvis det er langt å kjøre. Alltid fly på ferie uansett.

Anonymkode: ab33f...19f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trist, men sant. Det er nok ikke alle som er med på et felles ansvar å få ned utslippene flytrafikken gjør, mange er dessverre egoistiske. 

Anonymkode: 23082...bf3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til TS - hva mener du er alternativet til å pendle? I dagens arbeidsmarked er dessverre enkelte som opplever at arbeidsplassen blir lagt ned, eller at arbeidsstedet flyttes. Joda det er mulig å benytte tog mellom Oslo og Trondheim, men kan være dyrere enn fly, og toget tar 3-4 ganger så lang tid. 

Foe egen del, legger jeg ikke merke til hvor mye/lite folk flyr. Jeg flyr riktignok mye mer enn før. Fra 2005 har det kanskje vært en gan annethvert år, så med to ganger i 2025 -slår det brutalt ut.

Anonymkode: eb48a...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke.

Det man burde skamme seg over er overforbruk av klær og duppeditter man absolutt ikke trenger. Har du sett hvor mye klesindustrien forurenser i løpet av et år? MYE mer enn hva flytransporten gjør.

Anonymkode: ca077...993

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ‘flyskam’, ‘Tesla skam’ osv. i stor grad var medieskapte fenomen som riktignok har gehør blant et segment sv befolkningen men som de aller fleste nok selv ikke kjenner på.

Kanskje var det også et aldri så lite forsøk på både ønsketenkning og manipulasjon.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flyskam finnes ikke.

Anonymkode: 2f183...2e5

Kjøttskam som gjelder nå.

Anonymkode: 8bc30...e73

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vi som forbrukere/enkeltpersoner som gjør et så stort avtrykk på klima at det har noe å si. Send heller et brev til de store selskapene som slipper ut såpass mye at de må «kjøpe» seg ut av skammen. 
Er så lei av å lese om gamlemor som blir hysterisk av noen flyreiser eller kildesortering… legg nå heller skylden der den bør legges. Dog kan jeg ikke garantere deg noe svar 🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har gått over og blitt erstattet med Temu-skam. I 2026 er det ultraprosessert mat du skal skamme deg over. 

Anonymkode: 6abcc...573

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jeg ha flyskam? Jeg tenker dem som reiser med privatfly skal føle på skam før jeg gjør det. 

Anonymkode: a366c...a73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I 2025 hadde jeg fem utenlandsreiser, føler null skam for det. Ikke har jeg barn, å produsere folk er noe av det verste miljøavtrykket som finnes, ikke har jeg bil, bruker kun kollektivt, kildesorterer og har generelt svært lite forbruk. Så nei, de flyreisene tar jeg med god samvittighet. 

Anonymkode: c2866...e34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hverken flyskam, kjøttskam eller forbruksskam eller noen annen skam.

Handler ikke på Temu, spiser ikke alt for mye UP heller. Har ikke unormalt forbruk av noe som helst. 

Skam kan jeg ha hvis jeg gjør noe galt mot noen med vilje. Hvilket jeg heller ikke driver med. 

Anonymkode: 82699...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flyr så mye jeg vil, når jeg vil.

Anonymkode: 46004...f20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ingen flyskam her what so ever!! 
Klimahysteriet er en gedigen bløff som bare brukes som pressmiddel av økonomiske og politiske grunner! 

Jeg tar vare på miljøet rundt meg så godt jeg bare kan, og tar mange valg i dagligdagse situasjoner som jeg tror er bra. 
Bruker mye gjenbruk, kildesorterer, plukker søppel og bruker ikke giftige kjemikalier osv. 

Men flyskam? Nei der får politikerene først gå foran med et godt eksempel og slutte med privat fly før jeg begynner å begrense meg. 

Anonymkode: 17297...81b

👆👆👆 hvorfor Norge tror det er VI som må redde verden forstår ikke jeg. Ei heller hvorfor vi må betale dyre dommer for penger redder ikke klimaet?! Jeg blir helt klå. 

Anonymkode: 379cf...6b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke på noen flyskam, nei. Tenker ikke engang over det.

Flyr dessuten ikke så mye. Kanskje to utenlandsferier i året, én kort og én lang flytur.

Flydde hele tiden pga av jobb før. Kjente ingen skam da heller. Jeg er vell bare ikke en type som gidder å tenke så veldig mye over sånt. Det er veldig lite i verden som bekymrer meg. Født evig optimist!

Anonymkode: 1f039...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må fly for å besøke min gamle forelder som bor i et annet europeisk land.

Dersom jeg skulle tatt tog og ferge ville det tatt flere dager hver vei, og så mye ferie har jeg ikke at jeg synes det er greit å bruke tid på transport fremfor tid på besøk hos min forelder.

Så svaret er nei, jeg skammer meg ikke over å fly dit.

Anonymkode: 8d6e8...2c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...