Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en kommunikasjon med en ex som var altfor hyppig og om altfor private tema som vi var enige om i etterkant begge to at ikke var grei, og at vi som par ikke ønsket i vårt forhold. Det brøt mye av min tillit, og i dag så jeg tilfeldig at det hadde vært kontakt igjen. Jeg spurte hva det var og fikk tilbake at jeg kontrollerer henne. Jeg syns det var kjipt å høre og jeg oppfatter det ikke som kontrollerende. 

Anonymkode: e6ae6...4d5

Jeg forstår at det er et tillitsbrudd, og jeg forstår behovet ditt for å få svar. Om dere allerede har etablert at dette ikke er noe dere ønsker i deres forhold, og hun ikke klarer å forholde seg til det, så er det vel kanskje på tide at du vurderer hvorvidt dette forholdet har en fremtid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Queen19 skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår at det er et tillitsbrudd, og jeg forstår behovet ditt for å få svar. Om dere allerede har etablert at dette ikke er noe dere ønsker i deres forhold, og hun ikke klarer å forholde seg til det, så er det vel kanskje på tide at du vurderer hvorvidt dette forholdet har en fremtid? 

Takk for svar ❤️

Skrevet

Spørsmålet er vel om hennes regelbrudd legitimerer bestemte reaksjoner fra deg. 

Kontroll er å begrense partnerens frihet, selvbestemmelse og rett til privatliv. Kontroll kan dermed handle om at én av partene bestemmer hvilke regler som skal gjelde og hvor grensene i forholdet skal gå.

Er du sikker på at dere er så enige om kjørereglene som du skal ha det til? 

Anonymkode: 101f5...4bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spørsmålet er vel om hennes regelbrudd legitimerer bestemte reaksjoner fra deg. 

Kontroll er å begrense partnerens frihet, selvbestemmelse og rett til privatliv. Kontroll kan dermed handle om at én av partene bestemmer hvilke regler som skal gjelde og hvor grensene i forholdet skal gå.

Er du sikker på at dere er så enige om kjørereglene som du skal ha det til? 

Anonymkode: 101f5...4bc

Nei, det har jeg begynt å tvile på også. 

Skrevet

Min samboer og jeg har ikke regler for hverandre. Er man et normalt oppegående menneske så burde være nok.

Vi har venner av alle kjønn. Drar på turer med kjæresten og uten. Drar på byen med venninner. Samme med kjæresten. Vi har 3 barn og hvert sammen i 12 år. Har aldri opplevd noe som kan tilsi at vi begge må lage regler.

Når man må lage regler i et forhold så er det et stort rødt flagg 🚩🚩🚩

Anonymkode: 977b9...1d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har jeg begynt å tvile på også. 

Min samboer og jeg har ikke regler for hverandre. Er man et normalt oppegående menneske så burde være nok.

Vi har venner av alle kjønn. Drar på turer med kjæresten og uten. Drar på byen med venninner. Samme med kjæresten. Vi har 3 barn og hvert sammen i 12 år. Har aldri opplevd noe som kan tilsi at vi begge må lage regler.

Når man må lage regler i et forhold så er det et stort rødt flagg 🚩🚩🚩

Anonymkode: 977b9...1d6

Regler er kanskje feil ord, holdninger er nok bedre. Greit å avklare tidlig i forholdet hvor man står i forhold til enkelte ting, som hvor grensen går ved utroskap, holdning til å ha sex med andre (åpent forhold) m.m.

Jeg tenker at hun kanskje har endret kjørereglene uten at ts er informert.

Jeg og eksen avklarte tidlig i forholdet grenser mtp utroskap, hvilke  holdning vi hadde i forhold til å løse utfordringer vi ville møte på som et par osv. Vi begge to kom fra dårlige forhold og var veldig motivert for å ikke havne i samme dritten igjen.

3 år senere oppdaget jeg at han hadde endret holdning til utroskap/åpent forhold. Han mente han burde få lov å røre og prøvekjøre, for det var så kjedelig å bare se. Jeg minnet han på hva vi hadde blitt enige om og da ble han faktisk irritert. Så jeg brøt. For jeg kunne ikke lenger ha tillit til en som plutselig hadde endret holdning. Ikke på den måten. Fant ut i ettertid at han hadde hatt Tinder hele tiden i forholdet også. Som han påstod at han hadde slettet da vi ble et par. 

Anonymkode: b9515...d5e

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøvde å være vag litt med vilje 😃 Jeg søker etter hva folk mener er kontrollerende oppførsel fra en partner. Hva er forskjellen på å ha regler som en er enige om og hva som er kontrollerende ovenfor den andre parten. 

Men dere er tydeligvis ikke enige, siden hun .ener at DU har for mange regler. Og det spiller da heller ikke en rolle hva vi synes. Du burde jo være opptatt av hva dere som par mener.

Men her er noen eksempler. Mener ikke at du er"deg" her, det er bare eksempler.

Du ringer henne stadig når hun ikke er hjemme- fordi du vil vite hvor hun er

Du vil helst ikke at hun er ute uten deg, særlig ikke på byen eller på kveldstid.

Du liker ikke at hun er med venner og mener at når man har kjæreste, skl man ikke bruke noe særlig tid på venner.

Væremåten din gjør at hun føler hun må redusere kontakt ned venner og/ eller familie.

Du sier til henne at du ikke liker vennene hennes fordi de har dårlig innvirkning på henne.

Du kommenterer klesvalgene hennes og ønsker å styre hva hun har på seg.

Du mener at du bør få lov til å sjekke hennes mobil og sosiale medier.

Du spør henne ut når hun kommer hjem om hvor hun har vært, med hvem osv.

Hun kan ikke ha mannlige venner,spesielt ikke på sosiale medier.

Anonymkode: b4a5c...d1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dere er tydeligvis ikke enige, siden hun .ener at DU har for mange regler. Og det spiller da heller ikke en rolle hva vi synes. Du burde jo være opptatt av hva dere som par mener.

Du vil helst ikke at hun er ute uten deg, særlig ikke på byen eller på kveldstid.

Du liker ikke at hun er med venner og mener at når man har kjæreste, skl man ikke bruke noe særlig tid på venner.

Væremåten din gjør at hun føler hun må redusere kontakt ned venner og/ eller familie.

Du sier til henne at du ikke liker vennene hennes fordi de har dårlig innvirkning på henne.

Jeg vet ikke om du har lest svarene TS har gitt senere i tråden, men det fremkommer at kjæresten har hatt et upassende forhold til en eks, hvor TS og partneren senere ble enige om at den type kontakt med ekser, var uønsket i deres relasjon, og noe som ikke skulle gjenta seg. Nå har denne eksen dukket opp igjen, og kontakten har blitt gjenopptatt. Når de begge to har blitt enige om felles kjøreregler, så kan ikke kjæresten nå komme å hevde at TS er for kontrollerende, når han stiller spørsmålstegn ved hvorfor kontakten er gjenopprettet. 

Anonymkode: 0525f...e61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for liste, enig med deg i alt dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kommer nok ikke til å bruke anonyme damer på nettet som den fulle sannhet 😉

Jeg ønsker vel bare litt perspektiv på hva folk mener er kontrollerende (og da feil) oppførsel og hva som er innafor i ett forhold.  Noen eksempler da: 

- Er det ok å spørre om en spesifikk person har sendt deg melding, hvis det har skjedd før?

- Er det ok å spørre om hvorfor en person har sendt melding hvis en ser det når partner viser deg noe annet på telefonen? 

Hør her, dersom dama di driver å melder med en annen mann og skjuler det, så er det ikke greit. Det er en form for utroskap. At hun går i forsvar og kaller deg for kontrollerende beviser det. Du gjør ikke noe galt, det er hun som driver på med ting bak ryggen din. Rødt flagg. 

Anonymkode: 03752...8eb

• Nyttig 2
Skrevet

Å være kontrollerende er å si: Du får ikke lov til å snakke med Petter igjen, jeg skal se at du blokkerer han og du får aldri mer se ham! Og dersom jeg tar deg i å lyve, da…!!

Det som er langt mindre kontrollerende er å si er: Jeg orker ikke å dele deg med eksen din, Kristin... Dersom vi skal få vårt forhold til å fungere må du avslutte det du har med Petter, men du må ville det og velge det selv. Jeg kan ikke tvinge deg, ei voksen dame til å velge meg. Men dersom du ikke klarer så orker jeg ikke dette mer. Da går jeg. 

Anonymkode: e06c8...7ec

• Nyttig 3
Skrevet

Kontrollerende oppførsel kommer som regel snikende, ikke noe man bestemmer sammen som et par.

Noen kontrollerer åpenlyst og andre  litt mer "skjult".

Åpenlyst:

Du kan ikke ha kontakt med andre av det andre kjønn enn meg 

Jeg skal vite kode på mobilen din

Du får ikke gå eller være sosial med andre uten meg

Osv.

Skjult:

Denne kjolen er lite fin på deg (du ser skikkelig hot ut)

Å bruke sminke og smykker tar seg ikke ut.

Slike sosiale event som julebord er helt på trynet, i tillegg skal vi (du) ikke bruke penger på sånt.

Skrevet

Som en grunnregel bør man ikke holde på med ting som partneren ikke må få vite.

I deres tilfelle har hun selv lagt opp til usikkerhet hos deg, ved den kontakten hun hadde med exen. Det vil ta tid før du kan stole på henne igjen. Med mindre du fotfølger henne, spør henne ut om det samme igjen og igjen, nekter henne å gå ut alene eller går gjennom mobilen hennes daglig har du ditt på det tørre, tenker jeg.

Anonymkode: 8be0a...937

• Nyttig 1
Skrevet

Å være kontrollerende er å si: Du får ikke lov til å snakke med Petter igjen, jeg skal se at du blokkerer han og du får aldri mer se ham! Og dersom jeg tar deg i å lyve, da…!!

Det som er langt mindre kontrollerende er å si er: Jeg orker ikke å dele deg med eksen din, Kristin... Dersom vi skal få vårt forhold til å fungere må du avslutte det du har med Petter, men du må ville det og velge det selv. Jeg kan ikke tvinge deg, ei voksen dame til å velge meg. Men dersom du ikke klarer så orker jeg ikke dette mer. Da går jeg. 

Den var fin. Tusen takk ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Som en grunnregel bør man ikke holde på med ting som partneren ikke må få vite.

I deres tilfelle har hun selv lagt opp til usikkerhet hos deg, ved den kontakten hun hadde med exen. Det vil ta tid før du kan stole på henne igjen. Med mindre du fotfølger henne, spør henne ut om det samme igjen og igjen, nekter henne å gå ut alene eller går gjennom mobilen hennes daglig har du ditt på det tørre, tenker jeg.

Anonymkode: 8be0a...937

Takk ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2025 den 21.24):

Kommer nok ikke til å bruke anonyme damer på nettet som den fulle sannhet 😉

Jeg ønsker vel bare litt perspektiv på hva folk mener er kontrollerende (og da feil) oppførsel og hva som er innafor i ett forhold.  Noen eksempler da: 

- Er det ok å spørre om en spesifikk person har sendt deg melding, hvis det har skjedd før?

- Er det ok å spørre om hvorfor en person har sendt melding hvis en ser det når partner viser deg noe annet på telefonen? 

Det er kontrollerende, sånn egentlig. Men ut i fra tidligere historikk så er det helt naturlig reaksjon fra din side. At hun snur det over på deg, at du er kontrollerende fordi hun brøt tilliten er ikke akseptabelt. 

Du må fortelle henne hva dette har gjort med deg, hun må forstå og reparere tilliten. Du må sette en end-date, hvor lang tid skal du prøve å få tillit? Et år? Om hun gjør alt rett i ett år, så må du enten legge bort usikkerheten rundt henne, eller gå å i fra henne. Det er ikke ok for noen parter i et forhold hvor tillit ikke repareres. Hun har ansvar, men du har også et ansvar i å bearbeide og bli ferdig med sviket. Ellers kommer dere aldri videre og ødelggger hverandre sakte men sikkert. Kan du ikke bli ferdig, gå videre, start på nytt med en person som er til å stole på. 

Anonymkode: 6b3f1...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vil nå ikke si det første er kontrollerende å sette som et minimumskrav etter et svik. Derimot hvis det ikke lengre kun er Petter som må gå, men Pål, Martin, Kjell, Stian og Gøran, da er man over på noe som er kontrollerende og ugreit. 

Anonymkode: 6b3f1...7db

Skrevet

Om spørsmål som «Hvem, hva, hvor, hvorfor» kommer opp i dagliglivet altfor ofte.
«Hvem tekster du med? Hvorfor? Hva snakker dere om?» «Hvem er med med, hvor skal dere, hva skal dere der?» «Hvorfor snakker dere sammen?» og til det mer ekstreme: «Hvorfor pynter du deg når jeg ikke skal der?» osv. 

Ikke greit at alt i dagliglivet blir mistenkeliggjort. La partner fortelle selv hvem, hva, hvor. Eller om det er en naturlig samtale og helt normalt (uten at det mistenkeliggjøres) så kan en snakke om det. 

Anonymkode: e2521...32a

• Nyttig 1
Skrevet

Her er 10 eksempler på kontrollerende oppførsel i et parforhold som det er bred konsensus om blant psykologer, terapeuter og organisasjoner som jobber med vold i nære relasjoner (basert på kilder som Psych Central, Psychology Today, WebMD og norske ressurser som NHI.no og Fri Fra Vold):

1.  Isolering fra venner og familie – Partneren prøver å begrense eller kritisere kontakten din med andre, ofte forkledd som “jeg vil bare ha tid med deg alene”.

2.  Overdreven sjalusi eller besittelser – Mistanke uten grunn, anklager om utroskap eller forbud mot å snakke med personer av motsatt kjønn.

3.  Konstant overvåking – Sjekker telefonen din, krever passord, sporer hvor du er, eller blir sint hvis du ikke svarer meldinger umiddelbart.

4.  Kritikk og nedvurdering – Konstant kritiserer utseendet ditt, klærne, valg eller handlinger, ofte “i spøk”, for å svekke selvtilliten din.

5.  Skyldlegging og gaslighting – Skylder alltid på deg for problemer, benekter egne feil eller får deg til å tvile på din egen virkelighetsoppfatning.

6.  Kontroll over økonomi – Bestemmer hvordan penger brukes, nekter deg tilgang til felles kontoer eller gjør deg økonomisk avhengig.

7.  Ignorerer grenser – Presser deg til å gjøre ting du ikke vil, som sex, sosiale aktiviteter eller endre planer, og blir sur eller manipulerende hvis du sier nei.

8.  Trusler eller emosjonell utpressing – Truer med å forlate deg, skade seg selv eller avsløre hemmeligheter for å få viljen sin.

9.  Mikrostyring av hverdagen – Dikterer småting som hva du spiser, hvordan du kler deg eller hvordan du gjør daglige oppgaver.

10.  Rask intensitet i starten – “Love bombing” med overdreven oppmerksomhet og hastverk inn i forpliktelser (som å flytte sammen tidlig) for å etablere kontroll raskt.

Kjenner du deg igjen ts?

Anonymkode: 9a537...694

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ser poenget ditt, men man kan også kontrollere med trusler om å gå dersom den andre ikke gjør som man ønsker. Man kan kontrollere bare med å bli litt stille, med å sutre, med å gi den andre litt dårlig samvittighet, med å trekke tilbake kjærlighet... det trenger ikke være helt konkrete regler og forbud. 

Det å spørre "hvem var den meldingen fra" (som jeg leser det som at TS har gjort), kan på samme måte både være helt hverdagslig, eller det kan være sykt kontrollerende. Det kommer an på så mangt. Først og fremst historikk og sjalusi. Legger du deg opp i alle meldinger, er du mistenksom, osv.

Jeg hadde nok syntes det var kontrollerende altså. Men kjenner jo ikke hele historien eller konteksten eller deg TS eller hvordan det ble spurt osv. Hun kan jo for all del bare angripe deg for å avlede fra at hun gjør noe hun vet er galt også.

Anonymkode: 9ba79...d7f

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...