Gå til innhold

Antall gaver på julaften.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nok en av de som synes det er alt for mye gaver, kjenner jeg blir uvel av mengdene som tyter frem under (og rundt) juletreet på julaften. Folk har det vanskelig økonomisk om dager og jeg skjønner det sinnsyke presset når jeg ser hva andre gir barna sine. Mine får en gave av oss foreldre hver (relativ høy sum, så er ikke noe skinnhellig jeg heller altså).

Har feiret jul hos forskjellige familiemedlemmer hvert år og ser de sinnsyke mengdene foreldrene kjøper til barna sine. Ungene får kanskje 15 gaver kun av foreldre og blir drittlei før de i det hele tatt er ferdig med alle gavene - er det vanlig? Har sett det hos mine søsken og svigers, så åpenbart noe en del gjør. 

Hvordan gjør dere det? Kjenner jeg vil av denne karusellen..

Anonymkode: d1578...389

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det i hvertfall ikke slik.  Aldri vært det heler. Og vært max 15 gaver til sammen fra de de har fått fra.

I år fikk ungdommen 6 gaver: 1 besteforeldre, 1 oss foreldre, 1 tante, 1 fra et søsken barn, 1 fra annet søsken barn og 1 fra min vennine

Anonymkode: e2af3...b93

• Liker 5
Skrevet

Minimalt med gaver her - to på +/-18 år. Dvs en gave fra oss foreldre, ikke spesielt dyr/stor. Oppmerksomhet fra besteforelder, to pakker fra søskenbarn. (Jeg har kuttet ut å gi til tantebarn). Så de fikk vel da fire gaver hver. 

I tillegg - kanskje feire jul med partner og barn, og ingen flere - så slipper du å legge merke til hva andre gir. 

Anonymkode: 2803f...0c7

Skrevet

Aldri opplevd det du beskriver her. Har nesten måtte sette nisser rundt juletreet for å fylle opp. Men tilhører "arbeiderklassen" lavtlønnet eller pensjonister på begge sider av familien. 

Anonymkode: 41902...63d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jentene våre på 3 og 4 år fikk totalt 3 gaver fra foreldrene sine, en hver og 1 på deling, totalt 1400,- de er knallfornøyde! De har en generøs bestemor og bestefar som gir de 3 gaver hver, 3 grandtanter som strikker til de, en grandtante som gir leker fra sprell butikken, en annen tante som kjøper enten søte kjoler eller leke, min svigermor gir 2000,- til fondet dems som vi har kontrollen på, og den siste tanten gir litt penger og barnebøker fra barndommen til henne og mannen min. Og en leke fra et vennepar av oss, totalt 12,5 gaver. Jentene er superfornøyd 😊 de rakk å pakke opp alt før leggetid.

Anonymkode: 1c707...b4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her er det i hvertfall ikke slik.  Aldri vært det heler. Og vært max 15 gaver til sammen fra de de har fått fra.

I år fikk ungdommen 6 gaver: 1 besteforeldre, 1 oss foreldre, 1 tante, 1 fra et søsken barn, 1 fra annet søsken barn og 1 fra min vennine

Så bra! Har sett litt på sosiale medier i dag og folk elsker å vise frem juletrærne med stappfullt av gaver under. Synes ikke noe om det, blir så ekstrem forskjell på barn. Mine tre ble skuffet i går når de så mengden fetterene og kusinene fikk leeenge etter de selv var ferdig. Og mesteparten er det foreldrene som har kjøpt. Helt håpløst. Får vondt av familier med dårlig råd som får det presset opp i ansiktet enten av andre i familien eller på sosiale medier.. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Minimalt med gaver her - to på +/-18 år. Dvs en gave fra oss foreldre, ikke spesielt dyr/stor. Oppmerksomhet fra besteforelder, to pakker fra søskenbarn. (Jeg har kuttet ut å gi til tantebarn). Så de fikk vel da fire gaver hver. 

I tillegg - kanskje feire jul med partner og barn, og ingen flere - så slipper du å legge merke til hva andre gir. 

Anonymkode: 2803f...0c7

Ja, tror det blir jul hjemme, uansett lei av å farte rundt på julaften, prøver å rullere på alle familiene og noen juler er det et par timer kjøring hjem på kvelden. Bør vel også droppe sosiale medier rundt jul. Gaveopplegget og posting av det er også helt sykt. 
Vi har forsåvidt råd til å gi gaver, så veldig heldige der, men synes ikke det bør være nødvendig med de mengdene.

ts

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Barna har fått mange gaver, men ikke for mange og alle er nyttige gaver som blir satt pris på. Jeg føler ikke på noe kjøpepress og handler etter evne. 

Vi feirer jul med kun kjernefamilien og slipper på den måten å sammenlikne oss med andre. 

Anonymkode: 8e4ed...f5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra! Har sett litt på sosiale medier i dag og folk elsker å vise frem juletrærne med stappfullt av gaver under. Synes ikke noe om det, blir så ekstrem forskjell på barn. Mine tre ble skuffet i går når de så mengden fetterene og kusinene fikk leeenge etter de selv var ferdig. Og mesteparten er det foreldrene som har kjøpt. Helt håpløst. Får vondt av familier med dårlig råd som får det presset opp i ansiktet enten av andre i familien eller på sosiale medier.. ts

Her så sa vi tidlig til ungene at de måtte sette pris på det de fikk av de få de fikk fra, siden vi har liten familie, og etter ungene fylte 10 slutter venner av oss foreldre å gi noe til de,  og vi til dems barn.

Dermed blir det kun det lille som er av kjernefamilien som vi sier,  min vennine er og fadder til begge våres ungdommer og vært som en tante hele veien, derfor ho gir fortsatt.

Vi så og den forskjellen da våres stod til konfirmasjonen få gaver, og mye mindre penger en alle de gikk på skole med.

Samtidig når det ikke blir mye vil de lære å sette mer pris på det de får og huske hvem de har fått gavene fra

Skrevet

Jeg lurer på, de som bare gir ungene en gave,  får de alt mulig i løpet av året allikevel? Våre barn får stort sett en del gaver av oss til både jul og bursdag, fordi det hoper seg litt opp av ting de trenger/ønsker seg i løpet av året. 

• Liker 4
Skrevet

Datteren vår på 6 fikk 4 gaver. 1 fra oss foreldre, 1 fra besteforeldre og 1 fra en søster og 1 fra en onkel. I tillegg et par hundre kroner fra en annen onkel som ble satt på fond. Totalt i underkant av tusen kr  i verdi ca for alle gavene til sammen.

Vi voksne har sluttet med gaver til hverandre.

Anonymkode: 9d747...282

Skrevet
solsolsol skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på, de som bare gir ungene en gave,  får de alt mulig i løpet av året allikevel? Våre barn får stort sett en del gaver av oss til både jul og bursdag, fordi det hoper seg litt opp av ting de trenger/ønsker seg i løpet av året. 

Ja, våre yngste fikk bare en gave av oss i år. Noe som sto høyt på ønskelisten, men som ikke er "nødvendig" Hun fikk ny garderobe i høst og trengte ingen ting akkurat nå. Vanligvis ville hun fått en del klær og andre nødvendigheter til jul. 

Anonymkode: 8e4ed...f5b

Skrevet

Hvordan klarer dere kjøpe så få gaver? Jeg synes det er omtrent umulig å holde meg når jeg ser ting jeg vet jenta vår hadde blitt glad for å leke med. Doktorsett, verktøysett, klær i farger hun liker, biler, bamser altså det er jo så utrolig mye fint å kjøpe! Jeg sliter virkelig med å la være å kjøpe mer enn 5-6 gaver til henne. 

Anonymkode: d8231...64d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine får rikelig med gåver, men det er berre fordi vi har stor familie. Både eg og far kjem frå ein søskenflokk på 5, og borna har alle besteforeldra + nesten alle oldeforeldra i live enda.

Men frå oss får dei berre ei gåve (i teorien). Får 1 frå oss, 1 frå nissen og så får dei kjøpe gåve til kvarandre som vi betalar.

Ting dei treng i løpet av året kjøper vi når dei treng det. Ser ikkje noko behov for å kjøpe nye bukser til jul for å ha ekstra mange gåver under treet dersom eg ser i november at dei treng bukser feks. Då får dei det i november.

Anonymkode: 84245...ad9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan klarer dere kjøpe så få gaver? Jeg synes det er omtrent umulig å holde meg når jeg ser ting jeg vet jenta vår hadde blitt glad for å leke med. Doktorsett, verktøysett, klær i farger hun liker, biler, bamser altså det er jo så utrolig mye fint å kjøpe! Jeg sliter virkelig med å la være å kjøpe mer enn 5-6 gaver til henne. 

Kan jo prøve å tenke på miljøet f.eks.

Anonymkode: cbb55...2fa

• Nyttig 2
Skrevet
solsolsol skrev (11 minutter siden):

Ting barnet trenger av klær og utstyr regnes ikke som gaver hos oss, men en del av forsørgerplikten, det betyr at de får det i løpet av året etter behov. 

Gaver til jul og bursdag er da ting de ønsker seg eller vi tror de vil bli glade for. Ingen av gavene er klær/utstyr/ting som er en del av å leve/trenge (innenfor rimeligheten altså). 

Anonymkode: 28055...1be

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

2 grunnar.

1: gjennomsnittleg til dårleg økonomi. Kunne kjøpt mykje gåver dersom vi sparar inn på andre ting, men

2: ynskjer ikkje bortskjemte ungar. Her lærer dei seg at ting kostar pengar og vi kan ikkje få alt vi ynskjer oss heile tida. Dei øver seg på å spare sjølv, og får då bruke dei pengane på akkurat det dei vil. Men eg kjenner ingen som er vant med å få og få og få som er super trivelege personar, så det ynskjer eg ikkje for borna mine.

Anonymkode: 84245...ad9

• Liker 3
Skrevet

Litt usikker på hva som er vanlig, for har ikke hatt barn så lenge, men vi kjøpte fire gaver fra oss foreldre til 2-åringen. Kjøper jo ikke så mye ellers så hadde «spart opp» litt diverse som vi ville han skulle ha.

Deretter fik han jo en gave fra sin farmor og farfar, to fra morfar og stebestemor, en fra mormor, en fra tanten sin og en fra grandtante og ene olderforeldreparet. 

så ble jo en del. Han fikk åpne noen før middag og i dag morges for å ikke få heeeelt overtenning og at alt skulle gå i hverandre

Skrevet

Har tenåringer/ungdom. De får ca 7-8 gaver hver.

Anonymkode: da37b...6b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...