AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #21 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan klarer dere kjøpe så få gaver? Jeg synes det er omtrent umulig å holde meg når jeg ser ting jeg vet jenta vår hadde blitt glad for å leke med. Doktorsett, verktøysett, klær i farger hun liker, biler, bamser altså det er jo så utrolig mye fint å kjøpe! Jeg sliter virkelig med å la være å kjøpe mer enn 5-6 gaver til henne. Anonymkode: d8231...64d I hovedsak fordi barn på ingen måte trenger sånne mengder med ting. Ts Anonymkode: d1578...389 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #22 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I hovedsak fordi barn på ingen måte trenger sånne mengder med ting. Ts Anonymkode: d1578...389 Hvor gamle er barna dine? Anonymkode: 17acc...25f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #23 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan klarer dere kjøpe så få gaver? Jeg synes det er omtrent umulig å holde meg når jeg ser ting jeg vet jenta vår hadde blitt glad for å leke med. Doktorsett, verktøysett, klær i farger hun liker, biler, bamser altså det er jo så utrolig mye fint å kjøpe! Jeg sliter virkelig med å la være å kjøpe mer enn 5-6 gaver til henne. Anonymkode: d8231...64d Jeg vil lære barna mine andre verdier. Jeg ønsker ikke at de skal bli så materialistiske. Anonymkode: da37b...6b8 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #24 Skrevet 25. desember 2025 solsolsol skrev (15 minutter siden): Jeg lurer på, de som bare gir ungene en gave, får de alt mulig i løpet av året allikevel? Våre barn får stort sett en del gaver av oss til både jul og bursdag, fordi det hoper seg litt opp av ting de trenger/ønsker seg i løpet av året. Selvfølgelig. Klær, sko, vinterutstyr, elektronikk som må byttes ut osv, får de når de trenger. Til jul får de en stor ting som de har ønsket seg. Ts Anonymkode: d1578...389 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #25 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gamle er barna dine? Anonymkode: 17acc...25f 13, 9 og 5. ts Anonymkode: d1578...389
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #26 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Klær, sko, vinterutstyr, elektronikk som må byttes ut osv, får de når de trenger. Til jul får de en stor ting som de har ønsket seg. Ts Anonymkode: d1578...389 Men her er jo fasiten. Dere gir fortløpende det mange andre får under juletreet. Anonymkode: 17acc...25f 4 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #27 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I hovedsak fordi barn på ingen måte trenger sånne mengder med ting. Ts Anonymkode: d1578...389 Hvorfor må man nødvendigvis trenge det, er det ikke greit å ha "lyst på", noe man ikke trenger. Jeg trenger ikke alle de bøkene jeg kjøper hvert år, men har like fullt ut lyst på dem. Anonymkode: 8e4ed...f5b 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #28 Skrevet 25. desember 2025 solsolsol skrev (17 minutter siden): Jeg lurer på, de som bare gir ungene en gave, får de alt mulig i løpet av året allikevel? Våre barn får stort sett en del gaver av oss til både jul og bursdag, fordi det hoper seg litt opp av ting de trenger/ønsker seg i løpet av året. Når de var små arvet de mye klær. Så trengte kun sko. Leker fikk de til jul og bursdag, så kom besteforeldre med noe leker innimellom. Og hvor mye leker trenger de? Våres hadde Lego , traktor, togbane dokke, spader . Men så og ofte de heler fant på ting ute i naturen å bruke til lek. Av ute leker var det tråtraktor som ble mest brukt, og ting de fikk bruke fra fjøset : spaden, mjøl skjea, høy, flis, trillebår, De lekene de hadde ble brukt og ikke bare liggende slik vi så de ungene med masse leker Til jul fikk de evnt klær som var dyrere som vi ellers ikke kjøpte , ski, akebrett spark, fikk PS4 i sammen en jul. Har aldri hørt de har lidd av å ikke få masse til jul. De tjente å litt penger fra 12 års alder hvor de sparte selv til ting de ønsket som var dyre eller som de ikke nødvendigvis trengte Og hvorfor ska de ha overflod av ting som bare blir liggende. Så flere av vennene til våres hadde fort 10 og 15 kasser med leker inne og masse ute, og nesten ingenting ble brukt. Anonymkode: e2af3...b93 1
SPOCA Skrevet 25. desember 2025 #29 Skrevet 25. desember 2025 Vi var 10 stykker på julaften, og det ble mange julegaver. Vi er en julegavefamilie, og vi elsker å gi hverandre julegaver. Men, det er ikke slik at man får mye ellers i året. Her er det gaver kun til bursdag og jul, og aller flest gaver til jul. Her fikk min stesønn 5 gaver pakket inn i én stor eske av oss foreldre, og fikk en del andre gaver av andre. Skal sies at mye av det vi og barnet får er ting som man gjerne trenger og ønsker seg. Min stesønn fikk veldig mye fint tøy, som jeg/min mann har kjøpt inn, som han oppriktig trenger siden han vokser mye for tiden. Han fikk blant annet ny vinterdress og fôrede regnstøvler. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner greia med å ikke gi hverandre gaver. For meg er det ukoselig og kjedelig, og jeg er glad at både barn og voksne får gaver. For oss handler det ikke om materialisme som sådan, men at det er hyggelig, et kjærlighetsspråk, en måte å gi ting man trenger på osv. F.eks var det helt eminent å få en ny stålpanne til jul, som kan erstatte den slitte teflonpanna vår. Folk får gjøre som de vil, så lenge vi kan gjøre som vi vil. 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #30 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 13, 9 og 5. ts Anonymkode: d1578...389 Og så må jeg legge til, du har små barn. Barn som ønsker seg billige ting, kan kjøpe leker og barneklær, er helt annerledes med store ungdommer, en 13-åring er vel på vei dit, men fortsatt litt tidlig. Anonymkode: 17acc...25f
Sniff76 Skrevet 25. desember 2025 #31 Skrevet 25. desember 2025 Har 3 tenåringer. De fikk 2 gaver hver fra oss foreldre (pleier å være 1-2 gaver). 2 gaver av søsknene sine, 2 fra bestemor, 1 fra besteforeldre, 4 fra tanter og onkler. 11 totalt hver. Mer enn nok. Prismessig varierer det mye hvor dyre gaver de får fra oss foreldre. Kommer mest an på hva de trenger eller ønsker seg. Et år trengte de to eldste ny telefon og da ble det jo mye dyrere gaver enn jeg foretrekker, - men telefoner må kjøpes uansett. I år ble det ca 1800 kr til hver av dem. Synes det holder med 1000 og de fleste årene blir det rundt der.
SPOCA Skrevet 25. desember 2025 #32 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I hovedsak fordi barn på ingen måte trenger sånne mengder med ting. Ts Anonymkode: d1578...389 Sier hvem? Det er jo ikke noe du bestemmer. Det kan være dine barn ikke gjør det, men hos oss er det absolutt ting barnet trenger. Så synes jeg heller ikke det er et problem hvis barnet også har lyst på det. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig. Klær, sko, vinterutstyr, elektronikk som må byttes ut osv, får de når de trenger. Til jul får de en stor ting som de har ønsket seg. Ts Anonymkode: d1578...389 Men det er ikke slik for alle andre. Vi gir ikke slikt fortløpende gjennom året. Slikt gir vi altså til bursdager og jul. Ergo er det jo ikke veldig stor forskjell på oss som gir mange gaver i jula, og de som gir dem fortløpende gjennom året. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #33 Skrevet 25. desember 2025 SPOCA skrev (1 minutt siden): Vi var 10 stykker på julaften, og det ble mange julegaver. Vi er en julegavefamilie, og vi elsker å gi hverandre julegaver. Men, det er ikke slik at man får mye ellers i året. Her er det gaver kun til bursdag og jul, og aller flest gaver til jul. Her fikk min stesønn 5 gaver pakket inn i én stor eske av oss foreldre, og fikk en del andre gaver av andre. Skal sies at mye av det vi og barnet får er ting som man gjerne trenger og ønsker seg. Min stesønn fikk veldig mye fint tøy, som jeg/min mann har kjøpt inn, som han oppriktig trenger siden han vokser mye for tiden. Han fikk blant annet ny vinterdress og fôrede regnstøvler. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner greia med å ikke gi hverandre gaver. For meg er det ukoselig og kjedelig, og jeg er glad at både barn og voksne får gaver. For oss handler det ikke om materialisme som sådan, men at det er hyggelig, et kjærlighetsspråk, en måte å gi ting man trenger på osv. F.eks var det helt eminent å få en ny stålpanne til jul, som kan erstatte den slitte teflonpanna vår. Folk får gjøre som de vil, så lenge vi kan gjøre som vi vil. Enig med deg! Vi liker også gaver, mange gaver. Jentungen fikk 20 gaver, hun fikk mye fint hun ønsket seg. Jeg syns ikke det var for mange gaver. Jeg fikk antagelig flere selv. Vi voksne startet opp igjen med å gi hverandre gaver for noen år siden, vi syns det var så kjedelig å se barna pakke opp, uten å få noe selv. Anonymkode: 8e4ed...f5b 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #34 Skrevet 25. desember 2025 Her er det ikke sånn. Aldri vært det heller. Men ungene har noen søskenbarn vi feirer med anne hvert år og de får mange gaver og blir ferdig en stund etter alle andre. Har heldigvis roet seg litt ned det også. Anonymkode: df8b0...72f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #35 Skrevet 25. desember 2025 SPOCA skrev (1 minutt siden): Sier hvem? Det er jo ikke noe du bestemmer. Det kan være dine barn ikke gjør det, men hos oss er det absolutt ting barnet trenger. Så synes jeg heller ikke det er et problem hvis barnet også har lyst på det. Men det er ikke slik for alle andre. Vi gir ikke slikt fortløpende gjennom året. Slikt gir vi altså til bursdager og jul. Ergo er det jo ikke veldig stor forskjell på oss som gir mange gaver i jula, og de som gir dem fortløpende gjennom året. Nå snakker ikke jeg om ting barn trenger som sko og ski e.l, men plast, billige leker bare for å fylle opp og at det skal se mest mulig ut. De jeg ser får ikke akkurat nødvendige ting, men leker som blir lekt meg i omtrent 10 minutter. Presanger kun for at det skal fylles opp og ungene skal rive av papiret på flest mulig gaver og kaste de til side. Våre lider på ingen måte noe nød og mangler ingenting, men jeg synes de mengdene ungene får med ting, åpenbart kun for «show», blir kvalmt. Summen jeg gir til mine barn er sikkert samme, bare lagt i en - unødvendig - ting de har ønsket seg. Ts Anonymkode: d1578...389 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #36 Skrevet 25. desember 2025 Nei aldri hatt det. Er ikke vant med det fra jeg kommer ifra heller. Jeg har kjøpt en del gaver til dem når dem ble litt større. Men da er det ting dem også trenger. Bare for at vi skal ha noe å gjøre på julaften. Hvis ikke så hadde vi blitt ferdig tidlig. Jeg bruker også å kjøpe en del gaver til meg selv. Det er også noe jeg trenger. Begynner jeg å bli tomt for noe. Enten krem eller noe jeg bruker til det daglige så pakker jeg det inn. Vi er liten slekt. Kun gaver fra min søster mine barn får. Besteforeldre vippser. Så får dem gaver fra oss. Også fra noen venner. Så vi blir fort ferdig. Anonymkode: 423c3...809 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #37 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og så må jeg legge til, du har små barn. Barn som ønsker seg billige ting, kan kjøpe leker og barneklær, er helt annerledes med store ungdommer, en 13-åring er vel på vei dit, men fortsatt litt tidlig. Anonymkode: 17acc...25f Hva mener du her? Ts Anonymkode: d1578...389
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #38 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor må man nødvendigvis trenge det, er det ikke greit å ha "lyst på", noe man ikke trenger. Jeg trenger ikke alle de bøkene jeg kjøper hvert år, men har like fullt ut lyst på dem. Anonymkode: 8e4ed...f5b Barna mine får ikke noe de trenger til jul, men en stor dyrere leke/playstation e.l de har ønsket seg. Snakker om de som pakker inn unødvendige greier som blir lekt med i få minutter og bare fyller rommet, gjerne bokser på tilbud på lekebutikken - for å vise seg frem til familie og sosiale medier og la ungen pakke ut og pakke ut til de ikke gidder mer. Ts Anonymkode: d1578...389
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #39 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvordan klarer dere kjøpe så få gaver? Jeg synes det er omtrent umulig å holde meg når jeg ser ting jeg vet jenta vår hadde blitt glad for å leke med. Doktorsett, verktøysett, klær i farger hun liker, biler, bamser altså det er jo så utrolig mye fint å kjøpe! Jeg sliter virkelig med å la være å kjøpe mer enn 5-6 gaver til henne. Anonymkode: d8231...64d Fordi det er uaktuelt å dra masse billige plastleker som doktorsett inn i hus. Ungene våre får ordentlige og dyre gaver, ikke masse billig skvip. Anonymkode: 99581...825 1 1
Trolltunge Skrevet 25. desember 2025 #40 Skrevet 25. desember 2025 Vi gir mange gaver, men vi har kun med noen av gavene til der vi feirer, og tar resten hjemme. At det blir mange gaver kommer av at vi benytter jula (og fødselsdag) til å utstyre barna med det nødvendige nå og for fremtiden. Vi har alltid gjort det, så de fikk en del gaver til jul de også, selv om vi har liten nær familie. (Mens søskenbarn har stor nær familie, og også en tradisjon med, at min søster og venner gir gaver til hverandres barn. Det gjør ikke jeg og mine venninner.) Det er altså mange fornuftige gaver, og barna er klare over at når de blir etablert vil dette begrenses til kanskje to gaver hver, der ene er fornuftig og andre er mer noe de ønsker seg. Dette ble altså i utgangspunktet gjort for å utligne i forhold til hvor mange gaver søskenbarn fikk, og nå er det også mye for å utstyre dem for en fremtid på egne ben. Mange av gavene legges derfor direkte ned i det vi på spøk kaller deres brudekister, til de flytter for seg selv. Vi synes ikke dette er julehysteri og frotsing, men anser det som en måte å hjelpe barna ut i voksenlivet på sikt. Mindre belastende for oss også økonomisk, enn at alt må kjøpes når de flytter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå