AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #1 Skrevet 23. desember 2025 Står i en livskrise og det har gjort at jeg har fått ekstreme søvnvansker, aldri hatt det før, i natt sov jeg absolutt ingenting. Flere netter har vært bare 2 timer søvn, har fått imovane hos legen men de funker ikke like bra hver dag.. i går tok jeg ingenting og da fikk jeg altså ikke sove i det hele tatt. Nå er jeg livredd for at jeg skal dø av denne søvmangelen. Jeg er en ung tilsynelatende frisk dame, hvis man ser bort fra denne livskrisen som gjør at jeg rett og slett føler meg døden nær. Er så redd.. gruer meg så til å legge meg om kveldene. kan noen komme med noen oppløftende ord? Andre som har opplevd lignende? Kommer jeg til å dø? 😭 Anonymkode: 05bea...8fa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #2 Skrevet 23. desember 2025 Søvnmangel er helt jævlig, men du dør ikke. To timer søvn er fortsatt søvn, så selv om du fungrer dårlig de dagene, og selv om det ikke er nok,så har du faktisk sovet. Kan du legge deg kl 22 om kvelden? Den hvilen eller søvnen vi får mellom 22 og 02 er den beste, og dette har reddet meg mange ganger. Du kan også falle i søvn i veldig små øyeblikk mens du ligger og slapper av - i den grad du klarer å slappe av da - og så tror du at du ikke har sovet, men du har hatt litt mikrosøvn likevel. Så ja det er grusomt, men du dør absolutt ikke av det, og du kommer til å få sove igjen. Forsøk også å hvile gjennom dagen, kun i få minutter om gangen. Du kan sitte eller ligge med øynene lukket, og trekke et par dype pust. Det hjelper med å roe nervesystemet slik at det blir lettere å sove om kvelden. Samt at du faktisk får hvile som du trenger. Anonymkode: 081f9...734 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #3 Skrevet 23. desember 2025 En kan nok sikkert dø av søvnmangel, men siden du har sovet litt så tror jeg nok ikke det. Prøv å tenke positive saker når du legger deg, hør på musikk, bok eller lignende så kanskje søvnen kommer fortere. Det funker for meg når jeg har problemer med søvnen. Men nå er det alderen på meg som gjør at jeg sover dårlig, ikke noen livskrise. Anonymkode: 0149d...901
CMHuser Skrevet 23. desember 2025 #4 Skrevet 23. desember 2025 Slapp av, det gjør man ikke 😊 Jeg har store søvnvansker selv, men kroppen hviler fortsatt. Ikke gjør det til en vane, at du forventer å sovne - da skjer det ikke. Skift sted å sove! Ta sofaen en natt, eller en annen seng. Og ikke ligg å vent. Får du ikke sove - stå opp! 1
Thyra Skrevet 23. desember 2025 #5 Skrevet 23. desember 2025 Det skal veldig mye til før man dør av søvnmangel, det er ikke noe som skjer over natten, akkurat... Langvarig søvnmangel sliter selvsagt på kroppen, og øker sjansen for både fysisk og psykisk sykdom. Men alle har perioder med dårlig søvn. Om man døde av søvnmangel ville vel ikke mange foreldre overlevd baby-og småbarnsperioden. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #6 Skrevet 23. desember 2025 er du sykemeldt? Anonymkode: c540b...599
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #7 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): er du sykemeldt? Anonymkode: c540b...599 Ja Anonymkode: 05bea...8fa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #8 Skrevet 23. desember 2025 bra det da i det minste. Og ikke rør bilen så lenge du har et sånt søvnmanko Anonymkode: c540b...599
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #9 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): bra det da i det minste. Og ikke rør bilen så lenge du har et sånt søvnmanko Anonymkode: c540b...599 Selvfølgelig kjører jeg ikke når jeg nesten ikke har sovet Anonymkode: 05bea...8fa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #10 Skrevet 23. desember 2025 Du kan ikke dø direkte av søvnmangel, men du burde være forsiktig med ting som å søvne bak rattet selvfølgelig. Anonymkode: 28b92...7fb 1
Hannabanna Skrevet 23. desember 2025 #11 Skrevet 23. desember 2025 Først og fremst så blander du ikke sprit med imovane, det er galskap! Du kan gå bananas og ikke huske noen ting. Imovane er en problematisk medisin, hvis man ikke sovner på en time slutter den ha effekten som innsovningstablett og i stedet birar sterkt til å holde deg våken. Derfor burde du alltid ta den når du ligger i senga, ikke se på mobilen, heller høre på lydbok feks. Snakker av erfaring da jeg nesten ble psykotisk eller 3-4 dager totalt uten søvn da jeg slet enormt med angst. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #12 Skrevet 23. desember 2025 Hvor mye er du ute i frisk luft hver dag? Anonymkode: 878a5...3af
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #13 Skrevet 23. desember 2025 Hannabanna skrev (1 minutt siden): Først og fremst så blander du ikke sprit med imovane, det er galskap! Du kan gå bananas og ikke huske noen ting. Imovane er en problematisk medisin, hvis man ikke sovner på en time slutter den ha effekten som innsovningstablett og i stedet birar sterkt til å holde deg våken. Derfor burde du alltid ta den når du ligger i senga, ikke se på mobilen, heller høre på lydbok feks. Snakker av erfaring da jeg nesten ble psykotisk eller 3-4 dager totalt uten søvn da jeg slet enormt med angst. Jeg har ikke blandet sprit med imovane altså. Det var noen andre som foreslo det. Jeg har aldri brukt noe type tabletter før så alt dette er nytt for meg og skremmende. Anonymkode: 05bea...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #14 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye er du ute i frisk luft hver dag? Anonymkode: 878a5...3af Til vanlig en god del, akkurat nå i denne krisen svært lite. Anonymkode: 05bea...8fa
Hannabanna Skrevet 23. desember 2025 #15 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke blandet sprit med imovane altså. Det var noen andre som foreslo det. Jeg har aldri brukt noe type tabletter før så alt dette er nytt for meg og skremmende. Anonymkode: 05bea...8fa Forstår godt at det er skremmende og frykten i seg selv bidrar til søvnmangel. Her er tiltakene jeg gjore: Gikk to turer hver dag for frisk luft og for å få brukt litt energi Unngår alltid mobilen den siste timen før jeg skal sove. Mobillys er mer skadelig for søvn enn tv til og med. La meg og sto opp til samme tid hver dag. Hvis jeg ikke sov på en time så sto jeg opp for å ikke fokusere på det. Jeg synes det er megaspesielt at leger skriver ut imovane så mye lettere enn feks sobril. Imovanen er minst like avhenigighetsskapende og farligere.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #16 Skrevet 23. desember 2025 Har dere noe erfaring med zonat som sovemedisin? Anonymkode: 05bea...8fa
Knutekålmor85 Skrevet 23. desember 2025 #17 Skrevet 23. desember 2025 Helsenorge har god råd for søvn og mot søvnmangel, on linker videre til hjelp for kortvarige og langvarige søvnvansker. https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/rad-for-bedre-sovn/ Det å bekymre seg for å sove gir ofte enda dårligere søvn. Prøv heller å fokusere på å hvile iallfal litt. Håper du snart blir bedre.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #18 Skrevet 23. desember 2025 Når jeg legger meg ned for å sove kjenner jeg pulsen i hele hodet, får sug i brystet, pusten blir rar og jeg får nesten støt i hode når jeg føler jeg holder på å sovne, også små støt i kroppen, er alt dette bare angsten?! Jeg skjønner ikke hva som skjer med nervesystemet mitt 😭 Anonymkode: 05bea...8fa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #19 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når jeg legger meg ned for å sove kjenner jeg pulsen i hele hodet, får sug i brystet, pusten blir rar og jeg får nesten støt i hode når jeg føler jeg holder på å sovne, også små støt i kroppen, er alt dette bare angsten?! Jeg skjønner ikke hva som skjer med nervesystemet mitt 😭 Anonymkode: 05bea...8fa Ja, sånn er det. Støt i hodet kan komme når man har sovet lite lenge og du har angst i tillegg. Angst er ikke bare. Folk blir ordentlig syke av det. Det er jo det du kjenner nå. ❤️ Dette går over. Det er ikke farlig å sove lite i en periode selv om det er veldig vondt. Ta Sobrilen du har fått, det hjelper. Anonymkode: 67f26...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #20 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Til vanlig en god del, akkurat nå i denne krisen svært lite. Anonymkode: 05bea...8fa Ut i skog. Løp deg et par mil. Da blir man sliten og sover bedre. Ting blir ikke bedre av å bare syntes synd på seg selv. Anonymkode: b9e7b...1bc 1
Fremhevede innlegg