Gå til innhold

Slutte med nattbleie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet fylte nylig 4 år og har vært bleiefri på dagtid i ca.1 år. Hun har brukt nattbleie frem til nå men sier selv hun ønsker å sove med truse, og det vil vi gjerne støtte henne i selvfølgelig. 

Men hvordan gjør man det rent praktisk? Har selvsagt tisselaken i sengen og ekstra sengetøy klart når det er uhell. Men hadde dere potte på rommet som barnet kunne bruke om natten eller gikk de på do? Hun bråker en del og kan fort finne på å vekke søsken om hun våkner om natten. Er hun først våken på natt tar det gjerne flere timer før hun sovner igjen, så er forberedt på at det å slutte med nattbleie kan bli krevende. 

Noen som har tips til en vellykket overgang fra nattbleie til truse? 

Anonymkode: 1d3f9...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hormonelt betinget, så jeg ville ikke sluttet med mindre hun har tørre bleier en del av nettene. 

Her i huset har vi bare tatt av bleien når de har vært tørre de fleste nettene av seg selv. Tisselaken i sengen, våkner de på natt følger vi på do som det første. Ikke hatt uhell på de to som er tørre. Ene sluttet med nattbleie da hun var 3.5, en da han var 5, og ene på 9 bruker enda nattbleie, der er bleiene søkkvåte og hun sover for tungt til å klare våkne av det før hormonproduksjonen kicker i gang (tisser jevnt og flere ganger pr natt, så legen mente alarm ikke vil hjelpe enda).

Anonymkode: 3fbd3...684

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Men er bleiene tørre om morgenen? Hvis de i hovedsak var våte er hun jo ikke klar.  

Anonymkode: a3511...369

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er hormonelt betinget, så jeg ville ikke sluttet med mindre hun har tørre bleier en del av nettene. 

Her i huset har vi bare tatt av bleien når de har vært tørre de fleste nettene av seg selv. Tisselaken i sengen, våkner de på natt følger vi på do som det første. Ikke hatt uhell på de to som er tørre. Ene sluttet med nattbleie da hun var 3.5, en da han var 5, og ene på 9 bruker enda nattbleie, der er bleiene søkkvåte og hun sover for tungt til å klare våkne av det før hormonproduksjonen kicker i gang (tisser jevnt og flere ganger pr natt, så legen mente alarm ikke vil hjelpe enda).

9!? Da er det jo ikke vanlig «litt sen med å slutte med bleie».

Mine har sluttet rundt 2,5. Bare tatt av bleien, sagt at de har sluttet, i starten løftet vi dem på toalettet når vi skulle legge oss, så tisset de i halvsøvne, så tilbake i senga. Noen uhell, dobbelt av dyner og tynn overmadrass fra IKEA.

Anonymkode: f56ee...71c

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, vent til hun har tørre nattbleier. Min sluttet med bleier på natt en måned etter hun sluttet med bleier på dag, hadde da hatt tørre nattbleier over en lengre periode. Ikke hatt noen uhell, hun  kommer inn til oss og sier ifra hvis hun må på do.

Anonymkode: fa05b...912

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

9!? Da er det jo ikke vanlig «litt sen med å slutte med bleie».

Mine har sluttet rundt 2,5. Bare tatt av bleien, sagt at de har sluttet, i starten løftet vi dem på toalettet når vi skulle legge oss, så tisset de i halvsøvne, så tilbake i senga. Noen uhell, dobbelt av dyner og tynn overmadrass fra IKEA.

Les om enurese. 

At en 9-åring bruker nattbleie er ikke vanlig, men det er ikke hverken niåringen eller foreldrene som har gjort noe galt. Som barn med enurese på 90-tallet, syns jeg det er kjipt at folk fortsatt ikke vet dette. 

Jeg sluttet å tisse i senga om natten da jeg var rundt 9 år, tanten min var 12. Begge barna mine sluttet med bleie da de var 2,5. Vi tok av bleien en langhelg, og det ordnet seg raskt. Den ene hadde ett uhell én natt da hun hadde høy feber, og har ellers aldri noensinne tisset i sengen. Den andre brukte nattbleie til hun var 7 år, så løste det seg. 

Til TS, det er verdt et forsøk. Og potte kan være lurt. Om barnet våkner av at hun må tisse, så vil det sannsynligvis raskt gå seg til. Men er bleien våt hver morgen nå, så vær også forberedt på at hun ikke har mulighet for å få det til enda. På sikt finnes det hjelp å få fra helsevesenet, men for en fireåring regnes det fortsatt som innenfor normalen.  

Anonymkode: fc39e...0d1

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 9 åring bør få hjelp altså. Ikke vent og se når barnet er 9! Legene mente vår 7 åring var for liten til alarm også, men det gikk på 14 dager. 

Anonymkode: 78c8e...ea4

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler kladder oppå tisselaken, det er mer absorberende og enkelt å bytte. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Les om enurese. 

At en 9-åring bruker nattbleie er ikke vanlig, men det er ikke hverken niåringen eller foreldrene som har gjort noe galt. Som barn med enurese på 90-tallet, syns jeg det er kjipt at folk fortsatt ikke vet dette. 

Jeg sluttet å tisse i senga om natten da jeg var rundt 9 år, tanten min var 12. Begge barna mine sluttet med bleie da de var 2,5. Vi tok av bleien en langhelg, og det ordnet seg raskt. Den ene hadde ett uhell én natt da hun hadde høy feber, og har ellers aldri noensinne tisset i sengen. Den andre brukte nattbleie til hun var 7 år, så løste det seg. 

Til TS, det er verdt et forsøk. Og potte kan være lurt. Om barnet våkner av at hun må tisse, så vil det sannsynligvis raskt gå seg til. Men er bleien våt hver morgen nå, så vær også forberedt på at hun ikke har mulighet for å få det til enda. På sikt finnes det hjelp å få fra helsevesenet, men for en fireåring regnes det fortsatt som innenfor normalen.  

Nei takk, det kommer jeg ikke til å lese om, jeg forstår at noen har medisinske utfordringer, som dette store barnet på 9 år, men poenget var at dette ikke er vanlig, friske barn slutter med bleie i 2-3 årsalderen, ikke når de er over 9! Jeg har en niåring selv, som reiser på cuper, helgeturer, overnatting hos kompiser, vi har venner her støtt og stadig, selvfølgelig bruker de ikke bleie.

• Nyttig 1
Skrevet

Hn bestemte det selv rundt 4,5 år. Hadde madrassbeskytter og kladder i senga. Hadde nesten aldri hatt tørre bleier, og var derfor vi aldri hadde satt igang, men har hatt kanskje 10 uhell tilsammen. Det gikk over all forventning:)

Anonymkode: 1d685...fe7

Skrevet

Ingen våre hadde tørre bleier om morgenen, derimot var bleiene skikkelig tunge. 

Men en dag tok vi bare av bleia. Det gikk problemfritt, ingen uhell. 

De var rundt 3 år da tror jeg. 

(Eller, den ene av vår viste seg å være sengevæter, så her fikk vi hjelp av legen da barnet var 6 år. Vi hadde enormt god effekt av minirin.  Og det ga seg av seg selv innen 9årsalder.). 

Anonymkode: c8aad...7b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen våre hadde tørre bleier om morgenen, derimot var bleiene skikkelig tunge. 

Men en dag tok vi bare av bleia. Det gikk problemfritt, ingen uhell. 

De var rundt 3 år da tror jeg. 

(Eller, den ene av vår viste seg å være sengevæter, så her fikk vi hjelp av legen da barnet var 6 år. Vi hadde enormt god effekt av minirin.  Og det ga seg av seg selv innen 9årsalder.). 

Jeg tror i grunnen våre (de som ikke var sengevætere) tisset i bleia om morgenen, ikke om natta. 

Da bleia kom av begynte de å stå opp litt tidligere.  

Skrevet

vår gutt er 5, han sluttet med bleie da han var 3.5. bleiene er våte på natten. vi har prøvd et par netter med det går galt. han vil gjerne slutte, han føler seg for stor for bleie. vi får bare prøve igjen, stresser ikke. 

Anonymkode: 6654c...254

Skrevet

Det høres ikke ut som hun er klar. Her har vi en på 11 som fremdeles tisser på seg. Selv vil han selvsagt helst være tørr, men det lar seg dessverre ikke gjøre, selv etter flere utredninger. Jeg foreslår å bare vente. På den alderen er det mange som fremdeles trenger bleie på natten. 

Anonymkode: 004f4...5be

Skrevet

Eldste bruker enda bleie på natt, og er sengevæter. Er faktisk ikke unormalt, noen greier det ikke uansett hvor mye de ønsker, det er hormonelt styrt. Minste sluttet med bleie dag og natt samtidig retr dør hun ble 3 år. Hun ba selv om å ikke bruke bleie på natt, og vi valgte å prøve. Hun hadde aldri hatt en tørr bleie på natt før den tid. Men siden den natten har hun aldri tissa i senga. Hun kan ha tidset på tur til do, men aldri i senga mens hun sov. Hun har bare gått på do når hun må. Ikke potte osv på rommet.

Anonymkode: 963a0...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En 9 åring bør få hjelp altså. Ikke vent og se når barnet er 9! Legene mente vår 7 åring var for liten til alarm også, men det gikk på 14 dager. 

Skulle til å si det samme. Hadde to tvillingjenter som ved 7,5 års alder hadde søkkvåte nattbleier. Meget godt resultat ved bruk av alarm på begge (begge tørre etter noen ukers bruk av alarm). Nå har de uhell enkelte netter (1-2 ganger i måneden), men altså enorm forskjell etter alarm (og jentene selv meget godt fornøyd med å slippe bleier, som de syntes begynte å bli flaut). 

Anonymkode: 54938...c40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men er bleiene tørre om morgenen? Hvis de i hovedsak var våte er hun jo ikke klar.  

Anonymkode: a3511...369

De er våte ja.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er våte ja.

ts

Vet du at hun tisser om natta? For min hadde våte bleier, men det var nesten alltid fordi hun våknet om morningen og så tisset i bleia. 

Vi var ferdig med bleieslutt på dag når hun var 3 år og 4 mnd og sluttet med nattbleie 2-3 mnd etter det. Da sluttet vi bare en dag og sa at nå fikk hun sove med truse om natta og at hun skulle få hjelp om hun måtte tisse om natta.

Vi samsov da så det gjorde det jo enkelt med å hjelpe om natta. Hatt noen uhell men ikke mange. Viktigst var å gå rett på do når hun våknet, hjelpe med det og minne på det. 

Anbefaler å ha laken - tisselaken - laken, så tar man bare av de 2 øverste ved uhell og slipper bytte. Vår har aldri hatt mer enn 1 uhell på en natt iallfall. Også lurt å ha en ekstra dyne med trekk på klar lærte vi oss :) 

Anonymkode: aaf62...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet du at hun tisser om natta? For min hadde våte bleier, men det var nesten alltid fordi hun våknet om morningen og så tisset i bleia. 

Vi var ferdig med bleieslutt på dag når hun var 3 år og 4 mnd og sluttet med nattbleie 2-3 mnd etter det. Da sluttet vi bare en dag og sa at nå fikk hun sove med truse om natta og at hun skulle få hjelp om hun måtte tisse om natta.

Vi samsov da så det gjorde det jo enkelt med å hjelpe om natta. Hatt noen uhell men ikke mange. Viktigst var å gå rett på do når hun våknet, hjelpe med det og minne på det. 

Anbefaler å ha laken - tisselaken - laken, så tar man bare av de 2 øverste ved uhell og slipper bytte. Vår har aldri hatt mer enn 1 uhell på en natt iallfall. Også lurt å ha en ekstra dyne med trekk på klar lærte vi oss :) 

Anonymkode: aaf62...549

Jeg mistenker at hun ofte tisser i bleien om morgenen ja, for når vi går ut på badet om morgenen klarer hun ofte ikke å tisse noe. Da er «tissetanken tom», som hun sier.

I kveld spurte hun nok en gang om å få sove uten bleie og jeg sa ja til det. Hun tisset to ganger (en gang på do og en gang på potte som vi tok inn på rommet ved siden av sengen) innen hun nå sovnet. Har lagt tisselaken i sengen og har ny pyjamas og dyne klar til i natt om det blir uhell. Regner med det blir det men må bare prøve. Særlig når hun så veldig gjerne vil det selv ☺️

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei takk, det kommer jeg ikke til å lese om, jeg forstår at noen har medisinske utfordringer, som dette store barnet på 9 år, men poenget var at dette ikke er vanlig, friske barn slutter med bleie i 2-3 årsalderen, ikke når de er over 9! Jeg har en niåring selv, som reiser på cuper, helgeturer, overnatting hos kompiser, vi har venner her støtt og stadig, selvfølgelig bruker de ikke bleie.

Utfordringen gjelder 50 % av 3-åringer, 15-20 % av 5-åringer, 5-10 % av 7-åringer og 5 % av 10-åringer. 

Det gjelder gjerne 1-2 i klassen til en 9-åring. De er ellers friske barn, og det er klart at det blir veldig hemmende siden det er mye skam rundt det. Disse barna finner gjerne sine unnskyldninger for å unngå overnattinger. Voksnes fordommer bidrar godt til skammen. 

Men TS er langt fra sånne problemer med det nå. Blant barn i alderen til TS sin, er det vanlig. 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...