Gå til innhold

Diabetes 2 i voksen alder

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (På 20.12.2025 den 7.57):

Diabetes 2 er en livsstilssykdom som du selv bestemmer hvor mye den skal påvirke deg. Med en sunn livsstil ka. Du leve symptomfritt og i praksis være frisk, men du må legge om den gamle livsstilen som er årsake til at du har diagnosen.

Feil. Jeg har genetisk diabetes 2. Altså arvelig.

Anonymkode: 06c66...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg på diabeteskurs, det har du rett til å få.

Styr unna sukker og grønnsaker som vokser under jorda. Spis minst mulig karbohydrater. Kutt mest mulig av poteter, ris, pasta. 

Mål to timer etter hvert måltid, så finner du ut hva du kan spise.

Er blodsukker litt for høyt etter måltid, så drikk masse vann og/eller beveg deg.

Det går helt fint å legge om kostholdet. Men du må regne med å bruke noen mnd på å bli vant til det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, godt mulig du har en genetisk disposisjon til å få det, men det er til syvende og sist livsstil som avgjør om sykdommen debuterer. Ja, de som har det som en arvelig faktor må nok jobbe hardere for ikke å få det, men er fullt mulig. 
det gjelder å holde vekta normal, bevege på seg og spise mat som påvirker blodsukker i mindre grad. 

Jeg er en av de som har det i familien og for noen pr siden begynte langtids blodsukkeret å stige. Legen begynte å bli obs på dette og ønsket å sette meg på medisiner. Jeg tok tak i det, begynte å bevege meg mer og spise ren mat iten korn, minimalt med potet og ris, mye grønnsaker, bør og begrenset med sukker. Tok noe tid, ca et halvt år, så var blodsukkeret tilbake til der det var tidligere. Og ved å fortsette å leve sånn har jeg klart meg fint uten medisiner.

Anonymkode: b610f...6ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, godt mulig du har en genetisk disposisjon til å få det, men det er til syvende og sist livsstil som avgjør om sykdommen debuterer. Ja, de som har det som en arvelig faktor må nok jobbe hardere for ikke å få det, men er fullt mulig. 
det gjelder å holde vekta normal, bevege på seg og spise mat som påvirker blodsukker i mindre grad. 

Jeg er en av de som har det i familien og for noen pr siden begynte langtids blodsukkeret å stige. Legen begynte å bli obs på dette og ønsket å sette meg på medisiner. Jeg tok tak i det, begynte å bevege meg mer og spise ren mat iten korn, minimalt med potet og ris, mye grønnsaker, bør og begrenset med sukker. Tok noe tid, ca et halvt år, så var blodsukkeret tilbake til der det var tidligere. Og ved å fortsette å leve sånn har jeg klart meg fint uten medisiner.

Jeg tror alle vet dette innerst inne, men det er lettere mentalt å tenke at det er utenfor min kontroll. Det er et viktig psykisk element her. Å erkjenne at mine dårlige valg har utløst Diabetes 2 kan være belastende. Genetikk spiller en rolle, absolutt, men sykdommen blir alltid utløst av livsstil. Overvekt, kosthold og inaktivitet. 

Anonymkode: dcc17...d67

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kan jo så klart ha anlegg/ gener for å få dia 2, men det er fortsatt en livsstilssykdom. Du kan bli frisk ved å ta grep. Ved dia 2 så ligger det et fettlag rundt bukspyttkjertelen som hindrer den i å produsere, eller få insulin ut i sirkulasjonssystemet. Mens ved dia 1 så produseres det rett og slett ikke insulin. Så jo, går man ned i vekt og spiser riktig så blir man bedre og noen kan bli helt friske av type 2. 

Anonymkode: 8d2f7...3e4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv om det fungerte for deg, fungerer ikke livsstilsendringer for alle.

Ca 10 % av de som er diagnostisert med diabetes type 2 har samme type antistoffer som de med type 1 har, og mange av dem må også over på insulin etter hvert fordi hverken livsstilsendring eller antidiabetika stopper utviklingen av høyt blodsukker.  
Det er fortsatt uenighet i medisinske miljøer om dette egentlig er en atypisk type 1 diabetes, eller om det er en egen tilstand, som ofte blir feildiagnostisert som type 2.

Anonymkode: 1deec...db4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan jo så klart ha anlegg/ gener for å få dia 2, men det er fortsatt en livsstilssykdom. Du kan bli frisk ved å ta grep. Ved dia 2 så ligger det et fettlag rundt bukspyttkjertelen som hindrer den i å produsere, eller få insulin ut i sirkulasjonssystemet. Mens ved dia 1 så produseres det rett og slett ikke insulin. Så jo, går man ned i vekt og spiser riktig så blir man bedre og noen kan bli helt friske av type 2. 

Betyr det at man kan bli bedre av diabetes 2 av å gå ned i vekt uansett hva man veier? Jeg spør fordi jeg har diabetes 2 og er tynn. Jeg har fått beskjed om at jeg bør opp i vekt, men hvis diabetesen kan bli bedre av å gå ned en kilo eller to så er det kanskje verdt det?

Anonymkode: e37a4...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Betyr det at man kan bli bedre av diabetes 2 av å gå ned i vekt uansett hva man veier? Jeg spør fordi jeg har diabetes 2 og er tynn. Jeg har fått beskjed om at jeg bør opp i vekt, men hvis diabetesen kan bli bedre av å gå ned en kilo eller to så er det kanskje verdt det?

Da må du trene styrke og bygge muskler , noe som vil regulere blodsukkeret bedre!

Anonymkode: 224bf...3ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg gikk ned fra BMI 42 til nå 18,4 etter at jeg fikk diagnosen (det var ikke meningen å gå ned så mye, men så fikk jeg en annen, urelatert sykdom i tillegg).  De første 10 kiloene ned var de absolutt viktigste for blodsukkeret, mens de kiloene jeg har gått ned under BMI 25 ikke har betydd noe som helst.  Jeg kan fint ha høyere målinger som undervektig enn jeg hadde som lett overvektig, så jeg tror ikke du bør stresse med å gå ned i vekt når du allerede er tynn.

Anonymkode: d4f0e...cfc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 1.06):

Når jeg fikk dia 2 diagnosen, var jeg sykelig tynn. Men genetisk disponert fra familie på begge sider. Flere år med sunne vaner store mengdet trening, hjalp ingenting. Jeg kjenner flere i samme siuasjon. 

Dia 2 utløses av livsstil, men for noen av oss, må livsstilen være optimal for å unngå diagnosen. 

Det er ikke bare feite og late som får dia 2. heller ikke alle feite og late får dia 2. 

Anonymkode: 97d07...5a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange myter omkring diabetes. Anbefaler dere som mener det er vedkommende sin egen skyld at en har fått diabetes 2 til å lese dette fra Diabetesforbundet (selv om det dessverre antagelig ikke er de som mest hårdnakket påstår det, ikke er de som er villig til å ta til seg denne informasjonen):

https://www.diabetes.no/hva-er-diabetes/myter-og-misforstaelser/

Anonymkode: 3d9c5...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...