Gå til innhold

Diabetes 2 i voksen alder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har fått beskjed av legen om at jeg har diabetes 2, vært i grenseland i noen år men de siste par årene har det utviklet seg mer og jeg har begynt å følge med på blodsukkeret. Jeg bruker medisiner for å regulere men synes det fungerer dårligere nå enn før. At blodsukkeret øker litt for hver måling, jeg måler ikke så veldig ofte. Diabetes 2 ligger til familien, så var disponert for å kunne få det.

Tror jeg ikke vil forholde meg til «diagnosen « da man kan holde det greit under kontroll vha mat og mosjon. Men lurer litt på i dårligere tider/ forhøyet langtidsblodsukker hva dere andre gjør for å holde sykdommen i sjakk. Man kan egentlig få dårlig samvittighet av alt man spiser, det er jo karbohydrater i alt og man har jo lyst på en kakebit eller sjokolade innimellom .

Er det noen med gode vaner ang kosthold og mosjon som kan dele litt med meg? Nå som det er jul straks er det mye søtsaker og mat overalt, selv om jeg greier godt å takke mest nei. Hva er dine beste tips for å få ned blodsukkeret?

Anonymkode: 9ba58...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer ikke at det er karbohydrater i alt. Flere og flere som velger å leve sukkerfritt selv om de ikke har diabetes. 

Jeg er en av de. Til frokost/ lunsj så kan jeg spise lavkarbo knekkebrød med ost, egg, makrell i tomat , kjøttpålegg, masse grønnsaker ved siden av. Omelett med masse grønnsaker stekt i smør. Suppe med egg (lager suppe selv). Cottage cheese med vaniljekesam, nøtter og bær, evt litt syltetøy (av høy kvalitet, med minst mulig sukker). Salat. Chiapudding med bær og nøtter. 

Til middag er det grønnsaker i forskjellige former ( minus potet) og kjøttkilde. Et eksempel som vi i huset er glad i: legger grønnsaker i ildfast form. Jeg bruker frosne, gjerne litt forskjellige. Legger over laksefilet. Blander creme fresh, saft fra lime, fløte og krydder etter smak. Heller over og inn i formen. Kan gjøre det samme med kylling.

Til kvelds gjelder det samme som frokost/lunsj eller middagsrester.

Er egentlig ikke så vanskelig når en får snudd tankegangen. Den største fordelen ved å spise sånn er at blodsukkeret holdes stabilt og vi spiser ikke bearbeidet mat. 

Grunnen til at dine målinger er dårligere er at sykdommen er progressiv. Det kan tyde på at du ikke gjør nok med kostholdet. 

Diabetes 2 er livsstilssykdom og selv om noen er mer disponert for den genetisk enn andre så er det fult mulig å forebygge/begrense/kurere ved å ta gode valg.

Anonymkode: b610f...6ee

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Diabetes 2 er en livsstilssykdom som du selv bestemmer hvor mye den skal påvirke deg. Med en sunn livsstil ka. Du leve symptomfritt og i praksis være frisk, men du må legge om den gamle livsstilen som er årsake til at du har diagnosen.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er dine beste tips for å få ned blodsukkeret?

Hvis du ser bort fra maten: En rolig gåtur etter måltider fungerer godt for de fleste.

Det jeg gjør er å sørge for å ha god balanse på måltidene mine (jeg bruker glykemisk indeks som veiledning), og hvis jeg vil spise noe med høyere glykemisk indeks (for eksempel er jeg veldig glad i lapskaus) sørger jeg for å spise det på dager med høyere aktivitet/trening, for da tåles det vanligvis bedre.

Når det gjelder kaker og søtsaker - det samme gjelder der, som over.  Jeg spiser det gjerne som en dessert - som avslutning på et måltid med mye proteiner, og så gjør jeg noe lett aktivitet etterpå.
(Du kan tilby deg å rydde, sette inn i oppvaskmaskinen/ta oppvasken osv - holde deg i aktivitet i 15-20 minutter etter inntak, da tåles som sagt raske karbohydrater bedre)

Anonymkode: 1deec...db4

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Mannen min ble kvitt dia 2 ved å gå ned 25 kg og begynne å trene. Han spiser ikke et bestemt kosthold, bare mindre generelt og trener regelmessig. Blodsukkeret gikk faktisk ned til normalverdier etter kun 10 kg, så det ga han motivasjon til å fortsette. Han spiser karbohydrater, men begrenser sukker. Han har fått beskjed om at det egentlig ikke er så viktig hva du spiser om du har mye fett på kroppen. Overskuddsfett fra lavkarbo eller høykarbo opprører seg likt metabolsk, men at lavkarbo er best for å regulere akutte spikes i blodsukker. 

Faste er også bra fordi det ytterligere stabiliserer blodsukker. 

Anonymkode: dcc17...d67

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det stemmer ikke at det er karbohydrater i alt. Flere og flere som velger å leve sukkerfritt selv om de ikke har diabetes. 

Jeg er en av de. Til frokost/ lunsj så kan jeg spise lavkarbo knekkebrød med ost, egg, makrell i tomat , kjøttpålegg, masse grønnsaker ved siden av. Omelett med masse grønnsaker stekt i smør. Suppe med egg (lager suppe selv). Cottage cheese med vaniljekesam, nøtter og bær, evt litt syltetøy (av høy kvalitet, med minst mulig sukker). Salat. Chiapudding med bær og nøtter. 

Til middag er det grønnsaker i forskjellige former ( minus potet) og kjøttkilde. Et eksempel som vi i huset er glad i: legger grønnsaker i ildfast form. Jeg bruker frosne, gjerne litt forskjellige. Legger over laksefilet. Blander creme fresh, saft fra lime, fløte og krydder etter smak. Heller over og inn i formen. Kan gjøre det samme med kylling.

Til kvelds gjelder det samme som frokost/lunsj eller middagsrester.

Er egentlig ikke så vanskelig når en får snudd tankegangen. Den største fordelen ved å spise sånn er at blodsukkeret holdes stabilt og vi spiser ikke bearbeidet mat. 

Grunnen til at dine målinger er dårligere er at sykdommen er progressiv. Det kan tyde på at du ikke gjør nok med kostholdet. 

Diabetes 2 er livsstilssykdom og selv om noen er mer disponert for den genetisk enn andre så er det fult mulig å forebygge/begrense/kurere ved å ta gode valg.

Takk for ditt svar. Lavkarbokosthold gjør meg kvalm, så det får jeg ikke til over tid. 

Skrevet
Snok1 skrev (15 timer siden):

Diabetes 2 er en livsstilssykdom som du selv bestemmer hvor mye den skal påvirke deg. Med en sunn livsstil ka. Du leve symptomfritt og i praksis være frisk, men du må legge om den gamle livsstilen som er årsake til at du har diagnosen.

I teorien er alt lett som en plett.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du ser bort fra maten: En rolig gåtur etter måltider fungerer godt for de fleste.

Det jeg gjør er å sørge for å ha god balanse på måltidene mine (jeg bruker glykemisk indeks som veiledning), og hvis jeg vil spise noe med høyere glykemisk indeks (for eksempel er jeg veldig glad i lapskaus) sørger jeg for å spise det på dager med høyere aktivitet/trening, for da tåles det vanligvis bedre.

Når det gjelder kaker og søtsaker - det samme gjelder der, som over.  Jeg spiser det gjerne som en dessert - som avslutning på et måltid med mye proteiner, og så gjør jeg noe lett aktivitet etterpå.
(Du kan tilby deg å rydde, sette inn i oppvaskmaskinen/ta oppvasken osv - holde deg i aktivitet i 15-20 minutter etter inntak, da tåles som sagt raske karbohydrater bedre)

Takk for innspill. Jeg har prøvd å være i aktivitet på morgenen, før mat men må kanskje se på det med rett etter måltid og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min ble kvitt dia 2 ved å gå ned 25 kg og begynne å trene. Han spiser ikke et bestemt kosthold, bare mindre generelt og trener regelmessig. Blodsukkeret gikk faktisk ned til normalverdier etter kun 10 kg, så det ga han motivasjon til å fortsette. Han spiser karbohydrater, men begrenser sukker. Han har fått beskjed om at det egentlig ikke er så viktig hva du spiser om du har mye fett på kroppen. Overskuddsfett fra lavkarbo eller høykarbo opprører seg likt metabolsk, men at lavkarbo er best for å regulere akutte spikes i blodsukker. 

Faste er også bra fordi det ytterligere stabiliserer blodsukker. 

Anonymkode: dcc17...d67

Jeg prøver å faste deler av dagen, men mat må man jo ha på ett tidspunkt. Vektnedgang er roten til alt godt, så ja. Selvsagt mer av det

• Liker 2
Skrevet

Les Marit Kolby sin bok om mat, ikke kokeboka, men den første fra 2022 ca. Du vil ikke ha særlig søtsug når du legger om kostholdet og blir mett av balanserte måltider.

Marit Kolby forklarer seg hva mat er og hva mat gjør i kroppen. Det er den enkleste måten å legge om på. Å forstå hvorfor det du spiser har noe å si. Hun spiser selv potetgull og drikker vin, men ikke hele tiden.

Anonymkode: b77c6...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for innspill. Jeg har prøvd å være i aktivitet på morgenen, før mat men må kanskje se på det med rett etter måltid og. 

Rett etter mat er det mest gunstige med tanke på blodsukkeret - da hjelper musklene til med å forbruke/få ned blodsukkeret igjen etter at du har spist.

Jeg fikk mitt blodsukker under kontroll med å rusle en sløyfe på ca 500 meter en gang eller to etter mat.

Var veldig overvektig, og blodsukkeret stabiliserte seg på (høyt) normalnivå før jeg begynte å gå ned noe særlig i vekt.

Å bevege meg etter mat hjalp også på insulinresistensen, som både gjorde at jeg la på meg og nesten ga meg diabetes type 2. Når jeg fikk ned blodsukkeret så begynte etter hvert vekta også å slippe, når det var mindre sukker i blodet som insulin kunne lagre som fett.

Leste inne på sidene på diabetesforeningen, og plukket opp mange gode tips om kosthold, hvilke matvarer som er bra/dårlig for blodsukkeret og i hvilken rekkefølge det er lurt å spise måltidet sitt for å minimere økning i blodsukker. 

Anonymkode: 2be8c...30e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for ditt svar. Lavkarbokosthold gjør meg kvalm, så det får jeg ikke til over tid. 

Men hvis du legger inn noen langsomme karbo som rotgrønnsaker, så hjelper det kanskje. Ikke alle trenger like lite karbo, noen trenger mer enn andre. Men mest sannsynlig ikke en som har diabetes 2.

Uansett bør du kjøpe deg en cgm og finne ut hvordan kroppen din fungerer og hvilken rekkefølge du burde spise maten i. Når du ser det så konkret er det lettere å endre seg.

Skrevet

Man blir aldri frisk av dia2, du kan leve symptomfritt ja, men aldri kvitt det. Selv om man er overvektig å går ned mange kg.  Sånn, fikk sagt det å 🙈

Jeg har dia1, så det er ikke helt likt. 

Men, i kokte gulrøtter er det en del mer karbo enn rå. Så, kokte grønnsaker, mer karbohydrat.  Til en middag feks, så regner jeg 15 karbo pr middels stor potet, 10 gr karbo for grønnsaker, 5 gr pr servering saus(normal mengde) rent kjøtt/fisk er ingenting, kjøttkaker, fiskekaker osv må man bare regne litt på ut fra vekt/karbo..  Man kan få seg en liten overraskelse faktisk når man begynner å se litt nærmere på det :)

drikk sukkerfritt! Blodsukker stiger FORT av sukkerholdig drikke. 

Her jeg bor er det "oppstartskurs" for dia2 pasienter. Sjekk ut din kommune. 

begynn å ta fastense bl.s på morran FØR du gjør noe som helst. Helst før du står opp. Bl.s stiger gjerne når man kommer i gang. Mål før mat, og 2 timer etter. Skriv ned i en bok(dato/kl.slett) da får du en bedre oversikt. 

beveg deg en stund etter mat, en gåtur på 30 min hjelper. 

Selvfølgelig kan du spise deg et stykke kake, og litt snop, man trenger jo ikke tømme fatet :)

Anonymkode: 211f8...196

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk konstatert diabetes 2 for snart 10 år siden. I starten prøvde jeg å være veldig fornuftig. Men jeg har alltid vært veldi glad i mat, og i særlig grad søtsaer og annen usunn mat. Har gått på ymse medisin. Har også vært overviktig, men Ozempic har hjulpet meg å ta av over 20 kilo, og overvekt og høyt blodtrykk har vært et vel så stort faremoment som blodsukkret. Den siste prøven viste faktisk at jeg var akkurat under nivået for diabetes 2. 

Har aldri hatt lyst på frokost - så jeg kan gå på bare kaffe og vann i alt fra 4 til 7-8 timer. Dermed spiser jeg maks 2 målider om dagen, lunsj og middag. Sammtidig går jeg ca 1 time hver dag. Jeg spiser en del søtsaker, både bakst, sjokolade, iskrem og sånt - det er noe jeg ikke klarer eller helle ønsker å gi slipp på.

En del eksperter det refereres klarer  rett og ikke slett å forstå hvor stort behov enkelte av oss har for å kose seg. Men de er selvsagt store individuelle forskjeller her. 

Anonymkode: cc155...fe4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I teorien er alt lett som en plett.

Jeg påstår ikke at det er lett, jeg påstår at det er nødvendig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør deg kvalm? Lavkarbo slik den ble introdusert for 20 år siden hvor en skulle spise mest mulig fett, kontra dagens er stor forskjell. Å spise ren mat slik jeg har nevnt over, sammen med moderat trening er den eneste måten du kan holde diabetes i sjakk eller evt kurere.

Det er ditt valg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor ofte måler du da? Du burde kanskje måle fastende, før hvert måltid og to timer etter måltid i noen uker hvor du fører det opp sammen med matdagbok. Etterhvert ser du ganske tydelig hva som påvirker blodsukkeret mest. Og i realiteten er det dessverre slik at han du diabetes bør du ikke spise et kakestykke eller sjokolade, uansett hvor ubarmhjertig det høres ut. Du bør velge sukkerfri alternativer. Ta det på alvor, slik at du ikke ender opp med nyresvikt og diabetes føtter.

Anonymkode: 663e7...9e6

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk påvist dette, og det er arvelig i mitt tilfelle. Jeg kjenner på kroppen at jeg faktisk ikke tåler sukker, og når jeg gikk bort fra søtsaker og brus, ble kroppen og livet mye lettere. Ble som en hyperaktiv 5 åring etter en sjokolade. Har aldri vært tjukk, men hver gang jeg var hos lege de siste 20 åra klagde de alltid på at blodsukker, langtids var forhøyet. Jeg er aktiv og trener mye, går lange turer med hund, sykler på trøsykkel til jobb, står på ski vinterstid, svømmer og går mye på fjellturer. Alt dette og blodsukker går likevel bananas. 

Jeg spiser naturell yoghurt til frokost m nøtter og blåbær og bringebær, grapefrukt. Lunsj brødmat m lett saltet pålegg, middag m dasj av grønnsaker, eller grønn salat først. Jeg har aldri vært opptatt av fet eller gourmet mat typer middag, mer husmannskost. Glad i kaker, men reagerer på det er for søtt, så sjelden jeg spiser det. 

Å kalle det livsstil sykdom, ikke med det livet jeg har iallefall...

Anonymkode: 0b158...5ab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 23.28):

Det å ikke sitte stille etter mat utgjorde stor forskjell for meg i alle fall.  Det trenger ikke være trening eller gåtur, men all aktivitet.  Husarbeid fungerer også :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 0.31):

Hvor ofte måler du da? Du burde kanskje måle fastende, før hvert måltid og to timer etter måltid i noen uker hvor du fører det opp sammen med matdagbok. Etterhvert ser du ganske tydelig hva som påvirker blodsukkeret mest. Og i realiteten er det dessverre slik at han du diabetes bør du ikke spise et kakestykke eller sjokolade, uansett hvor ubarmhjertig det høres ut. Du bør velge sukkerfri alternativer. Ta det på alvor, slik at du ikke ender opp med nyresvikt og diabetes føtter.

Anonymkode: 663e7...9e6

Det er en myte som dessverre henger igjen. Man må selvsagt være mer forsiktig enn gjennomsnittspersonen, men har lært både på kostholdskurs for diabetikere og fastlege at litt søtsaker er greit - ingenting er forbudt. Men det er viktig som det ble sagt over her at man setter sammen måltidene fornuftig, og at man spiser karbohydratrik mat som en del av et måltid som inneholder fett/proteiner. Altså ta kakebiten som dessert etter en ordentlig middag, spis noen nøtter om du skal spise frukt o.s.v.

Anonymkode: 146d5...cec

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...