Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #21 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): *Mange* leger Jeg tror du skal stole på kompetansen til de som har mer utdannelse enn deg. Anonymkode: 7a04d...3aa Angående skrivefeilen er jeg enig. Når det gjelder kunnskap om helse er jeg ikke det. Kunnskap er ikke hellig i dag. Jeg er utdannet innenfor et annet felt og jeg innrømmer lett at ufaglærte kan ha mer kunnskap enn meg på noen områder.
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #22 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Inngrep på føttene har veldig stor infeksjonsfare, så forstår at det kan være verdt å prøve med kun tablettkur først. Anonymkode: c2574...bbf Gyldig argument 👍
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #23 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): To leger så på det og du mener likevel de tar feil og du selv som ikke har noen medisinsk kompetanse har rett? Anonymkode: 811ba...55b Jepp, det er fullt mulig. For det første er ikke kunnskap hellig i dag. For det andre er det TS som eier denne kroppen, og er den eneste som kan si hvordan det føles.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #24 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (2 minutter siden): Angående skrivefeilen er jeg enig. Når det gjelder kunnskap om helse er jeg ikke det. Kunnskap er ikke hellig i dag. Jeg er utdannet innenfor et annet felt og jeg innrømmer lett at ufaglærte kan ha mer kunnskap enn meg på noen områder. Det ironiske er jo at du understreker mitt argument om at rettskrivning og kompetansenivå har en sterk korrelasjon. Anonymkode: 7a04d...3aa 1
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #25 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): *Mange* leger Jeg tror du skal stole på kompetansen til de som har mer utdannelse enn deg. Anonymkode: 7a04d...3aa Takk for at du også tar ortografisk ansvar.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #26 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (9 minutter siden): Jepp, det er fullt mulig. For det første er ikke kunnskap hellig i dag. For det andre er det TS som eier denne kroppen, og er den eneste som kan si hvordan det føles. Men man skal jo ikke føle en avgjørelse om hva som er riktig behandling av en infeksjon. Anonymkode: 2d2cb...7af 3
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #27 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Samme sak her med sønnen min. Jeg jobber selv i helsevesenet,men dro ned på legevakten da store deler av fingeren hans var fylt med gult puss og jeg hadde ingen skalpell liggende. Neida,legen ville ikke snitte,men heller gi han antibiotika kur. Jeg dro på jobben,tok med meg en skalpell og lagde et lite snitt. Tømte for puss og renset. Ga ingen antibiotika og fingeren var helt fin etter noen dager. Galskap og gi full brespektret antibiotika når man kan unngå det. Anonymkode: 24f3a...b75 Det er ikke samme sak. 2
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #28 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ironiske er jo at du understreker mitt argument om at rettskrivning og kompetansenivå har en sterk korrelasjon. Anonymkode: 7a04d...3aa Understreker jeg ditt argument om at rettskrivning og kompetansenivå har en sterk korrelasjon? Her trengs det nok mer informasjon om noen skal forstå og tro på det du skriver. For det første må du vise at det faktisk finnes en korrelasjon mellom rettskrivning og kompetansenivå. For det andre gjelder dette TS sin kropp. TS har trolig den beste kompetansen i verden på hvordan nevronene i sin egen hjernen responderer.
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #29 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men man skal jo ikke føle en avgjørelse om hva som er riktig behandling av en infeksjon. Anonymkode: 2d2cb...7af Opplevelsen pasienten har bør vektes høyt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #30 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, fått en infeksjon på siden av foten, rett over stortåa. Ganske rødt og hovent og man kan tydelig se at det er kul der. Men legen ga meg bare penicillin kur på 5 dager og var ikke snakk om å lage snitt for å få ut verket/pusset. Hun mente det ikke var en abcess/byll og at kulen ikke var "stor" nok. Hun mente det var risikabelt å skjære der. Legen min er relativt ung, men en eldre mer erfaren lege så også på det. Men nå har jeg gått 3 dager på penicillin og det fortsatt ganske hovent og ømt og all logikk i mitt hodet tyder på at det noe som må ut! Jeg kan tydelig kjenne at det er noe mykt under huden(feks puss/verk) Kan man i det hele tatt stole på leger i dag? Kan det være at det ikke er nok verk/puss til at det er verdt med kirurgisk inngrep? Eller kan denne hevelsen/kulen bestå av noe annet?(væske,blod?) Noen her med litt medisinsk bakgrunn som kanskje kan svare meg? Har sendt en melding til legen på Helsenorge om hvorfor det ikke er aktuelt med kirurgisk inngrep og eventuelt hva denne hevelsen/kulen består av, men ikke fått noe svar enda! Redd hele juleferien min er ødelagt nå og jeg som gledet meg til å dra på telttur!! Anonymkode: 1d69b...a38 Hvorfor gikk du til lege om du likegjerne kunne fikse det selv? det er ikke legen sin jobb å gjøre det du vil, bare fordi du ser mye på tlc Anonymkode: 66024...dc5 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #31 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (Akkurat nå): Opplevelsen pasienten har bør vektes høyt. Nei, de fleste er idioter med null bakkekontakt. Anonymkode: 66024...dc5 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #32 Skrevet 18. desember 2025 Denne tråden er et perfekt eksempel på at Dunning-Kruger-effekten lever i beste velgående. Må være utrolig slitsomt å være helsepersonell. Anonymkode: a8275...a3d 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #33 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (8 minutter siden): Opplevelsen pasienten har bør vektes høyt. Selvfølgelig, men den kan ikke overkjøre de medisinske vurderingene. Å si ja til ts sitt ønske om å lage hull er å "do harm" dersom det faktisk ikke er til det beste rent medisinsk. Legen må se på her og nå (det fremkommer fremdeles ikke hva crp var, feber eller allmenntilstand) samt hvilken behandling som hjelper mest med minst skade. Å lage et åpent sår i foten KAN forverre situsjonen da man gjør foten mer sårvar for andre bakterier også, samt at det er mye slitasje på foten. Anonymkode: a6d94...014
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #34 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (19 minutter siden): TS har trolig den beste kompetansen i verden på hvordan nevronene i sin egen hjernen responderer. Det er svært, svært usannsynlig. Da ville hen vært nobelpriskandidat. 2
Mezzosoprena Skrevet 18. desember 2025 #35 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, fått en infeksjon på siden av foten, rett over stortåa. Ganske rødt og hovent og man kan tydelig se at det er kul der. Men legen ga meg bare penicillin kur på 5 dager og var ikke snakk om å lage snitt for å få ut verket/pusset. Hun mente det ikke var en abcess/byll og at kulen ikke var "stor" nok. Hun mente det var risikabelt å skjære der. Legen min er relativt ung, men en eldre mer erfaren lege så også på det. Men nå har jeg gått 3 dager på penicillin og det fortsatt ganske hovent og ømt og all logikk i mitt hodet tyder på at det noe som må ut! Jeg kan tydelig kjenne at det er noe mykt under huden(feks puss/verk) Kan man i det hele tatt stole på leger i dag? Kan det være at det ikke er nok verk/puss til at det er verdt med kirurgisk inngrep? Eller kan denne hevelsen/kulen bestå av noe annet?(væske,blod?) Noen her med litt medisinsk bakgrunn som kanskje kan svare meg? Har sendt en melding til legen på Helsenorge om hvorfor det ikke er aktuelt med kirurgisk inngrep og eventuelt hva denne hevelsen/kulen består av, men ikke fått noe svar enda! Redd hele juleferien min er ødelagt nå og jeg som gledet meg til å dra på telttur!! Anonymkode: 1d69b...a38 Men hvis legen finner det sannsynlig at det ikke er en abcess der som trengs å tømmes og renses, veier risikoen for en alvorligere infeksjon ved å snitte unødvendig, tyngre enn å gi deg antibiotikabehandling. Kuler og hevelser følger gjerne av infeksjoner, og oppstår mye oftere alene enn en faktisk verkebyll. Min mann hadde noe lignende, hvor legen valgte å snitte opp - og infeksjonen spredte seg helt inn til beinet og det var på et tidspunkt vurdert amputasjon. Så vær heller fornøyd med antibiotikaen din for øyeblikket og ta heller en ny tur noen dager etter avsluttet kur hvis det fremdeles ikke er bedre.
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #36 Skrevet 18. desember 2025 Snok1 skrev (53 minutter siden): Det er svært, svært usannsynlig. Da ville hen vært nobelpriskandidat. Tror du bør tenke over hva jeg skrev igjen. Ingen kjenner sin egen kropp bedre enn seg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #37 Skrevet 18. desember 2025 Det er mange inkompetente leger. Anonymkode: b663e...9c3
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #38 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (1 minutt siden): Tror du bør tenke over hva jeg skrev igjen. Ingen kjenner sin egen kropp bedre enn seg selv. Svært, svært få mennesker har den simpleste anelse om hva som skjer i egen kropp på nevronnivå. Ikke du, ikke jeg. Forskjellen på deg og meg er at jeg vet at min kompetanse er overgått av andres kompetanse. 1
Chupacabra Skrevet 18. desember 2025 #39 Skrevet 18. desember 2025 Snok1 skrev (1 minutt siden): Svært, svært få mennesker har den simpleste anelse om hva som skjer i egen kropp på nevronnivå. Ikke du, ikke jeg. Forskjellen på deg og meg er at jeg vet at min kompetanse er overgått av andres kompetanse. Blir litt vanskelig å diskutere med en person som ignorerer hva jeg skriver. Vet du hva "responderer" betyr?
Mezzosoprena Skrevet 18. desember 2025 #40 Skrevet 18. desember 2025 Chupacabra skrev (4 minutter siden): Tror du bør tenke over hva jeg skrev igjen. Ingen kjenner sin egen kropp bedre enn seg selv. Det har du rett i, men det er helsepersonell som kjenner best til hvor alvorlig noe er og hva slags behandling som trengs. Det er også et vesentlig poeng å vekte risiko ved type behandling slik at man kan se hva som kan skje på sikt med den behandlingen man igangsetter umiddelbart. At TS skal på telttur bør ikke veie tyngre enn risikoen for en mye alvorligere infeksjon på sikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå