AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #1 Skrevet 18. desember 2025 Hei, fått en infeksjon på siden av foten, rett over stortåa. Ganske rødt og hovent og man kan tydelig se at det er kul der. Men legen ga meg bare penicillin kur på 5 dager og var ikke snakk om å lage snitt for å få ut verket/pusset. Hun mente det ikke var en abcess/byll og at kulen ikke var "stor" nok. Hun mente det var risikabelt å skjære der. Legen min er relativt ung, men en eldre mer erfaren lege så også på det. Men nå har jeg gått 3 dager på penicillin og det fortsatt ganske hovent og ømt og all logikk i mitt hodet tyder på at det noe som må ut! Jeg kan tydelig kjenne at det er noe mykt under huden(feks puss/verk) Kan man i det hele tatt stole på leger i dag? Kan det være at det ikke er nok verk/puss til at det er verdt med kirurgisk inngrep? Eller kan denne hevelsen/kulen bestå av noe annet?(væske,blod?) Noen her med litt medisinsk bakgrunn som kanskje kan svare meg? Har sendt en melding til legen på Helsenorge om hvorfor det ikke er aktuelt med kirurgisk inngrep og eventuelt hva denne hevelsen/kulen består av, men ikke fått noe svar enda! Redd hele juleferien min er ødelagt nå og jeg som gledet meg til å dra på telttur!! Anonymkode: 1d69b...a38
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #2 Skrevet 18. desember 2025 Gå privat da vel? Til en hudlege f.eks. Men sånn ellers er det som oftest en fordel å ikke åpne huden for å øke faren for infeksjon utenfra. Anonymkode: a8c52...e63 6 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #3 Skrevet 18. desember 2025 *Mange* leger Jeg tror du skal stole på kompetansen til de som har mer utdannelse enn deg. Anonymkode: 7a04d...3aa 12 2 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4 Skrevet 18. desember 2025 Verken vil jo forsvinne av seg selv etter hvert, det er ikke sånn at det må ut gjennom huden hvis ikke blir det aldri borte? Er risiko med å skjære, den mente ikke legen var verdt det med den problemstillingen du har. Det er vel en grei vurdering? Synes du er heldig som har fått antibiotika jeg, det er jammen ikke verst. Anonymkode: 2d2cb...7af 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #5 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei, fått en infeksjon på siden av foten, rett over stortåa. Ganske rødt og hovent og man kan tydelig se at det er kul der. Men legen ga meg bare penicillin kur på 5 dager og var ikke snakk om å lage snitt for å få ut verket/pusset. Hun mente det ikke var en abcess/byll og at kulen ikke var "stor" nok. Hun mente det var risikabelt å skjære der. Legen min er relativt ung, men en eldre mer erfaren lege så også på det. Men nå har jeg gått 3 dager på penicillin og det fortsatt ganske hovent og ømt og all logikk i mitt hodet tyder på at det noe som må ut! Jeg kan tydelig kjenne at det er noe mykt under huden(feks puss/verk) Kan man i det hele tatt stole på leger i dag? Kan det være at det ikke er nok verk/puss til at det er verdt med kirurgisk inngrep? Eller kan denne hevelsen/kulen bestå av noe annet?(væske,blod?) Noen her med litt medisinsk bakgrunn som kanskje kan svare meg? Har sendt en melding til legen på Helsenorge om hvorfor det ikke er aktuelt med kirurgisk inngrep og eventuelt hva denne hevelsen/kulen består av, men ikke fått noe svar enda! Redd hele juleferien min er ødelagt nå og jeg som gledet meg til å dra på telttur!! Anonymkode: 1d69b...a38 To leger så på det og du mener likevel de tar feil og du selv som ikke har noen medisinsk kompetanse har rett? Anonymkode: 811ba...55b 13 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #6 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Verken vil jo forsvinne av seg selv etter hvert, det er ikke sånn at det må ut gjennom huden hvis ikke blir det aldri borte? Er risiko med å skjære, den mente ikke legen var verdt det med den problemstillingen du har. Det er vel en grei vurdering? Synes du er heldig som har fått antibiotika jeg, det er jammen ikke verst. Anonymkode: 2d2cb...7af Ja, må jo være for at det ikke er nok verk, som jeg nevnte. Men inntrykk av at det normalt å fjerne pusset, kombinert med antibiotika kur. Og hva mener du med heldig? Får se hvordan det utvikler seg over helgen! Anonymkode: 1d69b...a38
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #7 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): To leger så på det og du mener likevel de tar feil og du selv som ikke har noen medisinsk kompetanse har rett? Anonymkode: 811ba...55b Jeg mener ikke nødvendigvis at de tar feil men jeg stiller meg litt kritisk til vurderingen., baser på min egen kompetanse og hva jeg kjenner/føler der det er infeksjon. Mulig jeg formulerte meg litt feil.... Anonymkode: 1d69b...a38
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #8 Skrevet 18. desember 2025 Men jeg har sett leger som har drenert mye mindre infeksjoner og deretter behandlet område med et slags stoff etterpå, for å rense området og unngå videre infeksjon. Men veldig nysgjerrig på hvorfor det ikke er aktuelt for alle type infeksjoner og hva som avgjør om dette er aktuelt eller ikke!? Og man skal aldri stole blindt på leger, virker som noen her inne tror det? Er mye forskjellig kompetanse der, finnes veldig dyktige leger og mindre dyktige leger, som i de fleste andre yrker Anonymkode: 1d69b...a38
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #9 Skrevet 18. desember 2025 Inngrep på føttene har veldig stor infeksjonsfare, så forstår at det kan være verdt å prøve med kun tablettkur først. Anonymkode: c2574...bbf 6 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #10 Skrevet 18. desember 2025 Samme sak her med sønnen min. Jeg jobber selv i helsevesenet,men dro ned på legevakten da store deler av fingeren hans var fylt med gult puss og jeg hadde ingen skalpell liggende. Neida,legen ville ikke snitte,men heller gi han antibiotika kur. Jeg dro på jobben,tok med meg en skalpell og lagde et lite snitt. Tømte for puss og renset. Ga ingen antibiotika og fingeren var helt fin etter noen dager. Galskap og gi full brespektret antibiotika når man kan unngå det. Anonymkode: 24f3a...b75 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #11 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme sak her med sønnen min. Jeg jobber selv i helsevesenet,men dro ned på legevakten da store deler av fingeren hans var fylt med gult puss og jeg hadde ingen skalpell liggende. Neida,legen ville ikke snitte,men heller gi han antibiotika kur. Jeg dro på jobben,tok med meg en skalpell og lagde et lite snitt. Tømte for puss og renset. Ga ingen antibiotika og fingeren var helt fin etter noen dager. Galskap og gi full brespektret antibiotika når man kan unngå det. Anonymkode: 24f3a...b75 Nettopp, skjønner du hvorfor jeg er skeptisk!! Kanskje leger ikke ønsker å bruke tid å ressurs på dette og det mye enklere å bare gi kur. Men da vill jo ting ta mye lenger tid, trenger ikke tung medisinsk bakgrunn for å forstå dette. Men får se hvordan det føles og ser ut der nede etter kuren er over på lørdag. Ser ikke lovende ut nå akkurat, men mindre ømt en det var i går Anonymkode: 1d69b...a38
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #12 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samme sak her med sønnen min. Jeg jobber selv i helsevesenet,men dro ned på legevakten da store deler av fingeren hans var fylt med gult puss og jeg hadde ingen skalpell liggende. Neida,legen ville ikke snitte,men heller gi han antibiotika kur. Jeg dro på jobben,tok med meg en skalpell og lagde et lite snitt. Tømte for puss og renset. Ga ingen antibiotika og fingeren var helt fin etter noen dager. Galskap og gi full brespektret antibiotika når man kan unngå det. Anonymkode: 24f3a...b75 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nettopp, skjønner du hvorfor jeg er skeptisk!! Kanskje leger ikke ønsker å bruke tid å ressurs på dette og det mye enklere å bare gi kur. Men da vill jo ting ta mye lenger tid, trenger ikke tung medisinsk bakgrunn for å forstå dette. Men får se hvordan det føles og ser ut der nede etter kuren er over på lørdag. Ser ikke lovende ut nå akkurat, men mindre ømt en det var i går Anonymkode: 1d69b...a38 Er vi i ferd med å bli USA? 😜 Anonymkode: 7a04d...3aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #13 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vi i ferd med å bli USA? 😜 Anonymkode: 7a04d...3aa For et idiotisk svar. Er du en av de som ikke klarer å tenke kritisk og er nikke dukke til alt du blir "fortalt"? Anonymkode: 1d69b...a38 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #14 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, må jo være for at det ikke er nok verk, som jeg nevnte. Men inntrykk av at det normalt å fjerne pusset, kombinert med antibiotika kur. Og hva mener du med heldig? Får se hvordan det utvikler seg over helgen! Anonymkode: 1d69b...a38 Antibiotika er ikke lett å få utskrevet, det er det jeg mener med heldig. Anonymkode: 2d2cb...7af 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #15 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nettopp, skjønner du hvorfor jeg er skeptisk!! Kanskje leger ikke ønsker å bruke tid å ressurs på dette og det mye enklere å bare gi kur. Men da vill jo ting ta mye lenger tid, trenger ikke tung medisinsk bakgrunn for å forstå dette. Men får se hvordan det føles og ser ut der nede etter kuren er over på lørdag. Ser ikke lovende ut nå akkurat, men mindre ømt en det var i går Anonymkode: 1d69b...a38 Men altså, et sår i foten, hva slags kompetanse tenker du at man skal ha? Dette er jo helt basic. Anonymkode: 2d2cb...7af 1
BobbySocks Skrevet 18. desember 2025 #16 Skrevet 18. desember 2025 Ofte er en slik betennelse i vevet i begynnelsen, som en kvise som ikke er moden. Så blir den mer «moden» og det samler seg puss, som eventuelt kan skjæres ut. Dog er det ofte ikke nødvendig på en liten betennelse som du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #17 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Galskap og gi full brespektret antibiotika når man kan unngå det. Anonymkode: 24f3a...b75 Det er faktisk skremmende ja. Jeg ser mye horribel forskrivning av antibiotika på jobb. Anonymkode: 749a5...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #18 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei, fått en infeksjon på siden av foten, rett over stortåa. Ganske rødt og hovent og man kan tydelig se at det er kul der. Men legen ga meg bare penicillin kur på 5 dager og var ikke snakk om å lage snitt for å få ut verket/pusset. Hun mente det ikke var en abcess/byll og at kulen ikke var "stor" nok. Hun mente det var risikabelt å skjære der. Legen min er relativt ung, men en eldre mer erfaren lege så også på det. Men nå har jeg gått 3 dager på penicillin og det fortsatt ganske hovent og ømt og all logikk i mitt hodet tyder på at det noe som må ut! Jeg kan tydelig kjenne at det er noe mykt under huden(feks puss/verk) Kan man i det hele tatt stole på leger i dag? Kan det være at det ikke er nok verk/puss til at det er verdt med kirurgisk inngrep? Eller kan denne hevelsen/kulen bestå av noe annet?(væske,blod?) Noen her med litt medisinsk bakgrunn som kanskje kan svare meg? Har sendt en melding til legen på Helsenorge om hvorfor det ikke er aktuelt med kirurgisk inngrep og eventuelt hva denne hevelsen/kulen består av, men ikke fått noe svar enda! Redd hele juleferien min er ødelagt nå og jeg som gledet meg til å dra på telttur!! Anonymkode: 1d69b...a38 Du høres ut som ene forelderen min når hen har vært hos legen. Pga dårlig hørsel og ikke klarer å få med seg hva legen har sagt, så er lege automatisk inkompetent. Ikke skal hen be om enklere forklaring for da setter hen seg selv som inkompetent. Og sånn ruller hvert legebesøk. Anonymkode: 00333...94a 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #19 Skrevet 18. desember 2025 2 leger var enige om at det ikke skulle skjæres. Tilstanden kan endre seg med mer abscessutvikling og modning av abscess, som kan endre anbefaling. Da er det lov å be om ny vurdering. Å begynne å skjære på noe som ikke er en skikkelig abscess er ikke noe å ønske seg. Det er heller ikke sjelden at det kan være tvil. Anonymkode: b482e...a18 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #20 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg mener ikke nødvendigvis at de tar feil men jeg stiller meg litt kritisk til vurderingen., baser på min egen kompetanse og hva jeg kjenner/føler der det er infeksjon. Mulig jeg formulerte meg litt feil.... Anonymkode: 1d69b...a38 Har du feber? Hvordan var crp? Allmenntilstand? Å lage hull i huden er en tilleggshendelse som gir ytterligere risiko for (andre) bakterier. Hvis det også er ved stortåen er det jo en stor fare for mye irritasjon både med og uten hul i huden. Jeg ser ikke bort fra at det er normal prossedyre å starte med antibiotika og se hvordan responsen er. Jeg får alltid beskjed om å ta kontakt etter 3 dager dersom det ikke er bedring. Kan være at dersom det reelt ikke er bedring nå så konkluderer de med at de må benytte større remedier (tappe for verk). Anonymkode: a6d94...014 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå