Gå til innhold

Julegaven

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Xavia: Alltid hyggelig med nye fjes! :klem:

Arwen: Bekkenløsning er kjipt, og hvertfall ikke noe å spøke med! Kjente jeg var bedre i morges enn i går ettermiddag, så det er nok mulig jeg kan begrense det litt ved å unngå visse bevegelser.

Har jo heldigvis fått det ganske sent jeg. :)

Epica :

Hadde litt plager igår, men klarte å kose meg fordet.

Sparkjøp var selvfølgelig stengt da vi kom, men Mamma reiser dit av og til ellers, så da blir det vel til at jeg bestiller av henne. (Vi hadde sjekket åpningstider på nett, men de var altså feil!)

Kjøpte Babydan lammeskinn igår, som Julegaven skal få ha i kurven sin.

Regner med jeg forsøker å vaske det først. (Men med hva? Vanlig ullvaskemiddel? :klø:)

Ellers ble det ingen handling.

I kveld skal jeg og Mannen på barselkurs og omvisning på sykehuset. (Får ikke komme inn på selve fødeavdelingen, men får se video... :ler: )

Etterpå er det mulig vi kjører innom IKEA og kjøper plastbokser som vi kan rydde vekk ting i.

Hadde problemer med å sovne igår. Hver gang jeg nesten sovnet, så "gulpet" jeg opp litt. Og så våknet jeg igjen.

Heldigvis hadde også Elsklingen en av sine "problemer med å sovne" kvelder, så vi var våkne sammen.

Idag er jeg forresten 30 uker på vei! :sjarmor::hoppe: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 uker allerede! :hoppe:

Det er ikke lenge igjen nå. :sjarmor:

Godt å høre at formen er litt bedre. Det er vanskelig å innse at man ikke kan være like aktiv som før, men etter noen vondter blir man jo bare nødt. Jeg kan ikke ta i like mye på styrketrening som før, da blir det vond rundt halebenet flere dager etterpå. Vil jo prøve å holde meg i form, men får se hvor lenge det går med trening. Vurderer gravid-yoga, det høres ut som du synes det er en bra investering? (Koster jo litt kroner. :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epona: :blomst:

Dagen ser ut til å bli bra, på tross av lite søvn. Faktisk er jeg ikke spesiellt trøtt heller, så det kan jo ha vært at behovet ikke var så stort akkurat i natt? :)

Xania:

Nei, det er faktisk ikke lenge igjen. Nå er jeg jo oppe på 30-tallet i antall uker på vei! :hoppe:

Det er jo greit å tenke litt over at man ikke langer skal klare så mye som før. Selv om man kjenner det etterpå når man har gjort for mye, er det jo ikke så lurt å gjøre det.

Synes det er vanskelig, men har blitt flinkere! :)

Når det gjelder Yoga, føler jeg jeg har fått mye igjen for pengene. Bl.a. en større trygghet på hva som venter ved fødsel, og hva jeg kan gjøre for å gjøre det hele lettere for meg selv.

Dessuten har jeg brukt mye av øvelsene for å forebygge og fjerne plager jeg har hatt nå og da. (Og dem blir det vel bare flere av. )

Syntes det var veldig verd pengene, og anbefaler samme kurset til andre.

Liker måten det blir undervist på veldig godt også. Trives med å få vite hvorfor jeg gjør ting, og hva jeg kan bruke det til.

Jeg merker at terminen nærmer seg. Har begynt å handle inn ting for harde livet. Blir jo for dumt om vi står der to dager før termin, og ikke har fått montert møbler, vogn eller noe...

Eller at jeg må vaske babyting på spreng de siste dagene? :legrine:

Viktig å få i orden det jeg trenger hjelp til hvertfall. Elsklingen skal snart på HV øvelse også... Blir borte LEEENGE! :sjenert::grine:

Og så er det jo ting han også trenger hjelp til, og da kan det jo være greit å få hjelp av noen når de har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daaakar Susan da, som må låne bort mannen til HV-øvelse. :troest: Du får planlegge litt kos for deg selv mens han er borte, spise favorittmaten din og kanskje se noen filmer du liker som han ikke er så glad i? Så er han plutselig tilbake, skal du se! Mannen her i huset fikk heldigvis beskjed om å levere inn utstyret sitt i år, så nå er det slutt for hans del!

Tusen takk for yoga-tips, nå har jeg meldt meg på kurs. Gleder meg. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, hvor lenge han blir borte?

Jeg savner mannen skikkelig, bare etter få dager, så TOMT uten han! :grine:

Men det blir jo ekstra godt å se han igjen da, når dere kan ta igjen det tapte! :sjarmor:

Ja sant yoga er gøy! Syns det var litt vel dyrt men..

Godt å få vite om pusteteknikker blant annet. :)

:hoppe: for 30 uker!!

Hva har skjedd med tickeren din, den er borte! :sjenert:

Kanskje godt med en ettermiddagshvil hvis trøttheten kommer senere. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xania: Håper du får like stor glede av yogakurset som jeg har hatt! :klem:

Gleder meg til Elsklingen slipper flere HV øvelser han også!

Er forsåvidt greit at han blir kallt inn nå når vi bare er to, og det fortsatt ikke er så tett på termin at jeg kan føde når som helst. :) Blir vel bare mer tid til venninner, tenker jeg! Det går seg nok til! Og han kommer jo tilbake! :sjarmor:

Epica:

Mener det er to uker, men kan ta feil! Han skal hvertfall starte etter siste gangen på yogaen, hvor han skal være med, og er tilbake igjen til fødselskurset på sykehuset. (Tror det er 17 dager mellom der, så så lenge er det hvertfall ikke. :ler: )

Fikk akkurat nyheten om at han tar seg fri neste uke! (Nesten så jeg har lyst til å sykmelde meg, så vi kan reise bort! :sjarmor: )

Tickeren min er i bildet hos meg, så hvorfor du ikke ser den, vet jeg ikke... :klø:

Blir vanskelig med ettermiddagshvil idag. Siden Barselkurs og omvisning opptar det meste av kvelden! :sjenert: Får ta det igjen til helga! :)

Fra og med idag tror jeg jeg skal ha yogamatta mi liggende framme, og forsøke å gjøre minst to øvelser om dagen! Så kanskje bekkenet blir bedre av det også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, du skulle også hatt fri så dere kunne kost dere sammen! ;)

Over til noe annet, hvordan er det med far og perm - har han to uker sammen med mor etter fødsel, og så 5 uker senere?

Ja sikkert lurt å gjøre yoga hvis bekkenet er vondt!

Men husker yoga instruktøren sa noe om at noen sluttet på yoga etterhvert, de andre gangene, pga bekkenet. Så noenganger sier det bare stopp..

Kroppen sier nok ifra ;)

Håper du får en koselig kveld på kurs! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epica:

Far har rett på to uker perm i forbindelse med fødsel. Og så har han 6 uker som er forbeholdt han.

(Disse kan han ikke ta de første 6 ukene etter fødsel, for disse ukene er forbeholdt mor, som trenger hvile etter fødselen.)

Ellers kan man dele som man vil.

Vi har så langt søkt om at jeg skal ha perm til og med juli, og avtalt at mannen skal ha ferie sammen med oss i juli, og ta over permisjonsballen etterpå.

(Hvis jeg er i stand til å begynne å jobbe da... :sjenert: )

Så satser jeg på å fortsette å amme enda en stund, så jeg kan komme tidligere hjem og kose med babyen! :sjarmor:

Lurer litt på å hvertfall jobbe mindre neste uke, eller kanskje avtale avspasering en av dagene... :sjenert: Vi får se. Har ikke noe ferie å gå på, og vi trenger vel det vi kan få av penger nå når Julegaven kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men de to ukene er rett etter fødsel?...  :sjenert:

De to ukene i forbindelse med fødsel kan taes rett før, rett etter eller når mor kommer fra sykehuset.

(De må senest påbegynnes den dagen mor reiser hjem fra sykehuset. )

Alle har rett til 14 dager fri, men det er opp til arbeidsgiver å gi lønn disse ukene. Min mann får betalt, fordi det er gode avtaler der han jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :kyss:

ja mannen får nok heeelt sikkert betalt, jobben er veldig greie sånn sett - og stor bedrift :)

blir godt å ha mannen der i starten når alt er nytt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arwen: Bekkenløsning er kjipt, og hvertfall ikke noe å spøke med! Kjente jeg var bedre i morges enn i går ettermiddag, så det er nok mulig jeg kan begrense det litt ved å unngå visse bevegelser.

Har jo heldigvis fått det ganske sent jeg.  :)

Ja, nå er det jo ikke lenge igjen, tenk 30 uker :hoppe:

Og hvis du har en jobb hvor som ikke sliter veldig på ryggen så er det sikkert lettere å begrense det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen idag da? :)

Ha en suuuuuper helg vennen!! :klem:

Any plans?

Jeg skal legge meg igjen nå... Håper jeg får zzzz.. :sjenert:

Vil være opplagt til mannen kommer! :sjarmor::kline:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arwen:

Jeg sitter jo stort sett bare stille på jobb, men merker at den ensformige sittingen ikke er så bra for bekkenet den heller.

Skal se om jeg føler meg bedre på kveldstid når jeg har fri i helga. Gjør jeg det, blir det nok en tur til legen og høre om delvis sykemelding snart. (Mulig jeg venter til etter JM time om litt over en uke... :sjenert: )

Epica:

Håper du får sove godt! Må jo være våken og opplagt når mannen kommer hjem!

Om han jobber i en stor bedrift får han nok betalt velferdsperm i forbindelse med fødselen, ja. :)

Planene for helga er ganske enkle. Regner med å legge meg/oss tidlig i kveld, og starte tidlig på tur til Sverige i morgen.

(Litt synd at høstferien begynner nå!)

Ellers skal vi vel rydde, rydde og rydde. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen igår ble lang og slitsom!

Kurset om Barsel var egentlig veldig interessant, og ga oss mye info om hva vi kan vente oss å møte ETTER fødselen. (Spesielt med tanke på hvordan vi blir behandlet. )

Det var veldig mye snakk om amming, og hud mot hud.

Desverre ble det litt langdrygt, for jordmoren gjentok seg selv mye. :Gjesp:

Omvisningen var bedre enn jeg trodde. Det ble vist bilder av hvordan fødestuene ser ut, og vi ble vist rundt på avdelingene og pasienthotellet.

Og så fikk vi forklart hvordan vi kommer til å bli tatt imot, og hva de ønsker at vi har med oss til fødselen.

Føler meg mye tryggere nå, siden vi vet litt mer hva som skal skje. :)

Kurset og omvisningen gikk ganske langt over tiden, så det ble ganske sent før vi var ferdige. Og da dro vi rett på IKEA og handlet noen plastesker og pappesker, så vi kan fortsette med ryddingen vår.

De lovte også at stereobenken vi vil ha er på plass om 1-2 dager! :hoppe:

Blir morsomt dette! :)

I natt har både jeg og Elsklingen drømt om baby! Det skyldes nok at vi igår vandret rundt blandt gravide og nyfødte babyer, og i tillegg fikk høre masse om nyfødte.

Kjenner at jeg bare gleder meg mer og mer til den lille kommer!

Det jeg husker av min merkverdige drøm i natt:

Drømte at babyen ble født nå, og at det var ei lita jente. (Veldig liten, siden hun da var prematur, men fullt utviklet, og trengte ingen medisinsk hjelp.) Fødselen var hverken vond eller lang, men over på et øyeblikk.

Etter fødselen ble jenta lagt til brystet, og melkeproduksjonen var igang med en gang... :overrasket:

Jeg var veldig opptatt av amming, og forsøkte å amme ofte. (Selv om lillejenta sleit litt, siden hun var så liten i størrelse... :sjenert: )

Plutselig fant vi ut at vi skulle ut på norgesreise med denne nyfødte, bittelille klumpen. Noe som var litt kronglete, siden vi forsøkte å ha så mye hud-mot-hud kontakt som mulig, og babyen derfor ikke var påkledd.

Det endte oppmed at jeg oppbevarte henne under genseren min... Og jeg våknet mens jeg kavet med å holde henne riktig så hun fikk tak i puppen, samtidig som jeg skulle ha genseren ordntlig på meg... :legrine::legrine::legrine:

Ikke særlig mye god sammenheng i dette altså!

Men jeg husker jeg satt og fortalte til Mamma at de hadde tatt feil alle sammen, som trodde dette var en liten gutt, for det var ei lita jente! :sjarmor:

Og så ble hun født før tiden, som jeg har trodd at kom til å skje hele tiden! :sjenert: (Ikke at det ser ut til å være fare for det.)

Tydelig mye tanker om amming og baby etter det kurset hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...