Gå til innhold

Julegaven

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Ellers har visst jungeltelegrafen gått sin gang mens jeg har vært borte, for her er det ingen som er det minste overrasket over at jeg er gravid. (Til tross for at jeg knapt har sagt et pip om det. Har fått masse spørsmål idag da. :) Hyggelig det!)

Igår var jeg forresten ganske effektiv på strikke-fronten. Stikket nesten halvveis på den siste lua jeg har planlagt til knøttet. (Den som står i stil til genseren.)

Neste blir vel er par sokker til, og et par votter til.

Venninna har meldt oss på gravid-yoga, så nå begynner vi 31. aug. (Hun meldte oss på, for det holdt på å bli første gang tirsdag, og da kom jo ikke jeg hjem før på morgenen. )

Gleder meg! :hoppe:

Det blir bra å lære litt om hva jeg kan og ikke kan gjøre med knøtt i magen. :)

Ikke lenge til ny JM time heller! Skal dit neste torsdag.

Og så er det Toxo-test hos legen i beg. av september.

Og når slutten av september kommer, så skal jeg og Mannen på omvisning og barselkurs på sykehuset.

Masse som skjer framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredag passer Mannen nevøen sin, som forøvrig synes det er SÅ morro å kalle meg "tante". For nå er jeg ORDENTLIG tanta hans! (Så fra nå av har jeg visst ikke noe navn, jeg er bare "tante".) Han er 10, tror jeg, og veldig opptatt av dette med familieforhold.

Tror det er ganske vanlig å være opptatt av familie i den alderen. Mannen har en nevø som var ni da vi giftet oss, og han syntes også det var veldig stas og få en "ordentlig" tante til. :ler:

Høres ut som dere hadde en deilig ferie! Av og til er det bare så godt å gjøre minst mulig og bare pleie kjærligheten. :hjerte:

Ha ei god helg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

*innom for å titte å lese*

Blir jo nysjerig på alles gravide-dagbøker!! Morsomt å følge deg!!

Leser du har vært flittig å strikket til babyen. Har du noen fine oppskrifter eller tips? Jeg holder på med babyteppe jeg som er halvferdig og strikket et ben på en bukse... :) men har ikke funnet fine lue oppskrifter ennå. tenke lage eget mønster, eller bare ensfarget...

Fortsatt god helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xania:

Nevøen ar veldig opptatt av dette med familie, ja. Det er nok noe i den alderen.

Han synes det er litt rart å få en fetter eller kusine nå også. Mente at det kanskje var litt tidlig... :legrine:

Jeg forsøkte å fortelle at de fleste av mine fettere og kusiner er omtrent like gamle som meg selv, med unntak av en, så for meg var han litt gammel til å få fettere og kusiner. :)

Cr@sh:

Tusen takk! Har hatt en fin, men litt slitsom helg. Gruer meg allerede til jobb i morgen... :forvirret: Ble jo sliten av bare en dag, så en hel uke blir vel ikke noe bedre.

*Just-Me*:

Hyggelig å følge med på hverandre! :)

Det finnes masse gratis oppskrifter her .

Jeg har ikke prøvd noen av disse, for jeg har kjøpt en bok med oppskrifter fra Dale-garn. (Og så fant jeg noen på lue og votter som var veldig enkle i et Familien fra i vinter. Som jeg umiddelbart stjal fra Mamma.)

Strikker litt fra det ene og litt fra det andre.

Har brukt oppskriften fra det ene på et mønster fra det andre nå sist, og det ser ut til å bli veldig bra!

Jeg har nå byttet brukernavn, men som dere ser, så finnes sensommerbruden fortsatt i signaturen min, og i navnet på bryllupsdagboka.

Dermed kommer det navnet til å leve litt til. For den boka kommer til å bli brukt litt til jeg er ferdig med alle bryllupsting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, Cr@sh! :)

Måtte bare fortelle at idag her jeg virkelig begynt å kjenne kynnere.

(Og det lille hjelpsomme knøttet i magen måtte jo bare hjelpe til på smertene med å sparke i den spennte livmorveggen for å si at det ble trangt! :legrine: )

Var koselig i ettårsdag. Hadde kjøpt badeleke til ettåringen, og det virket som den fallt i smak både hos foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, blir ordentlig sliten bare av å være på jobb, kjenner jeg... :gjes:

Gruer meg nesten til i morgen, når jeg må holde meg våken og opplagt fordi vi skal se på bryllupsbilder hos fotografen rett etter jobb.

(Gleder meg til å se bildene, altså, men ikke til å "måtte gjøre noe" etter jobb.)

Er sulten hele tiden nå. (Eller, kanskje ikke sulten, men har lyst på noe....)

Desverre har det lett for å bli potetgull og godis når jeg er hjemme. Og så is, selvfølgelig...

På jobb er jeg litt flinkere. Har med meg masse frukt jeg kan småspise hele dagen.

Var ikke noe flink med kostholdet i ferien heller, siden det var så mye godt i buffeten til frokost... :forvirret:

Men var på vekta i morges, og forventet noen kilo opp. Siden knøttet har vokst, regnet jeg jo med å ha fått litt ekstra uansett. Totalen var faktisk ikke ille i det hele tatt. Er 0,5kg over der jeg var da jeg ble gravid. Det vil si at de siste 3 ukene har jeg ikke gått opp mer enn 0,5-1kg. (Selv når jeg nesten bare har spist usunt.)

Men det er nok bedre både for meg og knøttet at vi kommer oss litt over i et mer hverdagskosthold snart.

Desverre hjelper det ikke at alle rester av brus, potetgull og annen snacks fra bryllupet har havnet hjemme hos oss. (Og så kjøpte vi jo litt på turen også.)

I tillegg går det med endel lovehearts for tiden, for å dempe halsbrannen.

Skulle egentlig lage meg en liten plan for de nærmeste ukene, men det får jeg ta senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også begynne på gravid yoga, på onsdag! :hoppe:

JM sa det var lurt... Fødselsforberedende også. ;)

Ah... jeg er stappa.. Har spist masse kjeks... :sjarmor::sjenert:

Guuuuuuud gleeeeed deg til permisjon!!

Jeg kooooser meg med fri, er så digg!!! :sjarmor:

Ah.. ja, ganske sulten på usunt jeg også. Men fortere mett nå! ;)

Så får håpe det blir likedan for deg snart ;)

Det blir nok kjempegøy å se bilder, men forstår det er pes.. rett etter jobb..

Uff..kjipt du er så sliten. Håper energien kommer for fullt snart! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å bekymre meg litt igår, for når jeg først har begynt å kjenne noe jeg tror er kynnere, så kommer det ofte, og er veldig vondt.

Muligens litt påskyndet av at jeg blir sliten av å være på jobb.

Skal uansett ta det opp med JM på torsdag. (Stakkars Mannen, da vi satte opp timen for 10 uker siden, så hadde han nok ikke tenkt til å være med, så jeg fikk time midt på dagen. Men nå tror jeg han gjerne skulle vært med alikevel.... :tristbla: Blir vanskelig, siden jeg har tenkt meg på jobb før og etter, og han har mye lenger vei til jobb enn meg. Skal sette opp time så det passer best mulig for han også neste gang, tilfelle han vil. :) )

Har uansett bare vondt i magen når det pågår, så det er nok ikke noe farlig, bare vanlige kynnere. Men dumme boka jeg leste i skrev selvfølgelig at førstegangs normalt ikke merket så mye til dette... Jeg må stoppe opp i det jeg driver med, lene meg godt bakover så ingenting er i klem, og konsentrere meg om å puste! VONDT! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere kommer ofte oftere og kreaftigere når man er sliten, det er min erfaring. Jeg har mest kynnere om kvelden. Kjenner dem som regel ikke som smertefulle, bortsett fra når jeg er tissetrengt eller føler meg oppblåst/har luft i tarmene (her får du alle detaljer..) Men jeg kjenner kynnerene veldig godt likevel, når de står på, og det kan være ubehagelig (selv når de ikke er smertefulle). Og hvis jeg er ute og går og får kynnere, så får jeg litt problemer med å gå, og begynner å vagge :ler:

Snakk med jordmor når du skal på kontroll, og hør hva hun sier. Noen ganger må man bare roe helt ned hvis det blir for mye kynneraktivitet. Pleier å roe seg når man setter/legger seg ned og slapper av, og hvis man har mye kynnere "alltid", kan det være lurt å få litt sykmelding så man kan gjøre ingenting. Rett og slett. Men snakk med jordmor først, hun vet tross alt masse om dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kynnere kjenner du ved at magen (livmoren) strammer seg og blir steinhard. Og så slipper taket igjen etter en liten stund og alt blir normalt. (Bare som et apropos til at du skriver at du tror du kjenner kynenre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar Epona! :klem:

Det besvarte faktisk endel av det jeg lurte på.

De gangene det har vært riktig ille, har jeg nemlig vært litt tissetrengt, og det er gjerne sent på dagen, når jeg er sliten.

Kjente ingenting av smerte igår, så da har jeg vel blitt flinkere til å passe på meg selv. :)

Skal uansett snakke med JM om det i morgen, men man blir litt sånn :overrasket: og redd når det gjør vondt i magen for tiden. :sjarmor:

Men det kjennes akkurat ut som livmora "knyter seg", så det er nok kynnere. Kjenner spesielt godt at livmora er helt stram når knøttet forsøker å sparke mens det står på.

Men knøttet sparker masse nå, så jeg er ikke spesielt bekymret for at ikke det har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden de fleste ser ut til å lure på det:

Bakgrunnen for det nye Nick'et mitt er som følger.

Susan Sto Helit er en karakter i noen av bøkene til Terry Pratchett. (I Discworld serien)

Hun er selvfølgelig en av mine favoritter!

Discworld er en serie i "Comic-fantasy" sjangeren, og beggyner med årene å bli ganske omfattende. (Tror det nærmer seg 50 bøker snart, alt i alt.)

Dette gjør at Terry Prathett er englands mestselgende forfatter.

Hentet fra Wikipedia

Susan Sto Helit is not afraid of anything, even Death (her grandfather).

She is the daughter of Mort and Ysabell. Ysabell was the adopted daughter of Death and Mort was, briefly, Death's apprentice. They leave Death's domain and become Duke and Duchess of Sto Helit. Susan is their only child.

Despite her lack of a genetic link with Death, she has inherited certain of his abilities: she can "walk through walls and live outside time and be a little bit immortal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjent det endel i det siste.. Blir nesten litt andpusten når magen strammer seg..

Heldigvis ikke vondt!

Har du en fin onsdag? :klem:

Idag er det gravid yoga, blir spennende! :danse:

Gleeeed deg til fri! Det er DEEEilig! ;)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt nick, hadde aldri hoert navnet foer, men maatte google det for noen dager siden og fant ut hvor det kom fra! ;)

Jeg haaper ogsaa aa begynne paa gravidyoga snart, samt gravidpilates. Maa bare finne et sted der det tilbys.

Haaper du har en fin dag! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epica:

Leste inne hos deg at du syntes gravid-yoga var veldig bra! Det lover jo godt for meg som snart skal begynne! :)

Hadde en veldig fin onsdag.

Var effektiv hjemme igår, og fikk ryddet masse på kjøkkenet. Må det for å få plass til alle bryllupsgavene.

Pakket vekk og kastet endel ting vi ikke kommer til å bruke mer. Og ble enige om hvor de forskjellige tingene skal ha sin plass i skapet. (Har vært litt styr rundt det, siden vi har hatt forskjellige formeninger om hvor ting "bor")

Holly Hobbie:

Var litt jobb å finne ut hvor det ble tilbudt gravid-yoga faktisk.

Var neste litt glad for at venninna tok den jobben mens jeg var på ferie. :)

Har skjønt at det nick'et som falt meg veldig naturlig ikke akkurat sier så mye for de fleste av dere. Men det er jo hyggelig å stimulere nysgerrigheten deres da!

Skal snart ut og begynne på noe greier for jobben, før jeg stikker av for å ta en tur til JM.

Så får jeg hørt hva hun mener om disse magevondtene mine.

Kjente forresten kynnere igår også, men da gjorde det ikke det minste vondt. Kjentes litt ut som en slags "skjelving" i magen, og når jeg tok på den var livmora helt hard. Og så ga det seg igjen etter en liten stund.

Så jeg regner med at sliten og tissetrengt kanskje er de utløsende faktorene på at det gjør vondt.

Ellers har babyen begynt å bli mer aktiv om dagen, noe som vel tyder bra for oss blivende foreldre.

(Det finnes ikke antydning til liv om morgenen, men det er aktivitet nesten hele tiden mens jeg er på jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kontrollen hos JM gjennomført.

Skal til legen om bare noen uker, så JM mente jeg ikke trengte ny kontroll hos henne før om 7 uker.

Så det føles kjempelenge til neste gang.

Magen hadde vokst masse siden sist, men jeg tror det bare er p.g.a. at knøttet har hatt en vokse-periode, og at det har normalisert seg igjen til neste gang.

Ellers hadde jeg jo selvfølgelig helt glemt dette med urinprøve... Men alt annet var normalt, så JM mente det ikke var noen fare, og at det ikke var behov for at jeg skulle ta en mens jeg var der.

MÅ huske det når jeg skal til legen om et par uker, så det ikke blir for lenge mellom hver gang jeg testes! :sjenert:

Hun mente at så lenge magevondtene mine ga seg raskt igjen, og ikke varte, så var det ingen fare. Det var helt sikkert bare kynnere.

Men dersom det ikke ga seg ved å slappe av, så skulle jeg ringe føden. (Det er jo det jeg har tenkt selv også, så det kom jo ikke akkurat som noen overaskelse.)

Men jeg burde være oppmerksom på det, sa hun, for slike kynnere kan gå over i rier og gi prematur fødsel. (Og det synes jeg det er altfor tidlig for!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...