Gå til innhold

Skjermtid 5 år

Fremhevede innlegg

Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Men er det hver dag? Han ser vel ikke tv klokken 18-19 hver dag?

Jo.

Anonymkode: 37fc2...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med null skjermtid og null sukker er i mine øyne hysteri. Alle familier kan så klart gjøre det de selv vil så lenge barna har det bra, men du trenger ikke ha dårlig samvittighet fordi barnet ser litt ekstra tv når det er dårlig vær som eksempel. Kos dere i hverdagen, gjør det som føles riktig for deg! Om dere har kvalitetstid sammen også, leker leser og gjør andre ting ellers så kjør på med filmkvelder og tegneserier til helgen. Jeg tror det er mye verre for barn å vokse opp i et hjem med konstant utbrente og stressa foreldre. Dette jaget om at foreldre skal være så himla perfekt i dag er sykt. Alt med måte, slapp av, gjør som best du kan og la resten være. 

• Liker 2
Skrevet
minister-mio skrev (1 time siden):

Herlighet ,  går nok helt fint å se litt tv hverdag . Ser sikkert på tv hverdag du også 

Anonymkode: 5b01a...b50

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg over angående hysteri.

Har opplevd at barna har besøk av noen med strenge regler for skjermbruk hjemme, som har forlatt barnebursdagen til vårt barn fordi skjermtiden startet. Da tenker jeg man har gjort noe feil når skjermtiden skal trumfe en bursdag man er i. Eller barn som har strenge regler for litt godteri, de hiver seg febrilskt over en skål når de ser.

Tenker heller alt med måte, og at man ser an barna. Vi har ikke fast skjermtid, barna gjør det bra på skolen, har gode venner, kan leke for seg selv og de sovner fint på kvelden. 

Anonymkode: ae972...88d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig med deg over angående hysteri.

Har opplevd at barna har besøk av noen med strenge regler for skjermbruk hjemme, som har forlatt barnebursdagen til vårt barn fordi skjermtiden startet. Da tenker jeg man har gjort noe feil når skjermtiden skal trumfe en bursdag man er i. Eller barn som har strenge regler for litt godteri, de hiver seg febrilskt over en skål når de ser.

Tenker heller alt med måte, og at man ser an barna. Vi har ikke fast skjermtid, barna gjør det bra på skolen, har gode venner, kan leke for seg selv og de sovner fint på kvelden. 

Anonymkode: ae972...88d

Foreldre kan også fint skille mellom å se en film på 1,5 timer, og det å sitte på en ipad å spille i flere timer.

Blir litt rart når alt blir blandet sammen. 

Anonymkode: 4930a...efb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 13.03):

Vi har en gutt på snart 6 år og jeg synes helt ærlig at det er vanskelig å holde skjermtid under èn time i helger og ferier når regnet fosser ned. 

I hverdagen har vi fast skjermtid fra klokken 18-19. Selv om enkelte ettermiddager blir utrolige lange, klarer vi å stå i det. I helgene derimot merker jeg at det blir litt mer, og ikke minst i ferier.

Vi er en veldig aktiv familie og vi er veldig påkoblet som foreldre hele tiden. Leverer klokken 8 i barnehagen og henter klokken 14. Aldri brukt skjerm i bil, på venteværelse eller for roe ned. Så føler at vi har vært flinke med skjerm, men så gnager den dårlige samvittigheten over at vi ikke klarer å holde oss til anbefalingene.

Jeg har gjort samme som deg og ser vi tenker litt. Men jeg har sluppet opp på skjermtiden litt mer i helgene. Det blir fort mer enn en time på morgenen, men det tenker jeg går helt fint. Det kommer jo litt an på hva de ser på også. Jeg ser barna nyter å ha en rolig morgen med tv titting, ser på de forskjellige julekalenderne, skravler sammen og bare nyter å sitte i pysjen. Så tar vi utetid og aktiviteter senere på formiddagen. Det er summen på alt man gjør som teller tenker jeg, det viktigste er at de ikke blir sittende pal i timesvis hver eneste dag og ikke klarer å leke. Hadde det sånn selv som barn også, og det har jo gått fint 🤗

Anonymkode: e8cbf...fe9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, har tv fra 18-19. Deretter høytlesning og lydbok, så sovner han klokken 20. Legging har alltid vært uproblematisk og harmonisk. Sover godt.

Akkurat samme her, barnetv tid og så rett i seng, ikke noe problem her heller😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Akkurat samme her, barnetv tid og så rett i seng, ikke noe problem her heller😊

Dette var heller ikke noe problem på 80 og 90 tallet. De fleste så på barneTV klokken 18.00. 

Anonymkode: 4930a...efb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt med dårlig samvittighet. Jeg er født i 84, og i min oppvekst så vi barne-tv fra 18-19. I helgene stod vi opp selv og så på morgen barne-TV. Tror det varte helt til 9.30. Fra kl 6 eller 7. Det blir jo noen timer. 

Det som er forskjell til i dag er jo at vi aldri maste om skjerm ettersom det ikke var et alternativ annet enn 18-19 og helgemorgener. Alt var jo lineært, så foreldre rådet ikke over programmene, og veldig få hadde parabol med barnekanaler døgnet rundt, slik som i dag. 

Synes det høres helt topp ut at du ikke har introdusert ipad og slikt enda og bruker det i en hver overgang eller når barnet kjeder seg. Vent med det lengst mulig. 

Anonymkode: dea9b...15e

• Nyttig 2
Skrevet

Vår gutt blir seks år i januar. Vi gjør alt veldig likt som dere, med ett unntak: Han har lekt ute, alene, siden han var fire og et halvt. Vi bor i et trygt borettslag uten trafikk og alle barna her begynner å leke ute alene det året de fyller fire. De går på en av lekeplassene i borettslaget og finner andre barn, eller ringer på til hverandre og ber hverandre med ut. Hvis det ikke er noen å leke med, leker han med pinner, søle, snø osv., pluss lekeapparatene, selvfølgelig.

Anonymkode: a5316...9c8

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 13.28):

Jeg forstår ikke dette i det hele tatt faktisk. Det er jo uendelig mange andre aktiviteter de kan gjøre? Jeg har bare ett barn, han er 7, og vi er nok regnet som ekstremt strenge. Vi har ikke iPad, PCen er til jobb, og vi bruker kun TVen sammen som en familieaktivitet (dvs vi ser film sammen 1 gang i uka ca). 

Han bygger Lego, togbane, tegner, pusler, spiller brettspill, leser bok, hører på lydbok, perler, bygger med klosser eller magna-tiles. 

Han er med på husarbeid, matlaging og hagearbeid sammen med oss voksne, det er forventet og ikke åpent for diskusjon. 

Hvis han blir rastløs eller sutrete, sender jeg ham ut, uansett vær. Vi bor i Hordaland, så regn har vi nok av. Han leker ute alene hvis han ikke får med seg noen av naboungene, frisk luft og aktivitet er sunt for kropp og sjel. 

Jeg forstår ikke poenget med å legge opp til det skjermbehovet i det hele tatt, i mestenparten av verden forventes barn å være en produktiv del av familien/samfunnet fra de er rundt 9. Det vil si at de på den alderen bikker over fra å trenge mer hjelp og ressurser, til å bidra med mer enn de krever. Dette kommer ikke gratis, vi må lære dem ferdigheter så de kan bli selvstendige og bidra, og det starter helt fra de kan gå. 

Det er nok å gjøre i en husholdning, vi forventer at alle i huset hjelper til med en positiv holdning. Inkluder sønnen vår. Vi sliter faktisk med å finne tid til å se julekalender i desember, for det er så mye annet kjekt vi har lyst til å gjøre. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 299e2...338

😂😂 oh lord , tenk å ikke forstå noe så enkelt som at barn er forskjellige 

Anonymkode: d771e...c07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 14.53):

5 åringer skal kunne leke alene. Min leker masse alene og har det veldig fint med det. Prøv å ta med ungen på ting du skal gjøre, lage mat, vaske klær osv. to fluer i et smekk

Anonymkode: b02f8...275

Åh men da så, alle barn er jo like vettu 

Skrevet
minister-mio skrev (19 timer siden):

Hva er problemet med det??

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 13.28):

Jeg forstår ikke dette i det hele tatt faktisk. Det er jo uendelig mange andre aktiviteter de kan gjøre? Jeg har bare ett barn, han er 7, og vi er nok regnet som ekstremt strenge. Vi har ikke iPad, PCen er til jobb, og vi bruker kun TVen sammen som en familieaktivitet (dvs vi ser film sammen 1 gang i uka ca). 

Han bygger Lego, togbane, tegner, pusler, spiller brettspill, leser bok, hører på lydbok, perler, bygger med klosser eller magna-tiles. 

Han er med på husarbeid, matlaging og hagearbeid sammen med oss voksne, det er forventet og ikke åpent for diskusjon. 

Hvis han blir rastløs eller sutrete, sender jeg ham ut, uansett vær. Vi bor i Hordaland, så regn har vi nok av. Han leker ute alene hvis han ikke får med seg noen av naboungene, frisk luft og aktivitet er sunt for kropp og sjel. 

Jeg forstår ikke poenget med å legge opp til det skjermbehovet i det hele tatt, i mestenparten av verden forventes barn å være en produktiv del av familien/samfunnet fra de er rundt 9. Det vil si at de på den alderen bikker over fra å trenge mer hjelp og ressurser, til å bidra med mer enn de krever. Dette kommer ikke gratis, vi må lære dem ferdigheter så de kan bli selvstendige og bidra, og det starter helt fra de kan gå. 

Det er nok å gjøre i en husholdning, vi forventer at alle i huset hjelper til med en positiv holdning. Inkluder sønnen vår. Vi sliter faktisk med å finne tid til å se julekalender i desember, for det er så mye annet kjekt vi har lyst til å gjøre. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 299e2...338

Åhhh, dette er det fineste jeg har lest om barn/barneoppdragelse/(kall det hva du vil) på årevis! Det første som slo meg var at dette er akkurat slik jeg hadde det da jeg var liten og vokste opp - på 70-tallet :) :) :) Og jeg anser me/den generasjonen som HELDIG! 

Ja, du er nok streng sammenlignet med dagens normer (og det er nydelig å lese) - men sønnen din sin hjerne er verken forsøplet av alt det totalt meningsløse man finner på internett, den er ikke fordummet av eviglange timer med hjerneskrumpende instant gratification, og evnen til å lære å kjede seg forblir intakt. Som igjen gjør at han får et friere og mer innholdsrikt sinn og fantasi.

Håper han har en venn eller to som kanskje er i nærheten av hans "verden", så han ikke føler seg satt uten for alt for mye. 

Men uansett KUDOS til dere !

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Skogshuldra skrev (4 minutter siden):

Åhhh, dette er det fineste jeg har lest om barn/barneoppdragelse/(kall det hva du vil) på årevis! Det første som slo meg var at dette er akkurat slik jeg hadde det da jeg var liten og vokste opp - på 70-tallet :) :) :) Og jeg anser me/den generasjonen som HELDIG! 

Ja, du er nok streng sammenlignet med dagens normer (og det er nydelig å lese) - men sønnen din sin hjerne er verken forsøplet av alt det totalt meningsløse man finner på internett, den er ikke fordummet av eviglange timer med hjerneskrumpende instant gratification, og evnen til å lære å kjede seg forblir intakt. Som igjen gjør at han får et friere og mer innholdsrikt sinn og fantasi.

Håper han har en venn eller to som kanskje er i nærheten av hans "verden", så han ikke føler seg satt uten for alt for mye. 

Men uansett KUDOS til dere !

For å se det helt motsatt. Dette høres drepen ut. 

Anonymkode: 061f8...acb

Skrevet

Har en på 4,5 år. Kjenner meg litt igjen med HI at det var tungt å unngå skjerm før. Kutta ut skjerm i hverdager og barnet er mer selvstendig og sitter mye lengre med en ting nå. Kan selvfølgelig også være at barnet har blitt eldre. Kan jo ikke automatisk trekke en kausal sammenheng her, selv om det skjedde i samme tidsrom. Nå ser vi tv fredag- og lørdagskveld. Kanskje litt på søndager også, men plutselig har tiden gått også ble det ingen ting da heller. Opplever at barnet var mye mer opptatt av å få tvtiden sin før enn nå. Barnet har en venn som ofte er på besøk som ser tv daglig, og vennen spørr oftere om tv/spille tvspill enn mitt barn hjemme hos oss.

Anonymkode: 928cc...222

• Liker 1
Skrevet

Barna mine har veldig lite med begrenset skjerm tid. Ene er at jeg er alene forelder og det andre er at jeg selv spiller på data.
det jeg syntes er viktig er totalen av hvordan emosjonell regulering er, at de tåler at iPad går bort og at de er fin på alle andre områder, 

Anonymkode: e06c7...23e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 18.46):

Hva er problemet med det??

Jeg skjønner ikke hvordan noen får tid til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 13.41):

Slutt med dårlig samvittighet. Jeg er født i 84, og i min oppvekst så vi barne-tv fra 18-19. I helgene stod vi opp selv og så på morgen barne-TV. Tror det varte helt til 9.30. Fra kl 6 eller 7. Det blir jo noen timer. 

Det som er forskjell til i dag er jo at vi aldri maste om skjerm ettersom det ikke var et alternativ annet enn 18-19 og helgemorgener. Alt var jo lineært, så foreldre rådet ikke over programmene, og veldig få hadde parabol med barnekanaler døgnet rundt, slik som i dag. 

Synes det høres helt topp ut at du ikke har introdusert ipad og slikt enda og bruker det i en hver overgang eller når barnet kjeder seg. Vent med det lengst mulig. 

Anonymkode: dea9b...15e

Det er flere her som tydeligvis mister poenget.

Når man vokste opp den gang (er noen år eldre enn deg), var lekeplassene ute fulle av unger som lekte eller spilte fotball på løkka, og ikke én av dem hadde mobil. Når man gikk på skolen, fikk man utdelt en analog papirbok med fine tegninger, en blyant og fargestifter. Det nærmeste man kom en skjerm utenom TV-en og kino, var arkadespill med Pac Man eller Space Invanders som fort tok slutt når man ikke hadde flere kronestykker å spille for, men å henge på gatekjøkkenet var en aktivitet for de større barna.

Hjemmekino med VHS eller Beta var noe som i mange år var noe bare de aller rikeste hadde råd til; vanlige dødelige måtte nøye seg med å leie både film og avspiller, og dette kostet penger. Skulle man vise feriebildene, var dette enten en bunke med papirbilder eller lysbilder på en vegg.

Kort sagt var de få timene foran TV-en en fritidsaktivitet som ikke påvirket, eller var i stand til å påvirke, resten av et barns liv, som ofte bestod av Lego eller Playmobil hvis man skulle være inne.

Idag blir ungene bombardert med skjerm etter at de begynner på skolen og får utdelt et nettbrett, og bedre blir det ikke når andre barn i vennekretsen får en smartmobil; derfor er barna i langt større grad utsatt for et skjermpress som ikke eksisterte da vi var små, og man må etablere sunne vaner før skjermen tar over barndommen i en grad som ville vært utenkelig i barndommen vår.

Anonymkode: e61d8...b31

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har tre gutter, to eldste er tre og fem. Har som hovedregel ikke skjerm i hverdagen, me har det nå i desember og på morgenen og kvelden i helgene ellers. 
Vi er mye ute, eldste kan også gå ut alene (ikke tre åringen). Vi tegner, bygger lego, plastilina, di skjærer opp grønnsaker til middagen, tegner (mye), perler, puslespill, togbane, magnatiles osv. Mine to aktiverer seg mye selv, kan leke alene på rommet med full innlevelse. Det blir ofte herjelek med begge to inne, så vi skiller di ofte (men lar si også leke). Ute går det mye bedre. Fem åringen hjelper en del til med husarbeidet også. Vi sitter kun med dem om det også er lystbetont fra vår side, om ikke så gjør di det selv. Med mye dårlig vær så sliter vi litt etter en stund, di må ut i løpet av dagen. 

Anonymkode: 97269...fff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...