Gå til innhold

Skjermtid 5 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 6 år og jeg synes helt ærlig at det er vanskelig å holde skjermtid under èn time i helger og ferier når regnet fosser ned. 

I hverdagen har vi fast skjermtid fra klokken 18-19. Selv om enkelte ettermiddager blir utrolige lange, klarer vi å stå i det. I helgene derimot merker jeg at det blir litt mer, og ikke minst i ferier.

Vi er en veldig aktiv familie og vi er veldig påkoblet som foreldre hele tiden. Leverer klokken 8 i barnehagen og henter klokken 14. Aldri brukt skjerm i bil, på venteværelse eller for roe ned. Så føler at vi har vært flinke med skjerm, men så gnager den dårlige samvittigheten over at vi ikke klarer å holde oss til anbefalingene.

Anonymkode: 37fc2...281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke dette i det hele tatt faktisk. Det er jo uendelig mange andre aktiviteter de kan gjøre? Jeg har bare ett barn, han er 7, og vi er nok regnet som ekstremt strenge. Vi har ikke iPad, PCen er til jobb, og vi bruker kun TVen sammen som en familieaktivitet (dvs vi ser film sammen 1 gang i uka ca). 

Han bygger Lego, togbane, tegner, pusler, spiller brettspill, leser bok, hører på lydbok, perler, bygger med klosser eller magna-tiles. 

Han er med på husarbeid, matlaging og hagearbeid sammen med oss voksne, det er forventet og ikke åpent for diskusjon. 

Hvis han blir rastløs eller sutrete, sender jeg ham ut, uansett vær. Vi bor i Hordaland, så regn har vi nok av. Han leker ute alene hvis han ikke får med seg noen av naboungene, frisk luft og aktivitet er sunt for kropp og sjel. 

Jeg forstår ikke poenget med å legge opp til det skjermbehovet i det hele tatt, i mestenparten av verden forventes barn å være en produktiv del av familien/samfunnet fra de er rundt 9. Det vil si at de på den alderen bikker over fra å trenge mer hjelp og ressurser, til å bidra med mer enn de krever. Dette kommer ikke gratis, vi må lære dem ferdigheter så de kan bli selvstendige og bidra, og det starter helt fra de kan gå. 

Det er nok å gjøre i en husholdning, vi forventer at alle i huset hjelper til med en positiv holdning. Inkluder sønnen vår. Vi sliter faktisk med å finne tid til å se julekalender i desember, for det er så mye annet kjekt vi har lyst til å gjøre. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 299e2...338

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke dette i det hele tatt faktisk. Det er jo uendelig mange andre aktiviteter de kan gjøre? Jeg har bare ett barn, han er 7, og vi er nok regnet som ekstremt strenge. Vi har ikke iPad, PCen er til jobb, og vi bruker kun TVen sammen som en familieaktivitet (dvs vi ser film sammen 1 gang i uka ca). 

Han bygger Lego, togbane, tegner, pusler, spiller brettspill, leser bok, hører på lydbok, perler, bygger med klosser eller magna-tiles. 

Han er med på husarbeid, matlaging og hagearbeid sammen med oss voksne, det er forventet og ikke åpent for diskusjon. 

Hvis han blir rastløs eller sutrete, sender jeg ham ut, uansett vær. Vi bor i Hordaland, så regn har vi nok av. Han leker ute alene hvis han ikke får med seg noen av naboungene, frisk luft og aktivitet er sunt for kropp og sjel. 

Jeg forstår ikke poenget med å legge opp til det skjermbehovet i det hele tatt, i mestenparten av verden forventes barn å være en produktiv del av familien/samfunnet fra de er rundt 9. Det vil si at de på den alderen bikker over fra å trenge mer hjelp og ressurser, til å bidra med mer enn de krever. Dette kommer ikke gratis, vi må lære dem ferdigheter så de kan bli selvstendige og bidra, og det starter helt fra de kan gå. 

Det er nok å gjøre i en husholdning, vi forventer at alle i huset hjelper til med en positiv holdning. Inkluder sønnen vår. Vi sliter faktisk med å finne tid til å se julekalender i desember, for det er så mye annet kjekt vi har lyst til å gjøre. 🤷🏻‍♀️

Vi har fire timer sammen hver ettermiddag hvor vi gjør alt dette. Vi har uendelig med togbane og Lego i stuen. Vi har verken nettbrett eller pc (annet enn til jobb). Men det kreves mye av oss foreldre, og i helgene kan det bli slitsomt i lengden.

Vi starter alltid helgemorgener med en time barne tv. Og da er jo kvoten brukt opp i følge anbefalingene. 

Å sende han ut alene er ikke aktuelt, og det er det heller ingen andre oppegående familier i nabolaget som gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har fire timer sammen hver ettermiddag hvor vi gjør alt dette. Vi har uendelig med togbane og Lego i stuen. Vi har verken nettbrett eller pc (annet enn til jobb). Men det kreves mye av oss foreldre, og i helgene kan det bli slitsomt i lengden.

Vi starter alltid helgemorgener med en time barne tv. Og da er jo kvoten brukt opp i følge anbefalingene. 

Å sende han ut alene er ikke aktuelt, og det er det heller ingen andre oppegående familier i nabolaget som gjør. 

Det er ikke nødvendig å sitte på gulvet i timesvis og leke? Vi spiller litt brettspill noen ganger i uka, ellers får han velge mellom å finne på noe selv (jeg kommer gjerne med noen forslag), eller å være med på det vi gjør. Middagslaging, baking, matprep eller husarbeid for det meste. Leser for ham på kvelden. 

Hvorfor i alle dager kan ikke ungene gå ut alene? 😳 Bor dere veldig midt i Sinsenkrysset da eller? 😳

Vi har hage med gjerde rundt, og han vet veldig godt at han ikke får forlate den uten å gi beskjed. 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å sitte på gulvet i timesvis og leke? Vi spiller litt brettspill noen ganger i uka, ellers får han velge mellom å finne på noe selv (jeg kommer gjerne med noen forslag), eller å være med på det vi gjør. Middagslaging, baking, matprep eller husarbeid for det meste. Leser for ham på kvelden. 

Hvorfor i alle dager kan ikke ungene gå ut alene? 😳 Bor dere veldig midt i Sinsenkrysset da eller? 😳

Vi har hage med gjerde rundt, og han vet veldig godt at han ikke får forlate den uten å gi beskjed. 🤷🏻‍♀️

Han er 5 år, det er begrenset hvor lenge han synes det er kjekt å finne på noe alene. Ihvertfall hvis vi foreldre sitter oss ned for å slappe av. 

Fordi han fortsatt er 5 år og vi har ikke egen inngjerdet hage. Det er heller ingen andre på hans alder som er ute alene, bortsett fra en som har vanskelige hjemmeforhold. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er 5 år, det er begrenset hvor lenge han synes det er kjekt å finne på noe alene. Ihvertfall hvis vi foreldre sitter oss ned for å slappe av. 

Fordi han fortsatt er 5 år og vi har ikke egen inngjerdet hage. Det er heller ingen andre på hans alder som er ute alene, bortsett fra en som har vanskelige hjemmeforhold. 

Med "setter dere ned for å slappe av" mener at dere skroller på telefonen, så skjønner jeg problemet. Jeg tror barn har et desperat instinkt på å prøve å bekrefte tilknytningen til foreldrene når de drar opp den tingen de gjerne elsker høyere enn barna sine... Finn på noe annet for å slappe av, les bok, strikk, ta en kopp te, eller noe liknende. 

Men dere kan sitte ned med en kaffekopp eller en bok, og han kan få en kopp te, og lese sin egen bok hvis han ikke vil leke. Unger har ikke vondt av en klar beskjed i form av "nei, nå skal mamma sitte her og strikke, du kan lese litt eller tegne eller hoppe på ett bein rundt stua 10 ganger hvis du føler deg rastløs."

Problemet oppstår når barna blir vant til å bli lekt med hele tiden. Sett grenser og la han leke selv, eller gi ham en jobb. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde ingen skjermtid på mitt barn. Han har regulert seg fint selv. Blir selvfølgelig mer spilling når det er dårlig vær.

Men han har fotballtrening, som han begynte med da han var 5. Da bare 1 gang i uken, men nå er det trening 4 ganger i uken også kommer kamper og cuper i tillegg. Så det begrenser seg mye selv.

Da han var på den alderen var han mye ute å lekte med kompiser de spilte mye fotball i hagen. 

Anonymkode: bf40c...dbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror på at barn må læres opp til å leke selvstendig - og så er det i selvfølgelig individuelle forskjeller.

Vi har kjøkken og stue i første etasje, og barnas rom i andre etasje. Eldste på 4 år leker alene på rommet sitt, og har gjort det i over et år. Trenger av og til noe veiledning for å sette i gang, men det tar gjerne ikke lenger enn 5-10 minutter, og da kan han fint sitte der oppe en time. Vi inkluderer ham også i gjøremål som rydding, støvsuging, klesvask, matlaging osv. Han synes tross alt dette er gøy. Lillesøster på halvannet år hermer også etter ham, så når hun ser ham rydde ut av sekken sin, så gjør hun det også.

Barn er som formbare leireklumper synes nå jeg. 

Anonymkode: 8f905...698

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

5 åringer skal kunne leke alene. Min leker masse alene og har det veldig fint med det. Prøv å ta med ungen på ting du skal gjøre, lage mat, vaske klær osv. to fluer i et smekk

Anonymkode: b02f8...275

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner deg godt TS! Vi har også en femåring som er helt utrolig sosial, og knapt lekt alene et minutt av sitt liv. Eller, nå først kan han finne litt roen alene. Har han fått beskjed om å gjøre noe for seg selv så blir det noe herjete, hver gang. Misunner de som har barn som klarer å aktivisere seg selv alene uten å øve på det 😅

Litt for lett at det blir skjerm ja. Vår elsker heldigvis å være ute, også i høljregn, men vil jo da ha noen med seg der også...

Anonymkode: ff3d4...422

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med "setter dere ned for å slappe av" mener at dere skroller på telefonen, så skjønner jeg problemet. Jeg tror barn har et desperat instinkt på å prøve å bekrefte tilknytningen til foreldrene når de drar opp den tingen de gjerne elsker høyere enn barna sine... Finn på noe annet for å slappe av, les bok, strikk, ta en kopp te, eller noe liknende. 

Men dere kan sitte ned med en kaffekopp eller en bok, og han kan få en kopp te, og lese sin egen bok hvis han ikke vil leke. Unger har ikke vondt av en klar beskjed i form av "nei, nå skal mamma sitte her og strikke, du kan lese litt eller tegne eller hoppe på ett bein rundt stua 10 ganger hvis du føler deg rastløs."

Problemet oppstår når barna blir vant til å bli lekt med hele tiden. Sett grenser og la han leke selv, eller gi ham en jobb. 

Vi bruker sjelden skjerm foran han, så med slappe av mener jeg at vi setter oss ned for å lese. Synes du har en ganske belærende tone. Vår sønn er meget aktiv og jeg skjønner at du ikke klarer å sette deg inn i problemstillingen.

• Nyttig 1
Skrevet

Men de fire timene på ettermiddag består vel av en del husarbeid? Lage middag, rydde etter middag, sette på noe klesvask, gå med søpla? Jeg hadde inkludert han mer i de oppgavene hvis dere ikke allerede gjør det.

Vi forsøker å gjøre "alt" husarbeid på ukedager for å ha helgene mer ledige. Da må vi gjøre litt hver ettermiddag, men har alltid med barnet på de oppgavene.

Anonymkode: 12570...456

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de fire timene på ettermiddag består vel av en del husarbeid? Lage middag, rydde etter middag, sette på noe klesvask, gå med søpla? Jeg hadde inkludert han mer i de oppgavene hvis dere ikke allerede gjør det.

Vi forsøker å gjøre "alt" husarbeid på ukedager for å ha helgene mer ledige. Da må vi gjøre litt hver ettermiddag, men har alltid med barnet på de oppgavene.

Anonymkode: 12570...456

Ikke så veldig mye husarbeid på de fire timene nei, de bruker vi mest sammen som familie. Litt blir det jo, og de er han med på. Det er ikke et problem med skjerm i ukedagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har en gutt på snart 6 år og jeg synes helt ærlig at det er vanskelig å holde skjermtid under èn time i helger og ferier når regnet fosser ned. 

I hverdagen har vi fast skjermtid fra klokken 18-19. Selv om enkelte ettermiddager blir utrolige lange, klarer vi å stå i det. I helgene derimot merker jeg at det blir litt mer, og ikke minst i ferier.

Vi er en veldig aktiv familie og vi er veldig påkoblet som foreldre hele tiden. Leverer klokken 8 i barnehagen og henter klokken 14. Aldri brukt skjerm i bil, på venteværelse eller for roe ned. Så føler at vi har vært flinke med skjerm, men så gnager den dårlige samvittigheten over at vi ikke klarer å holde oss til anbefalingene.

30 min mandag - Fredag, og 45min Lørdag - Søndag. Vi gir litt mer TV tid (Rundt 1 time hver dag).. ellers er vi ute nesten hele tiden, eller så leker den mye på egenhånd. 

Anonymkode: ecbb1...6f9

• Hjerte 1
Skrevet

Har en på fem og en på sju. Vår erfaring er at hvis de har tilgang til skjerm daglig, blir de dårlige til å leke alene, de kjeder seg og finner ikke på noe. Dersom de er avvent fra skjerm (ja, det er noen tøffe uker innledningsvis), så blir de selvgående og finner på masse på egenhånd enten hver for seg eller sammen. Vi har derfor kun skjerm på lørdag kveld der vi ser film sammen. Unntaket er i advent der vi ser julekalender og noen ekstra filmkveld i jula. Anbefaler å kutte skjerm helt på hverdager. Blir mye bedre stemning i huset også, ikke noe mas om å få se ditt og datt eller mer eller surving når vi skrur av, for de vet at vi ikke bruker skjerm annet enn på lørdag. Kan også tipse om lydbokapper. Finnes masse gode lydbøker for barn. Mine elsker det.

Anonymkode: 719c1...b13

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna våre går på aktiviteter, så skjermtiden begrenser seg automatisk av det. Begge har to ulike idretter, med trening opptil 4 ganger i uka til sammen. Så er det bursdager eller sosiale aktiviteter i regi av klassen/skolen/idretten. I helgene er det gjerne cup, eller så finner vi på noe med venner og kjente. For eksempel svømmehall, tur i skogen, middagsbesøk, drar på IKEA, et eller annet. Når de har besøk er de helst ute og spiller fotball.

Så spiller de også mariocart og minecraft med venner. Det er jeg absolutt ikke bekymret for. 

Anonymkode: 41c36...213

Skrevet

Vi koser oss med Disney filmer i helgene. Får ikke sett en hel film på bare en time. Gjør masse annet også, men det er nok av tid til å se en film sammen.

Anonymkode: 4930a...efb

Skrevet

Har dere fast en time skjerm hver dag og det rett før leggetid?

Skrevet
minister-mio skrev (48 minutter siden):

Har dere fast en time skjerm hver dag og det rett før leggetid?

Ja, har tv fra 18-19. Deretter høytlesning og lydbok, så sovner han klokken 20. Legging har alltid vært uproblematisk og harmonisk. Sover godt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, har tv fra 18-19. Deretter høytlesning og lydbok, så sovner han klokken 20. Legging har alltid vært uproblematisk og harmonisk. Sover godt.

Men er det hver dag? Han ser vel ikke tv klokken 18-19 hver dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...