Gå til innhold

Rar kommentar fra moren min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sist jeg snakket med moren min sa hun at når jeg skulle på selskap til bestemor like før jul så måtte jeg ta på meg kjole eller skjørt eller så ble bestemor veldig skuffet. Bestemor blir 90 år like før jul. 
Det er ikke noe problem for meg å ha på meg kjole eller skjørt, men jeg tviler på at bestemor blir skuffet om jeg skulle dukke opp i penbukse. Hun har da ikke brydd seg om sånt før. Jeg er snart 40 år. Jeg skjønner ikke hvorfor moren min sa dette. Men hun har jo selvfølgelig ingen forklaring på det. Jeg skal ikke kle meg shabby, og det går sikker bra med kjole, men vet jo ikke nå om jeg føler for å gå med kjole, skjørt eller penbukser den dagen. Pleier gamle å bli skuffa for sånt?

Anonymkode: f16aa...d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldre er bare mer tradisjonelle. Bare gled bestemor, eller moren din. Du vet aldri hvor lenge du har noen av de. 

Du er sikkert like fin i dressbuksen din, ikke misforstå 😍

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, når det er "rund" dag, og 90 år tenker jeg kjole/skjørt er obligatorisk. Om du kom i 89 års dagen i pen bukse, så var det sikkert ok, men rund dag, da er det alvor! 

Nå skriver jeg litt generelt om så gamle folk, kanskje bestemoren din hadde syntes det var helt greit med pen bukse. Men, garder deg mot misnøye, ta på kjole

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ut som noe moren min ville ha sagt fordi HUN mener det er "feil" etikette/skikk og bruk å bruke bukser, og så dytter hun bestemor "foran seg"….

Anonymkode: 51cc6...1f2

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er selvfølgelig finere med skjørt/kjole enn med finbukse, og man pynter seg vel mest for å glede den som har bursdag? Enig med moren din. Bestemoren din har sannsynligvis ikke så mange år igjen å leve og det er ekstra stas når folk har pyntet seg skikkelig.

Anonymkode: 818f6...6ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvfølgelig finere med skjørt/kjole enn med finbukse, og man pynter seg vel mest for å glede den som har bursdag? Enig med moren din. Bestemoren din har sannsynligvis ikke så mange år igjen å leve og det er ekstra stas når folk har pyntet seg skikkelig.

Selvfølgelig skal jeg pynte meg. Men at hun hadde blitt veldig skuffet om jeg valgte penbukse har jeg vondt for å tro. Uansett, finner sikkert en kjole, siden jeg jo har noen å velge mellom.

• Liker 2
Skrevet
laperla skrev (1 time siden):

Eldre er bare mer tradisjonelle. Bare gled bestemor, eller moren din. Du vet aldri hvor lenge du har noen av de. 

Du er sikkert like fin i dressbuksen din, ikke misforstå 😍

Herregud. Den dagen min bestemor hadde brydd seg med hva slags klær jeg har på meg, da tror jeg neppe verden hadde stått til påske 😂

I vår familie går vi med rent og helt tøy og alt er akseptert. 

Anonymkode: d1c34...e2e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sist jeg snakket med moren min sa hun at når jeg skulle på selskap til bestemor like før jul så måtte jeg ta på meg kjole eller skjørt eller så ble bestemor veldig skuffet. Bestemor blir 90 år like før jul. 
Det er ikke noe problem for meg å ha på meg kjole eller skjørt, men jeg tviler på at bestemor blir skuffet om jeg skulle dukke opp i penbukse. Hun har da ikke brydd seg om sånt før. Jeg er snart 40 år. Jeg skjønner ikke hvorfor moren min sa dette. Men hun har jo selvfølgelig ingen forklaring på det. Jeg skal ikke kle meg shabby, og det går sikker bra med kjole, men vet jo ikke nå om jeg føler for å gå med kjole, skjørt eller penbukser den dagen. Pleier gamle å bli skuffa for sånt?

Hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til. 

Det er 55 år siden 1970. 

I løpet av de siste 55 årene den 90-åringen har vært i live
så har likestillingen kommet langt nok til at kvinner i Norge
kan kle seg slik de selv vil. Også på julaften.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Penbukse er selvfølgelig like fint som kjole eller skjørt! Det har da virkelig ingenting å si, spesielt siden ts tviler på at bestemor vil ha noe i mot en bukse istedenfor skjørt eller kjole! Så lenge penklærne er hele og rene har ingen andre noe å si hva en går i!

Anonymkode: 08a73...a52

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner noen i den generasjonen som ser på kjole og skjørt som ordentlig pyntet, og at penbukse ikke er det samme. Da er det fordi de har vokst opp med det. Og det er ikke slik at de klager på hvordan andre går kledd, jeg vet bare at f.eks. farmoren min ikke kunne tenke seg å gå i selskap i bukse selv. For en som har fått dette innprentet i barndommen, kan nok det å komme i kjole på en stor, rund dag vise ekstra godt at "jeg har pyntet meg for deg". Så sånn sett kan kommentaren gi mening i mitt hode. Men siden du tviler på at bestemor tenker slik på det, skjønner jeg jo at du syns det er rart også. 

Kanskje moren din kjenner bestemoren din godt nok til at hun vet at hun egentlig føler det slik, uten at det er noe hun sier høyt? At hun ikke vil være vanskelig eller til bry, og ikke er typen som stiller krav (eller hun forstår at å si at kjole er mer pyntet en bukse for damer er tullete i 2025 selv om hun føler det selv). Det er mulig hun innerst inne likevel vil oppleve penbukse som at hun ikke er viktig nok til å virkelig, virkelig pynte seg for? 

Jeg hadde i hvert fall bare tatt på kjole i denne situasjonen, i tilfelle det nå betyr noe for bestemor :) 

Anonymkode: f2d72...771

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes du skal ta på deg en kjole, om det er noe som kan glede din bestemor på 90 år.

Overraskende å lese her at noen svarer at det hadde de ikke giddet, for de vil kle seg som de vil, uansett.  Det å ta hensyn til andre og kanskje gjøre et gammelt menneske ekstra glad, er visst uten betydning. 

Anonymkode: bcc52...db4

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Nordmenn er generelt helt elendige på å pynte seg. Ja, penbukse kan være like fint, men det kommer da virkelig an på stylingen ellers. Tror dette var moren din sin måte å pent pakke inn budskapet på. Kanskje du ikke er like pyntet eller fint kledd som du tror? 

• Liker 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden):

Hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til. 

Det er 55 år siden 1970. 

I løpet av de siste 55 årene den 90-åringen har vært i live
så har likestillingen kommet langt nok til at kvinner i Norge
kan kle seg slik de selv vil. Også på julaften.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes du skal ta på deg en kjole, om det er noe som kan glede din bestemor på 90 år.

Overraskende å lese her at noen svarer at det hadde de ikke giddet, for de vil kle seg som de vil, uansett.  Det å ta hensyn til andre og kanskje gjøre et gammelt menneske ekstra glad, er visst uten betydning. 

Å være gammel gir en ikke rett til å skulle diktere hvordan andre skal kle seg eller leve livet sitt.

Jeg kjører dress, uansett. 

Å gå i dress på julaften er ikke hensynsløst.

Det er faktisk det vanligste plagget for +/- 50% av nordmenn å bruke nettopp på julaften. 

Respekt går to veier, og er ikke noe man får ved høy alder alene. 

Hvis noen blir lei seg av synet av en kvinne eller mann i dress så er det på tide å legge på røret. ☎️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I 90-årslag hadde jeg nok valgt kjole eller skjørt. Selv om det er greit med dressbukse, så er ikke en bursdag til en eldre dame rett anledning til å ha på seg det.

De synes at en er mer pyntet da.

Anonymkode: 8aae0...ee0

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (26 minutter siden):

Å være gammel gir en ikke rett til å skulle diktere hvordan andre skal kle seg eller leve livet sitt.

Jeg kjører dress, uansett. 

Å gå i dress på julaften er ikke hensynsløst.

Det er faktisk det vanligste plagget for +/- 50% av nordmenn å bruke nettopp på julaften. 

Respekt går to veier, og er ikke noe man får ved høy alder alene. 

Hvis noen blir lei seg av synet av en kvinne eller mann i dress så er det på tide å legge på røret. ☎️

Hun kan kle som hun vil og leve livet som hun vil alle andre dager. Det handler kun om å glede en bestemor noen få timer.

Hun har livets rett selv om hun er av den oppfatning at det er ekstra hyggelig å se at barnebarnet har pyntet seg i kjole.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Penbukse er selvfølgelig like fint som kjole eller skjørt! Det har da virkelig ingenting å si, spesielt siden ts tviler på at bestemor vil ha noe i mot en bukse istedenfor skjørt eller kjole! Så lenge penklærne er hele og rene har ingen andre noe å si hva en går i!

Anonymkode: 08a73...a52

Penbukse er ikke i nærheten like fint som kjole og det er nærmere joggebukse enn det er kjole, passer ikke selskap i det hele tatt.

Anonymkode: 033ac...072

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Penbukse er ikke i nærheten like fint som kjole og det er nærmere joggebukse enn det er kjole, passer ikke selskap i det hele tatt.

Hva har menn i din familie på seg på julaften, i bryllup, i konfirmasjoner og i begravelser?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun kan kle som hun vil og leve livet som hun vil alle andre dager. Det handler kun om å glede en bestemor noen få timer.

Hun har livets rett selv om hun er av den oppfatning at det er ekstra hyggelig å se at barnebarnet har pyntet seg i kjole.

Tror poenget gikk deg hus forbi.

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden):

Hva har menn i din familie på seg på julaften, i bryllup, i konfirmasjoner og i begravelser?

Kjole, bh, sminke, tampong.

Nei vent, menn sa du? Hvordan er det relevant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjole, bh, sminke, tampong.

Nei vent, menn sa du? Hvordan er det relevant?

Ikke dressbukse? 😅

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...