Gå til innhold

Ta med blomster fra bisittelse

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke gjør det. Dra heller til en blomsterbutikk og kjøp make blomster som var på kisten.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for så mange innspill på kort tid! Vi har (heldigvis?) ikke deltatt på såå mange begravelser enda, og da heller ikke i nær slekt. «Lykkelig» uvitende, kanskje..

Jeg tror vi landet på å vente og se om vi får tilbud om å ta den med - eller så var det et godt forslag å kjøpe noen av de samme blomstene senere! 🤍

Skrevet

Dersom avdøde skal kremeres så vil blomstene ofte settes bak krematoriet etter seremonien. Noen tar blomster med seg for å sette på andre graver og noen tar med litt blomster hjem for å lage minner.  Det er du som kjenner dem beste og vet hva de ville likt så gå ut fra det du. Det er uansett ikke noe uvanlig. 

Skrevet
MammaITjueårene skrev (11 timer siden):

Jeg lurer på hvor vanlig dette er?

Vi er nære pårørende, og jeg lurte på å lage en slags minneboks til enken - med et fint bilde av de to fra i sommer, andre minner og evt noen tørkede blomster rundt. Vil gjerne ha blomster «med mening», men tror ikke at jeg har vært med på at noen tar med blomstene hjem? 
Det er forøvrig snakk om en bukett, og ikke krans/oppsats - hvis det har noe betydning. 

Edit ** 

Mener selvsagt blomsten vi har med, ikke å satse på en uvilkårlig en. Snakk om nærmeste familie

Selvsagt kan du gjøre dette ❤️ 

Anonymkode: 6d1e9...198

Skrevet

Detcer meningen de skal ligge på graven hvis ikke avsender ber deg ta den med hjem (da er du pårørende eller pårørende ber deg om det) 

Ellers er det nesten tyveri. 

Anonymkode: 10bcd...a8e

Skrevet

Ei jeg kjenner tok med alt av blomster inkl kranser hjem etter bisettelsen. Jeg var heldigvis ikke tilstede, men hørte det av flere som var der. Jeg skal love deg at det ble snakket om. Jeg hadde aldri fått meg til å gjøre det i alle fall.

I min verden er dette unormalt.

Skrevet

Jeg forstår tanken er god, men jeg ville ikke ønsket å motta noe minneboks med blant annet tørkede blomster fra begravelsen. Holder massevis med bildene fra begravelsesbyrået

Anonymkode: 15942...627

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (3 timer siden):

Ikke gjør det. Dra heller til en blomsterbutikk og kjøp make blomster som var på kisten.

Enig 

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært i mange begravelser, men i de jeg har vært så har blomstene blitt tatt med av pårørende. Da vi mistet pappa så fordelte vi blomster, la noe på gravene til andre i slekta og tok noe med hjem. Jeg visste ikke at det liksom var uhørt, sånn jeg husker det så ble vi omtrent bedt om å ta det med oss.

Men - kan du ikke gi en minneboks og bukett direkte til enke? Vi fikk jo blomster på døren av mange også. 

Anonymkode: 9324e...427

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobbet på et sykehjem, å da var det vanlig at en eller to fra personalet deltok i begravelsene, gjerne primærpersonene. Husker en gang en kollega kom på jobb rett etter en begravelse, og hun virket rett ot slett satt ut, for hun hadde fått med bårebukett og flere buketter med påskrevet silkebånd, og fikk beskjed fra pårørende at vi kunne pynte stuene på sykehjemmet med de. De fleste av oss reagerte på det og synes det var rart. 

Anonymkode: d47ef...99c

Ikke noe rart med det.

Men båndene må jo tas av, såklart.

Anonymkode: b3908...0f3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Detcer meningen de skal ligge på graven hvis ikke avsender ber deg ta den med hjem (da er du pårørende eller pårørende ber deg om det) 

Ellers er det nesten tyveri. 

Hvilken grav? Det dreier seg altså om en bisettelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MammaITjueårene skrev (7 timer siden):

Takk for så mange innspill på kort tid! Vi har (heldigvis?) ikke deltatt på såå mange begravelser enda, og da heller ikke i nær slekt. «Lykkelig» uvitende, kanskje..

Jeg tror vi landet på å vente og se om vi får tilbud om å ta den med - eller så var det et godt forslag å kjøpe noen av de samme blomstene senere! 🤍

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken grav? Det dreier seg altså om en bisettelse.

Det er ingen steder hun skriver at det er bisettelse, hverken i HI eller det over. I sistnevnte står det begravelse.

Det som er vanlig er å legge alt av kranser og blomster på graven ved en begravelse, og ved bisettelse legges blomstene på andre graver i familien. Kistedekorasjonen er normalt den eneste som følger kisten til kremasjon.

Begravelsesbyrået lager en minnebok med bilder av bl.a. kranser og buketter med båndet på, så ser de etterlatte hvem som har gitt hva. Litt usikker på mindre buketter uten tekst.

Anonymkode: 0dc50...a69

Skrevet

Er vant med at vi tar noen buketter med til minnesamværet, og når det er ferdig så fordeler vi til dem som vil ha med hjem. 
Var i bisettelse før kremasjon, og da skulle ingen blomster med videre. Så da tok vi alt med hjem, via minnesamværet. 

Ingen av disse bukettene har ligget på båren, kan jeg berolige Maskinfører med. Enig i at det høres litt rart ut, for meg ihvertfall. 

Anonymkode: 4fdaa...6e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingen steder hun skriver at det er bisettelse, hverken i HI eller det over. I sistnevnte står det begravelse.

Det som er vanlig er å legge alt av kranser og blomster på graven ved en begravelse, og ved bisettelse legges blomstene på andre graver i familien. Kistedekorasjonen er normalt den eneste som følger kisten til kremasjon.

Begravelsesbyrået lager en minnebok med bilder av bl.a. kranser og buketter med båndet på, så ser de etterlatte hvem som har gitt hva. Litt usikker på mindre buketter uten tekst.

Det står i overskriften.

(Feilstavet, riktignok.)

• Liker 2
Skrevet

Her er jeg vant til at blomstene sendes med når det er kremasjon. Vi har delt ut til de nærmeste. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i en bisettelse i går og kranser og alle bårebuketter ble lagt inn i bårebilen sammen med kisten.  Begravelsesbyrået passet på at vi tok med oss alle blomster ut til bilen, og slik har det vært i alle bisettelser i Oslo hvor jeg har deltatt.

Kanskje det er ulike tradisjoner rundt i landet?

• Liker 1
Skrevet
Londonjenta skrev (14 minutter siden):

Jeg var i en bisettelse i går og kranser og alle bårebuketter ble lagt inn i bårebilen sammen med kisten.  Begravelsesbyrået passet på at vi tok med oss alle blomster ut til bilen, og slik har det vært i alle bisettelser i Oslo hvor jeg har deltatt.

Vi er mange byråer som oppfordrer til at dem tar med seg blomster. Nettopp fordi vi står og tar dem ifra hverandre og kaster dem. Jeg vet å at noen byråer i Oslo tok dem med tilbake og solgte dem videre til en annen begravelse. Det er fy fy. Det gjør man hvert fall ikke. Det ble stor styr i bransjen vår når det kom ut. Vi har selv blomsterdekoratør på byrået. Vi sier ifra når det er bisettelse og oppfordrer til å lage dem slik at familien kan ta med seg det hjem. 

Anonymkode: 8104d...976

• Liker 3
Skrevet
Londonjenta skrev (19 minutter siden):

Det er det jeg (også lokalisert i Oslo) har vært vant til. Et par ganger (som jeg har fått med meg) har begravelsesbyrået spurt om de nærmeste ønsker å ta med noen blomster, men jeg ville ikke forsynt meg uoppfordret...

Skrevet

Har vært med på begge deler, ved bisettelse i jorden har blomstene en tendens til å bli med ut med båren, en gang var det så mye buketter at de pårørende ville folk skulle ta med mens de store kransene ble med båren. Ved kremering har jeg opplevd flere ganger at nærmeste familie fordeler blomstene. Masse flotte, dyre blomster, er jo galskap at det bare skal kastes. Mye bedre å minnes den døde med å ha vakre blomster hjemme noen dager. Å synes det er negativt synes jeg er underlig.

men, man kan ikke bare forsyne seg, må være de nærmeste som oppfordrer eller fordeler.

Anonymkode: 9a293...7f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står i overskriften.

(Feilstavet, riktignok.)

Åh, ja nå så jeg det 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...