Gå til innhold

Ta med blomster fra bisittelse

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vært med på begge deler, ved bisettelse i jorden har blomstene en tendens til å bli med ut med båren, en gang var det så mye buketter at de pårørende ville folk skulle ta med mens de store kransene ble med båren. Ved kremering har jeg opplevd flere ganger at nærmeste familie fordeler blomstene. Masse flotte, dyre blomster, er jo galskap at det bare skal kastes. Mye bedre å minnes den døde med å ha vakre blomster hjemme noen dager. Å synes det er negativt synes jeg er underlig.

men, man kan ikke bare forsyne seg, må være de nærmeste som oppfordrer eller fordeler.

Anonymkode: 9a293...7f4

Bisettelse heter det når det er kremering, begravelse er når kisten senkes i jorda. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I flere begravelser jeg har vært i, har kisten blitt senket mens gravfølget stod rundt graven. Da har alle kranser og buketter blitt lagt ved siden av graven. En gang var det gjørmete og søkkvått ved siden av og kranser og buketter ble tråkket på og skitne av søle. Detvvar uverdig. Vet ikke hva som ble gjort med kransene etterpå, gravene ble ikke fylt igjen mens vi var der.  Blomstene bare lå igjen på marken. 

Har vært i begravelser hvor de pårørende ba folk ta med blomsterbuketter om de ville. 

Anonymkode: 66a7c...ed0

Skrevet

Prat med kirketjener så får du nok gid veiledning.

Skrevet

Når min pappa døde og skulle kremeres så lot vi selvfølgelig den store båreoppsatsen følge kista til kremasjon. De andre bukettene som stod rundt omkring i kapellet tok vi døtrene med oss når alt var ferdig. Hun fra begravelsebyrået sa at det var helt vanlig ellers hadde de gått rett i søpla. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ingen steder hun skriver at det er bisettelse, hverken i HI eller det over. I sistnevnte står det begravelse.

Det som er vanlig er å legge alt av kranser og blomster på graven ved en begravelse, og ved bisettelse legges blomstene på andre graver i familien. Kistedekorasjonen er normalt den eneste som følger kisten til kremasjon.

Begravelsesbyrået lager en minnebok med bilder av bl.a. kranser og buketter med båndet på, så ser de etterlatte hvem som har gitt hva. Litt usikker på mindre buketter uten tekst.

Anonymkode: 0dc50...a69

Teksten til tråden står det                       Ta med blomster fra bisittelse

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Beklager både skrivefeil i overskriften og at ordene er brukt omhverandre - det har nok bare gått litt fort i skrivingen, og vi hadde ikke fått beskjed om det er gravlegging eller bisettelse (😉) når jeg skrev innlegget. 

Men spørsmålet kan jo være det samme uansett tilfelle, så det er ikke sånn at argumentene/meningene blir eliminert avhengig av situasjonen sånn sett. ☺️

Sånn vi har fått vite nå, er at bukettene tas med til minnesamvær og fordeles på nærmeste - så da løste det seg med å få med egen buketten🤍 
Uansett interessant å lese hvor forskjellige erfaringer en har - jeg må selv si at det resonnerer mest med at noen av blomstene blir fordelt og tatt med, det er jo sinnsyke summer som blir kastet. 🤯 Mye hyggeligere tanke at de nærmeste kan minnes en fin avskjed med å ha de hjemme noen dager etterpå, hvis det er ønsket. 

• Liker 1
Skrevet

er man nærmeste pårørende, så burde man selvfølgelig gjøre som man føler for. 

i stedet for ¨å spekulere her på Kvinneguiden...     

Anonymkode: d98ed...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...