AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #1 Skrevet 11. desember 2025 Vi vurderer å søke barnet vårt inn på privatskole av diverse grunner. Skolene ligger ikke i skolekretsen, men i samme kommune. På grunn av investeringene i boligen er ikke alternativet å flytte nærmere de eventuelle skolene. Spørsmålet er, hva er erfaringene deres med barn som har gått på en skole som ikke er den nærmeste, med tanke på det sosiale med venner? Husker vi gikk en skokk unger til og fra skolen, og de nærmeste vennene var gjerne de vi bodde nærme med. Jeg er redd man mister dette ved å gå på en annen skole. Samtidig vil omtrent alle på den skolen være i samme situasjon. Anonymkode: f27d8...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #2 Skrevet 11. desember 2025 Riktig nok ungdomsskole, men her falt hun etter hvert helt ut av det sosiale med de i nærområdet. Når man ikke er tilstede i skoletiden, så blir man fort glemt. Det sosiale ble derfor mye kjøring/henting etc, siden ingen av de der bodde i vårt nærområde. Anonymkode: 52b38...3ab 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #3 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi vurderer å søke barnet vårt inn på privatskole av diverse grunner. Skolene ligger ikke i skolekretsen, men i samme kommune. På grunn av investeringene i boligen er ikke alternativet å flytte nærmere de eventuelle skolene. Spørsmålet er, hva er erfaringene deres med barn som har gått på en skole som ikke er den nærmeste, med tanke på det sosiale med venner? Husker vi gikk en skokk unger til og fra skolen, og de nærmeste vennene var gjerne de vi bodde nærme med. Jeg er redd man mister dette ved å gå på en annen skole. Samtidig vil omtrent alle på den skolen være i samme situasjon. Anonymkode: f27d8...e7c Har et barn på privatskole, lavere barnetrinn . Mye kjøring og henting om hun skal være med de andre i klassen, men sånn er det for de fleste på den skolen. Hun har bare gått på den privatskolen, men kjenner flere i nabolaget fra barnehagetiden. De kan møtes ute og leke noen ganger, men stort sett er hun med barn fra egen klasse. Anonymkode: 68e9d...258 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #4 Skrevet 11. desember 2025 God erfaring. Anonymkode: 96cae...126 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #5 Skrevet 11. desember 2025 Vi hadde sønn på Montessoriskole 1 - 7. klasse. fordi det var næremst. Dem starta med ungdomskolet året sønnen vår skulle starte i 8. så vi spurte han om han ville fortsette på montessori eller gå på vanlig skole. så da valgte han vanlig skole. og han var den smarteste i klassen sin, mye smartere enn dem som hadde gått på den offentlige skolen i kommunen vår. Anonymkode: 3210b...959
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #6 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde sønn på Montessoriskole 1 - 7. klasse. fordi det var næremst. Dem starta med ungdomskolet året sønnen vår skulle starte i 8. så vi spurte han om han ville fortsette på montessori eller gå på vanlig skole. så da valgte han vanlig skole. og han var den smarteste i klassen sin, mye smartere enn dem som hadde gått på den offentlige skolen i kommunen vår. Anonymkode: 3210b...959 🤣 Anonymkode: 1faf6...c67 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #7 Skrevet 11. desember 2025 Har barn på privat VGs det er bra. Har en i familien som har gått hele løpet på internasjonal skole her i Norge. Faglig har det vært fantastisk men miljøet er lite og litt preget av gjennomtrekk naturlig nok. Anonymkode: d8114...f61 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #8 Skrevet 11. desember 2025 Det har fått helt fint. Mine to yngste har gått/går på privaskole. Min mellomste startet på slutten av barneskolen og behold alle sine venner, til tross for skolebytte. Min yngste startet rett på privatskole og har venner fra barnehagen i nærmiljøet og fra idretten. De nærmeste vennene har hun på skolen sin. Det blir litt mye kjøring/henting. For vår del, er det verdt det. Anonymkode: ee05a...59a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #9 Skrevet 11. desember 2025 Vår går på privatskole, VGs, da alt gikk til helvete her pga mobbing. Alternativet var folkehøgskole eller privat VGs for hun kunne ikke lengre omgås dem som mobbet henne. Hun bor på internat 2 timer unna, det er både fordeler og ulemper med avstanden. Men hun vokser på det. Hun har nye venner og nye muligheter. Hun blomstrer. Anonymkode: c9340...c7d 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #10 Skrevet 11. desember 2025 Jeg gikk på privat ungdomsskole og hadde venner over hele byen, men fritidsaktiviteter var jo fremdeles mye med de som bor i nabolaget og derfor ingen problem. Angrer ikke, privatskolen var uendelig mye bedre enn det offentlige alternativet. Anonymkode: a792f...c06 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #11 Skrevet 11. desember 2025 Ungdomsskole, min falt også heelt ut av det lokale sosiale, og ikke helt inn på ny privat ungdomsskole for så spredt. Begynte på ny skole pga det daglige, ikke mobbing osv. Anbefaler lokalt om ikke mobbing/utestengelse. Anonymkode: ec257...c08
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #12 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 🤣 Anonymkode: 1faf6...c67 Her er erfaringene motsatt ja, det er Montessori skole her vi bor. Og de elevene som velger begynne på vanlig ungdomsskole ligger langt bak, og sliter med å komme inn i fagene, samme er merkbart når Montessorii ungene starter på VGS. Her er det bare "raringer"som går på Montessori, helt fra barnehagen av Anonymkode: 8db00...93d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #13 Skrevet 11. desember 2025 Har mine på steinerskole. De går nå på videregående og ungdomsskolen. Veldig fornøyd. Anonymkode: 7f8ac...94a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #14 Skrevet 11. desember 2025 Har mine barn på internasjonal skole. Den ligger 3 km unna der vi bor. De har venner i nærmeste nabolag fra idrett, men de beste vennene deres er fra skolen. Eldste gikk de fire første årene på nærskolen. Er ikke det minste i tvil om at det var riktig å bytte skole. Undervisningen, miljøet og oppfølgingen kan ikke sammenlignes og de har nå de beste forutsetningene for å utvikle seg både faglig, menneskelig og sosialt. Anonymkode: 77579...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #15 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 🤣 Anonymkode: 1faf6...c67 Hva er så morsomt? Anonymkode: 3210b...959
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #16 Skrevet 11. desember 2025 Hadde min på privat skole. Helt fantastisk, utrolig godt læringsmiljø. Venner over hele byen men ikke der vi bodde. Men for han som hadde gått barneskole og mobbet i nærmiljøet var det ikke et savn. Anonymkode: 63999...787 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #17 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har mine på steinerskole. De går nå på videregående og ungdomsskolen. Veldig fornøyd. Anonymkode: 7f8ac...94a Mine har også gått på steinerskolen. Alt i alt kjempefornøyd. En student og en som er i ferd med å avslutte offentlig vgs nå. Steinerskolen har aldri vært noe hinder, de har klart seg godt både på universitet og offentlig vgs. Og ikke minst hadde de en flott barndom der de fikk være barn i fred og ro uten iPad og karakterer. Anonymkode: a7278...250
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #18 Skrevet 11. desember 2025 Akademiet Oslo her. Veldig godt fornøyd. Tettere oppfølging og godt klassemiljø. Valgte det ikke pga mobbing, men oppfølgingen. Flere utenlandsturer. Anonymkode: 48508...357
Lorieen Skrevet 11. desember 2025 #19 Skrevet 11. desember 2025 Jeg har mine barn på privatskole. Tar 17 minutter dit med bil, mot 10 min til nærskolen. Veldig fornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #20 Skrevet 12. desember 2025 JEG har gått på privatskole, ungdomskole, lagt fra der jeg bodde, måtte kjøres. Grunnen var at vi bodde i et dårlig område, nærmeste skole var ikke bra. Ja, jeg har vært veldig ensom og hadde ingen sosialt liv 15-17, fikk først sosialt liv etter at jeg har byttet skole. Det har vært et par veldig ensomme år, så det er noe jeg absolutt ikke ønsker mine barn, men, jeg sørget for å bo i en skolekrets til en skole som er bra. Det var et stort mål for meg. 😅 For slik som foreldrene mine valgt, jeg tror det var riktig valg. Jeg fikk bra oppfølging, jeg fikk bra utdannelse, jeg kom ut av skole med toppkarakterer og fikk masterutdannelse. Så det er ikke bare negativt. Men hvis nærmeskole er en bra skole, hvis du bor på et område hvor alle rundt deg er oppegående, normale folk, da velger jeg klart nærmeskole. Som sagt, som ei som gikk på privatskole selv, det er ikke noe jeg ønsker for mine egne barn. Anonymkode: fbba7...da9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå