AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 Et nært familiemedlem har ekstrem angst mot mer eller mindre alt, når jeg sier hun bør søke behandling så er det alt annet enn angst som feiler henne. Helseangst har hun også, også på vegne av barna. Hun har to barn hvorav den eldste er redd for alt, virkelig alt. Hen våger ingenting, hen leker ikke. Jeg har jevnaldrende barn, og syntes dette er ekstremt. Hen leker ikke når våre barn er sammen heller. Sitter bare med en av foreldrene. Og det skal ingenting til før hen begynner å gråte, og reaksjonen er så voldsom i forhold til hva som er årsaken. Foreldrene er veldig til å bygge oppunder uroen til barnet. Jeg tenker jo at mors angst for alt mulig skader barnet, og det blir bare verre og verre hver gang vi treffes. Jeg har snakket med mor om at hun for seg selv og barna må søke hjelp, men hun er så fast bestemt på at hun ikke har angst, så jeg kommer liksom ingen vei der. Er det noe annet man kan gjøre? Barnet er 6 år Anonymkode: 9fd8d...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 Nei, det er dessverre ingenting å gjøre. Det finnes altfor mange dårlige foreldre, som igjen kommer til å bli dårlige foreldre. Evig runddans i livet. Anonymkode: 51688...e62 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er dessverre ingenting å gjøre. Det finnes altfor mange dårlige foreldre, som igjen kommer til å bli dårlige foreldre. Evig runddans i livet. Anonymkode: 51688...e62 😪… Det er vondt å sitte å se på at barnet skal lide samme skjebne som moren 😪 Anonymkode: 9fd8d...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #4 Skrevet 7. desember 2025 Bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 5c74c...06a 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Bekymringsmelding til bv. Anonymkode: 5c74c...06a Er det omsorgssvikt da? Barna får mat, varme klær, og foreldre som bryr seg, selvom det er et sykelig fokus på sykdom og alt som er farlig. Anonymkode: 9fd8d...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 Tror jeg ville ringt til helsestasjonen for å rådføre meg. Anonymkode: 4e895...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #7 Skrevet 7. desember 2025 Dette er din versjon, og du påstår hun har angst og hva hun føler, menes hun sier hun ikke har angst. Hun har sikkert mange ting hun synes om deg og dine barn som er bekymringsfullt. Når man hører en side av saken er det umulig å gi råd. Kanskje slutte å blande deg inn i hennes liv, og passe på deg og ditt. kanskje barnet er usikker når de er sammen med deg når du hele tiden er på mor ? Anonymkode: 9b0be...217
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #8 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det omsorgssvikt da? Barna får mat, varme klær, og foreldre som bryr seg, selvom det er et sykelig fokus på sykdom og alt som er farlig. Anonymkode: 9fd8d...2fe Sannsynligvis kan ikke barneverntjenesten gjøre annet her enn å tilby å sende henvisning til psykisk helsehjelp til både mor og barn. Men det står foreldrene i så fall helt fritt til å takke nei til. Om da barneverntjenesten ikke avdekker alvorlig omsorgssvikt i en eventuell undersøkelse, selvsagt. Jeg har også ei venninne med sterk angst, og barna preges selvsagt av det. Så vidt jeg vet har de ikke selv utviklet angst, men deres hverdag blir ofte kontrollert og begrenset av morens angst. Det jeg gjør, er å si i fra til henne når hun er alt for påvirket av angsten i hvordan hun kontrollerer og begrenser barna. Heldigvis er denne moren fullstendig klar over at hun har angst, og har prøvd å få behandling også. Anonymkode: e825f...aa4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå