AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #1 Skrevet 6. desember 2025 Hei! Vi har en skjønn liten jente på 14 måneder, som det har vært mye utfordringer med. Hun er heldigvis frisk, men hadde kolikk og er et barn med mye temperament og vil av mange betegnes som krevende. Masse positivt også, men ikke et barn som er det enkleste å passe. Lang historie kort har vi hatt veldig lite avlastning fra besteforeldre siden hun ble født. På det lengste hadde vi 4 timer som gikk greit, men det var krevende for besteforeldrene å holde humøret hennes oppe. Vi har mange venner som har hatt mye mer avlastning i den alderen og også over lengre tid så de har kunne gjøre noen ting sammen i blant. Vet det ikke er noe man kan forvente, men lurer på følgende: 1. hvor mye avlastning har dere? 2. hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 08464...29c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #2 Skrevet 6. desember 2025 Ingen. To barn, 4 og 10. Besteforeldrene lever sine egne liv, og tanter og onkler bor langt unna. Det er tungt å aldri ha avlastning, men har akseptert at sånn er livet for oss. Vi avlaster hverandre innimellom (jeg og mannen) Anonymkode: 9d526...a51
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #3 Skrevet 6. desember 2025 2 mnd og en på 3 år. Vi har hatt en del barnepass etter barna har lagt seg kl 19:00 slik at vi kan gå en tur ut i nabolaget sammen. Det innebærer knapt mer jobb for de enn at de må bytte stue for kvelden og ringe oss hvis noen våkner. Besteforeldrene tar vel eldste ut på noe, eller hjem til seg ca 1 gang i måneden. Det varer noen timer hver gang. Ved behov har de hentet i bhg. Anonymkode: ad87b...464
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #4 Skrevet 6. desember 2025 Vi har null avlastning med vårt barn som er 3,5 år. Hen er aldri med besteforeldre uten at vi også er der. Vi bor ikke på samme sted som noen av våre foreldre og det er alltid vi som reiser til de. Jeg er i tillegg veldig mye alene med barnet fordi mannen min reiser mye med jobben. Anonymkode: 6e322...529
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #5 Skrevet 6. desember 2025 Nå begynner hun vel snart i barnehage? Anonymkode: 38d18...993
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #6 Skrevet 6. desember 2025 Besteforeldre henter 3,5-åringen i barnehagen to dager i uka. Har vært på overnatting noen ganger når vi har hatt planer om kvelden. Har en baby de ikke har passet, men de gleder seg til den blir større og kan passe begge. Har vel egentlig aldri fått et nei hvis vi har spurt. Er evig takknemlig! De har ikke så mye penger og har aldri kunnet kjøpt noe særlig til barnebarna, men setter sykt mye mer pris på at de er så utrolig engasjerte❤️ Anonymkode: c445a...e5d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #7 Skrevet 6. desember 2025 Vi mennesker har alltid fått barn i en flokk, og har hatt andre mennesker til å hjelpe oss å ta vare på barna våre. Jeg tar det som en selvfølge at jeg skal passe barnebarn om jeg er så heldig å få det😊 It takes a village to raise a child! Anonymkode: c445a...e5d 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #8 Skrevet 6. desember 2025 Jeg er ikke flau over at foreldrene mine passer dyrene mine så jeg kan reise bort eller dra på fest. Den største utfordringen er jo at de gjerne vil passe litt lenger når jeg henter. Det er så koselig med « barnebarna « . De gleder seg nok veldig til barn. Det er jo langt i fra sikkert at helsen holder, så man må jo til syvende og sist kunne passe på egne barn ( og dyr ). Dårlig samvittighet ? Nei. Anonymkode: ddbf2...79f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #9 Skrevet 6. desember 2025 Vi hadde aldri avlastning når barna var små. Men vi byttet jo på å være sosiale med andre, og trivdes stort sett i hverandres selskap og med ungene. Nå er eldste tolv år og yngstemann er 7, så faktisk har eldste fått passe yngstemann og mellomste mens vi har hatt en snartur på kulturhuset for å se en forestilling eller høre en konsert. Anonymkode: 8a939...5f3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #10 Skrevet 6. desember 2025 Vi kan få barnevakt ofte hvis vi vil, men vi har det sjelden. Ungene trives best hjemme uansett og vi er ikke så ofte ute på noe. Anonymkode: 7d21a...84a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #11 Skrevet 6. desember 2025 Nå er barnet mitt 17, men det er ikke mye barnevakt jeg har hatt opp igjennom livet hennes. Vi var/er selvsagt på besøk hos besteforeldre, men da er jeg også med. Jeg kan vel telle på en hånd de gangene jeg har hatt behov for barnevakt, men da har det vært i forbindelse med noe jobbrelatert. Anonymkode: 504e7...fe7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #12 Skrevet 6. desember 2025 Sjelden fordi vi ikke ønsket , vil være med de selv. Anonymkode: 3e9e3...ad7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #13 Skrevet 6. desember 2025 Alene med 2 barn, de er hos pappaen annenhver torsdag til mandag, så det er "avlastingen" min😅 har sjeldent spurt om noe barnevakt fra de var født. Har en med autisme/adhd, minste er ikke utredet, men han har mye mulig adhd. Er nok bare forskjell. Ikke noe galt i å ha behov for avlastning , det er veldig forståelig 😊 men samtidig så er det jo ingen selvfølge å kunne få. Det vil være mange krevende perioder, men det er godt når de er større og mer selvstendig 😊 Eneste jeg syntes er trist å lese er egentlig de som "krever" at besteforeldre stiller opp med barnevakt. (Mener ikke deg nå altså.) De har hatt sin tid, noen trives med å være det, mens noen føler seg nok ferdig med små barn. Anonymkode: 1aa02...7d6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #14 Skrevet 8. desember 2025 Tre barn her. Har hatt to kolikkbarn. Vi har ikke hatt noe fast avlastning. Barna er 13, 5 og 2 nå. I sommer flyttet vi til hjemplassen til mannen min og har dermed besteforeldre i nærheten. De er helt supre og kan passe rett som det er. Anonymkode: b3fc0...40a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #15 Skrevet 8. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 14.57): Hei! Vi har en skjønn liten jente på 14 måneder, som det har vært mye utfordringer med. Hun er heldigvis frisk, men hadde kolikk og er et barn med mye temperament og vil av mange betegnes som krevende. Masse positivt også, men ikke et barn som er det enkleste å passe. Lang historie kort har vi hatt veldig lite avlastning fra besteforeldre siden hun ble født. På det lengste hadde vi 4 timer som gikk greit, men det var krevende for besteforeldrene å holde humøret hennes oppe. Vi har mange venner som har hatt mye mer avlastning i den alderen og også over lengre tid så de har kunne gjøre noen ting sammen i blant. Vet det ikke er noe man kan forvente, men lurer på følgende: 1. hvor mye avlastning har dere? 2. hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 08464...29c 1 - ingen avlastning 2 - 14mnd, 5 år, 11 år. Vi avlaste hverandre, så lite tid til å gjøre ting sammen uten barna utenfor hjemmet, men vi prioriterer å ha partid på kveldstid. Anonymkode: c9dd7...3ae
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #16 Skrevet 8. desember 2025 Vi har barn på 1 og 3 år. Svigers henter treåringen i bhg og har han hos dem i ca 2 timer når de kommer hjem. Tviler på de kan hente både 1-åringen og 3-åringen når minste begynner i bhg, de er gamle og ikke fysisk klare for å passe en ettåring som krever mer enn en treåring. Veldig glade for hjelpen som er helt på deres initiativ. Ellers så har vi hatt barnevakt på kveldstid bare 3 ganger i treåringen sitt liv, og en av gangene var når lillesøster ble født. Lillesøster har aldri hatt barnevakt. Anonymkode: 24c19...cd7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #17 Skrevet 8. desember 2025 Litt over 1 år og litt over 4 år. Så godt som ingen avlastning. Familie kan tidvis tilbringe tid sammen med oss, men de har tilnærmet aldri barna alene slik at vi får gjort noe hyggelig sammen. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har hatt ordentlig barnepass, og de gangene var det jeg som ba om barnepass, slik at jeg fikk gjort spesifikke ting som måtte gjøres. Da jeg ble gravid var det ikke måte på hvor mye hjelp vi skulle få, men jeg tror de glemmer hvor krevende små barn faktisk er. De orker rett og slett ikke å ha ansvaret alene. Vi har i teorien mulighet til hjelp fra begge sider av familien, alle bor nærme. Anonymkode: 3992f...adb
Biloba Skrevet 8. desember 2025 #18 Skrevet 8. desember 2025 Ingen avlastning. 1 bortenatt ved 4 år, og totalt 3 enkeltnetter til, barnet er 9. Besteforeldre har passet ca 8 timer til sammen, fordelt på de samme årene 😂 Vi hadde dog ikke kolikkbaby. Mor hadde kommet og hjulpet hvis det var tilfelle. Pga avstand da og nå avstand og helse begrenset det seg på ene kanten og fra start alder og helse på den andre kanten. Hvis barnet er krevende er det vanskeligere for andre å passe. Utrøstelige situasjoner i timevis hvor barnet kanskje vil forbinde deg med å være stresset og ha vondt og du ikke klarer å hjelpe, er noe man kan kvie seg for hvis man ikke er veldig godt kjent og barnet er vant til å få trøst fra deg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #19 Skrevet 8. desember 2025 2 stk på 19 måneder. Har ingen avlastning. Har hatt 3 ganger vi har kunnet gå ut 3-4 timer på kvelden, men følte litt på å overlate to stykker samtidig de få gangene. Skal sies at nærmeste nære familie som kan passe er ca 8 timer unna med bil, og omtrent like lang reisetid med fly. Anonymkode: 113d8...4c8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #20 Skrevet 8. desember 2025 Har ei på 1 år. Har ikke noe fast avlasting, men både mormor og farmor er veldig ivrig på å passe om vi skal noe, og har vært mye sammen med henne siden hun var født. Anonymkode: f6d2e...dac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå