AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #21 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hun bruker nok stillhet som et virkemiddel, og venter på at du skal fylle stillheten med noe mer eller si hva du egentlig ønsker. Ta det opp med henne, det vil være en fin øvelse for deg. Virker som du søker ekstern validering, mens det psykologen er ute etter et at du skal reflektere og søke validering inni deg selv, og klare å stå for dine behov utad. Det at hun klart spør deg om "hva er bestillingen din" vil jo være en perfekt åpning for deg til å si "validering", men hvis du er innelukket og unnvikende så kan ikke hun vite det (eller så vet hun det, men vil at du skal slutte å unnvike og si det høyt). Terapeuten er ingen tankeleser, du må selv jobbe med å uttrykke dine behov. Start en samtale om det, og se hva som skjer! Anonymkode: d2c70...d38 Men å aldri svare på det jeg sier...? Hun skal jo sitte på kunnskapen om kommunikasjon? Anonymkode: 3b7e7...5f4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #22 Skrevet 6. desember 2025 Mmm…. Jeg har vel ikke blitt bare stirret på i lang tid, men validere skal de jo ikke nødvendigvis gjøre heller. Men jeg søkte heller ikke etter validering. Anonymkode: 9c3bf...97d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #23 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men å aldri svare på det jeg sier...? Hun skal jo sitte på kunnskapen om kommunikasjon? Anonymkode: 3b7e7...5f4 Svarer hun aldri, eller svarer hun ikke på den måten du vil? Det er terapi du går i, ikke kommunikasjonsopplæring. Kunnskap om kommunikasjon som virkemiddel i terapien og bruk av kommunikasjon i terapitimer er noe helt annet enn kommunikasjon i et venneforhold, for å sette det på spissen. Det kan godt være forskjell på det du vil ha, og det du trenger. Det kan være veldig ubehagelig for den som opplever det. Men ta det opp, slutt å unnvike temaet, og se hva som skjer. Kanskje gjør du er gjennombrudd i din terapi, forståelse av deg selv, og forståelse av terapeuten? Kommunikasjon går begge veier. Anonymkode: d2c70...d38 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #24 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har prøvd, men det var ikke mulig. Ja synes det er merkelig. Jeg føler jeg kommer dit for å få "voksen kjeft". Anonymkode: 3b7e7...5f4 Da anbefaler jeg deg å avslutte. Kjeft hjelper ikke og er ikke gunstig under noen omstendigheter..Det har motsatt effekt. Anonymkode: 6f177...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #25 Skrevet 6. desember 2025 Her er en annen tråd om validering i terapi, kanskje du får noen innspill herfra? Anonymkode: d2c70...d38
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #26 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men å aldri svare på det jeg sier...? Hun skal jo sitte på kunnskapen om kommunikasjon? Anonymkode: 3b7e7...5f4 Psykologer skal kunne mye om tanker og følelser, og er det de jobber med. Ikke nødvendigvis kommunikasjon. Min psykolog validerer svært lite. Handler mye om at jeg ikke skal være avhengig av bekreftelse og sympati knyttet til mine tanker og opplevelser, men skal lære selv å legge vekk ting og stole på meg selv. Anonymkode: c6065...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #27 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hmm, jeg tenker litt at som terapeut som jobber med traumer så hører man sikkert dagen lang på folk som har opplevd helt forferdelige ting, så kanskje er det vanskelig for terapeuten å gi deg en oppriktig validering på at du synes julehandel er vanskelig pga denne historien fordi sammenlignet med andre historier så er ikke dette så alvorlig hvis du skjønner? Jeg tenker ihvertfall at mange terapeuter har nok omsorgstretthet. Men tror du at terapeutens validering av det du skriver her, ville gjort at du hadde klart å gi slipp på dette slik at du ikke føler på dette stresset rundt julehandel i årene fremover? Eller kan det være det er noe annet du trenger enn validering for å gi slipp på det? Selv har jeg også opplevd mye rart i min barndom kan man trygt si. Men jeg gikk og fikk prata meg igjennom det og så bestemte jeg meg for å gi slipp på følelsene mine knyttet til det, for jeg orker ikke bruke tid og energi på det som har vært. Jeg fikk stort sett kun klær i gave hele oppveksten fordi moren min brukte alle pengene sine på seg selv så jeg hadde ikke klær hvis jeg ikke fikk det i gave fra øvrig familie. Men det er ikke noe jeg nå føler er vanskelig å tenke på lengre hvis du skjønner, jeg er egentlig helt nøytral til det, fordi jeg kan ikke gjøre noe med slik det var uansett. Elsker jul likevel, og passer på at barna får noe de virkelig synes er artig og ikke bare nyttige ting 😅 Anonymkode: c00bc...977 Men ting handler jo ikke nødvendigvis om hvordan man forholde seg til følelsene men at opplevelser og minner «setter» seg i kropp og minne og påvirker en (ubevisst?) Anonymkode: 2d149...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2025 #28 Skrevet 10. desember 2025 Dette høres ut som noe fjas- ikke terapi. Her forsterkes jo dine negative opplevelser fra tidligere- du opplever igjen å ikke bli møtt og forstått, ikke være viktig nok til å ta plass. Psykologen virker ikke å klare å fange opp dine behov. Hun skal og forklare hva hun gjør- så om hun mente å bruke taushet terapeutisk så skulle det være forklart for deg. Brukt slik som nå blir det kun antiterapeutisk. Det er dessverre mange ukompetente behandlere. Leit at du har møtt på en av de. Kanskje kan det hjelpe og ta det opp med henne, men i verdte fall vil hun kunne vende det mot deg. Fortelle deg at "slik skal det være, men det er du som tolker det feil ol." Svarer hun slik, med å fraskrive seg ansvaret da vet du at hun ikke er en god terapeut. Og en dårlig terapeut ville jeg ikke ha kastet bort tid på. Tar hun derimot selvkritikk og innrømmer å ha misoppfattet din opplevelse av tausheten hennes kan det kanskje være fruktbart. Vet du hvilken terapi dette er? Psykoanalyse? Psykodynamisk? De sitter mye sånt- man kan gå i åresvis å bare fjase- mens psykologen sitter taus i en stol. Utrolig men sant. Anonymkode: c5105...cac 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #29 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette høres ut som noe fjas- ikke terapi. Her forsterkes jo dine negative opplevelser fra tidligere- du opplever igjen å ikke bli møtt og forstått, ikke være viktig nok til å ta plass. Psykologen virker ikke å klare å fange opp dine behov. Hun skal og forklare hva hun gjør- så om hun mente å bruke taushet terapeutisk så skulle det være forklart for deg. Brukt slik som nå blir det kun antiterapeutisk. Det er dessverre mange ukompetente behandlere. Leit at du har møtt på en av de. Kanskje kan det hjelpe og ta det opp med henne, men i verdte fall vil hun kunne vende det mot deg. Fortelle deg at "slik skal det være, men det er du som tolker det feil ol." Svarer hun slik, med å fraskrive seg ansvaret da vet du at hun ikke er en god terapeut. Og en dårlig terapeut ville jeg ikke ha kastet bort tid på. Tar hun derimot selvkritikk og innrømmer å ha misoppfattet din opplevelse av tausheten hennes kan det kanskje være fruktbart. Vet du hvilken terapi dette er? Psykoanalyse? Psykodynamisk? De sitter mye sånt- man kan gå i åresvis å bare fjase- mens psykologen sitter taus i en stol. Utrolig men sant. Anonymkode: c5105...cac Ja hun jobber psykodynamisk. Hva er greia med det??? Takk for svar fra deg❤️ Anonymkode: 3b7e7...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #30 Skrevet 11. desember 2025 Mulig hun venter på at du skal si noe mer om situasjonen, se om du klarer å tenke videre rundt situasjonen på egen hånd. Hva slags validering ønsker du? Psykologen kan jo selvsagt si noe sånt som «jeg skjønner at det var fælt for deg», men det viktigste vil være hva som skjer i ditt indre og hva du selv kommer frem til. Anonymkode: 22469...e33 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #31 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig hun venter på at du skal si noe mer om situasjonen, se om du klarer å tenke videre rundt situasjonen på egen hånd. Hva slags validering ønsker du? Psykologen kan jo selvsagt si noe sånt som «jeg skjønner at det var fælt for deg», men det viktigste vil være hva som skjer i ditt indre og hva du selv kommer frem til. Anonymkode: 22469...e33 Kan jo hende man behøver validering? Anonymkode: 2d149...a8f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #32 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 18.40): Etter hvert bytter hun tema eller stiller et helt annet spørsmål, ofte: “Hva er din bestilling hos meg?” – et spørsmål hun gjentar i nesten hver time. Anonymkode: 3b7e7...5f4 Jeg synes det virker som om hun prøver å få deg inn igjen i riktig spor når du mister fokus. Er det traumeterapi å dele triste minner som egentlig ikke handler om traumer? Hjelper det deg egentlig på noen måte? Kanskje ikke. Men du får svar på dette hvis du tar opp temaet med psykologen, som andre også har nevnt. Det høres ut som en god ide. Anonymkode: 5cc61...4b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #33 Skrevet 11. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja hun jobber psykodynamisk. Hva er greia med det??? Takk for svar fra deg❤️ Anonymkode: 3b7e7...5f4 Nei, si det egentlig. For mange oppleves det bare som å tråkke rundt i gjørma år etter år. Som å grave seg ned i såre minner. Bli satt i offerrollen- ikke bli bygd opp. Manglende fokus på egne styrker, manglende støtte på troen på seg selv og egne evner til å overvinne hindringer. Er dette offentlig eller privat? DPS eller avtalespesialist? Har du først forsøkt andre terapier som har bedre effekt og langt mer evidens enn psykodynamisk? Eller gikk terapeuten rett på dette? Det er i så fall sterkt klandreverdig, og ett rødt flagg. Anonymkode: c5105...cac 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #34 Skrevet 11. desember 2025 Det du beskriver er helt rimelig å reagere på. Stillhet kan være et terapeutisk verktøy, men den skal ikke få deg til å føle deg oversett eller alene i noe sårbart du deler. Terapi skal oppleves som et samarbeid, der du blir møtt og forstått. Det er også sant at terapi fungerer best når man vet noe om hva man ønsker å få ut av behandlingen. Derfor spør mange behandlere om “bestilling”. Men hvis dette spørsmålet kommer uten at hun tar imot det du faktisk deler, kan det oppleves som en avvisning. En åpen dialog kan være nyttig her. Du kan for eksempel si: “Jeg blir usikker når du blir helt stille eller bytter tema. Jeg trenger mer respons for å klare å åpne meg.” Terapi skal hjelpe deg? ikke gjøre deg mer utrygg. Det er helt lov å si ifra eller vurdere bytte hvis samarbeidet ikke fungerer. Anonymkode: ff928...828 3
Sukkerogkanel Skrevet 12. desember 2025 #35 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, si det egentlig. For mange oppleves det bare som å tråkke rundt i gjørma år etter år. Som å grave seg ned i såre minner. Bli satt i offerrollen- ikke bli bygd opp. Manglende fokus på egne styrker, manglende støtte på troen på seg selv og egne evner til å overvinne hindringer. Er dette offentlig eller privat? DPS eller avtalespesialist? Har du først forsøkt andre terapier som har bedre effekt og langt mer evidens enn psykodynamisk? Eller gikk terapeuten rett på dette? Det er i så fall sterkt klandreverdig, og ett rødt flagg. Anonymkode: c5105...cac Hvis man aldri har blitt møtt validert og forstått så trenger man jo det, før man kan gå videre ikke bli møtt med forsterket inntrykk av at der er noe galt med en fordi man føler som man gjør 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #36 Skrevet 12. desember 2025 Sukkerogkanel skrev (49 minutter siden): Hvis man aldri har blitt møtt validert og forstått så trenger man jo det, før man kan gå videre ikke bli møtt med forsterket inntrykk av at der er noe galt med en fordi man føler som man gjør Usikker om du mente å svare min kommentar-siden vi jo er enige ut fra hva du skriver? Men ja- alle mennesker trenger å bli møtt og forstått- terapeuter som bare sitter tause og gir minimal validering er derfor skadelig og antiterapeutisk for veldig mange mennesker. Når de ikke selv forstår/oppfatter at den manglende responsen skader så sier det veldig mye om terapeutens kompetanse og sensitivitet. To grunnleggende egenskaper for å være en dyktig terapeut. Selvsagt burde også mennesker som oppsøker psykisk helsehjelp få evidensbasert behandling, den som mest sannsynlig og mest effektivt vil virke for pasientens vansker. Dessverre er det ikke nødvendigvis slik. En del terapeuter velger behandlingsmetode utfra egne preferanser- ikke pasientens behov. Finnes og mange psykodynamiske terapeuter som ikke kan kognitiv terapi (og likevel får praktisere i det offentlige!!). Anonymkode: c5105...cac
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #37 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, si det egentlig. For mange oppleves det bare som å tråkke rundt i gjørma år etter år. Som å grave seg ned i såre minner. Bli satt i offerrollen- ikke bli bygd opp. Manglende fokus på egne styrker, manglende støtte på troen på seg selv og egne evner til å overvinne hindringer. Er dette offentlig eller privat? DPS eller avtalespesialist? Har du først forsøkt andre terapier som har bedre effekt og langt mer evidens enn psykodynamisk? Eller gikk terapeuten rett på dette? Det er i så fall sterkt klandreverdig, og ett rødt flagg. Anonymkode: c5105...cac Det sto i henvisningen fra min fastlege. Hun er avtale spesialist. Anonymkode: 3b7e7...5f4
Sukkerogkanel Skrevet 12. desember 2025 #38 Skrevet 12. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Usikker om du mente å svare min kommentar-siden vi jo er enige ut fra hva du skriver? Men ja- alle mennesker trenger å bli møtt og forstått- terapeuter som bare sitter tause og gir minimal validering er derfor skadelig og antiterapeutisk for veldig mange mennesker. Når de ikke selv forstår/oppfatter at den manglende responsen skader så sier det veldig mye om terapeutens kompetanse og sensitivitet. To grunnleggende egenskaper for å være en dyktig terapeut. Selvsagt burde også mennesker som oppsøker psykisk helsehjelp få evidensbasert behandling, den som mest sannsynlig og mest effektivt vil virke for pasientens vansker. Dessverre er det ikke nødvendigvis slik. En del terapeuter velger behandlingsmetode utfra egne preferanser- ikke pasientens behov. Finnes og mange psykodynamiske terapeuter som ikke kan kognitiv terapi (og likevel får praktisere i det offentlige!!). Anonymkode: c5105...cac Åja, jeg tenkte på det første du skrev der, om å bli tråkkende i gjørme og offer rolle. Tolka deg feil da antagelig. Forstod det som At du mente at å bli validert betød at man ble værende i offer rollen Men veldig enig i det du skriver her. En terapeut burde skjønne hva man trenger. Jeg har savna det litt i terapi selv hvertfall.
Natu Skrevet 12. desember 2025 #39 Skrevet 12. desember 2025 Hun høres ut som en som er lei av jobben sin. Og det er det mange terapeuter som er! Men da får de jo finne noe annet å gjøre tenker jeg! Ved neste stillhet hadde jeg sagt: Når jeg sier noe om du ikke svarer sånn som nå, blir jeg veldig usikker. Var det teit det jeg sa? Var det feil? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2025 #40 Skrevet 12. desember 2025 Natu skrev (Akkurat nå): Hun høres ut som en som er lei av jobben sin. Og det er det mange terapeuter som er! Men da får de jo finne noe annet å gjøre tenker jeg! Ved neste stillhet hadde jeg sagt: Når jeg sier noe om du ikke svarer sånn som nå, blir jeg veldig usikker. Var det teit det jeg sa? Var det feil? Hun er i slutten av 50 årene, godt mulig. Uff. Anonymkode: 3b7e7...5f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå