Gå til innhold

Krav for sykmelding ved utbrenthet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har vært på vippepunktet lenge. Føler meg utmattet, temmelig deprimert, får små panikkanfall (klarer å holde maska) og sover dårlig. Er irritabel på jobb. 

Har vært på dps før, noen år siden, er diagnosisert med angst/depresjon og en pf. Er nå henvist til lavterskeltilbud

Jeg fikk sykmelding for 2 uker, har 1 igjen, men jeg føler veldig på at dette ikke er nok. Jeg har lite livskvalitet utenfor jobb. Tanken på jobb gjør meg nesten litt dårlig.

Jeg er redd legen ikke vil tro meg når jeg snakker om dette og tvinger meg til å jobbe. 

Anonymkode: 34509...e61

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å si det som det er, men også komme med en strategi.

"Jeg er skikkelig gåen, og trenger mer tid. Mitt forslag er at jeg sykemeldes i xx antall uker til, og så er aktivitetsplanen min at jeg skal innom jobb for det sosiale/møte sjefen/gjøre abc en gang i uke 1 og to ganger i uke 2. Så skal jeg bruke aktivitetskalender til å planlegge inn hvile og rolig aktivitet i xx uker, med mål om at jeg er tilbake i xx prosent fra uke yy. Jeg tar selv kontakt med sjefen, og så ser vi hvordan det blir med dialogmøte og sånt."

Ta kontroll over egen situasjon, og vis at du har en klar plan for hva sykemeldingen skal bidra med, og en klar plan for veien videre.

Hvis du tenker at det ikke er for deg, kan du kanskje foreslå sykemelding fremdeles med sosiale innsmett på jobb, og at du allerede har tatt kontakt med rask psykisk helsehjelp/bedriftshelsetjenesten/hva som en nå passer.

Det viktigste er å få jobben nok på avstand til at du kan lande, men samtidig ikke falle helt ut av jobb. Da er det MYE vanskeligere å komme tilbake, med mindre du tenker at en aktivitet for deg er å søke ny jobb.

Anonymkode: 027f2...cba

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Leger skal bruke mye mer deltidssykemeldinger nå og det er jeg glad for. Prøv deg på minst 50% og bruk resten til å komme deg i bedre form. 

Anonymkode: 14643...3d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lite livskvalitet utenfor jobb

Hvorfor er det da viktig å være utenfor jobb (sykemeldt)?

Anonymkode: 4a794...e4e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå blir man sjeldent sykemeldt for mer enn 14 dager av gangen, så du må bare belage deg på å gå til legen hver 14, dag framover.

Anonymkode: 52947...625

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det da viktig å være utenfor jobb (sykemeldt)?

Anonymkode: 4a794...e4e

Fordi jobben tapper meg slik at jeg ikke fungerer til annet?

Fordi jeg går på jobb og er ulykkelig, irritabel og får små panikkanfall, og orker ikke tanken på jobb en gang?

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leger skal bruke mye mer deltidssykemeldinger nå og det er jeg glad for. Prøv deg på minst 50% og bruk resten til å komme deg i bedre form. 

Anonymkode: 14643...3d3

Jeg jobber deltid frivillig, har 50% stilling. Har forresten yppige virusinfeksjoner også siste halvåret.

Skrevet

Jeg mistet korttidshukommelsen og språket. Da ble jeg langtidssykmeldt og er fremdeles på AAP.

Anonymkode: 11a80...1fd

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler jeg har vært på vippepunktet lenge. Føler meg utmattet, temmelig deprimert, får små panikkanfall (klarer å holde maska) og sover dårlig. Er irritabel på jobb. 

Har vært på dps før, noen år siden, er diagnosisert med angst/depresjon og en pf. Er nå henvist til lavterskeltilbud

Jeg fikk sykmelding for 2 uker, har 1 igjen, men jeg føler veldig på at dette ikke er nok. Jeg har lite livskvalitet utenfor jobb. Tanken på jobb gjør meg nesten litt dårlig.

Jeg er redd legen ikke vil tro meg når jeg snakker om dette og tvinger meg til å jobbe. 

Utbrenthet tar mer enn to uker. Kan t opp til et år for mange. Klart legen tror deg. 

Anonymkode: 970cb...e70

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mistet korttidshukommelsen og språket. Da ble jeg langtidssykmeldt og er fremdeles på AAP.

Oi... ❤️

Hva skjer ved langtidssykmelding? Får man mer enn 2 uker av gangen da? Jeg synes det er litt kort

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi... ❤️

Hva skjer ved langtidssykmelding? Får man mer enn 2 uker av gangen da? Jeg synes det er litt kort

Fikk kun 2 uker av gangen, men legen sa at jeg ikke skulle tilbake på jobb før tidligst da eller da hver gang, så hadde uansett en trygghet i at jeg ville bli sykemeldt videre. Hun ville gjerne følge meg opp hyppig, så da passet det bra med hver 14. dag. Hadde vel 4-5 uker sykemelding når legen skulle ut i ferie, ved høytider etc bare.

Men, om du kan unngå det anbefaler jeg å komme deg tilbake i jobb før du havner på NAV, det er en merkelig spiral, masse utrygghet og masse jobb - alt annet enn avslappende.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lemen starter alltid med ei eller to uker ved første sykmelding. Blir det langvarig kan de ta 3 uker ad gangen, men de starter ikke med en lang periode. Ikke hvis det er psykisk. 

Skrevet

Oi... ❤️

Jeg har vært langtidssykemeldt pga kreftbehandling, og har fått 4-6 uker av gangen. Ganske passe, selv om det egentlig var en formalitet så var det greit å oppdatere fastlegen om fremdrift, diskutere form og plan for den videre perioden, støttesamtaler, og ha fastlegen klar til oppfølging dersom jeg skulle trenge det. Er nå over på AAP og har veldig lite kontakt med fastlegen, siden vi allerede hadde planene for AAP-perioden klare og jeg ikke har behov for støttesamtaler eller helsemessig oppfølging per nå. 

Du og fastlegen din bør sammen finne en plan for deg, og den planen må inneholde mer enn bare sykemelding. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Fikk kun 2 uker av gangen, men legen sa at jeg ikke skulle tilbake på jobb før tidligst da eller da hver gang, så hadde uansett en trygghet i at jeg ville bli sykemeldt videre. Hun ville gjerne følge meg opp hyppig, så da passet det bra med hver 14. dag. Hadde vel 4-5 uker sykemelding når legen skulle ut i ferie, ved høytider etc bare.

Men, om du kan unngå det anbefaler jeg å komme deg tilbake i jobb før du havner på NAV, det er en merkelig spiral, masse utrygghet og masse jobb - alt annet enn avslappende.

Tusen takk for innleggene dine

Jeg tror det

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært langtidssykemeldt pga kreftbehandling, og har fått 4-6 uker av gangen. Ganske passe, selv om det egentlig var en formalitet så var det greit å oppdatere fastlegen om fremdrift, diskutere form og plan for den videre perioden, støttesamtaler, og ha fastlegen klar til oppfølging dersom jeg skulle trenge det. Er nå over på AAP og har veldig lite kontakt med fastlegen, siden vi allerede hadde planene for AAP-perioden klare og jeg ikke har behov for støttesamtaler eller helsemessig oppfølging per nå. 

Du og fastlegen din bør sammen finne en plan for deg, og den planen må inneholde mer enn bare sykemelding. 

Er henvist til lavterskeltilbud for psykisk helse. Men jeg har tung psykisk diagnose egentlig og problemer med å fungere på flere plan i livet. Er bare 29 år og gidder ikke gå rundt og ha det kjipt om jeg kan unngp det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Utbrenthet tar mer enn to uker. Kan t opp til et år for mange. Klart legen tror deg. 

Utbrenthet kan ta mye mer enn et år.

Anonymkode: 2bbfc...7db

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Utbrenthet kan ta mye mer enn et år.

Anonymkode: 2bbfc...7db

Kan legen nekte meg videre sykmelding? Er livredd for å bli tvunget på jobb. Er leger strenge her? Jeg har en lege som virker veldig streng men hun har hvertfall gitt meg 14 dager da

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan legen nekte meg videre sykmelding? Er livredd for å bli tvunget på jobb. Er leger strenge her? Jeg har en lege som virker veldig streng men hun har hvertfall gitt meg 14 dager da

Ts

Selvsagt kan legen nekte det videre sykmelding. Hva din lege vil gjøre vet selvsagt ingen av oss. 

Anonymkode: 53bde...4d9

• Liker 4
Skrevet

Jeg var sykmeldt et år når jeg var utbrent. Fortsatt ikke bra. 5 år etter. Men jeg har kunna vært sykmeldt lenger hvis systemet hadde vært lagt til rette for det

Anonymkode: eca60...6cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ts

Ja, det kan de. Derfor er det viktig at du er tydelig på symptomene dine, uten å overdrive selvsagt. Vær tydelig, og ikke underdriv. Hvis hun ikke gir sykmelding, prøver du deg på jobb, og ser hva som skjer. Dersom du blir verre, bestiller du ny hastetime og forklarer hva som skjedde.

Anonymkode: c8db0...f98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi jobben tapper meg slik at jeg ikke fungerer til annet?

Fordi jeg går på jobb og er ulykkelig, irritabel og får små panikkanfall, og orker ikke tanken på jobb en gang?

Det er endringer i livet du trenger, sykmelding løser egentlig ikke så mye. Kanskje du trenger en ny retning, noe annet å jobbe med?

Anonymkode: 4dddf...a2e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...