Gå til innhold

Skolemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra 2026 får endelig norske barn varm skolemat. Hvilke tanker og forventninger har dere om dette? 

Anonymkode: c14cb...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper det ikke gjelder mine barn. Jeg er fornøyd med å srnde med dem matpakke, og at vi spiser varm mat sammen hjemme.

Anonymkode: 363b3...4c5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fra 2026 får endelig norske barn varm skolemat. Hvilke tanker og forventninger har dere om dette? 

Link? 

Anonymkode: fda7b...5ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg håper det ikke gjelder mine barn. Jeg er fornøyd med å srnde med dem matpakke, og at vi spiser varm mat sammen hjemme.

Anonymkode: 363b3...4c5

Alle barn får et enkelt og gratis og sunt måltid ja.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet positiv, men om kvaliteten blir lik som på sfo så kan de godt droppe det

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er imot det. Oslo kommune har prøvd det ut tidligere og forkastet det. Ble mye matsvinn og var ikke all verdens kvalitet. 

Anonymkode: aefb5...459

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud, av alt man trenger penger til i dagens skole. Hva med bøker? Hva med ansatte på SFO? Hva med spesialpedagoger? Bibliotekarer? Ventilasjon? Men nei, kantiner og mat, det har man penger til. Så får vi se hvor stor andel av barna som kaster det "sunne og enkle" måltidet fordi de ikke liker fisk, grønnsaker, kjøtt som ikke er pølser eller kjøtt som er pølser. 

Anonymkode: 92f86...afa

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor står det at det er varm skolemat? Står ingenting om det i den linken du la inn...

Anonymkode: d94b0...36b

• Liker 7
Skrevet

Jeg er skeptisk. Frykter både at maten ikke er så sunn, og at det blir mye svinn og at mange kommer til å velge det bort. Samt at jeg mener det er viktigere ting å bruke penger på i skolevesenet.

Min går i 10.klasse, og det er en dagligvarebutikk like ved skolen.  Relativt ofte velger han å ikke spise matpakken (som han smører selv) og heller kjøpe boller i butikken. Det hadde altså hatt null effekt å tilby ham gratis brødskiver, han vil ikke ha det likevel.

Og en annen ting...hvis barna selv kan velge å ikke spise dette måltidet, vil det kunne bli stigmatiserende. At det bare er de resurssvake/fattige som spiser der, alle andre tar heller med mat hjemmefra eller kjøper boller i butikken.

Anonymkode: 45cce...65d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er skeptisk. Frykter både at maten ikke er så sunn, og at det blir mye svinn og at mange kommer til å velge det bort. Samt at jeg mener det er viktigere ting å bruke penger på i skolevesenet.

Min går i 10.klasse, og det er en dagligvarebutikk like ved skolen.  Relativt ofte velger han å ikke spise matpakken (som han smører selv) og heller kjøpe boller i butikken. Det hadde altså hatt null effekt å tilby ham gratis brødskiver, han vil ikke ha det likevel.

Og en annen ting...hvis barna selv kan velge å ikke spise dette måltidet, vil det kunne bli stigmatiserende. At det bare er de resurssvake/fattige som spiser der, alle andre tar heller med mat hjemmefra eller kjøper boller i butikken.

Anonymkode: 45cce...65d

Da må foreldrene kanskje snakke med barna om å ikke se ned på folk som ikke har med matpakke... Ta litt ansvar. 

Jeg syns det høres ut som en bra ting, men er spent på hvordan det blir. 

Anonymkode: b0fc3...7bc

• Liker 2
Skrevet

Er veldig i mot, ikke fordi et sunt varmt måltid ikke hadde vært supert, men erfaringsmessig er det meste av instutisjonsmat hverken sunn eller god. Eldre og syke serveres ultraprosessert søppel, SFO serverer ultraprosessert søppel, de fleste barnehager serverer ultraprosessert søppel. Tipper det blir noen kjipe bønner og linser, veganske ultraprosesserte erstatningsprodukter, lite krydder så lite smak, fettredusert, billig og enkelt. De burde virkelig heller brukt pengene på å øke bemanningen og få til mindre klasser med færre elever per lærer. 

Anonymkode: 031d4...018

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har en gutt som er veldig kresen, spiser ikke brødskiver, da går han heller uten mat. Så hvis det blir felles måltider, kommer ikke min til å spise noe særlig, men gå uten mat hele dagen . Jeg liker veldig godt å lage matpakke, så ingen problem å lage det , jeg koser meg med det . 

Anonymkode: 04e27...08e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har mine hatt i alle år på barne- og ungdomsskolen. Burde være en standard for alle. Det er mye læring i et godt måltid. 

Anonymkode: a4d18...751

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at for noen er det selfølgelig helt unødvendig , folk som ikke liker maten å dropper å spise den. Samtidig så er det positivt for de barna som feks har dårlig økonomi hjemme eller de som ikke har foreldre som lager mat hjemme. Der er de  som trenger det mest.  Da stiller de jo også likt med de andre elevene under måltidet.

Anonymkode: a9c5a...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok billigste butikkbrød, billigste hvitost, billigste kjøttpålegg og billigste syltetøy. Det var i alle fall det på en skole der jobbet hvor de tilbød mat. 

Ha heller et kjøleskap med et par ting til elever som skolen vet har dårlige hjemmeforhold, og la ellers foreldre ta ansvaret for maten. Det spares på alt i skolen. Pengene bør brukes på noe nyttigere.

Anonymkode: 48401...c8a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gratis? GRATIS?! 
Det er ikke gratis. Regningen tar skattebetalerne. 

Anonymkode: d76e9...cfd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En del norske foreldre er opptatt av sunt kosthold med lite ultraprossert mat. Ultraprossesert er billigst og det er neppe et stort budsjett som skal gå til varmmat. Dersom skolene tilbyr varierte og næringsrike måltider, er det bra. Men sannsynligvis går det nok mye i store dunker med torosuppe, ultraprossert fiskepinner med lite innhold av fisk, Toro gryteretter ol., slik som egentlig serveres i mange barnehager også. Det er ikke nødvendigvis sunnere med varmmat. De har ikke råd til rene råvarer. 

Sender foreldre med mat kan man velge å bake brød selv, unngå ultraprossert pålegg, sende med rester av middag, yoghurt og diverse variert lunsj. 

I stedet for gratis skolemat, burde heller foreldre med dårlig økonomi fått et tilskudd. 

Men gratis skolemat blir ikke gratis når andre utgifter øker. Så det er ikke sikkert foreldre merker noe på lommeboken heller. 

Anonymkode: aa41d...4e4

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...