Gå til innhold

Foreldrene mine kveler meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg overtok nettopp hjemgården min, og har foreldrene mine som nærmeste nabo. Overtok i sommer, men vurderer nå å gi opp det hele fordi foreldrene mine kveler meg. De kommer rett inn hos meg opptil 10 - 20 ganger om dagen. Ser inne i skap, kommer inn på soverom for å se om jeg har stått opp om mårran. Jeg kveles. 

Jeg har uttallige ganger iløpet av de siste 6 mnd sagt at de må slutte - de må ringe på eller sende melding først. Men neida, de kommer alikevell bare valsende inn. Barna våre har nå begynt å uttrykke at de blir stressa, de blir på vakt ved hver minste knirk i huset, fordi de tror besteforeldrene kommer uanmeldt. 

Det toppet seg i dag da moren min plutselig sto på stua mi og hadde begynt å henge opp julegardiner. Samme hvor mye jeg låser døra ( de har ekstranøkkel i tilfelle nødsituasjon) så kommer de bare gående inn.  

Det har vært mye konflikter knyttet til overtagelsen, og alle midler blir tatt i bruk for at jeg skal få dårlig samvittighet. Har til gode å ha en samtale med de siden jeg overtok hvor de ikke sitter å sier "ting kommer til å gå til helvete" og "dette går aldri bra". 

Jeg blir psyk av dette. Skal jeg bare flytte igjen ?

Anonymkode: 1972b...ef4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lås! 

De trenger ikke ha de nye nøklene.

Anonymkode: ce83c...5e4

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

ja

Anonymkode: 98e1f...383

Skrevet

Ville de ikke at du skulle overta?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har et godt forhold til mine foreldre men dette ville jeg aldri orket. Det er spesielt ille at du har sagt ifra, og at det likevel fortsetter. Det er ufattelig respektløst. 

Hva skjer om du skifter lås på alle dørene? Det løser jo ikke konflikten mellom deg og dine foreldre, men det gjør at barna dine kan slappe av i eget hjem og vil kanskje tvinge foreldrene dine til å forstå hva de holder på med?

• Liker 6
Skrevet

Nop...aldri orket. Bytt lås eller flytt 

Skrevet

Da bytter du til kodelås. 

Lettere for dere da dere slipper å ta med nøkkel ut og de kommer ikke inn. Vinn vinn.

Anonymkode: 732ea...bab

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff, dette høres slitsom ut. 

Siden det ikke nytter å snakke med dem om det, så har dere vel bare to valg.

1. Bytt låser på alle dører de kan komme inn.
  2. Flytt.

Anonymkode: 004b4...a4b

• Liker 1
Skrevet

Dere må i alle fall ha en ærlig samtale om grenser. 

Hvis de er redd for at dette skal bli vanskelig for deg å klare, så vil det uansett ikke hjelpe at de forholder seg slik til deg. Avklar hva som kan være hjelp, og hva som oppleves belastende. 

Hvorfor føler de at de må vekke deg? Står du opp for sent? Her ligger det jo en slags bekymring som burde vært roet ned ettersom du faktisk har holdt på en stund. Eller for å si det på en annen måte; Hvis foreldrene dine hadde betenkeligheter før du overtok, og du overtok med glans, og kom deg opp om morgenen osv, så burde de bekymringene vært stilnet nå. 

Så hva er det som ligger under dine foreldre sine stadige innblanding? Uansett om det er en reell grunn til bekymring, eller ikke, så må du avklare grunnen til at de handler slik. Hva som er forventningene, og hvordan de eventuelt kan hjelpe til på en måte som faktisk er nyttig. 

Anonymkode: 46a4d...bc2

Skrevet

Hva med å høre med familievernkontoret i kommunen? Det er jo uvanlig bruk av, men når det går utover hjemme-og bosituasjonen til barna i den grad det gjør så kunne man kanskje hørt med dem? Det kan være at det at du eskalerer det dit i seg selv gjør at de skjønner alvoret, og kanskje får dere dere noen vekkere alle mann.

Jeg har forståelse for at de er bekymret om det fra deres side skulle se ut som om dyrevelferden står i fare, men det er allikavel grenseoverskrivende oppførsel og besøk kan avtales på forhånd.

Skrevet

Jeg hadde et lignende problem da jeg flyttet i egen leilighet, bare i mindre skala.

Min far låste seg inn i tide og utide, tok avgjørelser rundt oppussing av leiligheten uten mitt samtykke, tok regninger som lå på kommoden med seg hjem og betalte de for å være snill osv. 

Jeg vet han bare hadde gode intensjoner, men det oppleves veldig intenst.

Selv tok jeg en hyggelig men stram prat, og sa at jeg var svært takknemlig for hjelp, og at han selvsagt var velkommen på besøk såfremt vi hadde pratet sammen først. Men hvis han dukket opp uanmeldt en gang til, og gikk inn uten og ringe på - da kom jeg til og inndra nøkkelen hans.

Han innfant seg heldigvis med det. Jeg tenker du har dette alternativet, eller så må dere rett og slett flytte.

• Nyttig 3
Skrevet

Tror dette er en vanligere problemstilling enn hva man kanskje skulle tru.

Du får kalle de inn til et møte. 
Krev nøklene tilbake.

Si at heretter har de å vente på en invitasjon. 

Stå i det at de synes at du overdriver.

Forklar for dem at måten de oppfører seg på er svært invaderende.

At hvis de ikke tar seg sammen så må dere selge gården.

• Liker 1
Skrevet

Ille at de ikke hører etter når du har sagt i fra. Ville snakket med dem om at dere vurderer å flytte fra gården igjen om det ikke bedrer seg. 

• Liker 3
Skrevet

Må de bo på gården? Få de ut og over i annen bolig.

Anonymkode: d8a81...964

Skrevet

Det hadde jeg aldri orket, selv om jeg har et godt forhold til foreldra mine. 
Ville ha skiftet lås eller flytta 

Skrevet

Men hvorfor har de så lite tiltro til deg?

Har du vist deg som en som ikke er til å stole på?

Siden de mente at det aldri kom til å gå bra.

Når det kommer til julegardiner ect, er det bare å gå inn til dine foreldre og begynne å ta ned deres gardiner og fortelle dem at dette kunne de visst ikke, dekorere hjemme.

Iblant må det bare til.

Og pass på å spørr moren din om hva svigermoren hennes hadde ment om duken, klærne, bestikket, pynten osv For det kan umulig være svigermors stil.

Hvis du eier og har tatt over deres hus, må du hvertfall kvitte deg med alle deres gamle ting. Og mal alle rom. De må miste helt eierskap.

Anonymkode: c1046...283

Skrevet

For å oppklare

1. Det er ikke dyr, eller drift på gården. Kun hus. Alt av jord er forpaktet bort. 

2. Jeg står opp kl. 06. 15 til daglig. Fikk besøk på soverommet på en helg. 

Anonymkode: 1972b...ef4

Skrevet

Jeg synes dette høres ut til å kunne bli et gjentagende problem. Dette er jo ekstremt invaderende! Har foreldrene dine så lite forståelse og respekt for privatlivets fred så høres det ikke ut som at bytte av lås vil være noen løsning for fremtiden. Jeg hadde vurdert flytting, uten tvil! Du har allerede tenkt tanken, kanskje på tide å ta et familieråd med mann og barn? Lykke til!

Anonymkode: 0d8ab...59a

Skrevet

Som andre sier - flytt eller bytt lås.

Anonymkode: 719fb...478

Skrevet

Hadde aldri, noen sinne, i verden, orket det her. 

Som alle andre sier: Bytt lås eller flytt.

Anonymkode: 44d28...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...