Gå til innhold

Ta DNA test type Ancestry. Har dere gjort det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har litt lyst å ta en sånn DNA test der man kan evt finne andre slektninger. Har noen her gjort det? Fant dere andre slektninger? 

Er det noen som har større database enn andre? Hvilke vil dere anbefale? 

Anonymkode: 66100...ae6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke hos det selskapet, men hos My Heritage. Jeg kjenner ikke til løsningen hoa Ancestry, men lurer på om det er er personer fra USA som har testet seg der. 

Sjekk ihvertfall ut at selskapet du har tenkt å kjøpe test hos, har "postboksmottak " i Europa. Etter august sender ikke posten til USA.

Anonymkode: a8cb5...545

• Liker 3
Skrevet

Ett av disse selskapene har inngått avtale om å selge opplysningene videre… 

Ville googlet godt før jeg bestemte meg om personvern er viktig for deg😊 

Anonymkode: 32434...884

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, ikke hos det selskapet, men hos My Heritage. Jeg kjenner ikke til løsningen hoa Ancestry, men lurer på om det er er personer fra USA som har testet seg der. 

Sjekk ihvertfall ut at selskapet du har tenkt å kjøpe test hos, har "postboksmottak " i Europa. Etter august sender ikke posten til USA.

Suspenderingen av postsendinger til USA oppheves 1. januar

Fra 1. januar åpner Posten igjen for de tidligere suspenderte postforsendelsene til USA gjeldende varesendinger med verdi 0-800 USD: Vi lanserer en ny tjeneste for varesendinger i brev og pakker, som oppfyller kravene fra amerikanske myndigheter. For deg som kunde betyr det at det – i tillegg til porto og eventuelle tollavgifter – vil komme et gebyr for importbehandling og en utleggsprovisjon for tollavgifter. For slike sendinger må avsender, og ikke lenger mottaker i USA, betale importavgifter og gebyrer. Betaling av avgiftene skjer digitalt her på Postens nettsider.

Skrevet

Jeg tok myheritage-test for noen år siden. Ingen spesiell grunn, annet enn at jeg var nysgjerrig på etnisitet og slikt, samt litt slektsforskning. Aldri vært i tvil om eget opphav. Med på lasset fikk jeg tidenes utroskapsinfo i nær familie. En konsekvens jeg ikke forutså, som nå ligger som en mørk sky over meg, og som jeg håper forblir en hemmelighet for de som ikke tåler å vite det..

Anonymkode: 0c2f2...f01

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, i friskt minne hva de gjorde med oss reisende uten krigen så vil jeg ikke spores i noe system.

Anonymkode: a289f...b88

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har litt lyst å ta en sånn DNA test der man kan evt finne andre slektninger. Har noen her gjort det? Fant dere andre slektninger? 

Er det noen som har større database enn andre? Hvilke vil dere anbefale? 

Ville aldri gjort det selv om det virker spennende. Da deler jeg jo info om alle mine slektninger og også barn i samme slengen. Det ønsker jeg ikke. Hadde synes det var ugreit om mine søsken gjorde dette også. I så fall ville jo jeg også ha blitt delt om du skjønner.

Anonymkode: 62bff...b05

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

En onkel gjorde det, fant ut at bestemoren hadde vært utro og at faren hans hadde feil far, men ingenting om biologiske slektninger. 

Ville ikke gjort det selv pga sikkerhet, er ikke nysgjerrig på mer familie heller, med mindre det er så nært som halvsøsken.  

Anonymkode: f3c26...467

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt hos myheritage. Men jeg har drevet med slektsforskning i mange år da, vet ikke om det er no vits uten å vite noe særlig om slekta? Med mindre du ikke har kontakt med veldig nær familie og prøver å finne de da, men sjansen er jo ikke stor for at du gjør det. For den vanlige mannen i gata er det sjeldent veldig spennende. 

Anonymkode: 7281f...394

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tok myheritage-test for noen år siden. Ingen spesiell grunn, annet enn at jeg var nysgjerrig på etnisitet og slikt, samt litt slektsforskning. Aldri vært i tvil om eget opphav. Med på lasset fikk jeg tidenes utroskapsinfo i nær familie. En konsekvens jeg ikke forutså, som nå ligger som en mørk sky over meg, og som jeg håper forblir en hemmelighet for de som ikke tåler å vite det..

Anonymkode: 0c2f2...f01

Oj, heftig! Hva fant du ut?

Anonymkode: 011b1...466

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En onkel gjorde det, fant ut at bestemoren hadde vært utro og at faren hans hadde feil far, men ingenting om biologiske slektninger. 

Ville ikke gjort det selv pga sikkerhet, er ikke nysgjerrig på mer familie heller, med mindre det er så nært som halvsøsken.  

Er det mulig å finne ut slike ting? Må ikke bestemor være registrert da fra før av?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det mulig å finne ut slike ting? Må ikke bestemor være registrert da fra før av?

Hun og hennes ektemann var norske, men testen viste at sønnen "deres" må ha vært 50% fra et annet europeisk land😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Søsken - eller halvsøsken som har testet seg, evt antatte søskenbarn på farssiden og null treff. 

En må være forberedt på å kanskje finne personer med felles dna, som ikke har vært en del av din familie.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun og hennes ektemann var norske, men testen viste at sønnen "deres" må ha vært 50% fra et annet europeisk land😉

Det trenger nødvendigvis ikke å bety at faren er en annen, bare om det er testet mot søskenbarn på farssiden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

M

får andre vite at de har slektninger eller kan man velge å si fra?

Anonymkode: 3b958...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

M

får andre vite at de har slektninger eller kan man velge å si fra?

Anonymkode: 3b958...eb8

På My heritage får jeg beskjed om nye matcher. Men det er som regel i kategorien «femmennings sønn», veldig langt ute. Og bare to greiner av familien er registrert. 

Men fikk kontakt med en ukjent slektning og bidro til at vedkommende fikk vite mer om sin familie.

Anonymkode: 943a4...f04

Skrevet

Tok test på 23andme og myheritage for typ 10 år siden etter å ha lest boka "min 54000 års familiehistorie" av Karin Bojs.

Da jeg vokste opp synes jeg det alltid var rart at mamma ikke hadde noen familie. Jeg tok testen og fikk svaret. Mamma ble adoptert fra Slovakia bort fra kommunismen tidlig på 50-tallet. Pappa visste det, men ingen andre (de hadde vært mye i Tsjekkoslovakia på tidlig 70 tall før de fikk barn). Begge var døde da jeg fikk vite det, og selvsagt var det et sjokk.

Vi fikk hjelp til å spore opp adresser på slektninger, og da jeg besøkte landet for første gang, følte jeg en indre ro jeg aldri hadde følt før. Fetteren min var som å se meg selv i speilet.

Jeg har lært meg språket, og har vært der mange ganger etter det.

De eneste tingene som hun avslørte for oss var da hun var sint sa hun alltid et ord jeg ikke forsto, i ettertid vet jeg at dette var slovakisk. Noen ganger sa pappa det jeg forsto som millemta, og jeg spurte hva det var. Han sa det var kallenavnet hans på mamma. I senere tid forsto jeg at han sa "jeg elsker deg".

Fant ut at pappas familie var opprinnelig fra Portugal og Frankrike, men det er mange hundre år siden.

Søsteren min er adoptert fra sør Korea, men jeg trenger ingen dna test for å vite det😀 Hun vil ikke finne historien sin da hun føler seg norsk. Håper likevel at hun gjør det en dag.

Anbefaler deg å ta det, men vær klar for (positive) overraskelser.

• Hjerte 2
Skrevet

At folk ikke er skeptiske til å sende DNA’et sitt frivillig til et kommeriselt selskap er helt utrolig……. Folk er naive og godtroende.

Anonymkode: c714d...a57

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 8.51):

At folk ikke er skeptiske til å sende DNA’et sitt frivillig til et kommeriselt selskap er helt utrolig……. Folk er naive og godtroende.

Anonymkode: c714d...a57

Hva tror du de bruker DNAet til?

• Nyttig 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (12 timer siden):

Hva tror du de bruker DNAet til?

Det finnes allerede en tråd om dette her: Er det trygt å ta DNA test på for eksempel My Heritage?

Masse artikler om dette på Internett også. Opplysninger blir solgt videre til masse forskjellige aktører, eller databaser blir utsatt for hacking (og Gud vet hvor all informasjonen din egentlig ender opp da)

The Atlantic

ditt DNA er verdifull informasjon

Hvordan din informasjon blir delt (bare for å ta noen få eksempel)

Anonymkode: a20b5...c15

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...