Gå til innhold

Livet i froskedammen

Frida Frosk

Anbefalte innlegg

Skrikekur er noe helt annet da. Lære å sove alene må de uansett :)

Angående grøt på kvelden, gi han den innen 1 time før han skal legge seg. Blir det for nært leggetid kan han få problemer med å sove (tungt å fordøye). Eple og pære i grøten er veldig populært her. Mini spiser en full porsjon grøt + 4-5 skjeer med eple eller pæremos to ganger om dagen. Skal lage egne grønnsaksblandinger i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han driver ikke og får tenner, at det er derfor han ikke vil sove? Det kan visst ta noen m åneder med kløe før de bryter ordentlig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs N skrev:
Skrikekur er noe helt annet da. Lære å sove alene må de uansett :)

Angående grøt på kvelden, gi han den innen 1 time før han skal legge seg. Blir det for nært leggetid kan han få problemer med å sove (tungt å fordøye). Eple og pære i grøten er veldig populært her. Mini spiser en full porsjon grøt + 4-5 skjeer med eple eller pæremos to ganger om dagen. Skal lage egne grønnsaksblandinger i dag :)

Ja, enig i at de må lære å sovne alene før eller senere. Men har ikke vært noe problem før de siste par ukene, så da velger jeg og tro (håpe) at det er forbigående. ;)

Spiser han så mye allerede ja? Litt usikker på hvor fort vi kan øke mengdene. På dagtid vil han ikke ha så mye etter å ha fått melk, men på kvelden er han tydelig fortsatt sulten, så får se i kveld hvor mye han vil ha. Ammer du han før du legger han da, eller spiser han ikke mer etter den grøten?

Vannmelon skrev:
Han driver ikke og får tenner, at det er derfor han ikke vil sove? Det kan visst ta noen m åneder med kløe før de bryter ordentlig ut...

Han sover godt når han først sovner. Og sover da i 11-12 timer avbrutt av 2-3 måltider, så er jo ikke det at han ikke sover, men tar så lang tid før han faller i søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini ammes på begge sider før han får grøt, så han spiser masse før han legger seg, men våkner likevel for et måltid om natta, men det er bedre enn 5 ;)

Angående øking så er det bare å prøve seg frem. Begynn med 1-2 teskjeer i 3-4 dager, så 2-4 i 3-4 dager, så litt og litt mer på den måten. Helsesøster sa til meg at siden han var så sulten selv etter amming på begge sider så kunne han få så mye grøt/frukt/grønnsaker som han ville ta, men jeg begrenser det litt likevel i tilfelle magen hans ikke tåler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert lurt å prøve seg litt fram. De små magene som ikke er vant til annet enn melk tåler vel ikke all verden.

Men når du snakker om teskjeer, er det ferdig grøt eller grøtpulver? På pakka står det at man skal starte med en teskje pulver, men når jeg har lest litt rundt på nett virker det noen steder som at man skal starte med en teskje ferdig grøt? :klø:

I kveld ammet jeg han før vi ga han grøt, men han ville enda ha mer melk etterpå. Har nok litt lite mat til han ja, så blir bra når vi kommer opp i litt større porsjon. Han hadde jo gått litt ned (eller ikke ned da, men ift kurven sin) når vi var på siste kontroll.

Men nå tror jeg jammen han våknet. *Tusler inn og sjekker...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

Jeg har en venninne som ga velling i tillegg til melk, det funket veldig bra, da ble han skikkelig mett :)

Syns dere er flinke jeg, jenter :)

Ha god helg, og kos dere masse

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velling og grøt er akkurat det samme egentlig (samme mengde grøtpulver altså), bare at med grøt så blir han mer vant til vanlig mat (mat kommer også i fast form, ikke bare flytende) og er derfor best hvis du vil gi han annen mat etterhvert.

Når man sier 1-2 teskjeer med grøt så betyr det ferdiglaget grøt.

Du skal fremdeles lage grøt av 1 teskje pulver og 10 teskjeer melk/vann, eller hva det står på pakken.

Når han blir større og spiser opp hele porsjonen med grøt så kan du bare bruke en større skje til å lage grøten.

Spør helsesøster neste gang du er der om det er greit å gi han så mye grøt som han vil spise. Vanligvis er det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lagde jeg grøt av en teskje pulver, og så fikk de så mye de ville av det... Bare å prøve seg fram, tenker jeg. Har økt litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljen, Mrs N og Vannmelon. :kyss:

Leste på grøtpakka igjen, og der står det helt klart at man skal begynne med en teskje grøtpulver. Det vi har gjort også, så da er ingen skade skjedd. Var litt redd for at vi proppet i han for mye. :fnise:

De siste dagene har vi gitt på kvelden, men tror vi går over til å gi på dagen igjen. Førte bare til masse grining og vondt i magen. Stakkars Knerten min, som jeg knapt har hørt gråte siden han ble født.

Men ingen tvil om at han syns det er namnam hvertfall. I går lot jeg han smake mango, og det var nok også godt.

Nå sover han i senga mi, og jeg skal prøve å rydde litt her før vi skal ned og hente takkekort. Er snart halvannen måned siden navnefesten, så kanskje på tide å få sendt dem ut... :sjenert:

Og for et nydelig høstvær i dag også! :sol: Både i går og på lørdag var vi ute og gikk i Mei Tai i flere timer. Bruker nesten ikke vogna lengre jo. Han koser seg så mye når han blir bært og kan følge med på alt som skjer. Heldigvis har han ikke vognskrekk heller da. Han er nemlig blitt så nysgjerrig at det er vanskelig å få han til å sovne i bæretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mango er namme ja. Papaya og fersken er også populært :)

Det er best å ikke gi maten for nær leggetid ja. Minst 1 time før legging :)

Her får han mat klokka 12 og klokka 17. Han legges klokke 19 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en times tid mellom grøt og leggetid, men førte til magevondt likevel. Så nå får han grøt til måltid nr to etter at vi har stått opp. Dvs mellom 12 og 13 som regel.

I morgen tror jeg vi skal prøve med et måltid til. Kanskje prøve litt grønnsaker til middag.

Knerten er så søt. Helt forelsket jeg. :rødme:

Er blitt så gøy å bade han. Nå koser han seg skikkelig. Plasker og leker i vannet, så får oss en god dusj vi som bader han også. :ler:

På stellebordet er det også full fart. Umulig å få på han klær ettersom han oppfører seg som en liten mark. Vrir seg hit og dit og ruller rundt. Men er blitt veldig enkelt å ta på lue og å få gensere over hodet, da han ufrivillig hjelper til med å prøve å sette seg opp. :fnise:

Også prøver han å krabbe. Når han ligger på magen drar han beina oppunder seg og sparker fra, men kommer seg ikke noe sted enda da. Og det er like greit synes jeg. :)

Jepp, det var en kjapp oppdatering fra Froskedammen. Travle dager. Gleder meg til Froskemannen er ferdig med plateinnspilling... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese om utviklingen til Knerten :)

Har han begynt å "prate" ennå eller? Her er det mye "mama" for tiden.

Veldig søtt selvsagt :rødme:

Hvordan sover Knerten om natta nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sover bedre på natta igjen. Tar fortsatt litt tid før han sovner for kvelden. I går ble ettermiddagsluren så sen, så han sovnet ikke før klokka var rundt halv ni. Sov til halv tre, fikk mat, sovnet. Mat igjen rundt fem og våknet i sjutiden. Fikk da mat igjen, fordi jeg var trøtt og håpet på en times søvn til. :fnise: Men det gikk ikke nei.

Så han spiser fortsatt hyppig etter første amming, men det er min skyld ettersom vi sovner før han er skikkelig mett...

Froskemannen skal hjelpe til med å holde oss våkne i natt, så kan vi få han over i egen seng hvor han ikke våkner så lett. :)

Prating er det ikke enda. Bare masse uforståelig babling. Og roping. :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program på TV en gang, The Baby Whisperer tror jeg det het. En eller annen fyr mente at han kunne kommunisere med babyer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...