Gå til innhold

Date en tidligere rusmisbruker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge? De med veldig mange år som rusfrie er ofte bedre mennesker enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 98149...915

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor ble det av alle "fortid er fortid"-kvinnene nå?

Anonymkode: 8a933...0f7

Alle trenger et avklart forhold til sin fortid. Noen har lenger vei enn andre.

Anonymkode: 420c8...050

Skrevet

Hva slags rus er det snakk om?Djevelens salat eller heroin?

Anonymkode: 0b669...1c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor ble det av alle "fortid er fortid"-kvinnene nå?

Anonymkode: 8a933...0f7

Noen ganger er fortiden fremdeles ganske "present". Altså de hevder de har en fortid som rusavhengig, men de er rusavhengig i nåtiden også.

Anonymkode: b6733...cc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg ville vært forsiktig og brukt god tid til å bli kjent som et minimum. Jeg sier ikke at rusavhengige ikke kan være gode partnere, jeg sier jeg ville forsikret meg ved å bruke tid. 

Anonymkode: 48fd6...d75

• Liker 1
Skrevet

Alt kommer da helt an på hva slags rusmisbruker han var, hvor lenge siden og hva han har gjort i livet som rusfri. 

Anonymkode: 7a034...af1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min bestemor giftet seg med en, og fikk bare lykkelige år. Men det er personer bak rusen. Mange ganger er den sterkest. 

Anonymkode: cc84d...f23

• Liker 1
Skrevet

Sier som de andre, hvor lenge har han vært rusfri? Det har en del å si. 

Når en ruser seg gjennom ungdomsårene og videre voksen, utvikler ikke hjernen seg normalt. De trenger derfor tid etter rusmisbruket, hjernen har vært i kjemisk ubalanse, det tar tid før det er stabilisert. Hos noen er det irreversibelt. 

Hvis du har egne barn ville jeg uansett hatt grensen at ingen flytter inn før de har flyttet ut. 

Anonymkode: 99f5d...cc7

• Nyttig 2
Skrevet

Det hadde vært totalt uaktuelt her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe problem å date en "tidligere xxx", men jeg er mann. Hvorfor er så mange kvinner opptatt av moralsk historikk? Jeg bare spør av oppriktig nysgjerrighet, siden det for meg kun handler om kjemi og om at jeg trives med personen slik hun er nå. Hun kunne godt røyket weed hver kveld, så lenge hun fungerte i hverdagen og var en god person. Men helgedranker hadde jeg aldri orket å leve med. Lørdagsfylla er den verste formen for rusavhengighet i Norge. 

Anonymkode: f2b13...3a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe problem å date en "tidligere xxx", men jeg er mann. Hvorfor er så mange kvinner opptatt av moralsk historikk? Jeg bare spør av oppriktig nysgjerrighet, siden det for meg kun handler om kjemi og om at jeg trives med personen slik hun er nå. Hun kunne godt røyket weed hver kveld, så lenge hun fungerte i hverdagen og var en god person. Men helgedranker hadde jeg aldri orket å leve med. Lørdagsfylla er den verste formen for rusavhengighet i Norge. 

Det handler ikke om moral, men om mønster hos personen som kan være skadelig for den andre å leve med.. man misbruker rus for en grunn, og årsak til rusmisbruket er det som gjør et liv vanskelig. 

Anonymkode: 4c1c9...d21

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Vil legge til, angående hvor lenge noen har vært rusfri, at det handler ikke bare om et eventuelt tilbakefall. 
Rusen har alltid en underliggende årsak, den må behandles. Ellers vil rusen bli erstattet med andre fluktmekanismer; spillavhengighet, trening/jobb, pengebruk for eksempel. Hvis det blir vanskelig perioder, enten i forholdet eller ellers i livet kan noen  rømme inn i nye forhold, mens de fortsatt er gift/samboer, de kan forsvinne i dager/uker doing what not osv. 

De MÅ jobbe med årsaken til at de flykter. Det er nettopp det som har opprettholdt et rusmisbruk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min bestemor giftet seg med en, og fikk bare lykkelige år. Men det er personer bak rusen. Mange ganger er den sterkest. 

Anonymkode: cc84d...f23

Problemet er jo gjerne at rusen tar så stor plass at personen bak forsvinner. 

Det er ikke sikkert at bestemoren din var så lykkelig som hun fortalte om, hvis det var aktiv rus forherliger man gjerne den personen de EGENTLIG er (uten rusen). Bare se på Marius Borg Høiby, vår prinsesse gjorde nettopp det i talen sin på sin attenårsdag. 

Å leve med rusmisbrukere er selvutslettende. 

Anonymkode: b6733...cc8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler ikke om moral, men om mønster hos personen som kan være skadelig for den andre å leve med.. man misbruker rus for en grunn, og årsak til rusmisbruket er det som gjør et liv vanskelig. 

Jeg skjønner det, men da kan man ikke date noen. Hun der overspiste for ti år siden og var overvektig. Hun der var notorisk utro i et halvt år. Hun der var rusavhengig. Hun der utøvde psykisk vold mot partneren sin. Hun der vasket ikke huset mellom 2017 og 2020 på grunn av depresjon. Man finner jo ikke en ren sti. Og derfor skjønner jeg ikke at historikkvurderingen skal spille noen rolle. Det er den nåværende relasjonen og hvordan den fungerer som teller. Det finnes ikke en "rusavhengig"-mal som gjelder alle med rushistorikk. De er like forskjellige som alle andre med sykdom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det, men da kan man ikke date noen. Hun der overspiste for ti år siden og var overvektig. Hun der var notorisk utro i et halvt år. Hun der var rusavhengig. Hun der utøvde psykisk vold mot partneren sin. Hun der vasket ikke huset mellom 2017 og 2020 på grunn av depresjon. Man finner jo ikke en ren sti. Og derfor skjønner jeg ikke at historikkvurderingen skal spille noen rolle. Det er den nåværende relasjonen og hvordan den fungerer som teller. Det finnes ikke en "rusavhengig"-mal som gjelder alle med rushistorikk. De er like forskjellige som alle andre med sykdom.

Historikk har ingenting å si, så fremst man har vært i behandling og snudd livet sitt rundt. Det er ikke gjort på 1 år. Det er jo det som blir sagt av typ alle her; hvor lenge har vedkommende vært rusfri er avgjørende

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen med erfaringer? Mann i 50 årene, to voksne barn. Mye rus, men også mye livserfaring på godt og vondt. 

Veldig tidlig fase, jeg er ikke involvert enda, og verken for eller imot. Men ønsker gjerne å høre andres erfaringer, på godt og vondt 🤗

Anonymkode: 54997...21f

Hva er mye og hvilken rus er det snakk om?

Anonymkode: 0b669...1c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk kan få behandling for både spiseforstyrrelsen og årsakene til dem. Det er forsåvidt en del likt her med spiseforstyrrelsen, forskjellen er den kjemisk avhengigheten som rusen gir. Selv om man kan bli mentalt "høy" av å overspise, sulte seg eller kaste opp, er dette hovedsakelig et mentalt fenomen som lenge personen ikke er svøry under- eller overvektig. Dette er en fordel spiseforstyrrede har, at avhengigheten til mat ikke også er kjemisk. Et annet moment er at spiseforstyrrede per må forhold seg til mat, mens rusmisbruker skal holde seg helt unna rus. Det gir andre dynamikker.

Det som teller er ikke bare åværende relasjon, men også hva personen faktisk har jobbet med, slik at han eller hun kan forebygge tilbakefall. Egentlig burde alle se sin kjære i sitt livs verste situasjon før en binder seg til hverandre. Men mange er bare opptatt av om lidenskap og logistikk fungerer de første 1-2 årene. 

Anonymkode: 420c8...050

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kommer an på hvor lenge siden han ble nøktern. Ble han nøktern i 20 årene eller i fjor..?
Har han jobb? Stabil økonomi? God relasjon til venner og familie? Dyrker han mosjon? Tar vare på sine tenner? Røykfri? Om ja, til alt dette, så tenker jeg at jeg ville blitt mer kjent med han.

Anonymkode: b9688...60b

Det heter nykter, ikke nøktern

Anonymkode: 6ee7a...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...