Gå til innhold

Date en tidligere rusmisbruker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer? Mann i 50 årene, to voksne barn. Mye rus, men også mye livserfaring på godt og vondt. 

Veldig tidlig fase, jeg er ikke involvert enda, og verken for eller imot. Men ønsker gjerne å høre andres erfaringer, på godt og vondt 🤗

Anonymkode: 54997...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det må du selvsagt ikke gjøre.

Anonymkode: 39eb3...248

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De er somregel evig umodne. Er det lenge siden rusmisbruket ble avsluttet?

Anonymkode: cb164...4dd

• Liker 4
Skrevet

Har du egne barn? Hvis ja: Unngå å date ham! Hvis nei: Går det til helvete er det bare deg det går utover, så gjør som du vil.

Anonymkode: 574c2...3c2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Løp, løp, løp. Så fort du bare kan 😅. Ville ALDRI datet en med rushistorikk

Anonymkode: 6ee7a...d38

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Noen med erfaringer? Mann i 50 årene, to voksne barn. Mye rus, men også mye livserfaring på godt og vondt. 

Veldig tidlig fase, jeg er ikke involvert enda, og verken for eller imot. Men ønsker gjerne å høre andres erfaringer, på godt og vondt 🤗

Anonymkode: 54997...21f

Om vedkommende er tidligere rusmisbruker og har lagt dette fullt og holdent bak seg(og før noen sier noe så vet jeg at man kan få tilbakefall) så ville ikke jeg ha hatt noen betenkeligheter ved det. Jeg har selv levd et liv som har vært på en litt røffere siden, men alt det er et tilbakelagt kapittel i mitt liv. Og når jeg begynte å date min partner var jeg helt åpen om min fortid og selv om hun hadde hatt et liv som var på helt andre enden av skalaen enn mitt så var ikke det noe hun så på som et hinder for at vi skulle se hvor vår relasjon ville lede oss. Vi har nå vært partnere i 12 år og bryllupsplanene er i gang.

Anonymkode: 2c5f5...b65

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor lenge er det siden han ble rusfri da? Over ti år siden kunne jeg vurdert det. Mer enn tyve år? Null stress. 

Fem måneder? Absolutt ikke oppe til diskusjon. 

Anonymkode: b6733...cc8

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Bruk eller misbruk? Sannsynligvis er han en triveligere og mer oppegående person i dag enn de som svarer over, men det kommer an på om han virkelig har lagt det på hylla. 

Anonymkode: 70c17...049

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Kommer an på hvor lenge siden han ble nøktern. Ble han nøktern i 20 årene eller i fjor..?
Har han jobb? Stabil økonomi? God relasjon til venner og familie? Dyrker han mosjon? Tar vare på sine tenner? Røykfri? Om ja, til alt dette, så tenker jeg at jeg ville blitt mer kjent med han.

Anonymkode: b9688...60b

• Liker 3
Skrevet

Jeg var dessverre dum nok til å få innbo et forhold med en tidligere rusmisbruker, og trodde blindt på at han aldri ville rørt rus igjen. Ja, så feil kan man ta 🙄 Hadde aldri gjort det igjen, og det hadde spart meg for mange år med dritt og uro. 

Anonymkode: a83ba...aa9

• Liker 3
Skrevet

Av erfaring; ikke gjør det. Men om du likevel vurderer det, sørg for at han faktisk er ferdig med det, ferdig med vennene fra før, flyttet fra stedet han ruset seg på osv osv. Jeg ble sammen med en fyr som sa han hadde en fortid. Det var ikke fortid. Han løy til meg, han svindlet og stjal fra meg. Han var psykisk stygg mot meg. Han hadde ikke lappen. Mora til barna hans var jo selvfølgelig en syk og manipulerende fitte. Han stjal mine reseptbelagte medisiner (sterke sm.stillende pga brudd). Jeg hadde et barn som jeg nesten ble fratatt pga en razzia i vårt hus der de fant masse greier jeg ikke visste om. Han byttet senere ut narko med alkohol, det gjør de ofte. Bytter ut en avhengighet med en annen.

Jeg var ung og naiv, men jeg kom meg bort, dog med masse gjeld etter han tømte kredittkortene mine og aldri hadde penger selv så jeg måtte betale alt. Men det ble en erfaring rikere. Jeg dømmer ikke andre mennesker, men jeg går aldri mer inn i en relasjon med en aldri så mye tidligere rusmisbruker.

Skrevet

Jeg kjenner en veldig hyggelig mann som har en fortid med rusproblematikk. Kort fortalt handler det om selvmedisinering fra ung alder, pga traumer og påfølgende angst.  Han tok tak i dette for mange år siden, og lever i dag helt normalt med familie og en god jobb. Jeg tenker det handler om hvor lenge de aktivt ruset seg på misbruknivå, og hvor mange år tilbake i tid det ligger. Og hva slags liv de har levd i mellomtiden. 

Anonymkode: bf998...49e

• Liker 6
Skrevet

NEI! Jeg datet en tidligere alkoholiker. Det var så mye løgn om små uviktige ting, til og med hva han spiste til middag løy han om. Det blir jo en del av identitet. 

Anonymkode: fe0b5...072

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De aller fleste tyr til rusen når det kommer motgang i livet.. jobber i rusomsorgen og kjenner mange «nyktere».

Anonymkode: 33fee...b2c

• Liker 3
Skrevet

Problem er som regel ikke bare rusen, men hvorfor de begynte å ruse seg.Mange har ADHD og/eller personlighetsforstyrrelser, og gjerne noen traumer og/elldr angst. Og det er jo like viktig å finne ut av, som rusen. Å bli rusfri tar dem bare tilbake til punktet før de begynte med rus. Det bør helst skje MYE etter der.

Og ikke minst, har de strategier for motgang? Bruker de da trening, venner, meditasjon og slikt, eller blir det rett tilbake til mininum alkohol? 

Anonymkode: 420c8...050

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har du egne barn? Hvis ja: Unngå å date ham! Hvis nei: Går det til helvete er det bare deg det går utover, så gjør som du vil.

Anonymkode: 574c2...3c2

Enig i denne. Hvis du har hjemmeboende barn, så må du ikke innlate deg med fyren, med mindre han har vært rusfri leeeenge, og har vært i fast jobb i årevis. 

Alle fortjener en ny sjanse. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

NEI! Jeg datet en tidligere alkoholiker. Det var så mye løgn om små uviktige ting, til og med hva han spiste til middag løy han om. Det blir jo en del av identitet. 

Anonymkode: fe0b5...072

Har også datet en alkoholiker. Han skjerpet seg litt da vi var sammen til vanlig ( i helgene), men avslørte seg da vi tilbragte en uke på ferie sammen. 

Anonymkode: 3458c...7e7

Skrevet

Hør... Jeg har vært der som han er nå. Tidlig fase.. Og det siste jeg hadde trengt var en relasjon til et annet menneske på den måten. Jeg hadde ikke vært i stand til verken å ta vare på noen og hadde hatt mer enn nok med å prøve å ta vare på meg selv. Det blir helt feil å synse om man skal ta sjansen eller ikke. Om mannen er bra eller ikke.. De som har levd i rus over lang tid har vært veldig syke. De trenger lang tid å bli friske. Det er ikke slik at om man stopper med rus alkohol eller andre ting så vil det plutselig bli bra og velstand. Å helt ærlig synes jeg du skal la mannen i fred og ikke oppmuntre han til noe som helst. Det er en veldig sårbar og skjør fase dette. Om det blir klabb og babb som det vil gjøre, spesielt med noen som ikke har helt oversikten ennå. Så er det kort vei tilbake for han å ruse seg igjen. Med respekt for de som trenger hjelp og tid og omsorg og omtanke. Ikke egoisme, jeg liker han så godt osv..  Nei.. med forståelse. En vil ikke være med på å gjøre det vanskelig å tilfriskne vil man vel . 

Ps. Dette er nokså likt for alle.. ikke noe spesielt med meg. 

Anonymkode: cb92c...eec

• Hjerte 5
Skrevet

Hvor ble det av alle "fortid er fortid"-kvinnene nå?

Anonymkode: 8a933...0f7

• Liker 2
Skrevet

Been there, done that. Hadde jeg kunnet gått tilbake i tid, hadde jeg spart meg traumene han påførte meg. Nå var det ganske kort tid fra rusfri til forholdet startet, men de ble ikke bedre. Han holdt seg rusfri, men løgner var dagligdags for han. Løy om smått og stort, viktig og uviktig. Ustabilt humør, hot and cold. Utroskap, både fysisk og andre «små» tillitsbrudd. Paranoid og mistenksom mot meg. Ekstremt lett krenket, men selv glad i å dra det langt i sine personangrep. Ingenting var noen gang hans egentlige feil, han var et offer, og jeg måtte forstå hans traumer. 

Jeg kommer aldri til å bli hel etter det forholdet. Styr unna om det ikke er langvarig terapi, som har hatt god effekt i mange år. 

Anonymkode: 4c1c9...d21

• Hjerte 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: fbec8...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...