Gå til innhold

Utagerende oppførsel uten mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan et barn få utagerende oppførsel på grunn av at det ikke spiser nista si på skolen? Eller kan oppførselen skyldes noe annet? Tiden barnet er på skolen før lunsj burde da gå bra hvis man skal følge denne logikken? 

Anonymkode: ef201...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan et barn få utagerende oppførsel på grunn av at det ikke spiser nista si på skolen? Eller kan oppførselen skyldes noe annet? Tiden barnet er på skolen før lunsj burde da gå bra hvis man skal følge denne logikken? 

Ikke nødvendigvis. Kan godt være at barnet er sulten eller har ubehag. Kanskje ikke spist frokost eller kjenner sult og derfor ikke spist. 

Det er alltid en årsak til at barna utagerer. Alt fra fæl hjemmesituasjon til at man rett og slett tror det lønner seg. Jeg har også et barn som påvirkes veldig hvis hun er trøtt , da etter kl 18. Da er toleransevinduet ekstremt lite og det skal veldig lite til før det blir krise. 

Anonymkode: 31216...953

Skrevet

Folk er forskjellige. Også barn.

Lite energi eller lavt blodsukker kan åpenbart påvirke oppmerksomhet, humør osv. Noen merker dette etter noen timer mens andre kan gå i timesvis før de trenger å spise. Gjerne etter at noen har fortalt de at de kanskje har litt kort lunte.

I forhold til tiden før lunsj så er det jo mye som påvirker der og. Er barnet fraværende/irritabel på morgenkvisten? Spiser barnet frokost? Er barnet sulten før skolen?

• Liker 1
Skrevet

Min 7-åring blir fort "hangry". Hun er en som spiser lite frokost og hvis det går mange timer uten mat har vi hatt noen voldsomme utageringer fra henne. Senest nå på lørdag. Da takket hun nei til frokost og gikk hele dagen uten å spise fordi hun glemte det. Rundt kl.1500 endre det med et raserianfall mot lillesøster og basketak med oss foreldre. Så snart vi fikk mat i henne roet hun seg ned, unnskyldte oppførselen og sa det var fordi hun hadde vært så sulten. 

Anonymkode: 002cf...7f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet kan få utagerende oppførsel om det har mer belastninger enn det klarer å håndtere.

Å ikke ha spist nok/ofte nok, bli sliten av støy, uro ved sosial utrygghet/uforutsigbarhet, å ikke forstå faglig, for lite søvn mm kan være faktorer som hver for seg eller sammen får det til å tippe over mestringsgrense. Er barnet for stresset fram til lunsj kan det være årsaken til at det ikke har appetitt til matpakken. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan kan skolen tilrettelegge for at nista blir spist?

Skrevet

Et av våre barn ble slapt og frustert dersom det gikk lenge uten mat. Hen er slik i voksen alder også. :)

Anonymkode: 6526e...07a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nok ro, og tidm at de ser en voksen spise samtidig som dem. Gjerne lese for dem mens de spiser :)

Anonymkode: 6526e...07a

Skrevet

Jeg har et barn med ADHD som får sammenbrudd hvis det går for lang tid uten mat. Dette er konsekvent. Hen er heller ikke særlig god til å få i seg mat, fordi hen blir lett distrahert av alt rundt seg, og gjerne kan bruke 45 min på å spise to brødskiver. Vi bruker mye tid og energi på å minne hen på å ta en bit til under måltidene, og må alltid ha max 3 timer til neste måltid for å unngå sammenbrudd. 

Vi har tett dialog med skolen, som også minner hen på å spise der. 

Faren har også ADHD, men han kan gå en hel dag uten mat fordi han glemmer det, og merker ingenting av det. Håper barnet også takler sånt når hen blir voksen.

Anonymkode: 2ef9f...c23

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine (spesielt den ene) blir et lite monster om blodsukkeret blir for lavt. Uavhengig av om det er på skole eller hjemme.

Anonymkode: 3c5c3...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De tilrettelegger jo, ved å ha lunsjtid og tid til å spise. En voksen må jo si til ungen at han skal spise hvis ikke så blir han hangry. Ekke verre.

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg er voksen og blir et monster uten mat. Selvfølgelig kan barna også bli slik. 

(Fordelen med å være voksen er at man klarer å passe på å spise jevnlig selv)

Anonymkode: 98bac...be2

Skrevet

Min 6-åring (gutt) blir helt koko uten mat. Hvordan han reagerer kommer an på dagsformen, alt fra å bryte fullstendig sammen i hikstegråt for den minste bagatell til å regelrett gå til angrep på oss foreldre og kalle oss de styggeste ting. Begge deler resultat av lite mat. Har heldigvis ikke fått meldinger om at han utagerer på skolen da, men til gjengjeld spiser han alltid god frokost og er flink å spise nista si så.. 

Han har det etter moren (meg) 😅 Husker en gang jeg og mannen var på bilferie før vi fikk barn. Da vrengte mannen helt plutselig inn på en bensinstasjon, stormet ut, kom tilbake med ei pølse og sa "nå spiser du den og så holder du kjeft" 😂 Jeg merka ikke selv hvor sur, hakkete og ufordragelig jeg hadde blitt 😅 Noen av oss tåler lavt blodsukker veldig dårlig... 

Anonymkode: b475f...b49

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Uglems skrev (9 timer siden):

De tilrettelegger jo, ved å ha lunsjtid og tid til å spise. En voksen må jo si til ungen at han skal spise hvis ikke så blir han hangry. Ekke verre.

Dette er prøvd ut. Det fungerer ikke. Det er tydeligvis ikke så lett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er prøvd ut. Det fungerer ikke. Det er tydeligvis ikke så lett.

Utfordringen vi ser er at barnet blir lett distrahert og kan fint stå hele matpausen og snakke med andre i klassen og så komme hjem og klage på at hen ikke fikk like mye tid som resten til å spise. Noe som er feil men som allikevel oppleves som sant for barnet.

De voksne tilstede vet naturligvis at de skal minne barna på å spise men med mange barn og få voksne blir det en utfordring å følge opp.

Det vi gjør som har en liten effekt  (men den er der) er å ansvarliggjøre barnet for valgene de tar. Og vi knytter konsekvensene de opplever til valgene de tar.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...