Gå til innhold

Kjøkkenmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal kjøpe ny kjøkkenmaskin, og står mellom Ankarsrom assistent og Kenwood titanium XL.

Tror de skal være nokså bra.

Noen som har innspill eller vil dele erfaringer?☺️

Anonymkode: 9ceaf...945

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hatt en så bra kjøkkenmaskin som ankarsum sin

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker kenwood. Vi har major som nå er nesten 16 år. Og fungerer til alt,

Anonymkode: cbb5e...cd4

Skrevet

Veldig fornøyd med ankarsrum sin jeg baker mye å ofte litt store deiger så er veldig fornøyd med den både brukervennlighet lyd og motor som klarer mye 

• Liker 1
Skrevet

Har hatt Kenwood titanium XL. Byttet den ut da jeg begynte å bake større porsjoner med gjærbakst, Har nå en Ankarsrum. Har aldri angret. 
Har foodprossor, stavmikser og handmikser i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Hater min Kenwood  Major.

Satte den i garasjen og kjøpte Kitchen Aid istedenfor.

Anonymkode: a4866...48a

Skrevet

Jeg har en Kenwood Major som har vært min trofaste medhjelper siden jeg kjøpte den i 2009. Har det meste av tilbehøret (bortsett fra utstyret for å lage pasta), og bruker den fortsatt flere ganger i uka. 

Skrevet

Som jeg har skrevet her før: til gjærdeiger er Ankarsrum helt fantastisk.  Til alle andre bakeoppgaver foretrekker jeg Kenwood (eller tilsvarende kjøkkenmaskin).

Anonymkode: 9fb35...db7

Skrevet

Har en Ankarsrom, og er fornøyd med den til gjærbakst. Men man må nesten lage en god deig, den tar ikke så godt mindre deiger.  Så mindre enn tre brød sliter den litt med. 
Og for baking av kaker og pisking av krem og slikt er jeg ikke like fornøyd, så jeg har en egen gammel liten en for det.  
Så jeg ville nok ikke kjøpt Ankarsrom sin på nytt, men den varer jo evig. Svigermor har samme og har hatt den i over 20 år.

Anonymkode: 622b9...278

Skrevet

Takk for svar.

Tar gjerne imot tips om andre maskiner også😊

Anonymkode: 9ceaf...945

Skrevet

Wilfa ProBaker? Den får god omtale. 

Jeg har Kenwood XL nå, og før det den litt mindre varianten. Den forrige skjedde det noe rart med i drivverket, for plutselig en dag ble den skikkelig bråkete. Jeg har veldig lyst på Ankarsrum eller ProBaker, og skulle jeg valgt idag hadde jeg nok ikke gått for Kenwood. Ikke at jeg er misfornøyd, men jeg synes de bråker og skrangler litt. Og etter sikkert 15 år med to Kenwood-maskiner er det fint å bytte litt

Skrevet
Belima skrev (På 23.11.2025 den 21.41):

Har hatt Kenwood titanium XL. Byttet den ut da jeg begynte å bake større porsjoner med gjærbakst, Har nå en Ankarsrum. Har aldri angret. 
Har foodprossor, stavmikser og handmikser i tillegg.

Takk for svar😊

Begge maskinene har boller på 7 liter, så hvorfor funker Ankarsrum bedre på større deiger?☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 9.40):

Hater min Kenwood  Major.

Satte den i garasjen og kjøpte Kitchen Aid istedenfor.

Hvorfor liker du den ikke?☺️

Skrevet
kari2 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor liker du den ikke?☺️

Slet skikkelig med eltingen. Enten smurte den deigen ut over bollen, eller så krøp den opp kroken. Skal sies jeg baker glutenfritt, så mulig den er god til vanlige deiger, Men til Glutenfritt sugde den. 

Skrevet

Jeg har begge. Og det er kenwooden som blir brukt, mye fordi den har innebygd vekt og at den har varme som er kjekt når man skal heve.

Assistenten har jeg arvet og den er eldre enn meg og jeg har brukt den mye.

Det går fint å sette små feiger i assistenten, men da lønner det seg å bruke rulla.

Anonymkode: cc33a...048

Skrevet

ankarsrum noen som vet hvordan den er ved bruk av kvern og pølse laging?

Har kenwood nå som jeg nå er redd snart tar kveld3n som er 17 år. Vurderer sterkt ny kenwood, men har hørt mye om ankarsrum at folk skryter av den

Anonymkode: cbb5e...cd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slet skikkelig med eltingen. Enten smurte den deigen ut over bollen, eller så krøp den opp kroken. Skal sies jeg baker glutenfritt, så mulig den er god til vanlige deiger, Men til Glutenfritt sugde den. 

Glutenfri bakst var grunnen til at jeg byttet til Ankarsrum i utgangspunktet.  Min gamle Kenwood titanium xl tålte ikke tyngden på brøddeigen.  Til store tunge deiger er ankarsrum helt unik.

Men jeg opplevde den som nærmest ubrukelig til små deiger, og til kaker og diverse (på grunn av stangen i midten av den lille miksebollen). Jeg måtte skrape ned deigen fra stangen hvert 10. sekund.

Nå jar vi Ankarsrum til brød, og Kenwood til alle andre arbeidsoppgaver en kjøkkenmaskin gjør.

Anonymkode: 9fb35...db7

Skrevet
kari2 skrev (1 time siden):

Takk for svar😊

Begge maskinene har boller på 7 liter, så hvorfor funker Ankarsrum bedre på større deiger?☺️

Fordi Ankarsum tåler tyngre deiger og står alltid stille når den jobber.

Skrevet
Belima skrev (35 minutter siden):

Fordi Ankarsum tåler tyngre deiger og står alltid stille når den jobber.

Hehe, husker det da jeg hadde den hvite Kenwooden. Den måtte ha barnevakt når den elta brød, ellers stakk den av. Prøvde til stadighet å hoppe ned på gulvet

• Nyttig 1
Skrevet

Totalt forskjellige maskiner... Ankarsrum bør du lese deg opp på, se videor. Den er litt kukete å bruke.

Kenwooden har litt til drivverk, lett å bruke.

Wilfa probaker bør du se på.

Sjekk finn.no.

Selv sverger jeg til Kitchen Aid, lager alltid små deiger på under 1kg mel. Den har også solid kvalitet, hatt min siden 2008 nå. Den er mester på visping også.

Anonymkode: 9875c...b40

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...