Gå til innhold

Har dere fri i romjula i staten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg skal ha fri ifbm jul/romjul/nyttår så må jeg bruke avspasering eller feriedager. 

Anonymkode: 53377...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er jobb til og med julaften kl 12, en kan avspasere den dagen. En dag kan en få fri med lønn i romjula, og ta avspasering eller feriedager i romjula. Nyttårsaften er det jobb til kl 13, og der kan en også velge mellom avspasering eller ta feriedag. 
Jeg skal jobbe julaften til kl 12, de to dagene i romjula og ta den betalte fridagen nyttårsaften. Jeg skal ha feriedag den 2.januar. 

Vi har åpent fra kl 10-kl 15.45 i romjula. Jeg skal ha hjemmekontor, men svarer altså på telefoner som evt skulle kunne komme. Det pleier ikke å være så veldig mange.

Anonymkode: 91950...c93

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

hva er " staten" ? Det er jo alt fra renholdere til økonomer liksom. KG er så generell at jeg får mark! 

Anonymkode: 73345...559

Enig med deg.

De offentlige sykehusene er også statlige. De kan jo ikke stenge mellom jul og nyttår, akkurat. 🤪

Selv jobber jeg i en fylkeskommune. Vi har fri med lønn julaften og nyttårsaften, og 4 timers arbeidsdager i romjula. 

Anonymkode: c84ec...e76

• Liker 2
Skrevet

Fri enten julaften eller nyttårsaften og en valgfri dag i romjula. Resten er feire eller avspasering.

Anonymkode: 02107...29b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg.

De offentlige sykehusene er også statlige. De kan jo ikke stenge mellom jul og nyttår, akkurat. 🤪

Selv jobber jeg i en fylkeskommune. Vi har fri med lønn julaften og nyttårsaften, og 4 timers arbeidsdager i romjula. 

Sykehusene eies riktignok av staten, men drives stort sett av regionale helseforetak.

Sykehusene er f.eks ikke en del av lønnsforhandlingene i staten. De har egne lønnsforhandlingene (Spekter).

Skrevet

Jobber i staten, i et direktorat. Vi får fri en dag i romjula og enten julaften eller nyttårsaften (julegaven fra jobb). Hvis vi vil ha mer fri, må vi bruke avspasering eller fridag. Det må være noen på jobb hver arbeidsdag, så det er ikke alle som får lov til å ta fri. Jeg har søkt fri hele romjula, men tror jeg kommer til å måtte jobbe en dag likevel. 

Anonymkode: 54854...83e

Skrevet

Fylkeskommunen 

Vi har 4timers dager julaften-nyttårsaften, kan velge om vi vil ha fri julaften eller nyttårsaften.

Vi får altså velferdspermisjon 4 timer og avspaserer resten.

Anonymkode: 26084...a7f

Skrevet

Kontorjobb i staten, har fastlønn. Jobber ikke røde dager, også får jeg en valgfri «ikke-rød» dag i romjulen fri med lønn. Halv dag julaften og nyttårsaften.

Men som oftest avspaserer jeg all arbeidstid jeg ikke får fri med lønn fra lille julaften til over nyttår. For det er dødens stille hos oss fra bittelille julaften til over nyttår, og ikke noe å være på jobb for.

Anonymkode: 436a6...a53

Skrevet

Nei. Sykehuset stenger aldri. 

Anonymkode: 4d856...2fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 9.01):

Fri julaften og nyttårsaften. Romjul er det kortere dager, kun 5 timer.

Anonymkode: af543...d13

Hæ? I det private trekkes vi halv dag julaften og nyttårsaften. Fulle åtte timers dager ellers.

Anonymkode: 0d12e...e13

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 18.00):

Enig med deg.

What??

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 9.06):

Jobber til kl.12 julaften og nyttårsaften. Har fri røddagene, men jobber de andre dagene i år. 

(er politi)

Anonymkode: af3be...c0e

Samme tider og dager her. Men har tatt ut noen avspaseringsdager.

(Er også politi)

Anonymkode: 1ffcb...00c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hæ? I det private trekkes vi halv dag julaften og nyttårsaften. Fulle åtte timers dager ellers.

Det stemmer ikke for alle i det private. Vi får fri jul- og nyttårsaften uten trekk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber i staten, i et direktorat. Vi får fri en dag i romjula og enten julaften eller nyttårsaften (julegaven fra jobb). Hvis vi vil ha mer fri, må vi bruke avspasering eller fridag. Det må være noen på jobb hver arbeidsdag, så det er ikke alle som får lov til å ta fri. Jeg har søkt fri hele romjula, men tror jeg kommer til å måtte jobbe en dag likevel. 

Anonymkode: 54854...83e

Sånn er det i min etat også. Vi har vaktordning i min seksjon, det er noen på jobb hver arbeidsdag, og på de røde dagene kan leder ringes hvis det er helt krise. 

Anonymkode: 56f18...dd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 10.41):

Sånn er det i min etat også. Vi har vaktordning i min seksjon, det er noen på jobb hver arbeidsdag, og på de røde dagene kan leder ringes hvis det er helt krise. 

Anonymkode: 56f18...dd0

Tenk at dere får en så dyr julegave fra jobb?? 😯 

Jeg jobber både statlig og kommunalt, har ikke fått julegave på aldri den tid, men i år får vi julebord, det er ganske gøy. 

Anonymkode: f296e...f12

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 3.04):

Har dere fri i romjula i staten?

Anonymkode: 3b5c5...a52

Hva er romjula i staten? 
Hvilken stat mener du?

Eller mente du å spørre: "Har dere i staten fri i romjula?"

Anonymkode: 5cd89...627

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...