AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #21 Skrevet 22. november 2025 Helt enig med HI. Vi tilpasser og tilpasser så det til slutt blir en forventning å alltid få tilrettelegging uansett hva. Som liten hadde jeg meget godt av å ha klare og relativt strenge regler blant annet ved bordet. Man spiste det som var, særlig i selskap. Lulle dem inn enda mer ved å skulle gjøre også nyttårsaftensmiddagen til noe som går på dems premisser, og ikke de voksnes, ved å servere taco er bare enda et stykke ut på viddene etter mitt syn. Anonymkode: ef902...158 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #22 Skrevet 22. november 2025 Jeg er den som ikke tilpasser for barna. Jeg lager det voksne spiser så får barna mine spise tilbehør hvis de ikke spiser kjøttet. Altid poteter, grønnsaker og saus de kan spise. Taco på nyttårsaften høres bare trist ut. Det kan man spise 364 dager ellers i året. Anonymkode: 11416...7fa 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #23 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Personlig så ville jeg faktisk ha foretrukket for eksempel taco, i stedet for å spise "flott mat" som for eksempel ribbe / kalkun - eller hva det nå er som folk flest spiser. Virker som det eneste "argumentet" her går ut på at man er nødt til å pynte seg og spise middag som man egentlig ikke liker. Bare fordi det er julaften eller nyttårsaften liksom. Hva med å heller spise den maten som folk faktisk liker?? Anonymkode: 72c56...dde Men så handler det ikke om hva du vil, men hva verten vil servere. Og da tar man til takke med det man får. Anonymkode: 6cb56...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #24 Skrevet 22. november 2025 Veldig enig med HI. Her har vi aldri tilpasset noe som helst for barna, vi har til alle middager (altså hele året, fra de var bittesmå), laget det vi voksne har lyst på, og servert dem det. Barna får selvsagt også komme med forslag, og ofte har vi jo også retter som er på deres favorittliste (fordi det er ting vi voksne også gjerne spiser). Nå er de 11 og 13, og har vært mer eller mindre altetende i mange år. De elsker ting som østers og blåskjellsuppe, men livretten til begge to er (dessverre, for det blir dyrt, så mye som de spiser 😅) sushi. Jeg tenker at man gjør barna sine en bjørnetjeneste hvis man hele tiden tilpasser måltider og middager sånn at barna skal like det. Barn lærer seg å like det de blir servert jevnlig - det er jo bare å se på hva barn spiser (og liker) i mange andre land. Det virker som om mange foreldre i Norge mener det er opplest og vedtatt at barn ikke liker ting som oliven, aioli, asparges, skalldyr +++ (Og derfor heller ikke serverer barna disse tingene, etter kanskje å ha forsøkt en gang eller to 🙄) Anonymkode: 28bb4...3ab 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #25 Skrevet 22. november 2025 Daisy-love skrev (1 time siden): Nå var det jeg som kom med forslaget i den tråden, og det handlet ikke om å pakke inn ungdom, men å se an menyen utifra gjestene som kommer. Det er ulike tradisjoner rundt nyttår, og en er ikke mindre "dannet" om en spiser en avansert tacobuffet kontra en tradisjonell treretters. Jeg har selv vært med på begge deler, og begge deler er bra. Det er mye "dannelse" i å vurdere gjestene sine og tilpasse menyen etter både dem og anledningen 😉 TS her, ja, er enig i at det var et velment råd. Og det var ikke ment som direkte kritikk fra meg heller, derfor løftet jeg problemstillingen opp i en ny tråd - og lager et mer overodnet perspektiv på problemstillingen. Så det jeg skriver om her handler ikke om nyttårsaften spesielt, men mer generelt. Trådstarter i den andre tråden spurte også om tips til en 3-retters, så da synes jeg det blir litt malplassert å kommme med forslag om taco/buffet. En buffet - koldtbord - går jo også utmerket på nyttårsaften, men det blir et litt feil svar når vedkommmende ønsker å servere treretters. Jeg tenker at det er fint at barn og unge lærer seg på spesielle dager, der vi jo har julaften og nyttårsaften, at det er de voksne som setter premissene for feiringen - og at det kan være fint for barn og unge å lære seg at det er slik. Så kan de få tacobuffet på bursdager osv. Ser tilbake på egen barnddom og ungdom, og er veldig glad for at det var slik i oppveksten - hos foreldre og besteforeldre. Det var ikke strikt og strengt, men man fulgte tradisjonene fra generasjson til generasjon, med visse tilpasninger. Bana skulle sitte ved bordet, og så lenge de spiste noe av voksematen, ble det ikke servert alternativer. Og det var selvsagt helt uhørt at menyen på høytisdager skulle tilpasses det barna ville ha. Ser spesielt blant en del kolleger under lusjen at det kommer folk fra "møblerte hjem" og mindre møblerte hjem. Jeg tror de som spiser østers og andebryst på nyttårsaften har større glede av mat og drikke enn de har vokst opp med taco. Anonymkode: 03897...300 3 2
Daisy-love Skrevet 22. november 2025 #26 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS her, ja, er enig i at det var et velment råd. Og det var ikke ment som direkte kritikk fra meg heller, derfor løftet jeg problemstillingen opp i en ny tråd - og lager et mer overodnet perspektiv på problemstillingen. Så det jeg skriver om her handler ikke om nyttårsaften spesielt, men mer generelt. Trådstarter i den andre tråden spurte også om tips til en 3-retters, så da synes jeg det blir litt malplassert å kommme med forslag om taco/buffet. En buffet - koldtbord - går jo også utmerket på nyttårsaften, men det blir et litt feil svar når vedkommmende ønsker å servere treretters. Jeg tenker at det er fint at barn og unge lærer seg på spesielle dager, der vi jo har julaften og nyttårsaften, at det er de voksne som setter premissene for feiringen - og at det kan være fint for barn og unge å lære seg at det er slik. Så kan de få tacobuffet på bursdager osv. Ser tilbake på egen barnddom og ungdom, og er veldig glad for at det var slik i oppveksten - hos foreldre og besteforeldre. Det var ikke strikt og strengt, men man fulgte tradisjonene fra generasjson til generasjon, med visse tilpasninger. Bana skulle sitte ved bordet, og så lenge de spiste noe av voksematen, ble det ikke servert alternativer. Og det var selvsagt helt uhørt at menyen på høytisdager skulle tilpasses det barna ville ha. Ser spesielt blant en del kolleger under lusjen at det kommer folk fra "møblerte hjem" og mindre møblerte hjem. Jeg tror de som spiser østers og andebryst på nyttårsaften har større glede av mat og drikke enn de har vokst opp med taco. Anonymkode: 03897...300 Jeg kan være enig i noe her 😊 Jeg hadde ikke foreslått tacobuffet på en generell tråd om en treretters middag, men gjorde det som en direkte kommentar til hva ts fylte inn av opplysninger. For meg handler ikke nyttårsaften om en dag hvor alt skal være så stivt og formelt, men om en dag, som vel er høytidelig, men viktigst er å ha noen å feire både året som har gått, og å gå inn i det nye året sammen med. Noen å mimre med, men også gå sammen med inn. Jeg har selv feiret denne dagen med både pomp og prakt, men også innlagt på intensiven, samt også noen andre på sykehus. Jeg husker ungdommen hvor det ikke alltid var så lett å finne noen å feire med, mens andre år var det lettere. Jeg er vant med at det er høytidelig i noen kretser, men viktigst er ikke en dannelsesreise, men at en har noen å være med. Nyttårsaften er en skikkelig drittdag å ufrivillig være alene på 💔 Jeg tror vi legger litt ulike ting i ting, og det er helt ok. Svaret mitt var som nevnt ikke et generelt svar, men svar på mer informasjon fra ts og må ses i lys av det. 😊 Det er viktig at barn og unge lærer, men det kan gjøres på ulike måter, inkludert og bli sett og imøtegått på selv nyttårsaften 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #27 Skrevet 22. november 2025 Angående "voksenmat" og "barnemat". Jeg skjønner ikke hvor dette kommer fra, for barn er vel generelt interessert i hva vi spiser? Jeg fikk alltid velge hva jeg ville spise, fordi jeg generelt hadde vanskelig for å spise (takk til legen som tipset mamma!), og jeg spiste nesten alltid det de voksne spiste etter det. Unntaket var kjøttdeig med slintrer og brusk, og lever med hvite årer i. Vi hadde aldri "barnemat" hjemme hos oss. Tror ikke mamma brukte barnemat fra glass noen gang heller, hun bare moste vanlig mat. Faren min spiste også mer spesielle ting, som gammelost, pultost, svinelabber, lungemos og kaldrøkt makrell. Det eneste jeg ikke spiste av det var pultost pga smaken, og etter hvert også ikke lungemos, mest pga navnet tror jeg. Min mor likte ingenting av dette. Jeg husker det var "gøyest" å spise det pappa spiste, for der var det i alle fall null press, ingen forventet at jeg skulle spise det i det hele tatt. Her er en IG-konto der en mamma viser hvordan hun får barnet sitt til å spise alt mulig. Nøkkelordene er null press, spis maten selv, lat som det er din mat, hold maten "tilfeldigvis" innen rekkevidde, og ikke reager negativt eller positivt på noe barnet spiser eller ikke spiser: https://www.instagram.com/p/DO8oT42Di74/?hl=en Anonymkode: 19db2...284
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #28 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Si fra til gjestene da så en slipper å pynte seg. For tacosaus på finkjolen er ikke gøy. Jeg hadde blitt skuffet om jeg måtte spise taco på nyttårsaften. Anonymkode: 2bcc6...e88 Da søler du vel like lett ribbefett og surkål, tenker jeg. Anonymkode: 60701...3de 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #29 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): . Det virker som om mange foreldre i Norge mener det er opplest og vedtatt at barn ikke liker ting som oliven, aioli, asparges, skalldyr +++ (Og derfor heller ikke serverer barna disse tingene, etter kanskje å ha forsøkt en gang eller to 🙄) Anonymkode: 28bb4...3ab Dog er det kaskje også forrige generasjon som har sviktet litt - påfallende mange voksne som ikke liker mye av det du nevner her..... ... det er jo greit at det er ting man ikke liker, som oliven, ansjos og sånne litt spesielle ting. Men hvis man legger opp til barns "ønskekost" hele veien, så skjer det liten utvikling livet. Folk kan jo ha andre områder i livet som de synes er viktigere, men samtiddig er jo mat noe alle spiser og har et forhold til. Og da er det trist om det begrenser seg til taco, pizza og spaghetti. Anonymkode: 03897...300 1 1
Hansehan Skrevet 22. november 2025 #30 Skrevet 22. november 2025 Jeg har ennå ikke lest den andre tråden, men lutefisk på julaften eller nyttårsaften er en innertier.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #31 Skrevet 22. november 2025 Har vokst opp med alt fra Toro-supper til Wagyu ribeye. I barnebursdagene i barndommen var det alltid «Kølle i kløft, verk og mensen», altså pølse i brød 😀 Anonymkode: cc3cd...07c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #32 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Inspirert at tråden om forslag til treretter på nyttårsaften. Spørsmålet var altså trerretter. Og så kommer det altså forslag om tacobuffet - fordi det er ungdommer i selskapet! Ja, det er selvsagt et hyggeilg og veldig velment råd. Men for meg blir dette bare nok en illustrasjon på at barn og ungdom lulles inn i en verden som absolutt ikke er udelt godt å ha med seg i voksenlivet. Jeg ser det bare som en forelengese av det jeg ser på som ganske så feilslått oppdragelse. En ser jo det på mange områder i dag. Til og med for universitetsstudenter er det for "krevende" å lese en hel bok! Men altså til mat - og oppdragelse! Foreldre og andre voksne bør faktisk lære barn og unge litt om matvaner. Det gjelder selvsagt ernæring og kosthold, men også hvodan man f.eks. spiser og oppfører seg under ordentlige middagsselskap. Det er mange årsaker til dette. Men for meg handler det kanskje om at matglede dannes fra barndommen av. Da må barn og unge utfordre,s både på smak og andre ting. I tillegg handler det om dannelse når man blir voksen og skal ut i f.eks. arbeidslivet og komme i settinger der man faktisk bør vite litt om mat og kunne te seg på en restaurant. Det var faktisk samtalteemne under en lunsj her forleden - en med god kjennskap til Frankrike kommentere at barna der lærte å spise østers. Så spiser de østers i barndommen og når de blir voksne. De spiser altså voksenmat! Kanskje er det likevel for sent - det finnes til og med godt voksne som faktisk ike eier oppdragelse i matveien. Trist. Anonymkode: 03897...300 Å foreslå taco, tapas eller andre lignende retter fordi det er ungdom der handler ikke nødvendigvis om at ungdommen ikke spiser annet... Men når verten ikke er dreven på kjøkkenet, gjerne vil ha noe utradisjonelt, og halve selskapet er ungdom, så vil gjestene bli fornøyde med taco. For mange godt voksne er ufine og kravstore, og vil rynke på nesen om de får servert taco... Så kan du spørre deg selv, hvem har egentlig god oppdragelse og dannelse? Ungdommen som er fornøyd med taco, eller de voksne som mener det ikke er fancy nok? Jeg opplever ungdom og unge voksne som langt mer veloppdragne enn mange voksne... Fordi mange voksne er uhøflig og kravstore, og mener enkel mat ikke er bra nok, mens de yngre blir glade når de får servert mat i ett selskap, uansett om det er enkelt eller fancy. Jeg spiser gjerne østers og snegler. Men jeg blir også glad for taco. Jeg kan absolutt oppføre meg i selskaper, og spise på fine restauranter, men jeg har også evnen til å se at ikke alle er like glade i å lage mat, og jeg blir fornøyd om jeg får enkel mat, og tilogmed posesaus. Jeg synes det er en uting å legge listen så høyt for hva som skal serveres i selskaper. Anonymkode: 6be48...f18 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #33 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her var det litt jåleri og skriveleifer i skjønn forening.... dere lagde litt ulike varianter av håndmat inspirert av Mexico. Revet kylling på halve skjell, en vegetar variant med sopp, en variant med svin (tipper ikke spydgrillet svinenakke over kull som er sånn de egentlig lages, og aldri fått sopp i maten de to årene jeg bodde i Mexico, det første året hos en mexicansk familie). GuacAmole er rimelig standard tilbehør. Rømme med sitron/lime er jo også vanlig til feks fisk. Maisstuing/mais med kremost er jo også vanlig.... det er dårlig dannelse å jåle seg til mrs. Bucket 😉 Anonymkode: 72eca...a31 Du; - tema for tråden er mat. Ikke norsk rettskriving. - å bytte til AB for å mobbe har i alle fall ingenting med dannelse å gjøre. - brukerangrep er mot regelverket. Og er meldt som regelbrudd. Anonymkode: 6f13b...f52 2 2
Summeer Skrevet 23. november 2025 #34 Skrevet 23. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du; - tema for tråden er mat. Ikke norsk rettskriving. - å bytte til AB for å mobbe har i alle fall ingenting med dannelse å gjøre. - brukerangrep er mot regelverket. Og er meldt som regelbrudd. Anonymkode: 6f13b...f52 Jeg leser ikke det innlegget som brukerangrep, men som en liten nedsnobbing av det siterte innlegget. For man bør kalle en spade for en spade, sour cream med lime høres mye mer fancy ut en "rømme rørt med lime" og det er akkurat det samme 😉 dette er en tråd om "dannelse" og det er mye "dannelse" i å snakke sånn at mottager enkelt forstår det man sier. Du skriver jo selv som anonym forresten 😉 Endret 23. november 2025 av Summeer 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #35 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Å foreslå taco, tapas eller andre lignende retter fordi det er ungdom der handler ikke nødvendigvis om at ungdommen ikke spiser annet... Men når verten ikke er dreven på kjøkkenet, gjerne vil ha noe utradisjonelt, og halve selskapet er ungdom, så vil gjestene bli fornøyde med taco. For mange godt voksne er ufine og kravstore, og vil rynke på nesen om de får servert taco... Så kan du spørre deg selv, hvem har egentlig god oppdragelse og dannelse? Ungdommen som er fornøyd med taco, eller de voksne som mener det ikke er fancy nok? Jeg opplever ungdom og unge voksne som langt mer veloppdragne enn mange voksne... Fordi mange voksne er uhøflig og kravstore, og mener enkel mat ikke er bra nok, mens de yngre blir glade når de får servert mat i ett selskap, uansett om det er enkelt eller fancy. Jeg spiser gjerne østers og snegler. Men jeg blir også glad for taco. Jeg kan absolutt oppføre meg i selskaper, og spise på fine restauranter, men jeg har også evnen til å se at ikke alle er like glade i å lage mat, og jeg blir fornøyd om jeg får enkel mat, og tilogmed posesaus. Jeg synes det er en uting å legge listen så høyt for hva som skal serveres i selskaper. Anonymkode: 6be48...f18 Dette synes jeg var litt rar tolkning av hovedinnlegget. I det andre innlegget var det spurt etter forslag til treretters, og det kom mange gode forslag. Inklusive forslag som gjorde det lett for verten/vertinnenen å forebrede mye på forhånd. Innelggene om taco ble tolket som om det var for å tilfredsstille ungdommen, ikke vertinnen. Men uavhengig av den saken, er jo poenget det samme. At nyttårsaften skal være en festdag der man setter seg rundt bordet og spise festmiddag er vel nokså vanlig. Jeg kan ikke helt se at det er "dårlig oppdragelse" at man skal sitte rundt bordet og spise noe annet enn taco/pizza etc. Det handler ikke om at det skal være "fancy", men at det skal være noe annet enn en vanlig helg - nettop fordi det er et selskap med ungdommr og voksne samlet. Da er det en fin anledning å lære ungdommen hvordan en riktig fin festmiddag normalt arter seg. Julaften er det som regel tradisjoenell julemat, men nyttårsaften er gjerne dagen der man henter fram det beste og dekker et festbord. For mange. Jeg snakker på helt generelt grunnlag selvsagt. Og så oppelver jeg altså at barn og unge på veldig mange områder får det de ber om i våre dager, og jeg frykter for matkluturen og gleden barna senere kan gå glipp av om de ikke læres opp til "voksenmat". Alle er vel enige om at den del slik mat trenger en viss introduksjon og tilvenning. Om de ikke opplever at andrebryst er bedre enn taco første gangen, så lærer de i alle fall at mange voksne setter et andebryst langt over taco på den kulinariske skalaen. Om ikke annet kan det vekke litt nysgjerrighet. Jeg rynket på nesen når det ble servert torsketunger til middag. Jeg pirket kanksje borti det, men jeg lot meg samtidig fascinere over at mine foreldre så på det som noe av det beste de visste. Jeg ble altså introdusert til det som ung, og smakte det - nå, som voksen, synes jeg at torsketunger er noe av det beste som finnes. Sammtidig ser jeg at omsetningen av denne delikatessen i sentralt i Oslo er liten og antakelig dalende. Det er en trist utvikling. Hadde ikke mine foreldre satt pris på torsketunger hadde jeg antakelig gått glipp av denne delikatessen også som voksen. Serverer man taco på festdager, vel, så er faren stor for at barna går glipp av mye som voksne. Anonymkode: 03897...300 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #36 Skrevet 23. november 2025 Summeer skrev (1 time siden): Jeg leser ikke det innlegget som brukerangrep, men som en liten nedsnobbing av det siterte innlegget. For man bør kalle en spade for en spade, sour cream med lime høres mye mer fancy ut en "rømme rørt med lime" og det er akkurat det samme 😉 dette er en tråd om "dannelse" og det er mye "dannelse" i å snakke sånn at mottager enkelt forstår det man sier. Du skriver jo selv som anonym forresten 😉 men jeg skifter ikke mellom bruker og anonym i samme tråd for å komme med brukerangrep Anonymkode: 6f13b...f52
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #37 Skrevet 23. november 2025 Her så har barna fått smake mye forskjellig mat. Men de har begge diagnoser, og er litt sære. Men er vi bedt i middag på nyttårsaften, så finner de noe å spise. De liker det meste av kjøtt, og fugl, saus og de fleste typer poteter, og litt grønnsaker. De liker og skalldyr og litt sjømat. Men lutefisk hadde hverken de, eller jeg spist. Anonymkode: 14747...824
amio Skrevet 23. november 2025 #38 Skrevet 23. november 2025 (endret) On 11/22/2025 at 2:55 PM, AnonymBruker said: Taco i selskap på nyttårsaften 😂 Anonymkode: cb955...f1f Er det rart det er krig i verden... 🙄 Apropos oppdragelse, dannelse og "klasse" synes jeg egentlig det mest blodharry man kan gjøre er å holde på sånn som det der, legge seg opp i hva vilt fremmede folk skal og ikke skal kunne ete. 😂 Endret 23. november 2025 av amio 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2025 #39 Skrevet 24. november 2025 AnonymBruker skrev (På 22.11.2025 den 15.23): Personlig så ville jeg faktisk ha foretrukket for eksempel taco, i stedet for å spise "flott mat" som for eksempel ribbe / kalkun - eller hva det nå er som folk flest spiser. Virker som det eneste "argumentet" her går ut på at man er nødt til å pynte seg og spise middag som man egentlig ikke liker. Bare fordi det er julaften eller nyttårsaften liksom. Hva med å heller spise den maten som folk faktisk liker?? Anonymkode: 72c56...dde Nå er kanskje litt av poenget at de aller fleste liker kalkun og ribbe (i verste fall alt det gode tilbehøret), iallfall godt nok at de koser seg sammen med sine nærmeste på en festdag. Da er det greit for barn å smake på maten også, sånn at man som voksen slipper å sitte der og ønske seg taco istedenfor på nyttårsaften og i tillegg tro at det gjelder de andre og... Så kan man også bruke den vanen å spise det man blir servert i andre sammenhenger når man blir voksen - på julebord, første middag sammen med svigerfamilie, i bryllup etc. For det er vel ingen tvil at det er et sosialt handicap å sitte å pirke i maten i alle slike sammenhenger. Anonymkode: 10d47...23a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå