AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #1 Skrevet 22. november 2025 Inspirert at tråden om forslag til treretter på nyttårsaften. Spørsmålet var altså trerretter. Og så kommer det altså forslag om tacobuffet - fordi det er ungdommer i selskapet! Ja, det er selvsagt et hyggeilg og veldig velment råd. Men for meg blir dette bare nok en illustrasjon på at barn og ungdom lulles inn i en verden som absolutt ikke er udelt godt å ha med seg i voksenlivet. Jeg ser det bare som en forelengese av det jeg ser på som ganske så feilslått oppdragelse. En ser jo det på mange områder i dag. Til og med for universitetsstudenter er det for "krevende" å lese en hel bok! Men altså til mat - og oppdragelse! Foreldre og andre voksne bør faktisk lære barn og unge litt om matvaner. Det gjelder selvsagt ernæring og kosthold, men også hvodan man f.eks. spiser og oppfører seg under ordentlige middagsselskap. Det er mange årsaker til dette. Men for meg handler det kanskje om at matglede dannes fra barndommen av. Da må barn og unge utfordre,s både på smak og andre ting. I tillegg handler det om dannelse når man blir voksen og skal ut i f.eks. arbeidslivet og komme i settinger der man faktisk bør vite litt om mat og kunne te seg på en restaurant. Det var faktisk samtalteemne under en lunsj her forleden - en med god kjennskap til Frankrike kommentere at barna der lærte å spise østers. Så spiser de østers i barndommen og når de blir voksne. De spiser altså voksenmat! Kanskje er det likevel for sent - det finnes til og med godt voksne som faktisk ike eier oppdragelse i matveien. Trist. Anonymkode: 03897...300 17 2 7
Daisy-love Skrevet 22. november 2025 #2 Skrevet 22. november 2025 (endret) Nå var det jeg som kom med forslaget i den tråden, og det handlet ikke om å pakke inn ungdom, men å se an menyen utifra gjestene som kommer. Det er ulike tradisjoner rundt nyttår, og en er ikke mindre "dannet" om en spiser en avansert tacobuffet kontra en tradisjonell treretters. Jeg har selv vært med på begge deler, og begge deler er bra. Det er mye "dannelse" i å vurdere gjestene sine og tilpasse menyen etter både dem og anledningen 😉 Endret 22. november 2025 av Daisy-love 4 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #3 Skrevet 22. november 2025 Enig med deg. Jeg lærte meg om finere restauranter, etikette, hva som passer seg til ulike anledninger, å alltid legge servietten på fanget - også på hotellfrokost. Og alt det der. Å foreslå tacobuffet på julaften er temmelig hårreisende... Det er i samme liga som de som kjører pysj og grandis på julaften. Og ikke et godt utgangspunkt for et barn i dette livet. Anonymkode: 6f13b...f52 5 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #4 Skrevet 22. november 2025 Taco i selskap på nyttårsaften 😂 Anonymkode: cb955...f1f 6
Daisy-love Skrevet 22. november 2025 #5 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig med deg. Jeg lærte meg om finere restauranter, etikette, hva som passer seg til ulike anledninger, å alltid legge servietten på fanget - også på hotellfrokost. Og alt det der. Å foreslå tacobuffet på julaften er temmelig hårreisende... Det er i samme liga som de som kjører pysj og grandis på julaften. Og ikke et godt utgangspunkt for et barn i dette livet. Anonymkode: 6f13b...f52 Det var nyttårsaften, som er litt annerledes enn julaften. Taco er ikke bare taco, det er hva en gjør det til 😉 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #6 Skrevet 22. november 2025 Daisy-love skrev (10 minutter siden): Nå var det jeg som kom med forslaget i den tråden, og det handlet ikke om å pakke inn ungdom, men å se an menyen utifra gjestene som kommer. Det er ulike tradisjoner rundt nyttår, og en er ikke mindre "dannet" om en spiser en avansert tacobuffet kontra en tradisjonell treretters. Jeg har selv vært med på begge deler, og begge deler er bra. Det er mye "dannelse" i å vurdere gjestene sine og tilpasse menyen etter både dem og anledningen 😉 Jeg hadde tatt de som en fornærmelse å bli plassert i "taco-skitet". Hvorfor ikke gi unge mennesker, og andre, sjansen til å utenfor sonen sin angående mat... Anonymkode: 0ff37...bec 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #7 Skrevet 22. november 2025 Jeg er enig i at taco på nyttårsaften er mangel på dannelse. Beklager, men noen slags standard må man ha. Anonymkode: fab97...c69 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #8 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Taco i selskap på nyttårsaften 😂 Anonymkode: cb955...f1f Si fra til gjestene da så en slipper å pynte seg. For tacosaus på finkjolen er ikke gøy. Jeg hadde blitt skuffet om jeg måtte spise taco på nyttårsaften. Anonymkode: 2bcc6...e88 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #9 Skrevet 22. november 2025 Daisy-love skrev (6 minutter siden): Det var nyttårsaften, som er litt annerledes enn julaften. Taco er ikke bare taco, det er hva en gjør det til 😉 Nyttårsaften er en festdag. Og her var det snakk om en tre-retters. Vi har ofte taco gjennom året. Sist tacobuffet til Mascorama forrige lørdag - tinga tostadas, sopp barbacoa, taco el pastor med svin og ananaspasta. Guacemole, sour cream med lime, cherrytomater, grillet mais med queso fresco, med mer. Men aldri om jeg ville servert noe slikt på nyttårsaften. Det er bare fullstendig mangel på dannelse. Anonymkode: 6f13b...f52 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #10 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nyttårsaften er en festdag. Og her var det snakk om en tre-retters. Vi har ofte taco gjennom året. Sist tacobuffet til Mascorama forrige lørdag - tinga tostadas, sopp barbacoa, taco el pastor med svin og ananas*pasta. Guacemole, sour cream med lime, cherrytomater, grillet mais med queso fresco, med mer. Men aldri om jeg ville servert noe slikt på nyttårsaften. Det er bare fullstendig mangel på dannelse. Anonymkode: 6f13b...f52 Salsa... Haha.. ble jo nesten verre enn å foreslå taco på nyttårsaften det der... 😅 Anonymkode: 6f13b...f52 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #11 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Enig med deg. Jeg lærte meg om finere restauranter, etikette, hva som passer seg til ulike anledninger, å alltid legge servietten på fanget - også på hotellfrokost. Og alt det der. Å foreslå tacobuffet på julaften er temmelig hårreisende... Det er i samme liga som de som kjører pysj og grandis på julaften. Og ikke et godt utgangspunkt for et barn i dette livet. Anonymkode: 6f13b...f52 Jeg har også blitt oppdratt sånn , men vi hadde ofte pizza på nyttårsaften 😅 ( ikke grandis ) julaften, 1 og 2 juledag var stivt, nyttårsaften var stivt. Anonymkode: d4bce...6b8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #12 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Si fra til gjestene da så en slipper å pynte seg. For tacosaus på finkjolen er ikke gøy. Jeg hadde blitt skuffet om jeg måtte spise taco på nyttårsaften. Anonymkode: 2bcc6...e88 For det er så mye bedre med bringebærsausen som serveres til riskremem på juleaften? Etter rørte tyttebær til julematen? Med ditt argument kan man alltid si til gjestene at de slipper å pynte seg. Anonymkode: ce63d...568 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #13 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har også blitt oppdratt sånn , men vi hadde ofte pizza på nyttårsaften 😅 ( ikke grandis ) julaften, 1 og 2 juledag var stivt, nyttårsaften var stivt. Anonymkode: d4bce...6b8 Jeg er enig i at man kan ha ulike tradisjoner. Vi skyr ikke unna grandis her. Vi praktiserer dannelse og oppdragelse, ikke snobberi. Har blant annet tradisjon for sushi take-away 29.desember Anonymkode: 6f13b...f52 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #14 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nyttårsaften er en festdag. Og her var det snakk om en tre-retters. Vi har ofte taco gjennom året. Sist tacobuffet til Mascorama forrige lørdag - tinga tostadas, sopp barbacoa, taco el pastor med svin og ananaspasta. Guacemole, sour cream med lime, cherrytomater, grillet mais med queso fresco, med mer. Men aldri om jeg ville servert noe slikt på nyttårsaften. Det er bare fullstendig mangel på dannelse. Anonymkode: 6f13b...f52 Her var det litt jåleri og skriveleifer i skjønn forening.... dere lagde litt ulike varianter av håndmat inspirert av Mexico. Revet kylling på halve skjell, en vegetar variant med sopp, en variant med svin (tipper ikke spydgrillet svinenakke over kull som er sånn de egentlig lages, og aldri fått sopp i maten de to årene jeg bodde i Mexico, det første året hos en mexicansk familie). GuacAmole er rimelig standard tilbehør. Rømme med sitron/lime er jo også vanlig til feks fisk. Maisstuing/mais med kremost er jo også vanlig.... det er dårlig dannelse å jåle seg til mrs. Bucket 😉 Anonymkode: 72eca...a31 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #15 Skrevet 22. november 2025 Personlig så ville jeg faktisk ha foretrukket for eksempel taco, i stedet for å spise "flott mat" som for eksempel ribbe / kalkun - eller hva det nå er som folk flest spiser. Virker som det eneste "argumentet" her går ut på at man er nødt til å pynte seg og spise middag som man egentlig ikke liker. Bare fordi det er julaften eller nyttårsaften liksom. Hva med å heller spise den maten som folk faktisk liker?? Anonymkode: 72c56...dde 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #16 Skrevet 22. november 2025 Jeg er oppvokst med grandis på nyttårsaften. Mamma og pappa skulle kose seg med terteskjell med diverse tilbehør, så det var den ene dagen i året jeg og broren min fikk Grandiosa. Det var stort. Det var første nyttårsdag som var høytidsdagen hos oss. Da var det kalkun. Dette var når jeg var liten, senere lagde jeg og venner finere middag på nyttårsaften og hadde selskap. Der hadde det ikke passet med taco nei. Men dannelse handler vel også om å forstå situasjonen. Nyttårsaften kan være fra hjemmekos til formelt selskap til ungdsomsklubb. I enkelte av de situasjonene passer taco (eller grandis) i andre ikke. Anonymkode: 2f769...467 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2025 #17 Skrevet 22. november 2025 Jeg må undre meg om folk ikke har lært hvordan en skal spise i ulike anledninger? Jeg fyller aldri en lefse stappfull, og jeg legger en revnet lefse ned på tallerken og spiser innholdet med bestikk om/når det trengs. Er litt som å forstå at en ikke spiser kylllinglår rett av beinet på første treff med svigermor, men hva en gjør hjemme er annerledes. Her brukes tallerken, bestikk og servietten aktivt, og det er nå søl med knasende ribbe, pinnekjøtt, rødkål, og mye annet også. En får jo til å spise det, så hvorfor så vanskelig med ordentlig taco? Det er selvsagt opp til hver enkelt, både det ene og det andre her 😊
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #18 Skrevet 22. november 2025 jeg syns det var mye værre med den som sa at hvis det ikke var gourmet mat så gikk hn bare og det kom fra en voksen person og det skulle også være dyr vin og champange 🤦♀️ Anonymkode: 83653...a78 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #19 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Personlig så ville jeg faktisk ha foretrukket for eksempel taco, i stedet for å spise "flott mat" som for eksempel ribbe / kalkun - eller hva det nå er som folk flest spiser. Virker som det eneste "argumentet" her går ut på at man er nødt til å pynte seg og spise middag som man egentlig ikke liker. Bare fordi det er julaften eller nyttårsaften liksom. Hva med å heller spise den maten som folk faktisk liker?? Anonymkode: 72c56...dde jeg er ikke enig, jeg er veldig glad i taco spiste det i går men jeg søler som bare det når jeg spiser taco og det tenker ikke alle andre å se tenker jeg Anonymkode: 83653...a78 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #20 Skrevet 22. november 2025 Enig. Matretter er en ting, men det er ikke lenge siden det var noen som mente det var for strengt å prøve å få barnet sitt å slutte å smatte ved matbordet. Anonymkode: 894ae...029 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå