Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tilrettelegging brukes en periode for å få en arbeidstaker tilbake til sin ordinære jobb. Som er fastsatt i arbeidskontrakten. Og tilretteleggingen skal ikke forandre arbeidsoppgavene så mye at det blir en ulempe for kollegene.

I dette ligger det også en sterk medvirkningsplikt fra arbeidstaker for å komme tilbake på jobb.

Så,, noen må sette seg ned sammen med venninna di og forklare at skal hun fortsette i arbeidsforholdet så må hun bare venne seg til å gjøre oppgaver som «ikke passer psyken hennes»

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner litt på dette nå.

Jeg jobber som assistent i barnehage, og trives i utgangspunktet veldig godt med det.

På min avdeling er mange syke, borte pga av kurs o,l , jeg er den som er tilstede og tar løft ( fordi andre har dårlig rygg ) og bytter gjerne vakter, men i det siste er det en selvfølge at jeg alltid sier ja.

Det er alltid de samme som er syke også, og dette sliter veldig på kroppen min- jeg sover etter jobb og måltidene mine blir fort kjappe løsninger som Fjordland.

De som er borte hever også høyere lønn enn meg, så jeg kjenner på en dyp urettferdighet i tillegg.

Skal man jobbe i en barnehage må man kunne ta alle arbeidsoppgaver, hvis ikke går det ut over andre mennesker som må ta tunge løft, kontakt med foreldre, konflikt mellom barna eller bli uendelig utslitt selv.

Vedkommende bør derfor søke nytt arbeid som passer bedre, det er også biletten til et enklere liv- for en hverdag i barnehagen tar all energi fra deg.

Anonymkode: 1f7f1...bf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror ikke du hjelper henne med å ikke utfordre henne. Tilrettelegging kan gjøres basert på legens anbefaling også, så kanskje bli med henne fastlegen først for å realitetsorientere henne på Tilrettelegging? Arbeidsgiver vil være mer imøtekommende om det er realistiske forslag og en plan for opptrapping til normalt arbeid hun kommer med på dialogmøtet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for å få folk tilbake i jobb?

Jo, innenfor visse rammer. Om tilretteleggingen fører til vesentlig ulempe for arbeidsplassen og/eller de andre ansatte så kan arbeidesgiver si nei til tilrettelegging. 

Husk at det kan være at andre også har, eller skal ha, tilrettelegging og da må arbeidsgiver vekte summen av det hele, om den totale belastningen blir urimelig for resten av de ansatte (som ikke har tilrettelegging) og om det er forsvarlig for å kunne drifte bruket. 

Anonymkode: d554d...e76

• Liker 1
Skrevet

Syns hun høres veldig urealistisk ut, og direkte uegnet til å jobbe med barn.
Barna er ikke i barnehage for å være støttekontakter for skjøre voksne, det ansvaret fortjener ingen barn å bli tildelt. 

Anonymkode: 0c14f...993

• Liker 1
Skrevet

Hun LIKER ikke å være ute? Er hun 12 år? 

Jeg jobber i helsevesenet og jeg liker heller ikke spesielt godt å skifte bleie som stinker av enten avføring eller konsentrert urin, men jeg gjør det. Hver eneste dag. Fordi det er jobben min. Jeg kunne aldri kommet på jobben og sagt at jeg ikke liker å skifte bleier, så det må jeg få slippe. For en utrolig barnslig tilnærming til arbeidslivet venninnen din har. 

Og det ved å skylde på psyken? Sorry altså, men venninna di får finne seg noe annet å gjøre, dette blir for barnslig. Man kan ikke komme på en jobb og kreve at man ikke ønsker å gjøre de kjipe arbeidsoppgavene, fordi man ikke liker det. Som de sier i kompani lauritzen: hun må ta seg en skje med ta-seg-sammen. 

Man skal selvsagt få tilrettelegging, det har jeg selv fått flere ganger da jeg har en rygg som krangler. Det er da snakk om maks 3-4 dager. Problemet med det er at det da blir en større arbeidsbelastning på kollegaene mine, fordi det kommer ikke en vikar inn i tillegg til meg. Det er ikke noe jeg tar lett på, at mine arbeidskollegaer får en kjipere og tyngre arbeidshverdag fordi jeg har vondt i ryggen. Det har sikkert ikke venninnen din tenkt på, at hun faktisk blir en belastning for kollegaer om hun krever masse greier fordi hun ikke liker ting, og jeg antar hun krever dette skal være en varig endring? 

Anonymkode: 48112...423

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...