AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #1 Skrevet 21. november 2025 En venn har vært sykmeldt en lang periode, og skal tilbake i jobb. Hun trenger tilrettelegging med enklere arbeidsoppgaver, og skal i dialogmøte med nav (vil ha med meg som støtte, derfor jeg vet om saken). Arbeidsgiver har sagt de ikke kan tilrettelegge til det hun har behov for, fordi den type tilrettelegging ikke er mulig hvis hun skal kunne gjøre jobben sin uten at det går for hardt utover resten av de ansatte. Dette gjelder barnehage, og hun mener hun ikke klarer være ute, ikke håndterer foreldrekontakt og heller ikke rydde i konflikter med vanskelige barn. Hun er redd det skal ende med at hun blir bedt om å søke jobb et annet sted. Kan det være utfallet? Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for å få folk tilbake i jobb? Anonymkode: 52b43...e47
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #2 Skrevet 21. november 2025 Arbeidsgivers plikt til tilrettelegging er ikke grenseløs. Dette kan dere lett å lese dere opp på på forhånd, sånn at dere kan ha argumentene klare. Det et også viktig å merke seg at den ansatte har medvirkningsplikt. Anonymkode: e0199...edc 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #3 Skrevet 21. november 2025 Arbeidsgiver plikter ikke å tilettelegge sånn at det går ut over de andre ansattes arbeidshverdag. Dt er heller ikke sånn at den som skal ha tilretteleggingen kan diktere hvordan det skal gjøres, man har ikke rett på å få viljen sin. Høres ikke ut som veninnen din har noe i bhg å gjøre, sikkert greit å se seg om etter ny jobb. Anonymkode: 0e7fa...380 8 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2025 #4 Skrevet 21. november 2025 Hvordan tenker venninnen at arbeidsdagen skal foregå med disse kravene om tilrettelegging? Skal hun bare reise seg og gå om det blir konflikt mellom barn? Bare la være å svare om foreldre henvender seg til henne? Det beste hun kan håpe på er nok delvis sykmelding eller redusert stilling som tilrettelegging. Hun kan ikke bare la være å gjøre store deler av det som faktisk utgjør jobben. Her høres det i grunn ut som hun burde se seg om etter en annen type jobb. Anonymkode: 5e98a...7cd 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #5 Skrevet 22. november 2025 Jeg jobber i barnehage og dette hadde vært grobunn for mye irritasjon. Kan ikke en ansatt gjøre disse tingene må vedkommende bytte yrke. Det er en ting å tilrettelegge vond rygg ved å være på stor fremfor liten, men ikke være ute, ikke ha kontakt med foresatte og slippe konflikter med barn som ofte kan oppstå? Da er ikke yrket for vedkommende. Anonymkode: 265dd...bf6 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #6 Skrevet 22. november 2025 Hvis hun ikke kan disse tingene, kan hun ikke jobbe i barnehage. Jeg er selv sykemeldt fra barnehagejobben min nå, og tilretteleggingen jeg trenger vil gå massivt ut over de andre som jobber med meg. (Kroppslig skavank) Jeg har bare vært sykemeldt i en mnd, men hvis denne skavanken ikke går over, må jeg se meg om etter en kontorjobb. Slik det er nå kan jeg ikke jobbe på gulvet, og hadde ikke falt meg inn å kreve tilrettelegging for det heller. Kanskje venninnen din må se realismen i kravene sine? Anonymkode: b430d...93f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #7 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En venn har vært sykmeldt en lang periode, og skal tilbake i jobb. Hun trenger tilrettelegging med enklere arbeidsoppgaver, og skal i dialogmøte med nav (vil ha med meg som støtte, derfor jeg vet om saken). Arbeidsgiver har sagt de ikke kan tilrettelegge til det hun har behov for, fordi den type tilrettelegging ikke er mulig hvis hun skal kunne gjøre jobben sin uten at det går for hardt utover resten av de ansatte. Dette gjelder barnehage, og hun mener hun ikke klarer være ute, ikke håndterer foreldrekontakt og heller ikke rydde i konflikter med vanskelige barn. Hun er redd det skal ende med at hun blir bedt om å søke jobb et annet sted. Kan det være utfallet? Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for å få folk tilbake i jobb? Anonymkode: 52b43...e47 Selvfølgelig er det hun "krever" helt uforenelig med arbeidsgivers tilretteleggingsplikt! Aldri hørt om lignende. Anonymkode: ac186...964 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #8 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En venn har vært sykmeldt en lang periode, og skal tilbake i jobb. Hun trenger tilrettelegging med enklere arbeidsoppgaver, og skal i dialogmøte med nav (vil ha med meg som støtte, derfor jeg vet om saken). Arbeidsgiver har sagt de ikke kan tilrettelegge til det hun har behov for, fordi den type tilrettelegging ikke er mulig hvis hun skal kunne gjøre jobben sin uten at det går for hardt utover resten av de ansatte. Dette gjelder barnehage, og hun mener hun ikke klarer være ute, ikke håndterer foreldrekontakt og heller ikke rydde i konflikter med vanskelige barn. Hun er redd det skal ende med at hun blir bedt om å søke jobb et annet sted. Kan det være utfallet? Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for å få folk tilbake i jobb? Anonymkode: 52b43...e47 Kan hende kan hun begynne å vaske i bhg. eller annet sted i kommunen? Høres ut som det kunne vært en grei jobb for vedkommende? Anonymkode: ac186...964 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #9 Skrevet 22. november 2025 Enig med de andre her, denne tilretteleggingen er lite kompatibel med barnehagejobb. Hvis jeg skal lese og tenke med litt velvilje og prøve og være løsningsorientert og behjelpelig vil jeg legge til: Ut fra innlegget ditt kommer det ikke frem om venninnen din ser for seg dette som varige tilretteleggingen? Det fungerer ikke. Hvis hun derimot trenger hun det i en to-ukers periode for å komme litt inn i driften igjen etter lengre tid borte? Da kan det være mulig å legge til rette, men vinkle det annerledes. Hvis hun skal foreslå tiltak som vil innebære så mye ekstra belastning for resterende bemanning må hun som et minimum også presentere en progresjonsplan, for å vise hvordan hun skal komme tilbake i helt eller tilnærmet normal drift igjen. Det er alltid ønskelig å hjelpe en ansatt tilbake i jobb, men ikke til enhver pris hvis det går ut over barn og alle ansatte. Kanskje arbeidsgiver kan komme med noen "motforslag" eller andre ideer på hva som faktisk er gjennomførbart? I stedet for å fokusere på hva hun ikke skal gjøre, kan hun be om spesifikke ansvarsområder som hun kan jobbe med, kanskje i kombinasjon med en kortere gradert sykmelding. Så får hun komme litt tilbake i yrket, kjenne på mestring og inkludering, og gradvis delta på hele barnehagehverdagen. Jeg kjenner ikke til rammene i hennes barnehage, men kanskje 40% jobb fra ca 10.30-14.00 i to uker kan hjelpe henne tilbake fullt? Hun er der ikke i tidsrommet med henting/levering, hun kan stå ansvarlig for matlaging, delta i måltid og legging av de yngste/planlegge og gjennomføre aktiviteter med de eldste? Så kan en vikar jobbe starten på en tidligvakt eller slutten på en seinvakt for å dekke opp vakten hennes? Dette er bare et forslag altså, og vil innebære minimal foreldrekontak og lite utetid. Men, bare for en periode, noe som også gjør det mulig for kolleger å være raus og tolerant i en litt ugunstig situasjon. Hun bør uttrykke takknemlighet for at de på avdelingen tar godt imot henne når hun kommer tilbake, så er det lettere for dem å stå i en ekstra krevende hverdag en uke eller to. I dette forslaget skriver jeg ingenting om å slippe unna konflikter, det er virkelig ikke mulig å planlegge for at en ansatt aldri kommer i konflikter. Men i måltid, matlaging og legging er det sjelden konflikter. Og i planlagte aktiviteter skjer det erfaringsvis færre konflikter enn i fri lek. Med dialog med medarbeidere kan hun spørre om bistand hvis konflikter blir for store til å stå i, slik at hun trenger hjelp. Et annet alternativ kan kanskje være å bytte avdeling? Ønske om å slippe konflikter og foreldrekontakt handler kanskje om at hun har vært på en belastet avdeling over lang tid, og dermed blitt utbrent? Tilrettelegging skal ha et tidsperspektiv og en tydelig effekt. Anonymkode: 00f0e...655
Summeer Skrevet 22. november 2025 #10 Skrevet 22. november 2025 Det der går langt utenfor tilretteleggingsplikten, det er til vesentlig ulempe for de andre ansatte. Hun kan ikke skjermes fra foreldre, barn og utemiljø.... hva skal hun gjøre? Perle i et hjørne med de to snille femåringene som ikke har det største behovet for en voksen i nærheten akkurat da uansett? Kanskje hun kan få en uke eller tre med lønnstilskudd via nav så hun kommer tilbake litt som "ekstra bemanning " for å venne seg til jobb, men så må man velge hvilken av de tre punktene det er mest behov for og be om det. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #11 Skrevet 22. november 2025 Dette er for mye. Tilrettelegging er egentlig også for en kort periode. Anonymkode: 42aff...473 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #12 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En venn har vært sykmeldt en lang periode, og skal tilbake i jobb. Hun trenger tilrettelegging med enklere arbeidsoppgaver, og skal i dialogmøte med nav (vil ha med meg som støtte, derfor jeg vet om saken). Arbeidsgiver har sagt de ikke kan tilrettelegge til det hun har behov for, fordi den type tilrettelegging ikke er mulig hvis hun skal kunne gjøre jobben sin uten at det går for hardt utover resten av de ansatte. Dette gjelder barnehage, og hun mener hun ikke klarer være ute, ikke håndterer foreldrekontakt og heller ikke rydde i konflikter med vanskelige barn. Hun er redd det skal ende med at hun blir bedt om å søke jobb et annet sted. Kan det være utfallet? Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for å få folk tilbake i jobb? Anonymkode: 52b43...e47 Hva slags arbeidsoppgaver mener vennene din at hun kan gjøre da? Høres jo ut som hun bare vil skumme fløten på jobb. Hva er problemet med å være ute? Skal hun sitte inne når alle andre er ute? Hun klarer ikke rydde i konflikter med vanskelige barn, hva faen liksom! Klarer ikke håndtere foreldrekontakt 🤯 Høres ut som det beste er at hun finner seg en annen jobb. Håper for barna og andre kolleger at hun blir avskjediget på det møtet. Anonymkode: 99a75...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #13 Skrevet 22. november 2025 Tilrettelegging handler om å tilpasse praktiske ting slik at man kan utføre jobben sin. Det handler ikke om å endre selve jobben. Her ber hun om å endre selve jobboppgavene, og det kan ikke forlanges. Hvorfor ønsker hun å jobbe i barnehage, hadde hun ikke selv følt det passer bedre med et annet yrke? Anonymkode: 3f58f...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #14 Skrevet 22. november 2025 Hei. Jeg ser hva dere skriver, og selv om hun er en god venninne har jeg tenkt det litt slik dere sider det. Men det er vanskelig å si det til henne. Hun har en svært skjør psyke, og har vært sykmeldt i snart et år og må tilbake i full jobb snart. Hun sier hennes eneste ønske er å jobbe i akkurat denne barnehagen fordi psyken er for skjør til å bytte jobb. I tillegg liker hun ikke være ute. Har aldri vært ei ute eller tur jente rett og slett. Det er nok som en over her skriver, perle med de snille jentene, hun liker. Og matlaging også hadde sikkert vært noe. Men man kan vel ikke få slike oppgaver på ubestemt tid. Tror ikke hun ser for seg at hun klarer den vanlige jobben på lang tid. Men hun har ikke råd til å miste sykepenger ts Anonymkode: 52b43...e47
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #15 Skrevet 22. november 2025 Dette kan umulig gå. Jobber selv i bhg, og hadde aldri greid å jobbe med en ansatt som skal stikke vekk fra krevende situasjoner. Ikke kan være ute. Ikke kan møte foreldre på en god måte osv. Som skrevet over, kan en gradvis sykmelding/reduksjon i stilling vært greit, for å kun jobbe midt på dagen, men det er sjelden mulig som tilrettelegging i en barnehage, hvilken vikar er villig til å jobbe 8-10, også komme tilbake og jobbe 14-16 eks. 4 timer jobb. Oppstykket på en dag. Ingen godtar det. Og ikke er det ønskelig for ungene/ansatte heller. Det jeg tenker kunne vært mulig. Er å fortsette sykmeldingen, men være litt på jobb, eks mellom 10 og 13, fikse mat, være på kjøkkenet, også være litt med barna som å være på besøk på arbeidsplassen. Da blir det enklere å komme tilbake seinere fult. Det var vell dette som før het aktiv sykmelding. Men som nå er vanlig sykmelding. Men selv om en er sykmeldt, så kan man komme på jobb og være en bidragsyter uten at det går utover øvrig personal, og vikaren som er satt inn for den sykmeldte. Anonymkode: 33a6c...29c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #16 Skrevet 22. november 2025 Kanskje ikke barnehage er det rette, men heller f.eks SFO eller jobbe med større barn på f.eks skole? Jeg trenger selv tilrettelegging pga helsa og kunne ikke fortsatt på den arb.plassen jeg hadde, men har jo det jo mye bedre nå på annen arb.plass hvor jeg får den tilretteleggingen jeg trenger uten at det går utover kolleger. F.eks har jeg nå bare hjemmekontor, det kunne jeg ikke hatt på forrige arb.plass. Anonymkode: bc839...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #17 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Jeg ser hva dere skriver, og selv om hun er en god venninne har jeg tenkt det litt slik dere sider det. Men det er vanskelig å si det til henne. Hun har en svært skjør psyke, og har vært sykmeldt i snart et år og må tilbake i full jobb snart. Hun sier hennes eneste ønske er å jobbe i akkurat denne barnehagen fordi psyken er for skjør til å bytte jobb. I tillegg liker hun ikke være ute. Har aldri vært ei ute eller tur jente rett og slett. Det er nok som en over her skriver, perle med de snille jentene, hun liker. Og matlaging også hadde sikkert vært noe. Men man kan vel ikke få slike oppgaver på ubestemt tid. Tror ikke hun ser for seg at hun klarer den vanlige jobben på lang tid. Men hun har ikke råd til å miste sykepenger ts Anonymkode: 52b43...e47 Nei, jeg forstår at dette er vanskelig for henne. Men dersom hun fremdeles er såpass syk er nok ikke en barnehage riktig arbeidsplass nå. Dersom dette er en offentlig barnehage så er jo kommunen arbeidsgiver. Har de mulighet for å «omplassere» henne ( evt midlertidig), f.eks. innen renhold på kveldstid? Evt må hun nesten høre med legen ang aap og videre behandling. Lykke til ❤️ Anonymkode: 3f58f...0fb
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #18 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje ikke barnehage er det rette, men heller f.eks SFO eller jobbe med større barn på f.eks skole? Jeg trenger selv tilrettelegging pga helsa og kunne ikke fortsatt på den arb.plassen jeg hadde, men har jo det jo mye bedre nå på annen arb.plass hvor jeg får den tilretteleggingen jeg trenger uten at det går utover kolleger. F.eks har jeg nå bare hjemmekontor, det kunne jeg ikke hatt på forrige arb.plass. Anonymkode: bc839...5ee Jeg selv jobber på skole/sfo. Fagarbeiderjobb i skole er stort sett kun å være med de barna som har det vanskelig og strever med regulering i skoletiden, det er ingen fagarbeidere eller assistenter som følger opp klasser slik vi gjorde før. Det har hun ofte sagt at hun ikke hadde håndtert i det hele tatt. Og sfo biten er jo det samme, ordne i konflikter, snakke med foreldre, være ute… ts Anonymkode: 52b43...e47
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #19 Skrevet 22. november 2025 Dette er egentlig ikke så vanskelig. Hun kan komme tilbake i jobb hvis arbeidsgiver kan tilrettelegg. I dette tilfelle er ikke det mulig, ergo hun kan ikke komme tilbake i jobb. At man ‘ikke har råd’ til å gå over på aap tilhører en annen diskusjon enn arbeidsgivers tilretteleggingsplikt. Din venninne må gå tilbake til opprinnelig arbeid eller gå ned i inntekt (aap) i påvente av å søke seg annen jobb som hun kan mestre. Bli med din venn og vær støttende for henne, men ikke dull med at staten og arbeidsgiver har ansvar for å finne løsninger. Her har din venninne hatt et år på å forsøke få dette til å funke - med full lønn - ikke kommet i mål. Da er dette velferdsstatens neste tilbud, så må din venn ta mer ansvar for å bytte beite selv. Lykke til ❤️ Anonymkode: db5dc...31f 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2025 #20 Skrevet 22. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei. Jeg ser hva dere skriver, og selv om hun er en god venninne har jeg tenkt det litt slik dere sider det. Men det er vanskelig å si det til henne. Hun har en svært skjør psyke, og har vært sykmeldt i snart et år og må tilbake i full jobb snart. Hun sier hennes eneste ønske er å jobbe i akkurat denne barnehagen fordi psyken er for skjør til å bytte jobb. I tillegg liker hun ikke være ute. Har aldri vært ei ute eller tur jente rett og slett. Det er nok som en over her skriver, perle med de snille jentene, hun liker. Og matlaging også hadde sikkert vært noe. Men man kan vel ikke få slike oppgaver på ubestemt tid. Tror ikke hun ser for seg at hun klarer den vanlige jobben på lang tid. Men hun har ikke råd til å miste sykepenger ts Anonymkode: 52b43...e47 Er det ikke bedre å søke attføring, og prøve ut noen yrker hun kunne passet bedre i? Anonymkode: 2ff8b...a95
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå