Gå til innhold

Hvor mye i lommepenger til ungdomen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en sønn på 14 år. Og lurer på hvor mye det er vanlig å gi barnet i lommepenger. Gir dere ukepenger, mnd «lønn» eller eller gir dere penger bare når de trenger det til noe spesifikt som for eksempel hvis de skal på kino en dag eller ett eller annet ? 

Anonymkode: cb6fc...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg har en sønn på 14 år. Og lurer på hvor mye det er vanlig å gi barnet i lommepenger. Gir dere ukepenger, mnd «lønn» eller eller gir dere penger bare når de trenger det til noe spesifikt som for eksempel hvis de skal på kino en dag eller ett eller annet ? 

Aldri gjort. De fikk når de trengte noe enten det var klær eller kino. Ellers var de flinke spare bursdagspenger osv. 🥰 De hadde alltid penger på kortet. Jenter 19 og 17 nå. Begge jobber.

Anonymkode: fe297...38e

Skrevet

14 åringen får 1000 i mnd, 17 åringen får 2000 i mnd.

Anonymkode: 3ee2e...7ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De skal ikke få noen ting gratis! De må lære seg at man må jobbe for pengene. Har dem ikke tjent opp noe, så får de ta konsekvensene av det

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

14 åringen får 1000 i mnd, 17 åringen får 2000 i mnd.

Anonymkode: 3ee2e...7ff

Du tuller? 

Hvis ikke: hva skal det dekke?

Anonymkode: 2c910...6e6

• Liker 1
Skrevet

Gir ikke lommepenger, men heller gir penger når de ber om det.

11 og 13 år.

Blir vel rundt 1500 kr i mnd på hver. Mannen gir penger også, vet jeg.

Vanligvis er det noe de kjøper på butikken på vei fra skole. Ellers er det noe med venniner (trampolinepark, kino, gåturer).

Anonymkode: 17e54...3cd

Skrevet

Jeg fikk en gitt sum hver mnd som tenåring, mener det var 1000 kr. Det var veldig mye forsåvidt, men det skulle dekke absolutt alt. Jeg fikk 100 kr mer i mnd enn brødrene mine, for jeg måtte også kjøpe bind og tamponger selv.

Skulle jeg på kino, kjøpe klær, kjøpe andre ting, dra på cafe med venninner, kjøpe gaver eller hva som helst, så måtte jeg kjøpe det selv. 

Nå har jeg fortsatt barn på barneskolen, men tenker å gjøre det samme selv. Istedenfor at de kan spørre og få hver gang de trenger noe, så får de en gitt sum og må lære seg å legge av penger og spare om de vet at de skal noe eller ønsker seg noe spesielt. Jeg tror det kan medføre mindre utgifter for foreldre også. Så er det jo aldri feil å lære seg litt økonomisk bevissthet. Jeg har ikke landet helt på sum ennå, men heller mot 1500-2000 i mnd. Det skal også dekke klær

Anonymkode: 8a210...f65

• Nyttig 2
Skrevet

Her får 16 åringen 2000,- i mnd. Det skal dekke alt utenom treningsabo, buss kort og mobil abo. Klær, kino med venner, lunch på skolen, div han skulle ønske seg må han stå for selv

• Liker 2
Skrevet

Min 16 åring får absolutt ingenting i lommepenger. Men vi dekker nødvendige klær, sportsutstyr, mobil og busskort. Ellers jobber han og tjener penger selv til å bruke på fritiden, i kantina osv 

Anonymkode: 8d392...f2c

Skrevet

Våre får/har fått 500 kr mnd på ungdomsskolen og 1000 kr mnd på videregående. Skal de ha mer enn det, må de finne seg en jobb. Dette skal dekke det de trenger/ønsker i fritiden ( kino, kantine, småshopping med venninner) 

Anonymkode: 64d6d...7a9

• Liker 1
Skrevet

Mine to døtre på 13 og 14 år får 400,- den 1. i hver måned. Så får de ekstra til kino, gaver til bursdager og klær. Fungerer greit, men burde nok strammet inn noe på vippsinga! 😂

Anonymkode: 90e54...445

Skrevet

15-åringen får 120 kr pr uke, hvis han har gjort det han skal (fast husarbeid). Det skal bare dekke småkjøp/godteri/kantine. 

17-årimgen får 900 i mnd, som skal dekke busskort og småkjøp/kantine, har også faste oppgaver hjemme.

Vindekker mobil, trening, klær og alt annet. Å gi dem penger som skal dekke innkjøp av klær er lite vits, de mener nemlig at de aldri trenger nye klær. Går heller i utvaskede, hullete og for små klær enn å kjøpe noe nytt. 

Anonymkode: afd38...a8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 22.01):

Du tuller? 

Hvis ikke: hva skal det dekke?

Anonymkode: 2c910...6e6

Ikke meg du svarer, men hvorfor tenker du at dette er tull? Jeg har tenåringer på 15 og 17 som får det samme, de får også dekket trening, busskort, klær, sko, gaver og litt til kino osv en gang i blant.

Men jeg kjøper ikke sminke og hudpleie, det får de stå for selv, men vanlige hygieneartikler står jeg selvfølgelig for.

Anonymkode: 6ca2d...7f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datter 13 år får 500 kr i mnd. Hun skal  vaske badet, lage middag 1x pr uke, moppe gulv på kjøkken og stue, holde orden på rommet sitt og støvsuge det. Hun skal gå ut med søpla når vi spør(har 100 m til søplekasse). Hygienesaker, nødvendige klær og sko(trening, vinterjakke, vintersko f.eks) betaler vi. Venninne gaver, sminke, cafebesøk med venner, kinogodis(vi bet billetten), en iste i skolens kantine etx bet hun selv. Treningsutgifter, kulturskole og evnt kollektivtransport plusd mobilabbonement bet vi. 

Hun sparer til ny mobil, så har brukt lite penger siden ordningen startet ved skolestart. 

Anonymkode: 52e71...cdb

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke innført lommepenger enda(8-10).

Men vi har pratet om at de etterhvert skal få litt av det "Familien AS" får inn.

Per i dag forventes det at de skal bidra i hjemmet uten lønn. Jeg vasker huset og holder orden. Jeg får ikke "betalt" for det. Det får heller ikke de. Og de må vaske badet, brette klær, legge de på plass, tørke støv, støvsuge osv.

Lommepenger er noe vi vil innføre når de blir litt eldre. At de får en en del inntekten fordi vi er en enhet. Summen og hva det skal dekke blir vi enige om og betingelsene vil endre seg mht alder.

Anonymkode: 0e5a0...95d

Skrevet

Forstår ikke at ungdommer på 16-18 år får lommepenger? De fleste i de denne alderen har en lite jobb, og tjener lommepenger selv? Det er hvertfall ganske så vanlig her vi bor (gjennomsnittlig størrelse by), og datteren min får ikke lommepenger etter at hun fikk seg jobb selv. Hun får alt hun trenger og er nødvendig, alt av «luksus» og fritid står hun for selv. Har aldri vært noen spørsmål rundt dette, hun tok det som den største selvfølge. 

Anonymkode: 30d61...ec7

Skrevet

13.åringen her får 1000kr, og busskort. 
Han bruker ikke så mye penger, men det skal gå til deg han event vil ha i kantinen på skolen, på butikken etter skolen, kjøp i spill etc.

16.åringen får 3000kr i mnd. (og busskort). 
Det skal dekke alle hverdagsutgifter for henne, sminkekjøp, kantine, småting, klær (ikke de store tingene som sko og jakker). 
Hun jobbet ikke. Hun trener fire ganger i uken, og spiller kamper i helgene. Så lenge hun gjør dette, og ikke minst får veldig gode karakterer på skolen, så får hun penger av oss her hjemme. 
Om hun slutter på idrett, eller karakterene daler - så er det slutt på pengene. 

Anonymkode: 05769...8a7

Skrevet

Jente 15 år: Lager middag to ganger i uka, går ut med søpla to ganger i uka og tar ut av oppvaskmaskinen to ganger i uka.

Ukepenger: 150

Er det noe spesielt så får hun ekstra om hun trenger det.

Gutt 13 år: Har ikke faste ukes oppgaver enda (jobber med saken), får litt penger til enkelte aktiviteter når han er sosial med andre. Ellers ingenting. Han hjelper til ved behov. 

Anonymkode: 4a682...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...